Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Je kunt ook gewoon de R27 (1k) aan massa leggen.
Als er wat rooster(lek)stroom loopt krijg je dan een verschil met de andere triode.Met 100k erbij geeft de evt lek hier ook wat negatieve spanning. Wegens de bromgevoeligheid niet 470k zoals de andere.
Maar met zo'n -10V rooster-kathode zal die lek wel meevallen.
Als je geen weg weet met die 1µ kan die er altijd nog wel in. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Okay, helder, bedankt Anne!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Als eenvoudiger het devies is kan het ook zo bedacht ik mij vanochtend tijdens het douchen, scheelt ook weer een koppel C vanaf de EF86, weet alleen nog niet of ik hier nu blij van wordt, het is immers weer een stap terug wat vervorming betreft.

Proto 27 - Schema
proto27_schematic.jpg
Proto 27 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
proto27_thd_vs_pow_1khz.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Het enige wat er verandert is, is de instelling van de 6922.
Die moet 't nu met minder spanning stellen.En een stroom die tussen goed 1mA en 7mA gaat.
Vermoedelijk is zo het vervormingsprofiel minder optimaal om die van de KT te kompenseren.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Netter dan dit krijg ik 'm niet, dus ik denk dat het zo zoetjes aan tijd wordt dit ontwerp af te ronden en de versterker in een kast te gaan schroeven, of iemand moet nog een briljante ingeving hebben?

Proto 29 - Schema
proto29_schematic.jpg
Proto 29 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
proto29_thd_vs_pow_1khz.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Sander mag ik vragen waarom je voor R12 en R13 niet 1 weerstand gebruikt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: ma 21 feb 2022, 14:36
Sander mag ik vragen waarom je voor R12 en R13 niet 1 weerstand gebruikt?
Eén weerstand is vast en fungeert als stroombegrenzing, met de andere, variabele, stel je de gewenste ruststroom in. Dit is puur om te voorkomen dat er door een verkeerde instelling teveel stroom kan gaan lopen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

P.s. ik zit nog te kijken naar een nette automagische voorziening voor de ruststroominstelling van de KT88’s, nu wil het geval dat er over iedere 10R kathodeweerstand pakweg 620mV behoort te staan, da’s precies een Vbe overgang, nu weet ik toevallig dat Anne gek is op het bedenken van slimme schakelingen met zo min mogelijk onderdelen … Anne, the floor is yours!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

P.p.s. zoiets had ik dan in gedachten, dit is een variant van de Blumlein/Garter auto bias.
8B44D01F-9EDC-4180-9EB9-093AC7402575.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door douwebakker »

Ik zag eerder dat je een kathode weerstand van 10 ohm ging gebruiken.
Kun je niet beter een opamp als comperator toepassen en daarmee het negatief regelen?
Douwe
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

douwebakker schreef: ma 21 feb 2022, 19:00
Ik zag eerder dat je een kathode weerstand van 10 ohm ging gebruiken.
Kun je niet beter een opamp als comperator toepassen en daarmee het negatief regelen?
Douwe
Nee, ik wilde de hoeveelheid halfgeleiders minimaal houden, dus diodes en een (paar) transistoren is prima, maar geen opamps etc. Het Garter bias circuit vind ik wel bijzonder elegant, volledig zelfinstellend onafhankelijk van de Gm van de gebruikte eindbuizen, dat soort slimmigheid is exact wat ik zoek.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: ma 21 feb 2022, 18:50
P.p.s. zoiets had ik dan in gedachten, dit is een variant van de Blumlein/Garter auto bias.
Dat is wel aardig, vergelijkt de gemiddelde stroom en stelt de roosterspanning bij. Alleen in klasse B loopt de gemiddelde stroom op en krijg je een lagere ruststroom die zich weer herstelt als het volume terugvalt naar klasse A. Niet ideaal.
En je verliest zo'n 60V van de voeding = minder uitgangsvermogen.
We hebben hier een automaat uitgedacht die al verschillende keren is toegepast, is die met teveel halfgeleiders ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog Autobias printjes zat Sander Stereo uitvoering
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

douwebakker schreef: ma 21 feb 2022, 19:00
Ik zag eerder dat je een kathode weerstand van 10 ohm ging gebruiken.
Kun je niet beter een opamp als comperator toepassen en daarmee het negatief regelen?
Douwe
Als je die op-amp echt als comparator gebruikt en dus kneiterhard laat schakelen, wek je heel veel hoge harmonischen op. Als je dat dan filtert en de instelling ermee bijregelt, verslechter je de vervorming, met name bij zachte signalen. (De amplitude van de blokgolf uit de comparator blijft even hard als het gewenste signaal zachter wordt.)

De autobias van Anne e. a. werkt met een veel beter principe. Jaren geleden is er een hele lange draad over geschreven.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Deze draad is in het samen gevat
Het is een ontwerp van Anne MarcelG Pjotr Willy61 MTB e.a. Die ik vergeet :oops:
Is gebeurd toen om mij te helpen met mijn ringkern Uitgangstrafo,s
En het werkt zeer goed het hobbelt zeg 1-2 mA heen en weer Maar meer ook niet
Met opstarten begint hij met je maximale negatief
En regelt dan naar een referentie spanning van 0.6 Volt de spanning van een 1N4148
In de kathode moet een kathode weerstand waar jij je stroom bepaaldBiasautomaten overzicht
Grt
OpaBert
En ik snap nog steeds niet wat je me uitlegde over die r12 en R13 er zit in het schema geen meetpunt tussen die 2 :think:
Bijlagen
AE1D4B47-9202-45DA-A61C-05255C80C08F.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Bert, maar ik wil geen halfgeleiders in de versterker, dan had ik netzogoed een transistorversterker kunnen ontwerpen en bouwen tenslotte. Wat R12 en R13 betreft, wat begrijp je precies niet? R13 is een vaste weerstand die ervoor zorgt dat er niet teveel stroom gaat lopen. Had ik R12 en R13 gecombineerd in één potmeter dan bestaat dat risico er wel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Okay, de nieuwsgierigheid heeft het gewonnen, toch even gekeken naar de bias-automaten. In de versie van Anne zie ik geen potmeter om de ruststroom in te stellen? Ook zie ik in het schema een relais dat de +5V kortsluit naar GND, wat is daar precies de bedoeling van?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Nieuwsgierigheid #2, toch even de Garter ruststroom schakeling geprobeerd en dat werkt echt voorbeeldig, mijn KT88's hebben duidelijk een verschillende Gm, al vanaf dag één, maar deze schakeling regelt de ruststroom tot een mV exact. Nadeel is dat er uiteraard sprake is van cross-feed tussen beide eindbuizen, immers de cathode zitten via een weerstand naar het rooster van de andere KT88 geknoopt. Dit heeft direct invloed op de vervorming, die boven de pakweg 8W flink oploopt, tot ettelijke procenten bij 20W. Ik heb nog wat zitten rommelen om dat effect te minimaliseren, maar omdat het een intrinsiek onderdeel is van de schakeling en de werking definieert kom ik daar niet omheen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: di 22 feb 2022, 11:20
Bedankt Bert, maar ik wil geen halfgeleiders in de versterker, dan had ik netzogoed een transistorversterker kunnen ontwerpen en bouwen tenslotte. Wat R12 en R13 betreft, wat begrijp je precies niet? R13 is een vaste weerstand die ervoor zorgt dat er niet teveel stroom gaat lopen. Had ik R12 en R13 gecombineerd in één potmeter dan bestaat dat risico er wel.
Sander vwb die halfgeleiders in een buizen versterkers ben ik met je eens voor 99% O:)
R12 en 13 is 10 k en 22 K is samen 32K die waarde is er
[url(=https://www.reichelt.de/de/en/metal-fil ... ol_8&nbc=1]32.4 K 1% [/url]
Ik zie in het schema geen meet punt of draadje tussen R12 en R13
Ik kijk toch wel naar het zelfde als jij Sander ?,
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: di 22 feb 2022, 11:47
R12 en 13 is 10 k en 22 K is samen 32K die waarde is er
[url(=https://www.reichelt.de/de/en/metal-fil ... ol_8&nbc=1]32.4 K 1% [/url]
Ik zie in het schema geen meet punt of draadje tussen R12 en R13
Volgens mij mis je nog steeds de essentie van mijn uitleg Bert, ik ga het nog een keer proberen uit te leggen. R13, 22K, is een extra veiligheid, kleiner dan 22K mag de gecombineerde weerstand van R12+R13 daar niet worden anders loopt er teveel stroom door de KT88's. Dus vandaar een vaste weerstand van 22K, R13, en een potmeter van 10K, R12, om de ruststroom in te stellen. Een meetpunt oid. is daar niet nodig, dus dat heb ik ook niet ingetekend.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: di 22 feb 2022, 11:39
Okay, de nieuwsgierigheid heeft het gewonnen, toch even gekeken naar de bias-automaten. In de versie van Anne zie ik geen potmeter om de ruststroom in te stellen? Ook zie ik in het schema een relais dat de +5V kortsluit naar GND, wat is daar precies de bedoeling van?
De ruststroom instelling gebeurt met de kathode weerstand de spanning daar over moet 0.6 volt zijn bij de waarde ruststroom die jij wilt
De 5 volt kortsluiten ? Dan moet ik dat ook gaan bekijken
Het relais op de print zorgt dat als de versterker uitgezet wordt en weer aan het negatief eerst maximaal negatief wordt om de buizen te beschermen
Maar Anne MarcelG en Pjotr kunnen je beter beantwoorden dan ik
Mijn kennis is beperkt Sander

Nogmaals ik snap er inderdaad niets van je uitleg ik zie gewoon 2 weerstanden
Geen potmeter getekend
Bijlagen
137DA8DC-CCB0-4186-A225-E1656EA1F290.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door hannesie »

Ik meende ook dat wat Bert niet te begrijpen, maar zie dat er ook andere symbolen gebruikt worden voor zo iets.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148711
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Nieuwsgierigheid #3, Anne in onze eerdere opzet, zie hieronder, heb jij voor de ruststroom instelling een schakeling bedacht met een tweetal stroombronnen voor de ruststroom van de KT88's, nu weet ik niet meer hoe we daar precies op zijn uitgekomen, zou jij dat wellicht nog eens kunnen toelichten?
originele_opzet_anne.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OpaBert schreef: di 22 feb 2022, 11:57
Nogmaals ik snap er inderdaad niets van je uitleg ik zie gewoon 2 weerstanden
Geen potmeter getekend
Okay, nu snap ik de verwarring, ik heb geen potmeter ingetekend, dan moet ik hem namelijk exact gaan definiëren in LTspice en da's mij teveel werk. Het is gewoon een potmeter met de loper aan één kant gesoldeerd, die daarmee dus varieert tussen 0-10K, dus ik kan gewoon in LTspice een waarde tussen 0-10K invullen voor een vaste weerstand en dat functioneert analoog aan hoe de potmeter in het prototype werkt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Toch stiekem ook nog wat winst geboekt kwa vervorming, een reductie van pakweg 0.1%, onderstaand schema geeft de status quo, wie ziet waar de winst geboekt is? Feitelijk lag het voor de hand en snap ik niet hoe ik deze optimalisatie heb gemist.

Proto 30 - Schema
proto30_schematic.jpg
Proto 30 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
proto30_thd_vs_pow_1khz.jpg
Plaats reactie