Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Het stroomverbruik? Uit het net bedoel je? De biasstroom blijft gelijk aan een gewone SE. Je hebt de dubbele B+ nodig en daarmee verdubbelt het sby vermogen. Het is allemaal al uitgebreid voorbij gekomen op de vorige pagina's.
Overigens valt het wel mee met die berg onderdelen t.o.v. een balans PP.
Overigens valt het wel mee met die berg onderdelen t.o.v. een balans PP.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Wat ik het grote probleem vind van een grotere klasse A versterker is het (te)grote stroomverbruik bij dagelijks gebruik. Mijn 300B verstookt ong. 150W met 8W uitgangsvermogen en dat vind ik nog aanvaardbaar, de KT170 verstookt 190W met 21W uitgangsvermogen, en daar ligt wel de grens.
Als ik nu naar deze schakeling kijk denk ik dat die heel wat hoger uitkomt. Ik vind de schakeling van Sander met de 6C33C ook erg mooi maar vanwege het erg grote verbruik zie ik daar van af.
Als ik nu naar deze schakeling kijk denk ik dat die heel wat hoger uitkomt. Ik vind de schakeling van Sander met de 6C33C ook erg mooi maar vanwege het erg grote verbruik zie ik daar van af.
Daar zou ik geen problemen mee hebben.Overigens valt het wel mee met die berg onderdelen t.o.v. een balans PP.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Het is inderdaad niet best gesteld met het rendement van klasse A versterkers, daar ontkom je niet aan. Dat is één van de redenen waarom ik het onwaarschijnlijk acht dat ik hier ooit een versterker voor dagelijks gebruik mee ga maken, het is vandaag de dag niet deftig om zoveel energie door de plee te spoelen. Om overnamevervorming te vermijden kan je ook een klasse D versterker nemen.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Of een CA
Vind die 150W voor een SE 300B wel veel. Neem aan dat dat voor stereo is? Stel je die 300B in op 75mA en een B+ van 600V, dan haal je hier redelijkerwijs 15W uit. Je zit dan op 45W nullast vermogen +6W gloei = 51W voor de 300B. Komt natuurlijk nog driver bij. Vind het eigenlijk wel meevallen. Heb je aan die 7W normaliter genoeg voor jezelf dan zou ik het ook daarbij houden.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Het gaat best hard, als je het stroomverbruik van de driver en de verdere verliezen meeneemt. In mijn oude 300B (8W per kant, GZ37 gelijkrichter met choke input filter) verstookte de 300B net geen 30 W, maar daar komt nog 5W bij voor de kathodeweerstand, en nog zo'n 5W voor de driver. Voeg daar de gloeidraden aan toe (afhankelijk van de bezetting zo'n 10W per kant) dan kom ik al uit op 50W per kanaal. Dan nog de gelijkrichters (in mijn geval totaal 20W gloei, en laat nog een watt of 15 over voor dissipatie in de diodes zelf) dan kom ik al op een totaal vermogen van 135 W uit, en dan heb ik trafoverliezen en kleinere verliezen nog niet meegerekend. Een bloktrafo van een paar honderd VA heeft zo'n 85 % rendement, dus aan 160 Watt uit het net zit je zo. Best wel schandalig eigenlijk...
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Ik ga dan in dit geval uiteraard wel uit van een fixed bias en silicium gelijkrichter... Misschien nog een paar watt in het CRC filter. Ter vergelijk, de 2-kanaals LM3886-CA trekt 17W nullast uit het net en levert 65 - 80 watt per kanaal
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Ik meet deze (stereo) waarden gewoon met een watt meter via het lichtnet, en in class A gaat het echt snel omhoog.
En ja, rond de 8W is meer dan voldoende dus dan blijft het nog (een beetje) binnen de perken. Ik had net een stuk gelezen over een goede class D versterker https://audio-creative.nl/recensie-2/kl ... rsterkers/ maar daar hangt een behoorlijk kaartje aan 8000 euro(spec).
Maar misschien zijn er wel veel goedkopere zelfbouw projecten die ook voldoen. Ik begreep dat de schakelende voeding in deze versterkers een beetje de bottleneck is?
En ja, rond de 8W is meer dan voldoende dus dan blijft het nog (een beetje) binnen de perken. Ik had net een stuk gelezen over een goede class D versterker https://audio-creative.nl/recensie-2/kl ... rsterkers/ maar daar hangt een behoorlijk kaartje aan 8000 euro(spec).
Maar misschien zijn er wel veel goedkopere zelfbouw projecten die ook voldoen. Ik begreep dat de schakelende voeding in deze versterkers een beetje de bottleneck is?
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
We dwalen aardig af, maar een goede klasse D hoeft echt geen 8 kilopop te kosten. De Purifi 1ET400A is vandaag de dag wel state of art te noemen, veel beter dan dit is momenteel niet te koop. Voor ongeveer 1000 euri aan onderdelen (inclusief voeding) heb je daarmee een stereo versterker die meer dan 400 Watt in 4 Ohm levert, en in rust minder dan 10 Watt sabbelt. Maar eigenlijk is het dan niet meer dan een kastje bewerken en er de printjes in smurfen. Als je graag op componentniveau bouwt is daar weinig lol aan te beleven.
Dan krijg je dus zoiets: https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/
De conclusie liegt er niet om:
Dan krijg je dus zoiets: https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.7984/
De conclusie liegt er niet om:
It was just a few years ago that people scuffed at class-D amps not being very clean or good for audiophile use. How the situation has changed. First with Hypex modules and now with the Purifi 1ET400A. Audiophile myths are shattered with use of large amount of feedback and high bandwidth to produce an amplifier which brings transparency to anything you throw at it.
Importantly, the 1ET400A does all of this while producing a ton of power and staying cool and efficient to boot.
There is a subjective aspect to measurements that doesn't come across in the graphs. When I run these tests with switching amplifiers, I often watch the analyzer struggle to get reliable reading, or there are jumps and glitches in measurements. None of that was here. The amplifier basically acted like a traditional class AB amplifier. Indeed, I measured it with and without my AES-17 40 kHz filter and the analyzer was happy both ways. This is when I know there is quality engineering that has gone into design of this amplifier.
Overall, it is my pleasure to strongly recommend the Purifi 1ET400A to DIY and OEM manufacturers.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Mwah, als je liefhebber bent van 300B zit je niet te wachten op macho spierballen klasse-D toch?
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Ik heb 300B en SV572-10 (serieus gave buis trouwens) versterkers gehad, nu gebruik ik klasse D. Een vrij eenvoudige NAD, met een Hypex module er in. Deze: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14287/ Ik zie de buizen als interessante Spielerei, maar ik koester niet de illusie dat ik ooit een versterker ermee kan maken die het nog wint van de NAD.
Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E
Bedacht me opeens, in een van m'n heldere ogenbikken, dat ik al eens iets met buis en mosfet had voorgesteld. Was voor ene Mulder hier met een RS1003 buis, is verder niks meer van gekomen.
Moet met een 300B ook iets van een 14W uit opleveren. Zou zo moeten gaan, Klopt wel niet helemaal, de steilheid van de fet is niet konstant.
Anne
Moet met een 300B ook iets van een 14W uit opleveren. Zou zo moeten gaan, Klopt wel niet helemaal, de steilheid van de fet is niet konstant.
Anne
