Russische triode 6C41C 7W se versterker
Moderator: Beheerdersteam
Russische triode 6C41C 7W se versterker
Heeft iemand al eens wat geprobeerd met deze triode 6S41S/6C41C komt netto ong. 7Wse uit, alleen wat me opvalt bij die Russen is dat ze zo'n korte levensduur hebben (1250uur?) ev.t. 2 parallel schakelen? Maar zie dat de interne weerstand maar 150 Ohm is, zag dat iemand daar een 1K ugt achter had geplaatst.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 16 feb 2022, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Niet erg gebruiksvriendelijke buis, je hebt wel 100Vtop nodig voor de sturing.
En de gloei allen al verbruikt ong twee maal zoveel als dat er aan audio uitkomt.
Anne
En de gloei allen al verbruikt ong twee maal zoveel als dat er aan audio uitkomt.
Anne
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Bedankt Anne, zag dat de buis inderdaad een flinke gloei nodig heeft, ik zag 2 schema's staan, 1 met een interstage met lundahl trafo's en dat loopt al flink in de kosten (900euro) zonder voeding en een andere schakeling die eenvoudiger opgezet is met een 1K ugt. Die sturing heb ik gezien met 2 verschillende buizen en dat geeft geen probleem volgens hen, wel stevige buisjes. Het leuke van dit buisje is dat hij erg goedkoop is (10 Euro) en de stuurbuisjes iets van 5 euro. en het uitgangsvermogen 6 of 7 watt se. zal die 2 schema's er is opzetten.
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Die eerste doet 't wat kalm aan, schat toch nog richting 8W uit.
Wel een dubbele voeding, die van de eindbuis zit boven die voor de driver om zo het rooster negatief te krijgen.
De dure heeft dan weer een gewone voeding en komt vermoedelijk iets van 10W uit.
Uit de koppeltrafo moet hier wel iets van bijna 300Vtop (280 ?) komen.
Over 't rendement zal ik het maar niet hebben
en hoe het klinkt
Anne
Wel een dubbele voeding, die van de eindbuis zit boven die voor de driver om zo het rooster negatief te krijgen.
De dure heeft dan weer een gewone voeding en komt vermoedelijk iets van 10W uit.
Uit de koppeltrafo moet hier wel iets van bijna 300Vtop (280 ?) komen.
Over 't rendement zal ik het maar niet hebben
Anne
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Tja, dat is ook zo wat, ik dacht, ik neem eens een onbekende triode om een 7W versterker op te zetten, met niet te dure buizen. en nu eerst op een plank bouwen en dan KWW zoals we dat hier zeggen.(Kiek'n Wat Wordt.)Over 't rendement zal ik het maar niet hebbenen hoe het klinkt
De voeding en ugt zullen de kosten zijn neem ik aan. Ik vond ook nog een ontwerp van een Duitser. Deze kan met 1 voeding werken en een extra weerstand voor de 2e voeding, maar hier zitten wel veel potmeters in om af te regelen, is wel een uitgebreid verhaal bij alhoewel ik de voeding en de ugt er zo niet direct uit kan halen.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... e-6C41.htm
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Dat afregelen valt wel mee, enkel de stroom door de eindbuis.De andere twee zijn een volumeregelaar en een (poging tot) een toonregeling.
De schakeling haalt niet voldoende om de eindbuis uit te sturen en de lekweerstand voor de eindbuis ontbreekt.
Anne
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Leider habe ich vergessen, den Gitterableitwiderstand mit einzuzeichnen. Der Ableitwiderstand hat 470 kOhmen de lekweerstand voor de eindbuis ontbreekt.
Dus naar jou idee is de 6sn7 niet geschikt voor deze schakeling ligt dat aan de versterking van de buis?De schakeling haalt niet voldoende om de eindbuis uit te sturen
Welke buis moet dat wel kunnen halen met voldoende ingangsgevoeligheid?
Ik vond nog een schema, maar er stond verder niets bij dus geen gegeven van uitgangsvermogen, trouwens bij al deze schakelingen zit het tussen de 6 en 7,5W
Deze laatste zit ook rond de 7,5W maar de 1.4k ugt begrijp ik niet helemaal als ik naar de tekening kijk, er staat een weerstand over maar is dat 800ohm of 80ohm?.
Een nadeel is dat de PCl802 werkt op 9V gloei.
Dus die zou ik dan vervangen door de ECL802 die wel op 6.3V werkt.
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
vergeet niet om de buis in te stellen dmv stroombron of kathodeweerstand, en let goed op de maximale waarde van de roosterlek.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Het laatste schema wat ik heb gevonden heeft een kathode weerstand, maar die moet nog even hieronder geplaatst worden vandaag, de bestanden staan nog bij de 300B versterker.V4lve Lover schreef: ↑wo 16 feb 2022, 15:46vergeet niet om de buis in te stellen dmv stroombron of kathodeweerstand, en let goed op de maximale waarde van de roosterlek.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dat laatste schema ziet er niet onaardig uit. Heeft ook weer een sturing voor de eindbuis met de hakken over de sloot.
En het is een PCF802, niet een PCL802 hoor. Die 9V kan wel met een schottky brug op 6,3V, kom je zo goed als aan 9V DC.
Een eenigzins betaalbare UGT vindt je hier,
https://www.tme.eu/nl/details/tgl20_003 ... gl-20-003/ (83€)
En deze
https://elecena-pl.translate.goog/produ ... _tr_pto=sc (55€)
maar is wat eigenaardig 1+1+1+1Ω als uitgang. Met twee 1-nen in serie krijg je 4Ω en met 3 wordt 't 9Ω. Sander heeft er misschien nog een, weet 't niet zeker.
Die trafo's zijn 1k13, iets minder dan in 't schema. Kwestie van wat aanpassen (evt)
Anne
En het is een PCF802, niet een PCL802 hoor. Die 9V kan wel met een schottky brug op 6,3V, kom je zo goed als aan 9V DC.
Een eenigzins betaalbare UGT vindt je hier,
https://www.tme.eu/nl/details/tgl20_003 ... gl-20-003/ (83€)
En deze
https://elecena-pl.translate.goog/produ ... _tr_pto=sc (55€)
maar is wat eigenaardig 1+1+1+1Ω als uitgang. Met twee 1-nen in serie krijg je 4Ω en met 3 wordt 't 9Ω. Sander heeft er misschien nog een, weet 't niet zeker.
Die trafo's zijn 1k13, iets minder dan in 't schema. Kwestie van wat aanpassen (evt)
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dat laatste schema lijkt mij ook het beste, ik heb het in LT spice gezet maar loop vast met die weerstand R8, is dat nu 800E???
Kan je ook een 1,25K se ugt gebruiken, daar kan ik ook redelijk aankomen, of werkt dat niet met deze schakeling?
De PCL was een schrijffoutje van mij maar daar kan dan toch ook een ECF802 in met 6,3V ipv een PCF802?
Die andere ugt's heeft Sander waarschijnlijk nog, maar hebben een lagere waarde.
Die waarden die ik heb ingevuld voor de weerstanden klopt dat, want ik liep vast met R8.
En voor de dikke laag weerstand komt 750E het dichtst in de buurt.
Kan je ook een 1,25K se ugt gebruiken, daar kan ik ook redelijk aankomen, of werkt dat niet met deze schakeling?
De PCL was een schrijffoutje van mij maar daar kan dan toch ook een ECF802 in met 6,3V ipv een PCF802?
Die andere ugt's heeft Sander waarschijnlijk nog, maar hebben een lagere waarde.
Die waarden die ik heb ingevuld voor de weerstanden klopt dat, want ik liep vast met R8.
En voor de dikke laag weerstand komt 750E het dichtst in de buurt.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De E-serie is een stuk duurder dan de P-serie, dus als je hieraan begint omdat de buizen niet veel kosten ...
1k25 ipv 1k4 kan ook, komt er klein beetje minder vermogen uit. Is hetzelfde als met 1k13, heeft iets meer stroom nodig om het max eruit te halen, is misschien 1W te winnen.
De spanningen rond de eindbuis zijn wat hoog, de gelijkstroom (koper) weerstand van de UGT van de ontwerper zal wel een stuk groter zijn.
Die rare weerstand (80Ω) heeft geen zin, zit over de LS. Voorkomt wel erg hoge spiekspanning als de LS ontbreekt (los zit).
Met R6 en R12 moet mogelijk wat aangepast worden (de ene buis is de ander niet) omdat de speling hier is niet groot is, loopt vlug aan een van de kanten vast.
Anne
1k25 ipv 1k4 kan ook, komt er klein beetje minder vermogen uit. Is hetzelfde als met 1k13, heeft iets meer stroom nodig om het max eruit te halen, is misschien 1W te winnen.
De spanningen rond de eindbuis zijn wat hoog, de gelijkstroom (koper) weerstand van de UGT van de ontwerper zal wel een stuk groter zijn.
Die rare weerstand (80Ω) heeft geen zin, zit over de LS. Voorkomt wel erg hoge spiekspanning als de LS ontbreekt (los zit).
Met R6 en R12 moet mogelijk wat aangepast worden (de ene buis is de ander niet) omdat de speling hier is niet groot is, loopt vlug aan een van de kanten vast.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Maakt niets uit Anne, allebei 3,5 euro p/st dus dat zijn de kosten niet.De E-serie is een stuk duurder dan de P-serie, dus als je hieraan begint omdat de buizen niet veel kosten ...
Wist niet of hij 80 of 800 was, maar haal hem er uit. Ik kan nog eens kijken of ik een 1k5 ugt kan vinden, iig niet in ringkern, dat is de 1,25k wel.Die rare weerstand (80Ω) heeft geen zin, zit over de LS. Voorkomt wel erg hoge spiekspanning als de LS ontbreekt (los zit).
Als ik R9/750E verhoog naar 1K loopt de spanning op van 88,5V naar 92V over die weerstand is dat beter met de 1k25?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Bij frag jan is de E ruim 8€ en de P 2€50 , daar wel een verschil.
Met een kleinere impedantie aan de anode zou er meer stroom moeten voor hetzelfde vermogen.
Om de buis niet te heet te maken moet de spanning dan wat naar beneden. Je simulatie geeft nu iets meer dan 25W voor de buis, kan nog net.
Maar het verschil 1k4 tov 1k25 is niet erg groot, om te beginnen gewoon laten zoals 't is, kunt later altijd nog wat aanpassen.
Anne
Met een kleinere impedantie aan de anode zou er meer stroom moeten voor hetzelfde vermogen.
Om de buis niet te heet te maken moet de spanning dan wat naar beneden. Je simulatie geeft nu iets meer dan 25W voor de buis, kan nog net.
Maar het verschil 1k4 tov 1k25 is niet erg groot, om te beginnen gewoon laten zoals 't is, kunt later altijd nog wat aanpassen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dan laat ik het even zo, en ga onderdelen bestellen en dan op een plank bouwen. Ik wil als voeding weer de solid state gebruiken.
De russen duren even voor ze binnen zijn, 2e week van maart.
Voedingstrafo is 230VAC 400mA en 6,3V 7A, volgens mij moet dat toch ruim voldoende zijn?
De voeding even getest met 230V van de variac en kom op 300VDC uit, dus mooie waarde.
De russen duren even voor ze binnen zijn, 2e week van maart.
Voedingstrafo is 230VAC 400mA en 6,3V 7A, volgens mij moet dat toch ruim voldoende zijn?
De voeding even getest met 230V van de variac en kom op 300VDC uit, dus mooie waarde.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Ben de versterker op een broodplank aan het bouwen en wacht nu op de onderdelen. Heb ook nog wat metingen gedaan in ltspice en de stromen bij de buizen in beeld gebracht.(eindelijk gelukt). Ik heb alleen de juiste waarde van de secundaire winding niet (H). of is dat de 4mH LSP?
Toroidal OPT : VDV-1324-SEE
Application : 2x EL34 or KT88 paralleled SE
Power : 24 Watt
UL-tap : 33 %
-3dB range Pent. : 20 Hz to 80 kHz
-3dB range UL : 17 Hz to 85 kHz
Z-primair : 1.25 kOhm
Z-secondair : 0/4/8 Ohm
Io quiescent : 200 mA
Lp : 9 H
Lsp : 4 mH
Cip : 1 nF
Rip : 95 Ohm
Ris (0 to 4/8-tap) : 0.33 Ohm
Toroidal OPT : VDV-1324-SEE
Application : 2x EL34 or KT88 paralleled SE
Power : 24 Watt
UL-tap : 33 %
-3dB range Pent. : 20 Hz to 80 kHz
-3dB range UL : 17 Hz to 85 kHz
Z-primair : 1.25 kOhm
Z-secondair : 0/4/8 Ohm
Io quiescent : 200 mA
Lp : 9 H
Lsp : 4 mH
Cip : 1 nF
Rip : 95 Ohm
Ris (0 to 4/8-tap) : 0.33 Ohm
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Die 4mH is de lekzelfinduktie van de primaire.peterl schreef: ↑zo 20 feb 2022, 14:01Ben de versterker op een broodplank aan het bouwen en wacht nu op de onderdelen. Heb ook nog wat metingen gedaan in ltspice en de stromen bij de buizen in beeld gebracht.(eindelijk gelukt). Ik heb alleen de juiste waarde van de secundaire winding niet (H). of is dat de 4mH LSP?
Toroidal OPT : VDV-1324-SEE
Z-primair : 1.25 kOhm
Z-secondair : 0/4/8 Ohm
Lp : 9 H
Lsp : 4 mH
Cip : 1 nF
Rip : 95 Ohm
Ris (0 to 4/8-tap) : 0.33 Ohm
De zelfindukie van de wikkelingen gaat gelijkop met de impedantie.
Dus 1250 naar 8Ω geeft 9H x 8 / 1250 = 57,6mH voor de 8Ω wikkeling.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Dank je Anne, weet je toevallig ook hoe en waar ik in spice een kern kan vinden voor de ugt, want nu is er volgens mij geen verbinding.
Ik heb hieronder een voorbeeld van Sander geplaatst waar de core er in zit.`ik heb de naam gevonden maar kan hem nergens vinden?? "Mutual Inductance".
Ik heb hieronder een voorbeeld van Sander geplaatst waar de core er in zit.`ik heb de naam gevonden maar kan hem nergens vinden?? "Mutual Inductance".
- Bijlagen
-
- afbeelding_2022-02-20_151001.png (37.85 KiB) 616 keer bekeken
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Met simuleren hou ik me niet bezig, mag iemand anders mee spelen.
Die mutual inductance zal wel met de koppelfaktor te maken hebben.
Vermoedelijk die 0,995 boven de trafo.
Anne
Die mutual inductance zal wel met de koppelfaktor te maken hebben.
Vermoedelijk die 0,995 boven de trafo.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
De stroom in de eindbuis is een stuk hoger dan in het schema aangegeven.
Zal wel komen omdat de koperweerstand van 100Ω niet in de simulatie is meegenomen.
Anne
Zal wel komen omdat de koperweerstand van 100Ω niet in de simulatie is meegenomen.
Anne
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Klopt helemaal, als ik die in L1 stop zakt hij naar ong.100mA terug
Ik heb het gevonden en krijg nu een spanning uit de ugt.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Even een vraagje over spice, ik was aan het kijken wat de frequentie op de LS uitgang veranderd door het aanpassen van de kathode weerstand op de triode. Ik krijg daarbij de stippellijn van de frequentie en wat moet die dB lijn doen, zo horizontaal mogelijk lopen of........
In de eerste tekening is R8 560 in het 2e schema 270. Wat kan ik hier uit opmaken? graag wat uitleg.
In de eerste tekening is R8 560 in het 2e schema 270. Wat kan ik hier uit opmaken? graag wat uitleg.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
Bij LTSpice is de getrokken lijn gewoonlijk de amplitude in decibel en de stippellijn de fase in graden. Het liefst wil je ze allebei vlak hebben over de audioband, en wil je dat de amplitude niet al te veel piekt buiten de audioband.
De amplitude heeft helaas een flinke piek in het subsone gebied.
De amplitude heeft helaas een flinke piek in het subsone gebied.
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
waarom is het erg dat de amplitude buiten de audioband piekt?
Re: Russische triode 6C41C 7W se versterker
1. Als je iets afspeelt met veel subsoon erin, bijvoorbeeld een kromme plaat of een audiofiele geluidsopname gemaakt in een tochtige ruimte, dan levert dat met zo'n piek meer intermodulatievervorming in je uitgangstransformator en je basluidspreker op dan wanneer het niet piekt.
2. Afhankelijk van wat precies de oorzaak is, kan zo'n piek wijzen op oscillatieneigingen. Dat hoeft niet, het kan ook een LC-resonantie zijn die niet tot oscillaties kan leiden.
2. Afhankelijk van wat precies de oorzaak is, kan zo'n piek wijzen op oscillatieneigingen. Dat hoeft niet, het kan ook een LC-resonantie zijn die niet tot oscillaties kan leiden.
