Instellen ECC83

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
OpaBert

Instellen ECC83

Bericht door OpaBert »

Ik heb een paar jaar geleden een paar buisvoeten met printjes gekocht speciaal om te testen prutsen
Dacht simpel
2 K kathode weerstand een 100 uF elco, 100 k Anode weerstand 4K7 rooster stop weerstand
Blok golf er op niet van onder
Enzo gaan klooien, 1K 820 ohm 560 ohm kathode weerstand en 47 K Anode weerstand 23 K
In het begin me blind gestaard op een perfecte blokgolf in en uit
Schema
Schema
Blokgolf
Blokgolf
En ging er van uit als ik er een Sinus op zou zetten , dat het dan wel goed zou zijn
Dat is niet zo #-o
Ook een stapel verschillende Condensatoren als uitkoppel condensator
In de overtuiging dat het wel wat verandering zou geven wat zichtbaar zou zijn
Ik werd zwaar teleurgesteld ik kon wel een lage vervorming maken van 0.2 % maar die Auricap of een goedkoop folie condensatortje
Het maakt geen fluit uit :think:
Simpel
Simpel
Ook ergens gelezen dat een bipolaire condensator over de Kathode weerstand ook minder vervorming zou geven
Alweer niks van te meten
Ook de spanning op de Anode en Kathode verandert door de weerstanden te veranderen
Meeste versterking ook meeste vervorming
Helft ingangs spanning ook minder vervorming
Ik doe of iets fundamenteel iets fout of het is allemaal bullshit met die Dure HiEnd Condensatoren
Oh ja bij belasting naar 50 ohm gaat het ook mis Dat snap ik wel , maar gebruikte mn verstand ff niet :oops:
Het geeft misschien wat kwaliteit verbetering op het zien immers gouden schuinschrift letters is mooier dan gewoon blokletters in het zwart

Anne kun jij een versterkertje met ECC83 zonder terug koppeling en een met terug koppeling hier neer zetten waar ik wat mee
Kan puzzelen ?

in plaats van vooruit spoelen om reclames niet te hoeven zien op mijn 4K Televisie in full Collor
Het is nog steeds even vervelend
Moet ik ook nog op internet een Enquête invullen voor de leukste reclame
Bijlagen
0029BE0E-FBF4-456C-BA3D-43A310BAB6C1.jpeg
02AF0598-C6D1-439C-A00A-491FA30C1054.jpeg
55D7720F-AA92-4E2C-A3E6-0D28600A44D6.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 feb 2022, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PimDriessen

Re: Instellen ECC83

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert,

Misschien kan je hier wat mee, is gratis.

Groet,
Pim
https://spectrum-soft.com/download/download.shtm
Pjotr

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef: za 12 feb 2022, 16:51
Dag Bert,

Groet,
Pim
Geef eens een voorbeeld Pim... O:) :relax:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef: za 12 feb 2022, 16:51
Dag Bert,

Groet,
Pim
Jij bent snel
Ik dacht hier onzichtbaar alles even te kunnen editten :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Er zit in een microcap verschillende buizen versterkers ook met 6SN7 en nog wat populaire buizen Peter
Alleen wil ik niet blijven herhalen
Ik kan niet in die houding langer dan een paar minuten zitten
Ik ken microcap al 20 jaar in begin op floppy disks en daar mee leuke filters gesimuleerd
En ook met ik meen Montocarlo functie het vergroten of verkeleinen van 1 waarde in stapjes en dan steeds achter elkaar de doorlaat simuleren
Dat duurde voor een 7 polig filter misschien 1 minuut dan koos je de beste curve uit en ging je met de Spoel van 1mH in stapjes van 1 micro henry weer laten schrijven
Dat was zo mooi om te zien
Spice bestond misschien ook wel hoor Dat weet ik niet Maar de mogelijkheden microcap 6 of 7 was ongekend in mijn beleving O:)

MicroCap
Als je bepaalde voorbeelden zoekt met buizen
Naar help
Dan naar sample circuits
Bijna onderaan Tubes dan kun je kiezen uit 5 verschillende schemas
Voorbeelden
Voorbeelden
Ook Components Analog Library
Tubes,
Penthode ,
Tetrode ,
Triode ,
Diode
Onder Analog staan ook passief en Actief
Onder passief staan resistors Capacitors Choke
Zelfde als je bij iemand online je bestelling doet
Je gekozen component komt op het scherm en met de muis plaats je het

Als je een Circuit kiest wat er al instaat bij voorbeeld die PP Versterker van GE uit 1958
Kun je een analyse doen dat gaat ongeveer als je echtgenote een broek met je gaat kopen moelijk moeilijker en nog moelijker hier nhebben ze niks andere winkel :lol: maar ik kies en DC of AC dan blijf ik snappen wat ik zie
Bij DC van een triode krijg je die grafieken als in de data sheet
Bij een versterker trap AC
Heb je dat 1 keer gedaan dan staat onder in links in beeld
F8845AD0-A532-4AFB-9AEF-0B0243127A73.jpeg
Ac dan zie je de doorlaat van de versterker
D32E8FEB-880A-4ACA-8A3F-C88158FB942C.jpeg
Ik schiet telekens heen en weer naar die computer maar veel meer weet ik ook niet meer van microcap Cap
Zou het graag weer oppakken maar dat zal nooit meer lukken ben ik bang
Bijlagen
Je voorbeeld Peter
Je voorbeeld Peter
D4A27FC9-AA4F-41C0-875C-ACE362FB1CBC.jpeg
DED88ABA-EB0D-4F23-83D5-2C7882E98AE8.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 feb 2022, 19:43, 6 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Bert, je had het al eens verteld O:) Overigens dit IS een implementatie van Spice. Maar misschien kan Pim je er verder mee helpen?
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Dag Bert, Dag Pjotr,

Je kent het programma, ik gebruik het af en toe, ben er geen expert in.
Dus hulp kan ik je niet geven.
Groet,
Pim
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: za 12 feb 2022, 16:45
Anne kun jij een versterkertje met ECC83 zonder terug koppeling en een met terug koppeling hier neer zetten waar ik wat mee
Kan puzzelen ?
Alles hangt er vanaf waar zo'n versterkertrap voor moet dienen.
Wat komt erachter (belasting) welke spanning moet er versterkt worden (voor een microfoon of om een uitgangsbuis te sturen) en hoeveel voeding is er beschikbaar.
Daarna, als dat vast staat, kun je pas een geschikte instelling zoeken.
Een grotere anodeweerstand geeft minder vervorming maar ook minder hoog. En de uiteindelijke belasting is de anodeweerstand parallel aan de wat er aan hangt.
Tegenkoppeling is eenvoudig te bereiken door de kathodeweerstand niet te ontkoppelen.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: za 12 feb 2022, 20:23
Kan puzzelen ?
Alles hangt er vanaf waar zo'n versterkertrap voor moet dienen.
Wat komt erachter (belasting) welke spanning moet er versterkt worden (voor een microfoon of om een uitgangsbuis te sturen) en hoeveel voeding is er beschikbaar.
Daarna, als dat vast staat, kun je pas een geschikte instelling zoeken.
Een grotere anodeweerstand geeft minder vervorming maar ook minder hoog. En de uiteindelijke belasting is de anodeweerstand parallel aan de wat er aan hangt.
Tegenkoppeling is eenvoudig te bereiken door de kathodeweerstand niet te ontkoppelen.
Anne
Dankjewel Anne Niet geheel zonder maar wel te weinig kennis
Ik ga er geen microfoon aan doen , als ik het verder gebruik , het is mij vooral bedoelt om er wat bij te leren in ieder geval een poging
Verder wat de belasting zal zijn ik heb geen flauw idee Zeg een EL34 of een 6L6 PP
Misschien heeft hij niet genoeg spierballen om een EL34 vervorming,s arm uit te sturen
Ik kan het wel stomweg na bouwen
Dat doe ik heel veel , en meestal heb ik mazzel en lossen we vaak samen de fouten van mij op :lol:
Maar ik wil het nu eens gewoon maken op een plank of chassis gewoon om er iets van te leren Anne
Gegeven 1 450 volt voedingspanning is er beschikbaar maar 600 Volt kan ook
Je 2de vraag om een EL34 aan te sturen in PP Anne
Je stelling , Een grotere Anode weerstand geeft minder vervorming en ook minder hoog
En de uiteindelijke belasting is de Anode weerstand parallel aan wat er aan hangt
Nu een EL34 was gekozen Dus de belasting is een EL34
Dan Tegenkoppeling is de Kathodeweerstand niet te ontkoppelen, Je bedoelt de 100 uF elco over de kathode weerstand Anne :?:
Dan heb je meteen alle versterking het raam uit gegooid :lol: of heb ik dat mis ?
Kathode weerstand dan kleiner maken ?
Anode weerstand Groter maken Om weer versterking te krijgen en het hoog weg te gooien !
Tot nu heel leuk Anne bedankt alvast voor het vervolg :relax:
Bed tijd
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik werd zwaar teleurgesteld ik kon wel een lage vervorming maken van 0.2 % maar die Auricap of een goedkoop folie condensatortje
1E564028-36B4-427B-9CDA-65766D3933E3.jpeg
Ook ergens gelezen dat een bipolaire condensator over de Kathode weerstand ook minder vervorming zou geven
Alweer niks van te meten
Ook de spanning op de Anode en Kathode verandert door de weerstanden te veranderen
Ik doe of iets fundamenteel iets fout of het is allemaal bullshit met die Dure HiEnd Condensatoren
Het zit een beetje tussen nauwelijks meetbare, subtiele effecten en bullshit in.

Cyril Bateman heeft ooit een serie artikelen geschreven waarin hij liet zien dat er meetbare verschillen in vervorming waren tussen verschillende condensatoren, maar daar heeft hij wel eerst een meetopstelling voor gebouwd die tot 0,0001 % kon meten. Dat was niet voor niks. Voor alles behalve klasse 2 keramische condensatoren en tantaalelco's had hij inderdaad een behoorlijk gevoelige meetopstelling nodig om uberhaupt wat te kunnen meten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

MarcelvdG schreef: zo 13 feb 2022, 0:07
1E564028-36B4-427B-9CDA-65766D3933E3.jpeg
Alweer niks van te meten
Het zit een beetje tussen nauwelijks meetbare, subtiele effecten en bullshit in.

Cyril Bateman heeft ooit een serie artikelen geschreven waarin hij liet zien dat er meetbare verschillen in vervorming waren tussen verschillende condensatoren, maar daar heeft hij wel eerst een meetopstelling voor gebouwd die tot 0,0001 % kon meten. Dat was niet voor niks. Voor alles behalve klasse 2 keramische condensatoren en tantaalelco's had hij inderdaad een behoorlijk gevoelige meetopstelling nodig om uberhaupt wat te kunnen meten.
Bedankt Marcel
Dan is het geen wonder dat ik het verschil niet kon meten
En mijns inziens ook tamelijk zinloos om erg dure condensatoren in een buizen versterker te stoppen met een vervorming van 0.1 %
Wat best al goed is als de verbetering dan 0,001% is met 4 Condensatoren van 15€ Per stuk
:relax:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Verschillen tussen condensatoren ga je niet kunnen meten met de opstelling die je nu gebruikt, daar zul je minimaal een Audio Precision AP5xx meetsysteem voor moeten aanschaffen, maar voor hetzelfde geld koop je dan een nieuwe auto.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: zo 13 feb 2022, 9:01
Verschillen tussen condensatoren ga je niet kunnen meten met de opstelling die je nu gebruikt, daar zul je minimaal een Audio Precision AP5xx meetsysteem voor moeten aanschaffen, maar voor hetzelfde geld koop je dan een nieuwe auto.
Dat heeft Marcel ook duidelijk gemaakt Sander
Ik kan met de scoop en mn Keithley 2015 met THD mogelijkheid best wel 2 cijfers achter de komma kijken maar laat ik het maar op 1 cijfer achter de komma houden , maar beter dan dat vind ik niet interessant
Of iets 0,100 of 0.110vervorming heeft dat zal mn achterwerk roesten.
Ik kan wel mn versterkers tweaken van 0.5% naar 0.3 of 0.1% bijvoorbeeld maar dat gaat niet gebeuren met Auricaps of een foliecondensator
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Houd er ook rekening mee dat de capaciteit van je probe de bandbreedte om zeep kan helpen dus ook je blok ziet er dan minder scherp uit.

Rob
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

GE geeft een heel stel (niet altijd even mooie) instelmogelijkheden.
12AX7-ECC83.png
Maar even eentje ervan in de Ia-Va grafiek getekend.
83.jpg
De blauwe 50k lijn is van Rs parallel met Ro.
Rs is dus de belasting. Daar komt dan nog de capaciteit van de ingang volgende buis bij.Is vooral van belang (nogal groot) bij eindbuizen in triode en ook nog in mindere mate bij UL.
Ook Philips geeft een heleboel voorbeelden in hun datablad.
Anne
Bijlagen
ECC83-ph.pdf
(149.08 KiB) 33 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Anne
Met dat tabelletje kan ik eens een vergelijking doen dat is wel een leuk handvat :dank:
5% bij Eo 30 Volt :-k dat is nog wat
Rob Dingen de probes die ik gebruik zijn niet super goed maar er staat 70 mhz op O:) dus 20 khz vertrouw ik er nog wel op Maar :!:
Misschien wel iets om aan te denken met hoge Uitgangs impedantie dat het een rol gaat spelen
Bedankt voor die opmerking, had er niet aan gedacht :D
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Je moet even kijken wat de capaciteit van de probe is.
Het is ook beter om een 10x probe te nemen die hebben meestal minder capaciteit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk moet je eens jezelf een keertje een goed setje vaste 1:10 probes veroorloven Bert. Die kunnen ook meer spanning aan en is eigenlijk min of meer een standaard probe. Kom je er eens een keertje te kort aan dan kun je altijd nog terugvallen op je huidige.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Waarom zijn mijn probe,s opeens onderwerp van gesprek :D
5BEFE9DA-A591-41C1-9663-FD5F5968D9DE.jpeg
Dit zijn de goedkoopste die ik heb Zaten bij mijn nieuw aangeschafte Scoop 3 jaar garantie erop
Ik ben eigenlijk best te tevreden met wat ik heb hoor
En ik heb ook nog een diff eff spieke moeilijk woord ( Kan ik in google opzoeken Ray O:) )Differential Probe
Met de goedkoopste gemeten op 100 khz aan mn generator
En de onderste met 1 mhz met de philips PM8832
Is toch niks mis mee
Ik gebruik eigenlijk uit gewoonte altijd 1-10 stand Zelden dat ik 1-1 gebruik
Ik heb in mn hele leven al heel wat meters gepijnigd doordat ik met een verkeerde stand begon
Natuurlijk heb ik dat maar alleen op het forum
Nu ik geef dat gewoon toe , en verberg mn mis kleunen niet Staat misschien mindel Cool of Vet
Maar dat zal mij een geroest achterwerk schelen
Bijlagen
C5D697EC-7445-43D7-9038-A7DCC044D3C2.jpeg
962A0027-A186-4AFC-8EF4-2538E72B6654.jpeg
88A2F45A-5206-4CB3-B3D4-ECD8ACB5B0DB.jpeg
CABAC742-094B-4601-9E6A-6EFDC1AE2178.jpeg
612BEE57-438D-486F-9EE7-3A657E6FC553.jpeg
128EE51B-65F9-4C0F-9ECC-FF50738CC984.jpeg
F30FF8C8-ECE7-432E-9B98-1197A7766A0D.png
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 14 feb 2022, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, daar is niks mee Bert! Dacht dat het over die 15-euro probes ging die standaard bij je scoop zaten. B.t.w. volgende keer wel je probes loshalen als je aan een weerstand gaat solderen! :mrgreen:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: ma 14 feb 2022, 17:50
Nee, daar is niks mee Bert! Dacht dat het over die 15-euro probes ging die standaard bij je scoop zaten. B.t.w. volgende keer wel je probes loshalen als je aan een weerstand gaat solderen! :mrgreen:
Die bij mn scoop zaten dat zijn geen Rigol dingen die uit elkaar vallen Maar van GWINSTEK
Hoofdletters kwamen vanzelf geen idee waarom maar ook dat zal me geen kloot schelen
Ik soldeer nooit met een probe op mn schakeling Soldeer gerust op een versterker waar nog 500 volt op staat
Meestal gaat dat goed om dat ik niet aan de min verbonden ben en mn soldeer bout ook niet
Soms krijg ik een oplazer , maar daar wordt je wakker van :lol:
Plaats reactie