HF-10 Mil-Spec, Nixie?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartarie

HF-10 Mil-Spec, Nixie?

Bericht door bartarie »

Goeden avond,

Na lange tijd van stilte, en een topic wat ik ooit gestart ben. Maar wat zwaar "achterhaald" maar toch ook weer niet is, overweeg ik toch weer eens om een versterkertje te gaan bouwen.

Ik zou graag een HF-10 willen bouwen, maar wel in mijn eigen stijl.
Het idee is een kast te ontwerpen a la 19 inch rack, en deze te laten laseren en zetten. Verder zou ik alle componenten op glasvezel platen willen zetten (of hardweefsel). Alle componenten op turrets (weerstanden condensatoren etc), en alle bekabeling doen met tefzel en bundeltouw.

Vervolgens lijkt het me leuk dit alles hamerslag te maken met strakke knoppen, en ik denk er over om 3 nixie buizen te gebruiken voor de "Kanalen" en het volume. (1 voor kanaal, 2 voor volume).

Zijn er jongens die ervaring hebben met gebruiken van Nixie-buizen voor deze toepassing? en dan bedoel ik met name iets in de geest van relais of reed contacten of zoiets om deze te schakelen. Mijn "Angst" zit hem in de hoge spanningen gecombineerd met de fragiele stroompjes van de versterker zelf. Welke oplossing lijkt hier veilig en goed te realiseren?

Verder heb ik inmiddels mooie weerstandjes, mooie PIO condensators (tnx RDV) en een andere voedingstrafo. De UGT's zullen wel van de Bocama zijn, en dit alles voor een klein versterkertje die waarschijnlijk op zolder een paar wattjes gaat produceren voor mijn hobby hok.....
Voor de voeding ga ik jullie ECHT nodig hebben, want ik heb er de ballen geen verstand van. Kan alleen maar n beetje dingen maken uit materialen, rekenen en goochelen met elektriciteit is niet m'n sterkste kant.

Vooralsnog dus een beetje "mijn verhaal" doen en wat sparren MBT de Nixie oplossing. Binnenkort als ik de moed verzameld heb zal ik wel wat gaan tekenen in CAD.
WhatsApp Image 2022-02-12 at 8.14.01 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-12 at 8.14.06 PM (1).jpeg
OpaBert

Re: HF-10 Mil-Spec, Nixie?

Bericht door OpaBert »

Welkom Bartarie O:)
Ik herken uw mooie Voedingstrafo
Ik raad u aan er een netsnoer met stekker er aan te zetten en het in een stopcontact te steken
En een uur wachten , stekker er uit en met uw vinger is op het ijzer te voelen
Als ik het goed heb is hij ooit gemaakt door AE uit schagen en verkocht als budget trafo bij Dick Best nadien is de naam EOO geworden
Verder heeft bijna iedereen zijn plaatsnaam vrij gegeven
Dat is makkelijk indien er hulp nodig is
Veel succes
Ohja
Ik heb een Volume uitlezing Printje laten fabriceren tegen een kleine vergoeding
Maar heb er helaas geen over maar misschien dat iemand dat voor je wilt doen , overigens heb ik de mijne nog niet getest
Idee is een arduino ( nixie )Voltmeter te maken
De voltmeter is normaal met een LCD scherm
Daar zal misschien nog een programma aanpassingen gedaan moeten worden
Ik zie dat niet als een probleem, :oops: geheel zonder enige kennis van zaken :oops:
Op een volume regelaar een extra potmeter mee te laten lopen waar een Gelijkspanning staat en die uitlezen met de Nixie Voltmeter met arduino 2 cijfer 0-99
Printen zijn misschien nog te leveren door Bart nu ben ik zijn gebruikersnaam hier ff kwijt
Nou probeer eerst die trafo maar En besluit dan wat je er mee wilt doen :bakkie:

Het is me weer te binnen geschoten https://zelfbouwaudio.nl/forum/memberli ... ile&u=8151
bartarie

Bericht door bartarie »

Een uur aansluiten en dan wachten? is dit zon slechte kwaliteit dan?????
Heb ik weer...

Als dat zo is dan blaas ik het misschien zelfs wel af, de kracht van dit project is nou net dat dit is wat ik heb liggen.

Die indicatoren etc, de lol zit hem er nou juist in om dit wat meer analoog op te bouwen in mijn geval. Dus bijv iets met 4 lichtsluisjes ofzo (binair) en dan omzetten naar relais die in serie staan of iets in die geest. Ben daar nog over aan het nadenken, zodat je een encoder krijgt tm 15 bijv.

B
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Gewoon proberen of de trafo zo warm wordt als OpaBert zegt. Misschien is zijn probleem wel exemplarisch.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

pappaleo schreef: zo 13 feb 2022, 9:15
Gewoon proberen of de trafo zo warm wordt als OpaBert zegt. Misschien is zijn probleem wel exemplarisch.
Ja precies en niet bij de pakken neer zitten
AE zegt dat de trafo 115 graden uitwendig mag worden en zelfs 175 graden binnen in
Alleen ik vond dat te gek open en bloot op een chassis
Maar als je het in een kast monteerd met wat lucht gaatjes is het geen probleem,
hoewel ik het niet een goed product vind als dat ook bij jou zo heet wordt
Gewoon proberen O:)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sommige trafo's zijn i.d.d. wat krap bemeten. Maar als ie onbelast niet meer dan lauw warm wordt na een paar uurtjes aan staan is er niks mis mee.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

bartarie schreef: za 12 feb 2022, 21:53

Zijn er jongens die ervaring hebben met gebruiken van Nixie-buizen voor deze toepassing? en dan bedoel ik met name iets in de geest van relais of reed contacten of zoiets om deze te schakelen. Mijn "Angst" zit hem in de hoge spanningen gecombineerd met de fragiele stroompjes van de versterker zelf. Welke oplossing lijkt hier veilig en goed te realiseren?
Ik heb eea uitgevoerd op mijn versterkers met nixies.
GU50PP ruststroom (spanning over de kathode weerstand GU50) en ingangskanaalkeuze.
Classic III volume 2 digit weergave, en ook ingangsselectie.

Een nixie aansturen is de eenvoud zelf: je zet spanning op de anode, meestal 180V (hangt van het type af dat je gebruikt) om de nixie te ontsteken. Wel een weerstand in serie gebruiken om de stroom te reguleren erna, waarde weerstand ook dit hangt van het type nixie af. Hier staat ook wel het eea aan info hoe je dit uitrekent.

Vervolgens trek je 1 van de 10 kathodes (0-9) naar gnd. Dit kun je het eenvoudigst doen met een simpel NPN torretje. Moet er wel 1 zijn die een hoge collector-emitter spanning kan hebben, MPSA42 wordt hier veel voor gebruikt (Vce van 300V). PNP als dat jou situatie beter uitkomt kan ook, MPSA92 bv.
Als je de nixie niet in een schakeling gebruikt kan dat naar gnd trekken ook met de ingangsselectie schakelaar uiteraard. Dus stel je gebruikt een 4 standen Lorlin schakelaar met 3 moedercontacten, lift je daarop mee.
bartarie

Bericht door bartarie »

Ik heb de trafo even 2 uurtjes laten "zoemen", ik heb er dus ALLEEN 220 op gezet. Te trafo werd zon graad of 40 schat ik in, wel lekker warm. Maar beslist niet heet, kon mijn hand er gewoon op blijven houden. Gelukkig maar :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, dan zou ik hem gewoon gebruiken en bezien hoe heet ie in de uiteindelijke versterker wordt. Pas als hij een graad of 60 wordt is het echt heet. Dan kun je hem bij het metaal echt niet meer beetpakken.
Plaats reactie