Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Uit vorige probersels is al gebleken dat de stroombron op deze manier niet goed samengaat met een cascode. Dus maar een eenvoudiger manier.
De ECC81 munt niet uit in lineariteit, is later vervangen door de ECC85.
Maar bij zo weing stroom loopt de steilheid snel terug en doet ie 't niet veel beter dan een ECC82.
Voordeel is ook de max Vfk, 90V voor de 81 en 180V voor de 82.
Daarbij krijg je meer roosterruimte, komt te pas met de tegenkoppeling.
Met de meer gewone stroombron en de niet meer te verwachten instabiliteit kunnen de koppel-C van 1µF weer terug naar meer beschaafde 47n.
Zou zeggen, doe het 's zo.
Anne
De ECC81 munt niet uit in lineariteit, is later vervangen door de ECC85.
Maar bij zo weing stroom loopt de steilheid snel terug en doet ie 't niet veel beter dan een ECC82.
Voordeel is ook de max Vfk, 90V voor de 81 en 180V voor de 82.
Daarbij krijg je meer roosterruimte, komt te pas met de tegenkoppeling.
Met de meer gewone stroombron en de niet meer te verwachten instabiliteit kunnen de koppel-C van 1µF weer terug naar meer beschaafde 47n.
Zou zeggen, doe het 's zo.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne, morgenochtend meld ik mij weer! 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mja, ik ga helaas nog geen fles champagne opentrekken, zie THD tov. uitgangsvermogen meting hieronder ... Dit moet toch beter kunnen, maar het lijkt wel of ik steeds tegen een betonnen muur aanloop, wat ik ook probeer de originele opzet met de ECC83 in cascode en de 6922 erachter blijft de beste prestaties leveren en daar zitten ook nog de nodige haken en ogen aan en is verre van optimaal (Anne knikt nu instemmend en kriebelt nog even aan z'n baard). Moet ik dan maar het roer helemaal omgooien en er een circlotron oid. van maken?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Is het mogelijk om zonder tegenkoppeling te kijken wat de vervormingsbijdrage is van iedere trap? Zou je dat verder helpen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja en nee, zowieso heeft het weinig zin om open loop zaken te gaan bekijken, immers de vervorming wordt pas significant lager als de globale lus gesloten is. Ik kan wel achter iedere trap gaan kijken wat daar gebeurt, maar met de globale lus gesloten meet je daar een (afgeleide van) de correctie van de tegenkoppeling. Wellicht kan meten zelfs in isolatie ieder afzonderlijk, maar dat zegt dan niet heel veel over hoe de keten presteert als je de diverse trappen weer achter elkaar knoopt met de globale lus eromheen. Er is duidelijk iets aan de hand dat ik niet in de simulator zie (ondanks accurate modellen) en wat ik niet zo 123 kan verklaren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Net nog alles even nagelopen, maar ik kan m'n vinger er niet op leggen waar ik iets over het hoofd zie, zelfs de stroom door beide eindbuizen is exact gelijk en op de mV afgeregeld, gemeten over de 10R kathodeweerstanden, en met 624mV pakweg 62mA per KT88.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat de versie met de 83 de beste cijfers geeft zal wel aan de wat grotere versterking liggen, krijg je ook wat meer tegenkoppeling.
De meeste vervorming zit meestal in de eindtrap zolang de rest niet in de buurt van oversturing komt.
Circlotron heeft al flink wat tegenkoppeling in de eindtrap, zou een vooruitgang kunnen zijn.Maar vraagt veel stuurspanning wat weer meer vervorming meebrengt.
En dan is er nog een dubbele zwevende voeding, hoge Vfk en een niet gangbare UGT wat het allemaal niet simpeler maakt.
Anne
De meeste vervorming zit meestal in de eindtrap zolang de rest niet in de buurt van oversturing komt.
Circlotron heeft al flink wat tegenkoppeling in de eindtrap, zou een vooruitgang kunnen zijn.Maar vraagt veel stuurspanning wat weer meer vervorming meebrengt.
En dan is er nog een dubbele zwevende voeding, hoge Vfk en een niet gangbare UGT wat het allemaal niet simpeler maakt.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
@Anne,
Ja, eens, dat zijn allemaal valide opmerkingen, ik ga, om in Monopoly termen te spreken, terug naar start, en dan eerst eens kijken waar de schoen wringt. Deze keer een meer klassieke opbouw met een EF86 in de voortrap de 6922 als LTP en dezelfde eindtrap. Waar ik ook aan heb zitten denken is om een stel EF86's om de KT88's heen te vouwen, een soort Sziklai/darlington configuratie maar dan met buizen (of wellicht hybride?). Als je suggesties hebt dan hoor ik het graag!
Ja, eens, dat zijn allemaal valide opmerkingen, ik ga, om in Monopoly termen te spreken, terug naar start, en dan eerst eens kijken waar de schoen wringt. Deze keer een meer klassieke opbouw met een EF86 in de voortrap de 6922 als LTP en dezelfde eindtrap. Waar ik ook aan heb zitten denken is om een stel EF86's om de KT88's heen te vouwen, een soort Sziklai/darlington configuratie maar dan met buizen (of wellicht hybride?). Als je suggesties hebt dan hoor ik het graag!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, inmiddels niet stilgezeten en even een andere insteek bedacht, deze keer helemaal zonder halfgeleiders, simuleert voorbeeldig, vandaag maar even opbouwen en eens kijken of er in de praktijk ook zulke goede resultaten geboekt worden als in de simulator? Wel ver buiten m'n comfort zone want ik heb twee dikke spoelen (150H) in de anode van de EF86 zitten ...
Hammond 156C - 150H/8mA
https://www.hammfg.com/part/156C
Proto 19 - schema
Hammond 156C - 150H/8mA
https://www.hammfg.com/part/156C
Proto 19 - schema
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik kijk af en toe maar zag dat je met je proeven gewisseld heb van ugt bladzijden terug een hammond 1650H en laatste een Ogonofski PP 80-1
De heb ik ook maar in CFB uitvoering laten maken dat ter info ,
Ben benieuwd naar je verschil meet resultaten tussen Hammond en Ogonofski , maar eerst die distorsie maar vinden
De heb ik ook maar in CFB uitvoering laten maken dat ter info ,
Ben benieuwd naar je verschil meet resultaten tussen Hammond en Ogonofski , maar eerst die distorsie maar vinden
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Twee smoorspoelen erbij
begint op de ijzerwinkel van Piet1950 te lijken
Behalve het oppikken van brom, hoe zit 't met resonantie enz. ?
Anne
Behalve het oppikken van brom, hoe zit 't met resonantie enz. ?
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ha! Ik monteer die smoorspoelen in tegenfase (humbucker), dus daarmee is de pickup van magnetische velden met zo'n 20dB gereduceerd. Behalve de bovenstaande reactie met het schema ben ik vandaag (helaas) weinig verder gekomen, nog steeds druk met de boekhouding (
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, korte update, weinig tijd gehad vandaag, dus even vlot opgebouwd en wat metingen gedaan, alleen weer een vreemde bult in de THD tov. uitgangsvermogen meting. Vorige keer was dit te wijten aan hoe het terugkoppelnetwerk was bedraad, maar dat is het deze keer niet, of ik moet echt m'n schoolgeld gaan terugvragen. Anne? Piet? Bueller?
Zie onderstaand schema, met een paar kleine wijzigingen tov. de vorige versie, ik heb de smoorspoelen er b.v. nog niet in zitten, dus gewoon even een 100K weerstand. Koppel C's weer naar 1uF (ipv. 470nF) anders gaat de versterker in LF oscillatie. De met een * gemarkeerde voltages zijn weer de gemeten voltages in het prototype.
Proto 19 - Schema Proto 19 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz
Zie onderstaand schema, met een paar kleine wijzigingen tov. de vorige versie, ik heb de smoorspoelen er b.v. nog niet in zitten, dus gewoon even een 100K weerstand. Koppel C's weer naar 1uF (ipv. 470nF) anders gaat de versterker in LF oscillatie. De met een * gemarkeerde voltages zijn weer de gemeten voltages in het prototype.
Proto 19 - Schema Proto 19 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Moet de stop weerstand r18 =10K niet voor die C14 naar gnd aan de ingang ?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Is idd weer een rare bult, net of er iets vanaf een bepaald niveau overstuurd raakt. Maar waarom gaat dat dan niet door bij nog meer.
Begin me af te vragen of er iets mis gaat met meten, op 3 januari had je ook al zo'n bult maar dan met de 6C33.
Anne
Begin me af te vragen of er iets mis gaat met meten, op 3 januari had je ook al zo'n bult maar dan met de 6C33.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nom, nom, nom, er zit weer vooruitgang in, straks nog even verder optimaliseren! 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Vandaag nog wat kunnen doen, zie onderstaand schema met - TROMGEROFFEL EN TROMPETGESCHAL- de smoorspoelen die ik er vandaag eindelijk in geknutseld heb. Dit geeft voor HF een verbetering, maar voor LF een verslechtering, dus ik weet nog niet wat ik hiermee moet ...
Punt van aandacht is de compensatie om de piek in de frequentie response bij pakweg 300kHz weg te krijgen. Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar óf de vervorming wordt daardoor minimaal een factor 2x-10x slechter of de versterker ziet al -3dB bij 20kHz en da's ook niet ideaal. Ben dus op zoek naar suggesties voor een stuk compensatie die niet gelijk de andere prestaties om zeep helpt!
Proto 21 - schema
Proto 21 - frequentie response
Proto 21 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
Proto 21 - THD tov. frequentie 10W/8R
Punt van aandacht is de compensatie om de piek in de frequentie response bij pakweg 300kHz weg te krijgen. Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar óf de vervorming wordt daardoor minimaal een factor 2x-10x slechter of de versterker ziet al -3dB bij 20kHz en da's ook niet ideaal. Ben dus op zoek naar suggesties voor een stuk compensatie die niet gelijk de andere prestaties om zeep helpt!
Proto 21 - schema
Proto 21 - frequentie response
Proto 21 - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz/8R
Proto 21 - THD tov. frequentie 10W/8R
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Komt die opslingering bij 300kHz ook in de andere schakelingen voor? Zou uit de uitgangstrafo kunnen komen. Je ziet weleens dat er een condensatortje van pakweg 2 tot 20pF (2kV versie) over de anode aansluitingen van de UGT gezet wordt om dit te verbeteren, maar of dat voor resonsanties op 300kHz is weet ik niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, dit is waarschijnlijk de trafo inderdaad, ik zal je suggestie eens proberen, kijken wat dat oplevert, bedankt.RobertD schreef: ↑do 10 feb 2022, 11:35Komt die opslingering bij 300kHz ook in de andere schakelingen voor? Zou uit de uitgangstrafo kunnen komen. Je ziet weleens dat er een condensatortje van pakweg 2 tot 20pF (2kV versie) over de anode aansluitingen van de UGT gezet wordt om dit te verbeteren, maar of dat voor resonsanties op 300kHz is weet ik niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, het over de anodes plaatsen (van anode naar anode van de KT88's) van een 2.2 tot 100pF condensator maakt helaas geen verschil.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Is je belasting nog wel 4-8 ohm bij 300 khz ?
Je hebt natuurlijk al van alles geprobeerd, nog iets misschien een van de gebruikte condensatoren, de gewikkelde dingen stond heel veel jaren terug een F0 op
Zal wel iets heel simpel zijn
achteraf
Je hebt natuurlijk al van alles geprobeerd, nog iets misschien een van de gebruikte condensatoren, de gewikkelde dingen stond heel veel jaren terug een F0 op
Zal wel iets heel simpel zijn
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 10 feb 2022, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Een codensatortje zal wel niks dempen, een weerstand wel.
Dus een weerstand met een condensator in serie om de demping enkel op heel hoge frequenties te hebben. En dan over elke helft van de trafo om niet al te hoge spanningspieken op de condensator te krijgen.
Probeer bijv 's 3k3 in serie met 1n tussen elke anode en de plus-aansluiting (midden).
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dag Anne en Sander,
Deze tip van Anne werkte bij mijn versterker geweldig, heb het gedaan met een draadgewonden Potmeter van 1 Watt in serie met een weerstand van 1K, en heb het er gewoon in laten zitten voor mogelijke afregeling.
Groet,
Pim
Deze tip van Anne werkte bij mijn versterker geweldig, heb het gedaan met een draadgewonden Potmeter van 1 Watt in serie met een weerstand van 1K, en heb het er gewoon in laten zitten voor mogelijke afregeling.
Groet,
Pim
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Morgenmiddag even proberen, morgenochtend eerst het Nederlands dames hockeyteam lastigvallen met m’n drone.
