300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Bericht door peterl »

211audio schreef: wo 09 feb 2022, 14:44
Normaliter wordt de gloei van de D3a zwevend gemaakt met een 2u2 aan de centertap van de trafo.
Het ging in dit geval om de ecc 83 die op 12VDC werkt, maar brom gaf, ik heb de min met een 100E naar massa gebracht en deze is nu doodstil.
De D3a werkt op 6,3VAC.
Bedankt Douwe :goedzo:
Ik moet zeggen dat ik nu de versterker weer aan het spelen heb in de huiskamer ineens verrukt ben van het geluid, of dat mede te maken heeft met de Russische PIO die er inzit weet ik niet maar echt totaal anders, was al warmer dan de KT170 maar krijg nu zeker ook het idee dat er mooiere details in het midden gebied zitten, ik ben me er ook van bewust dat die grote pio's wel eerst lekker moeten inspelen, en dat daarna het geluid nog kan veranderen ten goede(of niet).
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Mooi dat het hiermee is opgelost. De opmerking van 211audio om de middenaftakking met een 2u2 naar massa aan te sluiten is voor mij nieuw. Ik zou dat normaliter nooit zo bedenken. Misschien dat hij het nut daarvan eens kan uitleggen. Wat betreft het inspelen van Pio’s….daar kan ik mij niets bij voorstellen. Maar in elk geval mooi dat het zo goed klinkt.
Douwe
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het gaat erom dat al die gloeispanning voor het signaal kortgesloten worden naar massa. Alleen de gloei van de D3A zit op een hoog potentiaal. Je kunt die spanningsdeler ook weglaten en alleen een condensator naar massa toepassen, dan blijft de gloei voor DC zwevend, maar voor AC geaard.
Dit werkt het beste wanneer de D3A zijn eigen gloei wikkeling heeft.

Wat de klank betreft, Peter, dat ligt dan misschien ook aan de D3A ipv de EL84 als penthode?
Gebruik je de ECC83 triodes nog steeds in parallel?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ja de ecc83 wordt nog steeds parallel gebruikt maar nu met de D3a, ik dacht dat het meer zou liggen aan de Russische PIO. De D3a is toch alleen een stroombron in de Mu schakeling?
Heeft die D3a dan ook(sterk) invloed op het geluid?
Wat ik nog steeds vreemd vind is dat die D3a zo oplicht als je de gloei er opzet, net alsof je er even 10V opzet, maar ik heb het op de buizentester bij Hans ook gezien, daar gebeurde hetzelfde.
molekuul

Bericht door molekuul »

peterl schreef: do 10 feb 2022, 12:00
Wat ik nog steeds vreemd vind is dat die D3a zo oplicht als je de gloei er opzet, net alsof je er even 10V opzet, maar ik heb het op de buizentester bij Hans ook gezien, daar gebeurde hetzelfde.
Dit is normaal gedrag. De D3A is zo gemaakt. Het heeft te maken met de lage weerstand van de heater alsdeze koud is, er is een deel van de heater, dat enkel is, en gemaakt is als preheater. De deel wordt net als een gloei lamp eerst heet, zodat de rest van de heater langzaam op temperatuur kan komen. Als de heater op temperatuur is, heeft dit deel zijn werk gedaan, en “koelt” het af tot de temperatuur van de rest van de heater.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Alle ecc buisjes doen dat ook met opstarten lichten ze even vel op en dan zie je haast niet meer dat ze aan zijn
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: do 10 feb 2022, 21:47
Alle ecc buisjes doen dat ook met opstarten lichten ze even vel op en dan zie je haast niet meer dat ze aan zijn
Dat is echt niet met elkaar te vergelijken Bert, dit lijkt wel een flitslicht, dat je denkt gaat dat wel een aantal keren achter elkaar goed.
Zal kijken of ik er een foto van kan maken.
Bijlagen
afbeelding_2022-02-10_215211.png
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ECC 83 buisjes die dit verschijnsel ook hebben. Werkt al 12 jaar ofzo.
timpert

Bericht door timpert »

Ik heb dit ook gezien in een Philips versterker met een ECC81 als fasedraaier. Kon niet goed zijn was ook mijn gedachte, maar het buisje was gewoon origineel en heeft jaren zonder problemen zo gefunctioneerd. Het licht de eerste seconde na inschakelen was echt witgeel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, de gloeidraad is daarop gemaakt! Aldus een oud Philips leerboek uit de jaren '50. Meeste buizen hebben het in min of meerdere mate. Een "slow start" heeft geen zin om w.d.b. de levensduur van buizen te verlengen. Wel zijn er speciale uitvoeringen voor serie gloei in TV's met gedefineerde opwarm tijd, meestal de "A" versies voor de Amerikaanse nummering.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Deze D3a zijn van siemens maar dat zal dan niets uitmaken, had dit fenomeen nooit eerder bij buizen zo sterk gezien, grappig. Versterker speelt inmiddels al weer een paar dagen naar volle tevredenheid, moet tussen het blauwe ledje van de aan/uit schakelaar nog wel een extra weerstandje plaatsen, geeft iets teveel licht nu.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zou hier wel even een softstart voor maken, je gloeit met DC toch?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

SSassen schreef: vr 11 feb 2022, 17:01
Nee Sander, de ECC83 werkt op12VDC en de D3a op 6,3VAC.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

peterl schreef: vr 11 feb 2022, 19:24
Nee Sander, de ECC83 werkt op12VDC en de D3a op 6,3VAC.
ECC83 kan toch prima op 6.3V en twee stuks D3a ook op 12V als je ze in serie zet? Dan kan je namelijk een low-drop regelaar gebruiken met een softstart.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Ja sorry hoor, als je niet tegen het kortstondig oplichten kunt, kun je ook een zonnebril opzetten 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 11 feb 2022, 20:19
Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Ja sorry hoor, als je niet tegen het kortstondig oplichten kunt, kun je ook een zonnebril opzetten 8)
Als een deel van de gloeidraad zo fel oplicht wordt daar netto het meeste vermogen verstookt ipv. over de gehele gloeidraad, een dergelijke ‘hotspot’ is uiteraard vragen om een defect op die plek, of beeld ik mij nu dingen in?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

SSassen schreef: vr 11 feb 2022, 19:58
peterl schreef: vr 11 feb 2022, 19:24
Nee Sander, de ECC83 werkt op12VDC en de D3a op 6,3VAC
ECC83 kan toch prima op 6.3V en twee stuks D3a ook op 12V als je ze in serie zet? Dan kan je namelijk een low-drop regelaar gebruiken met een softstart.
Dat kan niet Sander, want de D3a heeft 150Vdc op de gloei staan en moesten daarom beide een eigen voeding hebben, de ECC83 kan ook op 12VDC omdat die van de 15V voeding gehaald kon worden. De kathode gloei mag max. 120V zijn.(Uf/K+)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: vr 11 feb 2022, 20:29
Pjotr schreef: vr 11 feb 2022, 20:19
Als een deel van de gloeidraad zo fel oplicht wordt daar netto het meeste vermogen verstookt ipv. over de gehele gloeidraad, een dergelijke ‘hotspot’ is uiteraard vragen om een defect op die plek, of beeld ik mij nu dingen in?
Ja, die buizen gaan een stuk langer al mee dan jij :sure: Waarom zou dat nu ineens een probleem zijn? Zie mijn vorige post. En die D3A is gespecificeerd op max 120V tussen kathode en gloei. dat gaat dus niet werken i.c.m. de ECC samen. Ter overweging: ringkern trafo's en solidstate voeding. Waarom dan niet ook een solidstate Mu follower met een Fet i.p.v. die D3A? Ben je van veel gedoe af.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 11 feb 2022, 20:46
Waarom zou dat nu ineens een probleem zijn?
Ach, als ik een deel van een gloeidraad, of het nu een verwarmingselement is, of een gloeidraad bij een buis, of zelfs een gloeilamp, feller zie oplichten dan de rest dan denkt de ingenieur in mij 'he, dat kan niet goed wezen, da's een slijtagepunt', misschien toch een stuk beroepsdeformatie?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ja dat klopt, dat zou zeker veel problemen en een nog lagere weerstand halen maar het was juist de bedoeling eens een buis als Mu follower te gebruiken. Is weer iets om met de active load te proberen.
Ach, als ik een deel van een gloeidraad, of het nu een verwarmingselement is, of een gloeidraad bij een buis, of zelfs een gloeilamp, feller zie oplichten dan de rest dan denkt de ingenieur in mij 'he, dat kan niet goed wezen, da's een slijtagepunt', misschien toch een stuk beroepsdeformatie?
Daarom kwam mijn vraag ook Sander, ik had dit ook nooit eerder gezien.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit wat in Peter. Normaliter wordt dat opgloeien wel enigszins gedempt door de serieweerstand van de trafo. Je kunt overwegen om die D3A te gloeien uit de 12,6V wikkeling met 22 ohm in serie als je het wilt temmen. Of als je DC gloeit met een L200 regelaar: https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller ... it_search= Is al een ouwetje waarvan je zelf de stoombegrenzing kunt instellen. In dit geval dus op een 400mA voor de D3A.

Maar dan nog:

D3A.GIF

Wordt nog tricky om dat in te stellen... en die 300B wil een zwaai van minstens 120V zien.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik had gedacht een NTC in serie met de gloei te zetten om de piek op te vangen, dat werkt wel maar verlies wel 0,7V, ik gebruikte een 10ohm NTC.
Is dit nu wel een mogelijkheid of niet of heb ik gewoon een verkeerde weerstand van de ntc gekozen?
timpert

Bericht door timpert »

Wat is de maximale stroom van die 10 Ohm NTC? Als het een echte inrush current limiter is wordt 'ie waarschijnlijk niet warm genoeg om zijn uiteindelijke bedrijfsweerstand te halen met maar 315 mA.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik heb eigenlijk nog nooit iets van een serieweerstand of begrenzer gezien voor de gloei, niet bij pro, milspec of consumer. Alleen bij serie gloei, U-buizen en P-buizen, zit er een begrenzingsweerstand in serie. Dat opgloeien bij opstarten is vrij normaal en daar is bij het ontwerp van de buis rekening mee gehouden.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

timpert schreef: zo 29 mei 2022, 19:19
Wat is de maximale stroom van die 10 Ohm NTC? Als het een echte inrush current limiter is wordt 'ie waarschijnlijk niet warm genoeg om zijn uiteindelijke bedrijfsweerstand te halen met maar 315 mA.
Dacht 5W, want echt heel warm wordt hij niet. heb er ook nog 1 van 120ohm 2,3W
Pjotr schreef: zo 29 mei 2022, 19:57
Ik heb eigenlijk nog nooit iets van een serieweerstand of begrenzer gezien voor de gloei, niet bij pro, milspec of consumer. Alleen bij serie gloei, U-buizen en P-buizen, zit er een begrenzingsweerstand in serie. Dat opgloeien bij opstarten is vrij normaal en daar is bij het ontwerp van de buis rekening mee gehouden.
Het was ook gewoon een idee om te kijken of ik de koude start iets kon dempen.
Plaats reactie