300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Moderator: Beheerdersteam
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Ik heb in LTspice de D3a er tussen gezet met de ECC83 en het valt enorm tegen. ik moet wel 3V insturen om 8V op de ugt te krijgen, bij 1V insturing krijg ik maar 4V op mijn uitgang, had daar meer van verwacht. Of het moet zijn dat er nog wat waarden aangepast moeten worden. Want hiermee redt ik het niet.
- RobertD
- Contacteer:
En als je het met één buishelft van de ECC83 en een kathodeweerstand van 2k7 probeert ?
- RobertD
- Contacteer:
Bijzonder, want een ECC83 heeft een mu van 100.
- RobertD
- Contacteer:
Kun je ook het signaalniveau op het knooppunt van C2 en R11 simuleren?
Robert, ik heb nog wat geëxperimenteerd en kwam met 1V ingang tot 9V uitgang, maar dan heb ik de weerstand in rood flink verhoogd, maar geen idee of dat ongestraft kan.
Moet ook nog kijken of er op de gloei een spanning gezet moet worden zoals bij de el84.
Moet ook nog kijken of er op de gloei een spanning gezet moet worden zoals bij de el84.
Ik zou zo niet weten hoe dat moet? krijg nu alleen spanningen.Kun je ook het signaalniveau op het knooppunt van C2 en R11 simuleren?
- RobertD
- Contacteer:
Door R7 loopt in theorie geen gelijkstroom. Die weerstand is er alleen maar om het rooster van de penthode een potentiaal te geven dat iets lager moet zijn dan de spanning op de kathode.
Heb je het al met één buishelft van de ECC83 geprobeerd?
Heb je het al met één buishelft van de ECC83 geprobeerd?
Ja dat heb ik ook geprobeerd en de kathode weerstand weer verhogen naar 2K met 1 triode, maakt weinig uit.Heb je het al met één buishelft van de ECC83 geprobeerd?
Alleen die weerstand van 220K R7 heeft grote impact, mijn vraag is dan ook kan die weerstand van 220K er tussen?
En moet ik ook nog een gelijkspanning op de D3a leggen voor de gloei zoals bij de EL84 moest omdat de gloei/ kathode spanning anders te hoog werd, daarom zat er 145V +op de gloei van de EL84, die mocht maar !00V hebben op de gloei/kathode.
Nu zag ik dat de D3a 120V op de gloei/kathode mag hebben dus dat is al gunstiger.
Ik heb nog wat gemeten, origineel zat er een weerstand van 470E in en als ik deze nu vergroot naar 18K(R7) dan haal ik nog steeds de 8,5V uitgang en versterking van ongeveer 80.
Ga ik terug naar 10K dan zakt het vermogen ook onder de 7,8V
- RobertD
- Contacteer:
Ik zou de gloeispanning van de D3A wel optillen, net als bij de EL84. Het gaat daarbij overigens om het potentiaalverschil tussen de gloeidraad en de kathode. In het laatste schema is dat dus 225V - 145V = 80V. Dus geen enkel probleem. Zou voor de EL84 dus ook werken.
Waardoor de versterking verandert wanneer je die 220k weerstand wijzigt snap ik niet. In jouw eerste schema stond daar zelfs 1MOhm. Heb ik bij TriodeDick volgens mij ook weleens gezien. Of 470k ofzo.
Waardoor de versterking verandert wanneer je die 220k weerstand wijzigt snap ik niet. In jouw eerste schema stond daar zelfs 1MOhm. Heb ik bij TriodeDick volgens mij ook weleens gezien. Of 470k ofzo.
- RobertD
- Contacteer:
Ik zit nog eens in mijn oude Muiderkring buizenboekje te neuzen; volgens mij is R12 veel te klein en R10 ook.
R12 = 220k en R10 = 2k7. Dan gaat de versterking (bij inzet van één triode) naar 66,5 (ipv ca. 34) en de stroom door de triode wordt dan ongeveer 0,5mA.
R12 = 220k en R10 = 2k7. Dan gaat de versterking (bij inzet van één triode) naar 66,5 (ipv ca. 34) en de stroom door de triode wordt dan ongeveer 0,5mA.
- SSassen
- Contacteer:
Die ECC83 haalt zo nooit de maximale versterking, zet eens een condensator 100-1000uF over de kathodeweerstand.
Dan gaat de spanning achter de C2 met 220u al richting 90V en op de ugt naar de 8,6V
Ik heb het schema aangepast en er zaten een paar foute waarden in.
Robert dit was het schema wat jij geplaatst had (Oliver)met de aanpassingen met de ecc83.
Klopt was 470K, heb me vergist.Heb ik bij TriodeDick volgens mij ook weleens gezien. Of 470k ofzo.
Ik zou zeggen, probeer het 's zo, Een condensator over de kathodeweerstand (R10) maakt niet zoveel uit. Door de heel hoge impedantie bij de anode verandert de stroom nauwelijks.
Zo'n 300B versterker zal, zonder tegenkoppeling, vermoedelijk altijd wel richting 1% vervorming gaan.
Kan misschien wel wat beter als de stuurtrap ook wat vervormt op dezelfde manier als de 300B.
Omdat de fase omkeert vullen ze elkaar dan min of meer aan.Als de eindtrap wat teveel doet doet de stuurtrap wat teweinig en omgekeerd.
Anne
Zo'n 300B versterker zal, zonder tegenkoppeling, vermoedelijk altijd wel richting 1% vervorming gaan.
Kan misschien wel wat beter als de stuurtrap ook wat vervormt op dezelfde manier als de 300B.
Omdat de fase omkeert vullen ze elkaar dan min of meer aan.Als de eindtrap wat teveel doet doet de stuurtrap wat teweinig en omgekeerd.
Anne
Ik heb de waarden aangepast maar krijg wel andere spanningen dan jij hebt Anne.
Ik heb alle onderdelen besteld voor de ombouw naar de D3a en ben benieuwd wat daar dan uit gaat komen en OF het een verbetering in cijfers gaat geven.
Ik heb alle onderdelen besteld voor de ombouw naar de D3a en ben benieuwd wat daar dan uit gaat komen en OF het een verbetering in cijfers gaat geven.
Dat de spanningen niet helemaal kloppen is te verwachten.De weerstanden zijn ook niet precies wat ik had berekend, gewoon de dichtsbij zijnde standaardwaarde opgegeven. En buizenmodel hoeft niet altijd helemaal overeen te komen met het datablad.
Veel verschil met de EL84 versie verwacht ik niet.
Anne
Tja, dat vraag ik mij ook af, maar na de meningen van mensen hier dat het min. naar de 0.5% /1W moest kunnen werd ik wel nieuwsgierig of dat haalbaar is, Ga het proberen en houd je op de hoogte van de resultaten als hij weer in elkaar zit.Ah!buis schreef: ↑do 03 feb 2022, 15:36Dat de spanningen niet helemaal kloppen is te verwachten.De weerstanden zijn ook niet precies wat ik had berekend, gewoon de dichtsbij zijnde standaardwaarde opgegeven. En buizenmodel hoeft niet altijd helemaal overeen te komen met het datablad.
Veel verschil met de EL84 versie verwacht ik niet.
Anne
Zo de onderdelen zijn binnen, vanmorgen de D3a bij Hans opgehaald en nu kijken wat het verschil is. Moest wel wat ruimte maken voor de 2.2u en de 1u, maar dat gaat lukken.
Heb wat metingen gedaan en zijn iets beter maar niet enorm veel, zoals Anna al verwachte.
Ik krijg nu wel iets meer uitgangsvermogen(8,9V) en de beide kanten van de sinus platten eerst samen wat meer af vanaf 8V.
0,94% THD/N 1W Was 1,05%
1,76% THD/N 3W was 1,8%
2,56% THD/N 5W was 2,7%
4,2% THD/N 8W was 5,2%
Dus iets verbetert maar niet noemenswaardig.
Ik heb de weerstand R5 220E ook nog even gemeten en krijg daar1,68V over.
Kathode ECC 1,9/2V
Anode ECC 185V
Merk dat de D3a wel een vreemd buisje is met inschakelen van de gloei, gaat even fel opgloeien en zwakt dan af, doen ze dus allemaal die we op de buizentester hebben gehad.
R6 wordt wel heet, de 33K/5W wordt rond de 100gr, Draadgewonden gaan Brommen dus kan ik 2x 64K/5W metaal parallel zetten, zit ik wel aan 34K ipv 33K.
Ik krijg nu wel iets meer uitgangsvermogen(8,9V) en de beide kanten van de sinus platten eerst samen wat meer af vanaf 8V.
0,94% THD/N 1W Was 1,05%
1,76% THD/N 3W was 1,8%
2,56% THD/N 5W was 2,7%
4,2% THD/N 8W was 5,2%
Dus iets verbetert maar niet noemenswaardig.
Ik heb de weerstand R5 220E ook nog even gemeten en krijg daar1,68V over.
Kathode ECC 1,9/2V
Anode ECC 185V
Merk dat de D3a wel een vreemd buisje is met inschakelen van de gloei, gaat even fel opgloeien en zwakt dan af, doen ze dus allemaal die we op de buizentester hebben gehad.
R6 wordt wel heet, de 33K/5W wordt rond de 100gr, Draadgewonden gaan Brommen dus kan ik 2x 64K/5W metaal parallel zetten, zit ik wel aan 34K ipv 33K.
- RobertD
- Contacteer:
Wat is de spanning over R6?
1,9V op de kathode van de ECC betekent, bij 3k9, dat er maar een kwart mA per triode doorheen gaat. Is dat niet veel te weinig?
1,9V op de kathode van de ECC betekent, bij 3k9, dat er maar een kwart mA per triode doorheen gaat. Is dat niet veel te weinig?
Hierbij de gemeten waarden over de weersstanden Robert.
Ik heb een nieuw probleempje ontdekt in de 12VDC voeding voor de ecc83, als ik mijn vinger tegen het koelblok houd van de LM7812 is de versterker helemaal stil wanneer ik mijn vinger weghaal komt de brom na een seconde of 5 weer terug, hoe kan dat? Ik had niet het idee dat hij dat eerder ook deed.
- douwebakker
- Contacteer:
Het lijkt er op dat de gloeispanning niet geaard is. Een weerstandje van pin 9 naar gnd wil wel eens hepen.
Klopt deze was tot nu toe zwevend, maar had nog geen problemen gegeven. Ga hem eens aan nul leggen.
Normaliter wordt de gloei van de D3a zwevend gemaakt met een 2u2 aan de centertap van de trafo.