transistors en hfe range bij vervanging tijdens revisie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Splinter226

transistors en hfe range bij vervanging tijdens revisie

Bericht door Splinter226 »

Keek mijn Rotel RA 812 na. En daar staat in de SM expliciet dat bij vervanging torren uit dezelfde Hfe range moeten worden gebruikt. Is dat een algemene vuistregel bij Japanse versterkers ?

Ik heb namelijk een aantal revisies lopen simultaan.

Maar nu komen bijvoorbeeld de 2SA844 binnen en die blijken in de 200 Hfe reeks. En de originele torren in de Yamaha CA 410 -in dit geval - zijn in de hoogste Hfe reeks vanaf 400... Dan beter voor BC 556C gaan ? Om de Hfe range te matchen ?

In de Rotel heb ik de drivers ik meen A794 en C1567 vervangen door BD140 en BD139. Zitten wel in dezelfde Hfe range. Dan is het prima , toch ? Niet alle torren zijn nl verkrijgbaar....

Hoe zien andere reviseurs dat ? Europese torren gebruiken en Hfe range ?
douwebakker
Contacteer:

Re: transistors en hfe range bij vervanging tijdens revisie

Bericht door douwebakker »

De Hfe van een transistor staat voor de stroomversterkingsfactor tussen de basis stroom en de collector stroom. De gelijkspannings instelling van de basis kan dus een veschil maken in de collector stroom. Er is in de meeste gevallen ook een emitter weerstand die dat weer tegen gaat. Belangrijk is dat je bij complementaire setjes wel zorgt dat de Hfe grotendeels gelijk is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d. wat Douwe zegt. Bij complementaire paartjes komt het er op aan. Maar ook bij de verschilversterker aan de ingang. Daar kun je beter ook zo nauwkeurig mogelijk matchen. Anders minder in een reguliere audio versterker.
Splinter226

Bericht door Splinter226 »

Als ik Europese vervangers gebruik en ik kan uit een zakje kiezen maak ik inderdaad paartjes. Zowel links en rechts als onderling. Vroeger kocht ik nog wel eens een enkele Japanse tor. Om een defecte te vervangen. Maar als er teveel heen zijn als er een versterkertrap is gesneuveld bijvoorbeeld dan is dat te kostbaar...

Maar Die 2SA844 een low frequency amplifier volgens de data sheet... Is de versie die ik nu heb die uit twee hfe waarde reeksen lager komt dan wel ideaal ? 200 versus minimaal 400 wat er in zat ?

Want behalve de power torren die waren gedegradeerd, waren die A844 eigenlijk de enige torren die ook gedegradeerd waren ... Ik neig er dus naar om voor de BC556 C te gaan die dezelfde HFe waarde range heeft en als een goede vervanger voor de A844 wordt aangegeven in de databases op t web...
Plaats reactie