Vervangen van verouderde radio in auto
Moderator: Beheerdersteam
Vervangen van verouderde radio in auto
Beste forumleden,
Ik ben de trotse eigenaar van een Cadillac uit de jaren '70. De vorige eigenaar, een Amerikaan die de auto meer dan 25 jaar in zijn bezit had, heeft er in 2004 een Sanyo CD-/cassettespeler in laten zetten. Echter heb ik niet veel CD's meer en wil ik graag via bluetooth kunnen luisteren. Een FM-transmitter is geen optie.
Nu heb ik de Sanyo gedemonteerd, en wat blijkt, de auto heeft een 16-pinsaansluiting welke (volgens mij) niet veel meer voorkomt:
Graag zou ik een (simpele) bluetoothradio hierop aansluiten, maar deze hebben allemaal 8-pinsaansluitingen of een andere 16-pinsvariant.
Ik ben een complete beginner op het gebied van (car) audio en ben daarom naar dit forum gekomen. Wie kan mij vertellen wat ik nodig heb? Bepaalde adapters o.i.d.? Of moet er een andere connector (vanuit de auto) komen?
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
Ik ben de trotse eigenaar van een Cadillac uit de jaren '70. De vorige eigenaar, een Amerikaan die de auto meer dan 25 jaar in zijn bezit had, heeft er in 2004 een Sanyo CD-/cassettespeler in laten zetten. Echter heb ik niet veel CD's meer en wil ik graag via bluetooth kunnen luisteren. Een FM-transmitter is geen optie.
Nu heb ik de Sanyo gedemonteerd, en wat blijkt, de auto heeft een 16-pinsaansluiting welke (volgens mij) niet veel meer voorkomt:
Graag zou ik een (simpele) bluetoothradio hierop aansluiten, maar deze hebben allemaal 8-pinsaansluitingen of een andere 16-pinsvariant.
Ik ben een complete beginner op het gebied van (car) audio en ben daarom naar dit forum gekomen. Wie kan mij vertellen wat ik nodig heb? Bepaalde adapters o.i.d.? Of moet er een andere connector (vanuit de auto) komen?
Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
hoi, welkom hier
je hebt ook BT adapters die je op de CD wisselaar ingang kan zetten. bv van Yatour (die heb ik zelf op de ori fabrieks radio van m'n Audi zitten)
je hebt ook BT adapters die je op de CD wisselaar ingang kan zetten. bv van Yatour (die heb ik zelf op de ori fabrieks radio van m'n Audi zitten)
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Die getoonde connector uit de link zal er wel zelf ingeknutselt zijn door een vorige eigenaar, want dat zal wel Sanyo specifiek zijn.
Je hebt naast luidsprekeraansluitingen eigenlijk alleen +12v, massa en geschakelde +12v (via contact) nodig.
Er bestaan wel losse ISO connectoren met draden welke je aan de Cadillac kan monteren. En vanuit de ISO kan je naar een radio van je keuze.
Misschien een foto van wat er nu aan die connector zit?
Je hebt naast luidsprekeraansluitingen eigenlijk alleen +12v, massa en geschakelde +12v (via contact) nodig.
Er bestaan wel losse ISO connectoren met draden welke je aan de Cadillac kan monteren. En vanuit de ISO kan je naar een radio van je keuze.
Misschien een foto van wat er nu aan die connector zit?
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Bedankt heren voor de snelle reacties. @Bertje, bedoel je een foto van de draden die nu vanuit de auto de achterkant van de Sanyo connector ingaan? Ik ben morgen weer bij de auto, dan zal ik even wat foto's maken.Bertje schreef: ↑zo 16 jan 2022, 22:35Die getoonde connector uit de link zal er wel zelf ingeknutselt zijn door een vorige eigenaar, want dat zal wel Sanyo specifiek zijn.
Je hebt naast luidsprekeraansluitingen eigenlijk alleen +12v, massa en geschakelde +12v (via contact) nodig.
Er bestaan wel losse ISO connectoren met draden welke je aan de Cadillac kan monteren. En vanuit de ISO kan je naar een radio van je keuze.
Misschien een foto van wat er nu aan die connector zit?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Dat bedoel ik inderdaad. Ik vermoed dat die connector bij de Sanyo hoort en in '70 had je nog geen ISO connectoren.
Dus deze connector kan er af, en je monteert op de draden een ISO connector ( 2x 8 pins, ISO A is voeding en ISO B zijn de 4 luidsprekers). En van daaruit naar de nieuwe radio.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Dus deze connector kan er af, en je monteert op de draden een ISO connector ( 2x 8 pins, ISO A is voeding en ISO B zijn de 4 luidsprekers). En van daaruit naar de nieuwe radio.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Duidelijk! Wederom bedankt voor de reactie. Ik haal de Sanyo connector dus los en monteer daarop een nieuwe ISO connector. Helder.Bertje schreef: ↑di 18 jan 2022, 22:18Dat bedoel ik inderdaad. Ik vermoed dat die connector bij de Sanyo hoort en in '70 had je nog geen ISO connectoren.
Dus deze connector kan er af, en je monteert op de draden een ISO connector ( 2x 8 pins, ISO A is voeding en ISO B zijn de 4 luidsprekers). En van daaruit naar de nieuwe radio.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Vraagje: Mediamarkt verkoopt dit setje. https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_c ... 02557.html
Daarop zie ik de 2x 8 pins ISO connector. Echter zitten er in dat setje ook al draden gemonteerd op de connector. Is dit setje wat ik nodig heb? Of heb ik enkel en alleen de connector nodig (zonder voorgemonteerde draden)?
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Duidelijk! Wederom bedankt voor de reactie. Ik haal de Sanyo connector dus los en monteer daarop een nieuwe ISO connector. Helder.Bertje schreef: ↑di 18 jan 2022, 22:18Dat bedoel ik inderdaad. Ik vermoed dat die connector bij de Sanyo hoort en in '70 had je nog geen ISO connectoren.
Dus deze connector kan er af, en je monteert op de draden een ISO connector ( 2x 8 pins, ISO A is voeding en ISO B zijn de 4 luidsprekers). En van daaruit naar de nieuwe radio.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Vraagje: Mediamarkt verkoopt dit setje. https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_c ... 02557.html
Daarop zie ik de 2x 8 pins ISO connector. Echter zitten er in dat setje ook al draden gemonteerd op de connector. Is dit setje wat ik nodig heb? Of heb ik enkel en alleen de connector nodig (zonder voorgemonteerde draden)?
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Volgens mij zijn er ook ISO connectoren met alleen een aantal stukken draad eraan.
Die zou je met persconnectoren of een rits (flinke) kroonstenen kunnen monteren.
Die zou je met persconnectoren of een rits (flinke) kroonstenen kunnen monteren.
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
@ray5150 Kroonstenen? We zitten niet in de bouw.
Gewoon netjes solderen en af isoleren.
Gewoon netjes solderen en af isoleren.
-
Stefanovitch
- Berichten: 44
- Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 14:31
Re: Vervangen van verouderde radio in auto
Wat voor radio wil je monteren?
Waar zit de sanyo stekker aan gemonteerd?
Zoals Bertje zegt, in de jaren 70 zaten er geen standaard stekkers in de auto.
Dus alles moet eigenlijk nagelopen worden waar alles vandaan komt.
Geen Kroonstenen en Krimpers, alles netjes solderen en afisoleren.
Mvgr, Stefanovitch
Waar zit de sanyo stekker aan gemonteerd?
Zoals Bertje zegt, in de jaren 70 zaten er geen standaard stekkers in de auto.
Dus alles moet eigenlijk nagelopen worden waar alles vandaan komt.
Geen Kroonstenen en Krimpers, alles netjes solderen en afisoleren.
Mvgr, Stefanovitch
