Hoi allemaal
Het valt me op dat iedere speaker fabrikant een heel verhaal heeft bij de gekozen filter frequentie. Varierend van Amphion die filtert bij 1200 hz tot Penaudio die filtert bij 5500hz. (toevallig beide Fins) Het grappige is dat bijna iedereen claimt buiten een bepaald gebied te filteren waar het oor erg gevoelig is.
ik weet dat het een beetje een breed onderwerp is en totaal afhankelijk van de gebruikte drivers. Iemand een mening of filosofie?
groeten Roland
Filter frequentie wat zijn de meningen
Moderator: Beheerdersteam
Filter frequentie wat zijn de meningen
Laatst gewijzigd door Roland op zo 16 okt 2005, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
precies, de units bepalen de Xover F.
Zelf ben ik geen expert in filterwerk, maar dit zijn mijn huidige basisregels:
- De tweeter bepaald zijn hoogdoorlaat F door zijn resonantie Fs. Daar blijf ik liefst 1 tot 2 oktaven boven.
- De middentoner (of laag/mid bij 2-weg) bepaald zijn hoogaf F door zijn spreiding en cone opbrekingen.
De meeste cone units gaan bundelen vanaf 2000 tot 2500 hz. Hoger ga ik dus liefst niet crossen.
De cone breekt op bij een bepaalde frekwentie, ook daar blijf ik liefst 1 (met zuigkring) tot 2 oktaven onder.
Het laagaf word bepaald door wat hij aan bas verdragen kan (m² en lineaire uitslag).
- De woofer bepaald zijn laagdoorlaat F door het opbreken van de cone alsook het impulsgedrag.
Als laag frekwentie werk ik liefst tussen 150 en 250 hz. Daar kan de woofer nog lekker mee en het sonore / vocale gebied (start ong. bij 250 hz) wordt volledig door de middentoner weergegeven.
Als hoog frekwentie kom ik meestal uit rond 2200 hz. De meeste klassieke units komen vaak bij deze frekwentie uit.
Onafgezien van de karakteristieken van de units, vind ik dat je problemen krijgt met stemmen als je lager als 2K gaat en faseproblemen als je hoger als 3K gaat.
Ed.
Zelf ben ik geen expert in filterwerk, maar dit zijn mijn huidige basisregels:
- De tweeter bepaald zijn hoogdoorlaat F door zijn resonantie Fs. Daar blijf ik liefst 1 tot 2 oktaven boven.
- De middentoner (of laag/mid bij 2-weg) bepaald zijn hoogaf F door zijn spreiding en cone opbrekingen.
De meeste cone units gaan bundelen vanaf 2000 tot 2500 hz. Hoger ga ik dus liefst niet crossen.
De cone breekt op bij een bepaalde frekwentie, ook daar blijf ik liefst 1 (met zuigkring) tot 2 oktaven onder.
Het laagaf word bepaald door wat hij aan bas verdragen kan (m² en lineaire uitslag).
- De woofer bepaald zijn laagdoorlaat F door het opbreken van de cone alsook het impulsgedrag.
Als laag frekwentie werk ik liefst tussen 150 en 250 hz. Daar kan de woofer nog lekker mee en het sonore / vocale gebied (start ong. bij 250 hz) wordt volledig door de middentoner weergegeven.
Als hoog frekwentie kom ik meestal uit rond 2200 hz. De meeste klassieke units komen vaak bij deze frekwentie uit.
Onafgezien van de karakteristieken van de units, vind ik dat je problemen krijgt met stemmen als je lager als 2K gaat en faseproblemen als je hoger als 3K gaat.
Ed.
