meten met LTSpice
Moderator: Beheerdersteam
meten met LTSpice
ik ben aan het testen met LTSpice en ben benieuwd wat ik hier mee kan doen, nu ben ik verschillende C's aan het testen bij de uitgang en mijn vraag is wat is goed en tot hoe ver kun je gaan. Als je bij de 3 lijnen kijkt dan zie je de 3 verschillende waarden(helaas weet ik niet precies welke kleur welke waarde is, maar ik ga even voor het gemak uit van groen 0.01u, blauw 0.047u en rood 0.1u.
Hoe hoger de waarde hoe dichter ik bij de 10hz uitkom, maar hoe ver kan je met die C doorgaan voor hij te groot wordt?
Hoe hoger de waarde hoe dichter ik bij de 10hz uitkom, maar hoe ver kan je met die C doorgaan voor hij te groot wordt?
Re: meten met LTSpice
De grootte wordt eerder begrensd door in en uitschakelspanning op de uitgang en de duur daarvan. Om dat te bekijken moet je een transient analyse doen en voor V2 een PWL (piecewise linear) bron gebruiken waarmee je een stapspanning in de tijd kunt maken.
Re: meten met LTSpice
Ik heb die er ingezet maar gaat het dan om tienden van sec of honderdsten van sec en welke spanningen?
Ik heb nu 0.1sec met 50V en dan per 50V 0.1sec oplopend tot 250v of is dat niet de bedoeling?
Ik heb nu 0.1sec met 50V en dan per 50V 0.1sec oplopend tot 250v of is dat niet de bedoeling?
Re: meten met LTSpice
Je moet eigenlijk iets vergelijkbaars maken met het oplaadgedrag van je werkelijke B+ voeding. Ik neem dan meestal een stapspanning met daarachter een RC om de afvlakcondensator te simuleren. Dat geeft dan een aardig idee van de richting.
Re: meten met LTSpice
Ik dacht dat het allemaal eenvoudiger lag Peter, volgens LtSpice zou je de gain verbetering meteen daaruit moeten opmaken, maar ik heb daar dus niet zo wat aan, jammer.
Ik dacht dat je met deze schakeling "simpel" de C in de versterker naar het rooster van de 300B kon berekenen.
Ik dacht dat je met deze schakeling "simpel" de C in de versterker naar het rooster van de 300B kon berekenen.
Re: meten met LTSpice
Nee spice is alleen maar een simulator met meet tools. Je moet zelf nog steeds heel goed weten wat je doet en hoe je dat doet om een echte schakeling te bouwen. Spice is zeg maar jouw bouwcreativiteit op een PC i.p.v. op een plankje/chassis. Met eveneens de functiegenerators, meters scopes en ander meettools die je normaal op de werkbank ook hebt staan. Het grote verschil met een echte schakeling is dat als het fout gaat er geen rook en vonken uit je beeldscherm gaat komen
En ook, leuk condensatoren van 100 KiloFarad en dergelijk grote spoelen heb je direct bij de hand. fA meten? No problem.
Spice is een erg handig ontwikkeltool wat je veel tijd kunt besparen maar je hebt er weinig aan als je niet weet hoe je in het echt een schakeling moet ontwerpen, bouwen en testen.
Spice is een erg handig ontwikkeltool wat je veel tijd kunt besparen maar je hebt er weinig aan als je niet weet hoe je in het echt een schakeling moet ontwerpen, bouwen en testen.
Re: meten met LTSpice
Was natuurlijk wel spectaculair geweest als je weerstanden beginnen te roken en de C beginnen te ploppen
Ik gebruik spice nu meer om spanningen te kunnen controleren en meten en dat vind ik al prettig. Bedankt.
Ik gebruik spice nu meer om spanningen te kunnen controleren en meten en dat vind ik al prettig. Bedankt.
Re: meten met LTSpice
Yep en dat is al heel wat. Een andere waarde intypen gaat veel sneller dan een ander C er in solderen. Als je hem al bij de hand hebt. Er zit wel een "optimize" functie in de meeste spice varianten. Je kunt dan b.v. een optimale weerstand laten bepalen a.d.h.v. een opgegeven uitgangswaarde. Hij rekent er dan een hele reeks van voor je door en geeft de dichtstbijzijnde optimale waarde als uitkomst.
Re: meten met LTSpice
Dat moet ik dan eens bekijken, nog niet gezien, ik zit nu in het nieuwe ontwerp van de 300B met een weerstand of ik die er wel of niet in kan plaatsen.Pjotr schreef: ↑wo 02 feb 2022, 16:13Yep en dat is al heel wat. Een andere waarde intypen gaat veel sneller dan een ander C er in solderen. Als je hem al bij de hand hebt. Er zit wel een "optimize" functie in de meeste spice varianten. Je kunt dan b.v. een optimale weerstand laten bepalen a.d.h.v. een opgegeven uitgangswaarde. Hij rekent er dan een hele reeks van voor je door en geeft de dichtstbijzijnde optimale waarde als uitkomst.
Re: meten met LTSpice
Stel je daar niet al te veel van voor, het is meer zoals dit: Stel je hebt een B+ van 250V en je wilt Va instellen op 150V. Je geeft dan voor Va de target op van 150V en een range voor Ra van waarde min tot waarde max. Spice berekent dan de waarde voor Ra waarbij Va 150V is in de gegeven schakeling. Heb je de Ra al vast liggen zou je het voor Rk kunnen doen, of met Ia als target enz.
Met buizen haal je het natuurlijk ook zo uit de grafieken maar met wat ingewikkelder halfgeleider schakelingen kan het handig zijn. Ik gebruik het zelden. Wat soms handig kan zijn is Monte Carlo analyse, daarmee kun je bekijken wat de instelling doet a.d.h. van de tolerantie van de weerstanden b.v. Bij buizen ook minder relevant denk ik
Met buizen haal je het natuurlijk ook zo uit de grafieken maar met wat ingewikkelder halfgeleider schakelingen kan het handig zijn. Ik gebruik het zelden. Wat soms handig kan zijn is Monte Carlo analyse, daarmee kun je bekijken wat de instelling doet a.d.h. van de tolerantie van de weerstanden b.v. Bij buizen ook minder relevant denk ik
