Line out maken op versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Line out maken op versterker

Bericht door monjet »

Goedemorgen audioliefhebbers,

Ik wil op mijn voorversterker een line out maken, die onafhankelijk is van volume en toonregeling van die voorversterker.

Is het mogelijk om een verbinding te maken tussen de keuzeschakelaar en de volumepotmeter van de voortrap naar de cinch out van de te maken line-out uitgang?

Of beïnvloedt dat het teveel het bronsignaal? Zodat het signaal halveert of zodanig afneemt dat dat er te weinig overblijft hetzij voor de voorversterker of de line-out (richting tapedeck bestemd voor opname!)



Graag uw gewaardeerde advies!

Groeten Peter
Bijlagen
Zoiets?
Zoiets?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Line out maken op versterker

Bericht door RobertD »

Het ligt eraan wat je voor belasting op die uitgang aansluit. In mijn buizenversterkers heb ik ook zo'n uitgang gemaakt zodat je er bijvoorbeeld een koptelefoonversterker op aan kunt sluiten.

Wat voor voorversterker is het en wat is de waarde van de volumepotmeter?
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Line out maken op versterker

Bericht door monjet »

De waarde van de vv-potmeter is 50k. En hij wordt gebruikt als REC out. Ik weet de ingangsgevoeligheid niet van de taperecorder.

De voortrap is een Fet en dan een kathodevolger buis 6n16b

Maar de tekening klopt op zich? Groeten Peter
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Line out maken op versterker

Bericht door RobertD »

Die weerstand naar massa heb je niet nodig, de volumepotmeter maakt die verbinding al. Verder gaat dit wel werken.
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Line out maken op versterker

Bericht door monjet »

Dankje! Ik ga het uitproberen
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Line out maken op versterker

Bericht door Robert Gribnau »

Voor de zekerheid: Gaat het wel om een mono voorversterker? Als het toch om een stereo voorversterker gaat, is jouw tekening wat merkwaardig omdat het lijkt alsof vanuit slechts één verbinding, via een 'blokje', het signaal in links en rechts wordt verdeeld. Bij stereo zullen er in werkelijkheid twee verbindingen (één per kanaal) vanaf het "SW-blok" naar de line/rec-out uitgangen (één per kanaal) moeten lopen.
Gebruikersavatar
monjet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 22 jan 2014, 16:32

Re: Line out maken op versterker

Bericht door monjet »

Hallo Robert,

Hetzelfde principe geldt voor zowel
Mono als stereo toch? Ik dacht dat de tekening wel duidelijk zou zijn als alleen 1 kanaal werd uitgetekend.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Line out maken op versterker

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Peter,

OK, dan gaat het goed. Mijn vraag was voor de zekerheid. Het is moeilijk om precies in te schatten wat een vraagsteller wel al weet.

Groet,
Robert
Plaats reactie