Karige voeding 2A3 PP
Moderator: Beheerdersteam
Re: Karige voeding 2A3 PP
Met 250V op de anode mag er 60 mA door. Met 400V op de anode niet meer dan 37,5. Samen trekken ze dan 75 mA. Maar 400V is sowieso te hoog voor een standaard 2a3, officieel is de maximale anodespanning 300V.
Als C3 en C4 aan elkaar gelijk zijn is de boel alleen maar in balans wanneer beide buizen exact gelijk zijn aan elkaar, en dat is bijna nooit het geval. Zeker niet wanneer ze zo ver buiten hun nominale werkpunt staan ingesteld. Kennelijk nam Stoet het destijds niet zo nauw met de maximum ratings.
Als C3 en C4 aan elkaar gelijk zijn is de boel alleen maar in balans wanneer beide buizen exact gelijk zijn aan elkaar, en dat is bijna nooit het geval. Zeker niet wanneer ze zo ver buiten hun nominale werkpunt staan ingesteld. Kennelijk nam Stoet het destijds niet zo nauw met de maximum ratings.
Je kunt de balans meten over de primaire van de uitgangstrafo's. Meet eerst (bij uitgeschakelde versterker) de weerstand van beide wikkelingen tussen de anode en de middentap. Deze zullen niet precies identiek zijn, maar dat is op zich geen probleem. Regel de eindtrap af volgens het voorschrift. En meet dan het spanningsverlies van elke anodestroom over de betreffende wikkeling. Deze verliesspanningen moeten dezelfde verhouding hebben als de twee windingweerstanden. Dan de buis die de hoogste stroom trekt, terugregelen tot de juiste waarde.
Piet
Piet
Wel een raar geval die versterker.
De C3 en C4 uit het verhaal voor afregelen blijken in het schema C5 en C6 te zijn
Het aarden van de gloei op het midden van de 6,3V is ook niet goed ( het midden is waar de twee 3,15V aaneen zitten) zo blijft er wisselspanning tussen gloei en massa.Losmaken (de massaverbinding, niet die tussen de twee 3,15V) en dan een van de kanten van C25 (2200µ) aarden, liefst de plus-kant.
De ontbrekende weerstand (draadbrug) beter er wel weer inzetten ander is de gloei van de voorversterkerbuizen te hoog, vooral met de 230V nu ipv 220V van weleer.
Om de stroom door elke eindbuis afzonderlijk te meten, zet een weerstandje van 10Ω tussen elke anode eindbuis en UGT. Bij 50mA door de buis meet je 0,5V over de weerstand.
OPPASSEN ! bij meten aan die weerstanden staat de hele voltmeter op 400V boven massa.
Die weerstanden mogen blijven zitten, maakt praktisch niks uit.
Anne
De C3 en C4 uit het verhaal voor afregelen blijken in het schema C5 en C6 te zijn
Het aarden van de gloei op het midden van de 6,3V is ook niet goed ( het midden is waar de twee 3,15V aaneen zitten) zo blijft er wisselspanning tussen gloei en massa.Losmaken (de massaverbinding, niet die tussen de twee 3,15V) en dan een van de kanten van C25 (2200µ) aarden, liefst de plus-kant.
De ontbrekende weerstand (draadbrug) beter er wel weer inzetten ander is de gloei van de voorversterkerbuizen te hoog, vooral met de 230V nu ipv 220V van weleer.
Om de stroom door elke eindbuis afzonderlijk te meten, zet een weerstandje van 10Ω tussen elke anode eindbuis en UGT. Bij 50mA door de buis meet je 0,5V over de weerstand.
OPPASSEN ! bij meten aan die weerstanden staat de hele voltmeter op 400V boven massa.
Die weerstanden mogen blijven zitten, maakt praktisch niks uit.
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Als C24 en C25 inderdaad op 100V zijn gedimensioneerd, dan hebben die het redelijk zwaar, ook al loopt er niet veel stroom. Heb je die al vervangen? Ik zou er 150 of 160V types in zetten.
Voor de duidelijkheid hebben ze zowel condensatoren als meetpunten aangeduid met de letter C. Meetpunt C3 geeft de spanning op de rooster zijde van C'6. Da's handig.
Ik zou ook even naar C7 kijken, die mag maar 250V hebben, maar bij koude buizen kan kort na inschakelen de spanning daar een stuk hoger oplopen. Vindt 'ie niet leuk...
Bij C zoek ik naar condensators, die C aansluitverwijzingen was me niet opgevallen.timpert schreef: ↑ma 31 jan 2022, 22:06Voor de duidelijkheid hebben ze zowel condensatoren als meetpunten aangeduid met de letter C. Meetpunt C3 geeft de spanning op de rooster zijde van C'6. Da's handig.
Ik zou ook even naar C7 kijken, die mag maar 250V hebben, maar bij koude buizen kan kort na inschakelen de spanning daar een stuk hoger oplopen. Vindt 'ie niet leuk...
Nu wat beter gekeken en C25 komt twee keer voor, bij de DCgloei en bij de gelijkrichter negatieve spanning.
Anne
- RobertD
- Contacteer:
Er zijn inderdaad C's voor condensatoren en C's voor Connecties. Connectie C1, C2, C3 en C4 verbinden de negatieve rooster spanningen met de eindbuizen.
Thanks allemaal voor jullie waardevolle input. Ik ga me ff beraden. Denk dat ik een mooi 2a3 pp schema ga zoeken en nabouwen in dit chassis.
Liefst wel met de huidige setup met de CV181-Z.
Thanks again!
Liefst wel met de huidige setup met de CV181-Z.
Thanks again!
Vroegâh maakte Stoet trafo's en volgens mij waren die best goed. Als de gebruikte trafo's van Stoet kwaliteit zijn, dan loont het de moeite om dit schema onder handen te nemen en er de kreukels uit te strijken. Als je ook de voedingstrafo wil blijven gebruiken, dan kan je overwegen om de JJ 2A3 te gebruiken, die voelt zich op zijn gemak bij het gekozen werkpunt, want stiekem is dat gewoon een 300B met 2,5V gloei. De opzet en de buiskeuze van de voortrappen is prima, daar is wat moois mee te maken. Volgens mij hoef je om te beginnen helemaal niet zo veel te doen, gewoon de aangegeven condensatoren opwaarderen en eindbuizen plaatsen die de spanning aankunnen, en dan heb je een betrouwbare basis.
Je kan ook overwegen om door middel van een eenvoudige gyratorschakeling de anodespanning van de eindtrap te verlagen tot een veiligere 300 V, dat zijn welgeteld 3 weerstanden, 1 MOSFET en een condensator er bij, die moffel je vast wel ergens weg. Daarmee heb je meteen je voeding helemaal bromvrij gemaakt. Waarschijnlijk is dat de goedkoopste optie. Interesse?
Je kan ook overwegen om door middel van een eenvoudige gyratorschakeling de anodespanning van de eindtrap te verlagen tot een veiligere 300 V, dat zijn welgeteld 3 weerstanden, 1 MOSFET en een condensator er bij, die moffel je vast wel ergens weg. Daarmee heb je meteen je voeding helemaal bromvrij gemaakt. Waarschijnlijk is dat de goedkoopste optie. Interesse?
- SSassen
- Contacteer:
Eens met Jurgen, eerst maar eens kijken of hier niet wat moois van te maken is toch?
Heren, wat een toffe suggesties. Mijn electronicakennis is erg roestig
Mooi setje JJ 2A3-40's erin is ook een optie.
Zeker erg geïnteresseerd Jurgen (als ik je zo mag noemen).
Heb eventueel voor de Brook 12A versie wel een mooie voedingstrafo gevonden: de ISO MS-3716 --> 370V-280V-0-280V-370V AC0.16A, DC CT tube 160mA, Si 145mA 0-4V-5V/3A, 2x 4.5V/3,5A, 6.3V/3A.
Zeker erg geïnteresseerd Jurgen (als ik je zo mag noemen).
Heb eventueel voor de Brook 12A versie wel een mooie voedingstrafo gevonden: de ISO MS-3716 --> 370V-280V-0-280V-370V AC0.16A, DC CT tube 160mA, Si 145mA 0-4V-5V/3A, 2x 4.5V/3,5A, 6.3V/3A.
- RobertD
- Contacteer:
Zo te zien een pittig dure voedingstrafo. Ik vraag me af wat die zou kosten als je hem laat maken door Vlaartronic.
Kan je eens een foto maken van de versterker? Boven en onderkant, zodat we kunnen zien hoeveel ruimte er is onder het chassis. het zou het mooist zijn als er uit te halen is wat er in zit terwijl het er allemaal netjes uit blijft zien.
Laatst gewijzigd door timpert op wo 02 feb 2022, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je iets wilt bouwen met direct verhitte triodes, kijk dan hier eens naar. Iets ingewikkelder, maar dan heb je ook wat. Of alleen om wat ideeën op te doen.
Piet
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=29793
Piet
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=29793