Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Rene_Nhz schreef: ma 24 jan 2022, 16:29
De inflatie is wel toegeslagen bij Dayton, stuk duurder geworden toen ik een jaar geleden keek.

Ik heb zelf uiteindelijk een schot geplaatst tussen de woofers, gaf betere resultaten, ben benieuwd of die Dayton's gelijk meten, zal wel. In theorie zou het niet moeten uitmaken.
Het bultje rond de 200Hz is een staande golf in de kast die ik nog niet voldoende gedempt heb
Kan zo'n schot ook bij helpen?
Het buitje is toch iets anders en zit in de woofer.
Het kastje is te klein en heb ik helemaal vol met demping geduwd en het zit er nog.
In welk opzicht gaf het schot ertussen betere resultaten?

Rob
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

Met het schot werd de vervorming en het frequentie verloop van de slave meer gelijk aan de master. Het hielp ook bij een staande golf.

Met de Dayton verwacht ik weinig verschil, ik was benieuwd. Ik kan mij niet herinneren dat Rob M hier een meting van heeft gepubliceerd.
De slave gaat ietjes harder vanwege minder gewicht.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

Nog metingen met microfoon kunnen doen?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Zit in Portugal, kabel is te kort.

Rob
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

Valt me tegen :wink:

Veel plezier!
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rob Dingen »

Speciaal voor Rene meteen vanuit het vliegtuig maar de meting gemaakt.
Er is nauwelijks verschil tussen woofer met sensor en woofer zonder sensor.
Er zat wat verschil in vervorming rond de 30Hz maar niet echt de moeite.
Moet eens wat verzinnen om dat goed te kunnen meten, misschien met een sensor eens proberen.

Rob

Groen is met sensor.
Woofer met sensor Groen.png
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Bouw impuls gecompenseerde MFB sub

Bericht door Rene_Nhz »

Welkom terug. Mooi resultaat.

Een sensor kun je met stukje dubbelzijdig plakband er zo bij plakken, een beetje schuin maakt niet veel uit met de output sterkte.

Hier staat een vergelijking van Rob M, 150hz en daarboven dat wel.
https://mfblabs.nl/forum/viewtopic.php?p=11256#p11256
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”