Karige voeding 2A3 PP

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Hoi,Heb een pushpull 2A3 kit (wat oudere kit) gekocht, maar heb een wat stevige brom op de speakers (100dB rendement).
Ff alles nagemeten en alle spanningen zijn binnen spec (is een 220 trafo die geen 240 taps heeft).

Echter staat er een aardige AC offset van 15mV op de B+.

En als ik het schema zo bekijk is de B+ voeding erg slecht afgefilterd. Toch?
Schema-2A3-PP-powrsupply.jpg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door Piet1950 »

15mV rimpel op de hoogspanning is heel erg weinig. Dus dat is prima, volgens mij. Een pushpull is verder weinig gevoelig voor bromspanning op de voeding.
Wat is overigens de feitelijke stoorspanning op de uitgang van de versterker? En wat is het maximale uitgangsvermogen van de versterker? Dan kun je signaal/stoorafstand van de versterker zelf bepalen. En nagaan, of dat reële waardes zijn voor je (oude) versterker. Dan zou je kunnen ontdekken, dat je luidsprekers gewoon te gevoelig zijn.
Het plaatsen van het complete schema kan ook helpen, om goed advies te krijgen.

Piet
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door SSassen »

Als je het hele schema kunt posten kunnen we wellicht wat gerichter advies geven? Ik mis nu een groot deel van het schema.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Komt ie.
Bijlagen
Schema-2A3-PP.jpg
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Maar is 1 enkele C niet een beetje weinig ter afvlakking?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door SSassen »

DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 15:29
Maar is 1 enkele C niet een beetje weinig ter afvlakking?
Nee, hoeft niet, netto is deze 470uf/2, de eindtrap is push-pull dus in de uitgangstrafo zie je een verdere reductie van de evt. brom. Ik ben echter bang dat dit een bedrading/layout probleem is, heb je wat foto's van hoe je de versterker hebt opgebouwd?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door SSassen »

Ik zou wel even de gloeispanning van de voortrap aan GND leggen met twee 100R weerstanden, die zweeft nu namelijk en kan voor (veel) extra brom zorgen. Dus linksonder in je schema vanaf de 2200uF aan iedere kant een 100R naar GND, weerstanden 1 á 2W.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Ga ik ff doen Sander, thanks voor het snelle meedenken!!
Is een versterker met twee printen: voedingsprint en versterkergedeelte. De Spanningen worden allemaal met (getwiste voor de heaters) dikke draad los naar de pcb punten of direct op de buisvoeten gebracht.

(PS is een Stoetkit uit 1993)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door ray5150 »

Misschien een gekke gedachte, maar ook in een buizenversterker kunnen de elco's verslijten.
Zie hierboven staan dat deze uit 1993 stamt.
Dat is dus ongeveer 29 jaar oud.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef: ma 31 jan 2022, 16:07
Misschien een gekke gedachte, maar ook in een buizenversterker kunnen de elco's verslijten.
Zie hierboven staan dat deze uit 1993 stamt.
Dat is dus ongeveer 29 jaar oud.
Eens, als deze versterker uit 1993 stamt zijn de elco's waarschijnlijk (deels) uitgedroogd.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Allemaal vervangen ;-)
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door timpert »

Als je eindbuizen niet exact gelijk aan elkaar zijn kan je nog steeds brom op de uitgang krijgen. Voor een triode eindtrap vind ik de afvlakking wat magertjes, en enig verschil houd je altijd, hoe goed je de buizen ook matcht. Een speaker van 100dB is natuurlijk ook ongenadig in dit opzicht. Hoe meet je de ruststroom van de eindbuizen? Ik zie daar geen voorziening voor in het schema.
Laatst gewijzigd door timpert op ma 31 jan 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door Robert Gribnau »

SSassen schreef: ma 31 jan 2022, 15:55
Ik zou wel even de gloeispanning van de voortrap aan GND leggen met twee 100R weerstanden, die zweeft nu namelijk en kan voor (veel) extra brom zorgen. Dus linksonder in je schema vanaf de 2200uF aan iedere kant een 100R naar GND, weerstanden 1 á 2W.
De gloeispanning van de voortrappen ligt toch via de centre-tap aan GND?

Over de brom: Misschien het gevolg van het voeden van de gloeidraden van de 2A3's met AC?

Groet,
Robert
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Op de trafo zit enkel 3.15x2 en geen centertap. Zoals wel in het schema staat.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Bias gaat via de vier draaipots en het aflezen van 1,0volt dc op de kathodeweerstanden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door timpert »

Maar daar stel je alleen de totale stroom mee in, je kan niet checken of de balans in orde is. Tenminste, als het echt zit zoals getekend.

Ze sturen 100mA door een paartje 2a3 bij een spanning van meer dan 400V op de anode. Dat is tamelijk ongezond voor de 2a3, die mag maximaal 300V hebben en 15W verstoken.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Je kan dan op vier punten ook nog de balans meten tussen de onderlinge buizen.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Kortom, Tijd voor een nieuwe Voedingstrafo die ook voor 240v geschikt is en dan de B+ ff temperen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door SSassen »

DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 16:45
Kortom, Tijd voor een nieuwe Voedingstrafo die ook voor 240v geschikt is en dan de B+ ff temperen.
Nee joh, zonde van het geld (en de moeite) kwestie van wat weerstanden schalen hier en daar.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door timpert »

DARRYL schreef: ma 31 jan 2022, 16:43
Je kan dan op vier punten ook nog de balans meten tussen de onderlinge buizen.
Hoe dan? Hebben de buizen alle vier een eigen kathodeweerstand? Het zou kunnen, want op het schema zijn vier wikkelingen van 2,5V op de voedingstrafo te zien.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

De te meten spanningen voor installatie van de buizen en de afstelprocedure voor de ruststroom...
Bijlagen
20220131-BEN51297.jpg
20220131-BEN51298.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door timpert »

Bijzonder, ze instrueren je om de roosterspanning van beide buizen gelijk aan elkaar in te stellen, maar maken ze wel apart instelbaar. Dat vind ik
[ Bekijk op youtube ]
Als er onbalans is tussen de buizen ga je dat niet opsporen, dat kan alleen wanneer je per buis de stroom kan meten.
Wat voor 2a3 buizen zitten er in? Opgevoerde types zoals die van JJ kunnen dit werkpunt aan, gewone niet.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Chinese. 60mA is een mooie toch per buis? Normaliter.
Wat wel raar is: de R0 in de CRC van de 6,3volt is geen weerstand van 0,33ohm maar een draadbrug.
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Maar als C3 en C4 gelijk zijn, dan heb je dus blijkbaar balans...
Idem met C2 en C1...
DARRYL
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 15:55

Re: Karige voeding 2A3 PP

Bericht door DARRYL »

Kan mij toch niet voorstellen dat de buizen meer dan 40% boven nominale werkstroom.
Plaats reactie