Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Jawel Sander, kan gebeuren. Jij koopt ze ook niet groot in :D Ze maakten ook OEM voedingskaarten. Die kocht ik destijds in voor medische apparatuur. Maar als bij 2 op 1000 binnen een jaar een gelijkrichtdiode er uit fikt wordt je daar niet vrolijk van. Hun lineaire bench top voedingen waren i.d.d. top maar han latere bench top SMPS gaven nogal wat problemen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Deze voedingen kan je nog steeds kopen, het is de nieuwe schakelende variant. De ouderwetse lineaire voedingen leveren ze niet meer, maar daar zijn er nog veel van in omloop. Het bizarre was dat de voedingen (goede gebruikte staat, geen garantie) in de veiling allemaal duurder eindigden dan wanneer je ze bij Delta zelf nieuw zou bestellen. Maar we dwalen af...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

timpert schreef: vr 28 jan 2022, 12:19
Deze voedingen kan je nog steeds kopen, het is de nieuwe schakelende variant. De ouderwetse lineaire voedingen leveren ze niet meer, maar daar zijn er nog veel van in omloop. Het bizarre was dat de voedingen (goede gebruikte staat, geen garantie) in de veiling allemaal duurder eindigden dan wanneer je ze bij Delta zelf nieuw zou bestellen. Maar we dwalen af...
Da's bizar, maar inderdaad we dwalen af, speelt ie al? :mrgreen:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Nog niet, eerst maar eens goed kijken hoe de schakeling zich gedraagt.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

De IV curve ziet er zowaar niet gek uit! Ik heb 'm opgenomen door bij een koude buis de schakeling te voeden met 300V, en met de tweede voeding de spanning over de actieve load in stapjes van 1V te variëren tussen 20 en 300 V. De tweede voeding is aangesloten tussen +300V en anode. Ik heb een externe ethernet interface van Delta, dus ik kon een Python programmaatje het vervelende werk voor me laten doen. Het resultaat ziet er zo uit:
iv_1.png
Rond 58 V komen Q1 en Q2 in hun actieve gebied en wordt de weerstand van de load negatief. Van daaruit blijft de weerstand negatief totdat Q1 helemaal afgeknepen raakt, en geleidelijk aan de weerstand weer positief wordt (R3 + R5). Zo op het eerste gezicht is de negatieve weerstand tussen 60V en 250V een stuk mooier lineair dan ik had verwacht. Tussen deze twee punten is de differentiële weerstand -1540 Ohm. Ik had gemikt op 1600 Ohm, dus ik ben binnen een marge van 4% op de streefwaarde uitgekomen.

Dit is de schakeling, een klein beetje gewijzigd t.o.v. het vorige schema:
1epoging.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Das beslist niet verkeerd. Geeft hoop! Overigens zijn er wel 400V en 500V P-channel courant: bv. FQP3P50 en FQP4P40 zijn aardige kandidaten. Maar het is i.d.d. magertjes geworden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Meer dan dat vind ik ook niet bij de grote distributeurs. In NL is er bijna niks geschikts te koop, Okaphone had nog vier FQP3P20 en de MTP2P50E. Die laatste is niet meer in productie, dus die kan ik niet aanraden. In SMT is meer te koop, maar die zijn vaak lastig op een koelplaat te monteren. Wel valt me op dat boven 400V de ingangscapaciteit flink toeneemt, dus een cascode wordt aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Dacht dat Mouser wel voorraad heeft. Aan de ander kant is die negatieve weerstand symmetrisch en zou je hem misschien kunnen spiegelen met een N-fet aan de anode. En meer dan 400V heb je toch niet nodig?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Mouser heeft inderdaad voorraad, maar ik voelde er weinig voor om voor een tientje torren te kopen en dan twee keer zo veel verzendkosten te betalen.

Met de 6080 heb ik maar 300V nodig, maar ga je naar de 300B dan heb je 700V nodig, bij gebrek aan de inductieve opzwieper moet de voedingsspanning twee keer de anodespanningin rust zijn. Ik gebruik nu de 6080 omwille van de eenvoud, maar als het goed werkt wil ik ook eens kijken wat er haalbaar is met de 300B.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Ja, met een 6C33C zou het wat soepeler gaan :D Heb je ook een betere aanpassing met een standaard 100V lijntrafo. Al zijn die meestal maar voor een paar watt gedimensioneerd. Maar die 6C33C is weer niet direct verhit...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: za 29 jan 2022, 12:04
Ja, met een 6C33C zou het wat soepeler gaan :D Heb je ook een betere aanpassing met een standaard 100V lijntrafo. Al zijn die meestal maar voor een paar watt gedimensioneerd. Maar die 6C33C is weer niet direct verhit...
Uhm, dat was mijn eerste reactie en letterlijk de tweede in dit topic.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Twee streepjes op de balk voor Sander :D Wat let je om het zelf even te klussen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: za 29 jan 2022, 12:40
Twee streepjes op de balk voor Sander :D Wat let je om het zelf even te klussen?
Dat riep ik al toen dit idee werd geopperd, ik heb immers toch m'n 6C33 prototypes hier op de werkbank staan. Maar volgens mij is Jurgen al een flink eind onderweg, dus kan ik mijn tijd en aandacht ergens anders aan besteden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar zijn doel is nou eenmaal een B300. Maar nou geef ik je een paar postings terug gelijk, is het weer niet goed, hopeloos...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Ik vind jou ook lief Peter, knuffel?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Ik heb de 300B in mijn rommeldoos liggen, dus het ligt voor de hand om het daarmee te proberen. Het zijn oude Svetlana's die erom bekend staan dat zomaar de helft van het filament ermee kan ophouden. In een versterker voor dagelijks gebruik vertrouw ik ze niet, maar als proefkonijn zijn ze prima. Als het werkt met de 6080 kan dat de volgende stap zijn.

Een versterker bouwen ben ik sowieso niet van plan, ik doe dit puur om toe te geven aan mijn nieuwsgierigheid. Het is niet moeilijk om het een en ander aan te passen aan de 6c33, dus ik begrijp Sander wel. Overigens levert Amplimo ook 100V lijntrafo's voor wat groter vermogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Denk dat je met een standaard 2x110V pri. voeding ringkern al een heel eind komt. Heb nou niet de indruk dat Amplimo daar een ander soort ijzer in stopt. Wel dat je in het laag wat vast kunt lopen, maar dat zou met 230V pri. op te lossen zijn tegen extra koperverlies.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Ah!buis »

Nog wat zitten kijken en tekenen. Je verliest aan twee kanten ruim 50V voor de negatieve weerstand.
Nu heb je nog -1k55 over van de theoretische -2k15 zonder verlies.
Komt voornamelijk door de nogal grote R1&R2, is om de stroomspiegel goed te laten werken, maar de Vgs veranderd blijkbaar weinig over het hele bereik, kunnen die twee best kleiner.
Ook nog wat door R3&R5 niet gelijk te nemen valt er wat te winnen.
Ik denk dat je R5 kleiner moet nemen, blijft er wat meer Vgs over voor Q2 als er bijna geen spanning meer over is.
Het hele gedoe geeft nauwelijk winst met een 6080, er komt vermoedeelijk iets over 4W uit met Rls=1k6 wat een Za=6k voor de buis betekent. Met gewoon een UGT van 1k6 is het iets minder dan 4W.
Met het plots laten afweten van de negatieve weerstand op de uitersten blijft er niks over van het milde overstuurgedrag van buizen.
Enig voordeel wat ik zie is het meer lineaire gedrag door de meer horizontale belastingslijn.
Met een UGT van 1k2 kom ik op zoiets.
Anne
Bijlagen
6AS7.png
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Inderdaad, het gebied van de negatieve weerstand mag voor het mooie nog wat ruimer, daar is ruimte voor. De vermogenswinst is te halen door Rl te verlagen naar 800 Ohm, parallel aan de - 1600 Ohm van de schakeling ziet de buis dan 1600 Ohm. Ik verwacht er zo'n 6 Watt uit te krijgen zoals het nu is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Ah!buis »

timpert schreef: za 29 jan 2022, 22:05
Inderdaad, het gebied van de negatieve weerstand mag voor het mooie nog wat ruimer, daar is ruimte voor. De vermogenswinst is te halen door Rl te verlagen naar 800 Ohm, parallel aan de - 1600 Ohm van de schakeling ziet de buis dan 1600 Ohm. Ik verwacht er zo'n 6 Watt uit te krijgen zoals het nu is.
Zou kunnen, met 800Ω is het wat lastiger tekenen, valt nogal buiten beeld.
De lineariteit wordt wel bijna net zo slecht als met gewoon enkel een UGT. Ben benieuwd.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Ik het zo bezie is het wel een maffe constructie eigenlijk: Je hebt net zo goed een trafo nodig met zijn magnetisatiestromen die in de weg zitten voor lineariteit. Hij kan alleen kleiner uitvallen omdat er geen DC door loopt. Zo'n SE met UGT waarin de benodigde energie is opgeslagen, is best een elegant ding eigenlijk :D
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Ah!buis schreef: za 29 jan 2022, 22:48
Zou kunnen, met 800Ω is het wat lastiger tekenen, valt nogal buiten beeld.
De lineariteit wordt wel bijna net zo slecht als met gewoon enkel een UGT. Ben benieuwd.
Anne
Dat zie je ook terug in de vervormingscijfers die WE opgeeft voor de 91E. Die zijn ongeveer gelijk aan die van een 300B met 350 V op de anode en een belasting van 2k. Vrij beroerd dus. Alleen het vermogen is twee keer zo hoog.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef: za 29 jan 2022, 23:55
Zo'n SE met UGT waarin de benodigde energie is opgeslagen, is best een elegant ding eigenlijk :D
Zou eerder zeggen lomp :( :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: zo 30 jan 2022, 9:59
Vrij beroerd dus. Alleen het vermogen is twee keer zo hoog.
Ja grutjes, je gaat van SE naar een soort van semi PP. Theoretisch 2x zo hoog maar in werkelijkheid heb ik wel zo mijn twijfels. 20W uit een enkele 300B? Komt er onderhand een blokgolf uit, ja dan zou het kunnen...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Nu ben ik natuurlijk geen kenner, maar wat is het met die 300B, vanwaar die obsessie van veel buizenliefhebbers voor deze buis?
Plaats reactie