Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door peterl »

Dus als ik het goed begrijp gaat het aardig lijken op een PP, en ja dan heb je die dure UGT niet meer nodig, maar zijn de eigenschappen dan nog wel die van een pure klasse A versterker want anders zie ik als enig voordeel het vermijden van het gebruik van een 2e dure buis en dure ugt door de fets of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Ah!buis »

timpert schreef: di 25 jan 2022, 15:59
In een klassieke parafeed is de anode aan de plus verbonden met een dikke spoel, hier met een actieve load. Je kan dan een trafo zonder luchtspleet gebruiken, bij gelijk vermogen wordt de trafo kleiner, beter en goedkoper t.o.v. een SE trafo waar de ruststroom doorheen loopt.
Die dikke smoorspoel zit wel parallel aan de SEtrafo, moet wel een heel goeie zijn met weinig parasitaire capaciteit en voldoede magnetische ruimte voor de audio op de uitgang.En omdat beide zelfinducties ook parallel staan gaat dat ook ten koste van het laag.
Het opstarten is inderdaad een verhaaltje apart. Als je er spanning op zet terwijl de buis nog koud is zal de uitgangsspanning in eerste instantie tegen de voedingsspanning aan lopen.
Waar komt die uitgangsspanning vandaan ? De fets krijgen geen sturing tenzij lekstroom van de "hoofdfet".
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Zoals Anne al aangaf maakt het de kromme van de B300 nog krommer. Denk eigenlijk dat je zo het geluid van een B300 klasse-A in het kwadraat krijgt. Qua opstarten gaat dat prima denk ik als je eerst de B300 op gloei brengt. Je hebt dan alvast een pad naar masse wat het hulp fetje dicht houdt in eerste instantie. Eventueel kan een bleeder parallel aan de buis nodig zijn om de lek van de bovenste fet op te vangen. Misschien de uitgangselco als een split-elco over de voeding configureren?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: di 25 jan 2022, 16:32
Denk eigenlijk dat je zo het geluid van een B300 klasse-A in het kwadraat krijgt.
Ik denk het ook. Een andere complicatie is dat deze schakeling alleen werkt zoals bedoeld bij zuivere Ohmse lasten, zodra er een reactieve component in de belasting zit laat de actieve load het afweten en moet de eindbuis de reactieve component helemaal opvangen. De boel zal dus buiziger dan buizig gaan klinken, tenzij je er tegenkoppeling tegenaan gooit. Dat kan natuurlijk prima, en het staat nergens in de spec dat ze dat niet gedaan hebben...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

peterl schreef: di 25 jan 2022, 16:20
Dus als ik het goed begrijp gaat het aardig lijken op een PP, en ja dan heb je die dure UGT niet meer nodig, maar zijn de eigenschappen dan nog wel die van een pure klasse A versterker want anders zie ik als enig voordeel het vermijden van het gebruik van een 2e dure buis en dure ugt door de fets of is dat te kort door de bocht?
Niks te kort door de bocht, je snapt 'm helemaal. Het is nog steeds een klasse A versterker, maar je bespaart inderdaad op de buizen omdat je er stiekem 1 hebt vervangen door een solid state schakelingetje. Uiteraard is besparen een dingetje als je maar 17k5 hebt te spenderen aan een versterker... :wink:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Ah!buis schreef: di 25 jan 2022, 16:26
Waar komt die uitgangsspanning vandaan ? De fets krijgen geen sturing tenzij lekstroom van de "hoofdfet".
Anne
Hier vandaan:
fig5.png
De "hoofdfet" is in werkelijkheid een serieschakeling van drie MOSFETs, en de weerstanden 540A/B/C die zorgen voor de spanningsverdeling geven meteen het lekstroompje dat nodig is om zelfstandig te kunnen starten. Twee vliegen in één klap, want het zorgt er meteen voor dat je MOSFETs met een lagere werkspanning kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Ah!buis »

Ah ja, zo krijg je een flinke "lekstroom" :D
Wel die verdeel weerstanden voldoende klein kiezen zodat, ondanks de ingangscapaciteit van de fet, de spanningsverdeling bij hogere frequenties blijft.
Met 400V fet's zijn er maar twee nodig, scheelt ook weer in de nodige HS.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door peterl »

Dit is niet echt geweldig he :think:
Dan doet mijn KT170 het heeel wat beter met 1 buis en 21W.

Western Electric 91E versterker;
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 10% 2 x 20 watt
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 5% 2 x 16 watt
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 3% 2 x 14 watt
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

peterl schreef: di 25 jan 2022, 18:35
Dit is niet echt geweldig he :think:
Dan doet mijn KT170 het heeel wat beter met 1 buis en 21W.

Western Electric 91E versterker;
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 10% 2 x 20 watt
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 5% 2 x 16 watt
Uitgangsvermogen / 8 Ω / THD 3% 2 x 14 watt
Inderdaad knudde met een rietje, maar ongeveer wat je verwacht van een 300B die met 350V op de anode gevraagd wordt om 10W te leveren. De "steered current source" verdubbelt het vermogen maar doet, bij een zuiver Ohmse last, weinig tot niks met de vervorming. Tot zo ver klopt het helemaal met de verwachting. Zodra er een echte last aan hangt wordt het een ander verhaal.

Ik ben zowel sceptisch als nieuwsgierig, dus een proefopstellinkje wil ik wel maken om eens te kijken hoe goed/slecht het nou werkelijk is, en waar de mogelijkheden liggen om hier iets fatsoenlijks mee te maken. Want dubbel vermogen plus parafeed zonder dubbel geld uit te geven aan buizen spreekt me wel aan.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door peterl »

Leuk, dit wil ik zeker volgen ben benieuwd wat je daar mee kan bereiken. Ik denk dat de gewone 300B bij 5W normaal ook al een flink eind in de procenten THD loopt.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door molekuul »

Dit doet een prima ontworpen 300B versterker met de vervorming tov. uitgangsvermogen
https://audio-creative.nl/wp-content/up ... rmogen.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

molekuul schreef: di 25 jan 2022, 20:30
Dit doet een prima ontworpen 300B versterker met de vervorming tov. uitgangsvermogen
https://audio-creative.nl/wp-content/up ... rmogen.jpg
Lachwekkend! :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef: di 25 jan 2022, 20:50
molekuul schreef: di 25 jan 2022, 20:30
Dit doet een prima ontworpen 300B versterker met de vervorming tov. uitgangsvermogen
https://audio-creative.nl/wp-content/up ... rmogen.jpg
Lachwekkend! :rofl:

Lol is duidelijk ook een betrekkelijk begrip :lol:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Er zijn wat HV PMOSFETs naar me onderweg, dus ik ga binnenkort dit ding maar eens in elkaar bakken.
1epoging.png
Ik heb nog niks geoptimaliseerd, het is gewoon een eerste slag in de lucht en de weerstandswaarden zijn bepaald zodat het zich correct moet instellen. Gewoon solderen dus en maar kijken wat 'ie doet!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door peterl »

Geweldig, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Goed bezig! Da's een LTSpice simulatie? Als je straks up and running bent graag even de .asc en alle .libs hier plaatsen, daar wil ik namelijk ook wel even mee spelen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Gewoon een krabbeltje in Kicad tijdens de koffie. Ik heb nog niks gesimuleerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 27 jan 2022, 11:25
Er zijn wat HV PMOSFETs naar me onderweg, dus ik ga binnenkort dit ding maar eens in elkaar bakken.1epoging.pngIk heb nog niks geoptimaliseerd, het is gewoon een eerste slag in de lucht en de weerstandswaarden zijn bepaald zodat het zich correct moet instellen. Gewoon solderen dus en maar kijken wat 'ie doet!
Wat doet Q2 eigenlijk? Iets met inschakelen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Nee, het is gewoon spanningsdeling, de MOSFETs kunnen maar 200V aan, dus moet je iets doen om ze blij te houden bij 300V. Bijkomend voordeel is dat het geheel automatisch opstart vanuit een I=0 situatie. Ook wordt de effectieve ingangscapaciteit van Q1 lager. Maar ik overweeg nu al om het toch anders aan te pakken, met een echte cascode.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Het schakelingetje zit in elkaar, met één kleine wijziging: R3 en R5 zijn allebei 47k. Ik had gemikt op een ruststroom van 70 mA bij een anodespanning van 150 V, ik kwam uit op 69 mA. De negatieve weerstand is ook duidelijk aanwezig, als ik de anodespanning hoger instel, loopt de ruststroom evenredig op. Het zaakje lijkt ook stabiel, en ook bij Vg = 0 en een volledig afgeknepen buis gebeuren geen gekke dingen. Vooralsnog vind ik het niet gek voor een eerste poging.
test1.jpg
De bovenste voeding levert de negatieve roosterspanning, de onderste de voedingsspanning van de schakeling. De multimeter meet de anodespanning van de 6080. Omdat er 5 mA door R6 loopt, blijft er 69 mA anodestroom over. Morgenavond maar eens een I-V curve opnemen om te kijken hoe lineair de schakeling is.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door peterl »

Mooie regelbare voedingen. En een mooie buisvoet om te testen, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door timpert »

Die voedingen heb ik uit een container gered bij een faillissement, er was niks mis mee maar de schakelaartjes achterop stonden op "remote" en dan doen ze het niet als je ze test zonder er iets op aan te sluiten. De voedingen die op "local" stonden zijn voor grof geld geveild. :lagge:

De testvoet is een 8 pens relaishouder, die kan je nog nieuw kopen. Ideaal voor dit soort proefjes! Je hebt ze ook die je op een DIN rail kan klikken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Da's mazzel hebben! Nette voedingen die Delta Electronics.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door Pjotr »

Net wel, betrouwbaar? Mwah........
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindtrap met actieve load in stijl van Western Electric 91E

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: vr 28 jan 2022, 11:42
Net wel, betrouwbaar? Mwah........
Geen idee, toen deze voedingen nog verkocht werden (ergens eind jaren '90) nooit budget voor gehad en toen dat er wel was heb ik Hameg/R&S gekocht, nooit geen spijt van gehad.
Plaats reactie