Bovenfrees

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bovenfrees

Bericht door markbakk »

Dat is niet zo moeilijk. Maar de waarschuwing over frezen met een radius groter dan 22mm staat niet alleen hier op de site. Ik zou een freestafel regelen. En je moet natuurlijk een OF2200 meebrengen...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Ik wil toch een wat zwaardere bovenfrees aan gaan schaffen,maar ben toch in twijfel om gelijk de Festool OF 2200 aan te schaffen of een wat goedkopere variant.....
Ik heb de Festool of-1010,prachtige machine maar wel wat te weinig vermogen voor het zware werk.
Zo ben ik een beetje een lijstje aan het maken:
- Festool OF 2200 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 200-eb-set Bizar bedrag.....
- Festool OF 1400 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 0-ebq-plus compleet,maar niet heel zwaar en meer een tussenweg.
-Bosch GMF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624002 prima optie,alleen geen optie tot gebruik van de Festool accessoires.
-Bosch GOF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624000 Wat is eigenlijk het verschil met bovenstaande?

CMT7E?
Mafell?

Er moet ook wel een behoorlijke freesdiameter in kunnen,zo rond de 70mm heeft wel de voorkeur.
Maar is niet doorslaggevend.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door pappaleo »

dre schreef: za 22 jan 2022, 14:14
Ik wil toch een wat zwaardere bovenfrees aan gaan schaffen,maar ben toch in twijfel om gelijk de Festool OF 2200 aan te schaffen of een wat goedkopere variant.....
Ik heb de Festool of-1010,prachtige machine maar wel wat te weinig vermogen voor het zware werk.
Zo ben ik een beetje een lijstje aan het maken:
- Festool OF 2200 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 200-eb-set Bizar bedrag.....
- Festool OF 1400 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 0-ebq-plus compleet,maar niet heel zwaar en meer een tussenweg.
-Bosch GMF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624002 prima optie,alleen geen optie tot gebruik van de Festool accessoires.
-Bosch GOF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624000 Wat is eigenlijk het verschil met bovenstaande?

CMT7E?
Mafell?

Er moet ook wel een behoorlijke freesdiameter in kunnen,zo rond de 70mm heeft wel de voorkeur.
Maar is niet doorslaggevend.
Bij de GMF 1600 zit een extra hulpstuk om hem onder een freestafel te monteren.Bovendien wordt ie geleverd in zo'n L-Boxx
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Bovenfrees… hmmm gevoelig onderwerp… 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Leeuwarden schreef: za 22 jan 2022, 15:15
Bovenfrees… hmmm gevoelig onderwerp… 8)
Ja,het lijken wel kabels. :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

pappaleo schreef: za 22 jan 2022, 15:05
dre schreef: za 22 jan 2022, 14:14
Ik wil toch een wat zwaardere bovenfrees aan gaan schaffen,maar ben toch in twijfel om gelijk de Festool OF 2200 aan te schaffen of een wat goedkopere variant.....
Ik heb de Festool of-1010,prachtige machine maar wel wat te weinig vermogen voor het zware werk.
Zo ben ik een beetje een lijstje aan het maken:
- Festool OF 2200 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 200-eb-set Bizar bedrag.....
- Festool OF 1400 https://www.festool.nl/producten/frezen ... 0-ebq-plus compleet,maar niet heel zwaar en meer een tussenweg.
-Bosch GMF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624002 prima optie,alleen geen optie tot gebruik van de Festool accessoires.
-Bosch GOF 1600 CE https://www.bosch-professional.com/nl/n ... 0601624000 Wat is eigenlijk het verschil met bovenstaande?

CMT7E?
Mafell?

Er moet ook wel een behoorlijke freesdiameter in kunnen,zo rond de 70mm heeft wel de voorkeur.
Maar is niet doorslaggevend.
Bij de GMF 1600 zit een extra hulpstuk om hem onder een freestafel te monteren.Bovendien wordt ie geleverd in zo'n L-Boxx
Ik zie net dat je die ook los kan gebruiken.
Dan heeft hij een mooi laag zwaartepunt.
Dat is erg lekker met dik materiaal.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenfrees

Bericht door Arno »

Anders past zo'n radiusje wel in de cnc.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Kijk dat is ook een handig weetje! 8)
Tot hoe groot kunnen jullie eigenlijk?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bovenfrees

Bericht door Shadow »

Triton TR001 ? Als het zo maar voor af en toe is....ik gebruik mijn 1400 watter al jaren, de 2400 watt versie zal ook wel lekker eraan trekken...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Het merk Triton trekt mij niet zo.....
Ik weet niet waarom,maar soms heb je dat.
Met bovenfrezen van makita heb ik dat ook.
Ik heb jaren met de blauwe Bosch gewerkt:onverwoestbaar! :goedzo:

Maar mijn voorkeur gaat naar Festool,omdat het kan eigenlijk. :mrgreen:
Al mijn machines zijn van Festool en daar ben ik meer dan tevreden over.

De OF 1400 zal ook zijn werk doen,maar dan is de 1010 overbodig geworden.
Met de OF 2200 kan je al het zware werk doen,zonder enig probleem.
En de 2200 is niet een heel veel duurder als de 1400....
Maar als ik het formaat van de 2200 zie..... :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=X4itb-tM5yw
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

Zo’n Triton is onverwoestbaar…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Het verschil tussen de 1010 en de 1400.....

https://www.youtube.com/watch?v=d9bME3opbz4
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Leeuwarden schreef: za 22 jan 2022, 21:12
Zo’n Triton is onverwoestbaar…
Tot vorige week dan? :rofl:
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Re: Bovenfrees

Bericht door De Timmerman »

[quote=Leeuwarden post_id=2027016 time=1642882320 user_id=41]
Zo’n Triton is onverwoestbaar…
[/quote]

Deze heb ik inmiddels een tijdje onder een freesplaat van Incra. Echt een fijne combinatie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

Als je toch alles al van festool hebt en ook al gewent bent aan de 1100 dan lijkt mij de stap naar de 2200 de meest logische
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Dat denk ik ook....
Maar hoe handelbaar is de 2200.
Als ik al zie hoeveel groter de 1400 is t.o.v. van de 1010,dan lijkt de 2200 wel heel groot.

Misschien maar eens een bezoekje aan de leverancier.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bovenfrees

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef: za 22 jan 2022, 21:17
Leeuwarden schreef: za 22 jan 2022, 21:12
Zo’n Triton is onverwoestbaar…
Tot vorige week dan? :rofl:

Het positieve in het verhaal is dat hij het zo nu en dan doet… kortstondig…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

Alles kan en gaat een keer stuk.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bovenfrees

Bericht door Kappa7 »

dre schreef: zo 23 jan 2022, 8:18
Dat denk ik ook....
Maar hoe handelbaar is de 2200.
Als ik al zie hoeveel groter de 1400 is t.o.v. van de 1010,dan lijkt de 2200 wel heel groot.

Misschien maar eens een bezoekje aan de leverancier.
Ja even vast houden dan voel je snel genoeg of dat het is.
Qua aanvulling lijkt mij de 2200 wel goed aansluiten op de 1010.
De 1010 is dan voor het afwerken en het stampen doe je met de 2200.
Wel lekker snel werken overigens met 2 machines, scheelt weer een hoop wisselen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bovenfrees

Bericht door markbakk »

Doe eens een Hikoki :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bovenfrees

Bericht door dre »

markbakk schreef: zo 23 jan 2022, 12:44
Doe eens een Hikoki :lol:
Nee,dank je. 8-[
Kappa7 schreef: zo 23 jan 2022, 12:43
dre schreef: zo 23 jan 2022, 8:18
Dat denk ik ook....
Maar hoe handelbaar is de 2200.
Als ik al zie hoeveel groter de 1400 is t.o.v. van de 1010,dan lijkt de 2200 wel heel groot.

Misschien maar eens een bezoekje aan de leverancier.
Ja even vast houden dan voel je snel genoeg of dat het is.
Qua aanvulling lijkt mij de 2200 wel goed aansluiten op de 1010.
De 1010 is dan voor het afwerken en het stampen doe je met de 2200.
Wel lekker snel werken overigens met 2 machines, scheelt weer een hoop wisselen.
En dan blijft de 1010 ook heel. :lol:

3 machines trouwens... :mrgreen:
De OFK 500 zit ook in het assortiment.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Bovenfrees

Bericht door beijert »

Zo'n Hikoki kom ik nogal eens tegen als werkpaard. (Op het net that is)

Of zou dat enkel voor de Hitachi gelden...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenfrees

Bericht door Arno »

Persoonlijk zou ik niet zo snel zo'n dure zware freesmachine aanschaffen. Wat ga je ermee doen dat hij echt zo luxe moet zijn?

Praktisch gezien denk ik dat je zulk vermogen netjes onder een tafeltje hangt voor af en toe wat zwaarder kopieerwerk of een forse radius. Of je moet echt zwaar freeswerk gaan doen zoals trappen bouwen en daar ook nog haast mee hebben.

Zo'n 2200 is echt niet zo hanteerbaar als de 1010 of de 1400. Als je met zo'n grote radiusfrees aan de slag gaat moet je echt wel oppassen. Als je de hoek van je werkstuk nadert duikt de frees zomaar opeens iets naar beneden en pakt hij met het volle snijvlak in je materiaal. Ik weet dat je sterk bent, maar je houdt hem echt niet hoor.
Dan kan je wel weer steunlatten rondom gaan leggen, maar dan vraag je je weer af waarom je hem in vredesnaam niet gewoon onder een tafeltje hebt gehangen. En als hij daar eenmaal hangt vraag je je af waarom niet gewoon die Hikoki oid eronder hangt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Bovenfrees

Bericht door Arno »

dre schreef: za 22 jan 2022, 18:51
Kijk dat is ook een handig weetje! 8)
Tot hoe groot kunnen jullie eigenlijk?
Zal eens kijken wat ik heb liggen. Verder is de beperking hoeveel kilo het freesblok is.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Bovenfrees

Bericht door holco »

Voor wat het waard is is een DeWALT DW621 wat mij betreft de meest fijne middel zware freesmachine.

Schermafbeelding 2022-01-23 om 16.41.26.png
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”