Ik heb niet veel reacties gekregen en ben zelf maar aan de gang gegaan.

Het is een beetje een mengelmoesje geworden.
Qua scheidingsfilter ben ik uit gegaan van de SB horn van de Hobby Hifi. Hier wordt een SB12PAC25-4 gebruikt in combinatie met de SB alu dome. Dit is een hoorn en geen transmissielijn zoals de Topas, maar de ondersteuning door de hoorn valt mee. Het rendement van het hele systeem is ook aardig vergelijkbaar met de Topas (82 db voor de 8 ohms Topas vs 85 db voor de 4 ohms SB horn). De overgangsfrequentie ligt net boven de 2 khz en compenseert de baffle step. De breedte van deze SB horn is ook redelijk vergelijkbaar met de Topas (18 vs 16.2 cm), dus dit zou moeten passen.
De thiele small parameters van deze SB12PAC25-4 lijken sterk op die van de originele Visaton TI100. Zelfde Qt, zelfde Fs, zelfde VAS, etc. Alleen de Re is de helft. Ik zou dus niet weten waarom deze SB12 niet in de Topas kast zou werken. Wel heb ik gekozen voor de ronde SB12PAC
R25-4. Deze heeft bijna dezelfde korf diameter als de TI100.
De tweeter was lastig. Ik zit met die 130 mm boring. Uiteindelijk vond ik bij TLHP een setje Peerless corundum tweeters (DA32TX00) die op 132 mm komen. Krijgen zeer goede recensies en hebben een heel vlak frequentieverloop, wat ook aardig lijkt op de SB alu dome die in de SB horn zit. Alleen de spanningsdeler moet ik aanpassen ivm het verschil in impedantie en rendement.
Ik heb alles besteld in Frankrijk en had het met 3 dagen binnen. Toen kwam het aanpassen van de kasten. Dit viel niet mee.
Wat heb ik gedaan:
- in eerste instantie al het dempingsspul eruit getrokken behalve de laag met noppenschuim. Geen idee waarom er zoveel in zat.
- de SB12 was toch een fractie groter dan het gat. Dus met een dremel het gat iets groter gemaakt.
- ook de boring in de kast voor de woofer was te klein (spijlen liepen aan), dus groter gemaakt.
- ik heb een afschuining gemaakt aan de binnenkant van dit gat (het front is best dik, dus zonder afschuining kan de woofer zijn druk helemaal niet kwijt).
- met een grote gatenboor het gat van de tweeter dieper gemaakt (weg helmholtz).
- ook hier de uitsparing iets groter gemaakt met de dremel.
- na wat luisteren toch maar weer wat demping terug gedaan: maar alleen boven in de kast rondom de woofer. Dus niet onderin waar het zat.
De vorige eigenaar klaagde over te weinig bas. Dat kan ik na een paar dagen tweaken met de opstelling, demping en scheidingsfilter absoluut NIET bevestigen.

Nu hebben deze SB12 woofers natuurlijk een heel veel langere spreekspoel dan de Visatons (5 mm lineaire slag ipv 2.25). Maar ik denk dat het vele dempingsmateriaal de boosdoener was. De bassen zijn nu diep en strak. Mijn oude 60 liter bassreflex kasten met 22 cm woofers gaan misschien nog een tikkie dieper, maar het verschil is veel kleiner dan ik dacht. Super luid kunnen ze niet, maar meer dan luid genoeg.
Mijn huidige zelfbouwversterker (een 1 Mosfet SE versterker met ca 10 Watt aan 4 ohm en 20 aan 8 ohm) kan ik net helemaal opendraaien. Op het moment dat de versterker begint dicht te slippen beginnen de woofers ook te vervormen. Alleen de tweeters kunnen heel veel harder. Maar ja: 32 mm saffieren. Die kunnen wel wat.
Ik ben tot nu toe zeer content.
Ik zal eens uitvogelen hoe ik foto's moet bijvoegen.
Gelukt met de foto's denk ik. Overigens is de beschadiging van het fineer net onder de woofer niet van mijn dremel, maar die zat er al. De ene kast is net iets strakker van freeswerk dan de andere. Nu moet ik nog eens uitzoeken of ik de kasten wat donkerder kan krijgen van kleur. Ook ga ik nog wat tweaken met het scheidingsfilter om het hoog iets sprankelender te krijgen zonder scherp te worden. Ben nu aan het prutsen met een bypass condensator en een weerstand. Gaat lukken.