300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Bericht door peterl »

Ah!buis schreef: do 13 jan 2022, 16:30
peterl schreef: do 13 jan 2022, 16:11
Achter de 0,1N meet ik op vol vermogen ook een spanning van 2,5VDC en 85VAC zonder 300B.
Dus achter een condensator met enkel een weerstand naar massa meet je 2,5V gelijkspanning. Wat voor een rare meter gebruik je :shock:
Anne
Hij geeft dus met volle uitsturing -2,5Vdc
Wat die verhoging van de gloei betreft, is nooit goed, te hoog voor de een of voor de ander. Maar een beetje teveel wordt meestal wel vergeven.
Voor de ECC83 is het 180V, de 140V mag dus evt nog wat hoger.
Je bedoelde dus dat ik de gloeiweerstand moest aanpassen, dat heb ik gedaan van 140 naar 166V maar dat heeft geen enkele invloed op de spanning van de kathode blijft 245V en de anode spanning blijft 210V op de ECC83.

maar hoe kan er zo'n enorm verschil in het ontwerp van Bert en mij zitten, heeft dat ook met de EL83 die hij gebruikt te maken?
Bijlagen
Naamloos.jpg1.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: do 13 jan 2022, 16:11
Achter de 0,1N meet ik op vol vermogen ook een spanning van 2,5VDC en 85VAC zonder 300B.
Met de 300B zou dat nog kunnen door roosterstroom bij oversturing, maar zonder buis ???
Je bedoelde dus dat ik de gloeiweerstand moest aanpassen, dat heb ik gedaan van 140 naar 166V maar dat heeft geen enkele invloed op de spanning van de kathode blijft 245V en de anode spanning blijft 210V op de ECC83.
De spanning op de gloeidraad heeft dan ook niks te maken met de instelling van de buis.
maar hoe kan er zo'n enorm verschil in het ontwerp van Bert en mij zitten, heeft dat ook met de EL83 die hij gebruikt te maken?
De EL83 is niet hetzelfde als een EL84 zijn de spanningen ook niet gelijk.
Dat je aan een kant van de 1M weerstand veel minder meet dan aan de andere kant kan komen door het stroomverbruik van de gebruikte meter (100µA) of omdat de 1M niet klopt en veeleer 100M is oftewel zo goed als onderbroken.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Die spanning van 2,5VDC is geen plus maar negatieve spanning op de meter!! Dus -2,5V
Bijlagen
afbeelding_2022-01-14_150922.png
Laatst gewijzigd door peterl op vr 14 jan 2022, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: vr 14 jan 2022, 13:48
Maar je gaf aan dat ik die moest verhogen van 140V naar b.v. 160V zodat de ECC een lagere spanning kreeg. :think:
Voor de ECC83 is het 180V, de 140V mag dus evt nog wat hoger.
Dat gaat over de max toegelaten spanning tussen gloei en kathode, heeft nilks met de instelling van de buis te maken.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Begreep ik later, hier boven zijn de laatste meetwaarden en ik ga bij de ecc83 nog naar 1K aanpassen om de anode spanning naar 183V te brengen.

De meetwaarden zijn bij volume min en max. gemeten
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dat je aan een kant van de 1M weerstand veel minder meet dan aan de andere kant kan komen door het stroomverbruik van de gebruikte meter (100µA) of omdat de 1M niet klopt en veeleer 100M is oftewel zo goed als onderbroken.
Ik gebruik een UNI-T UT8803E tafel multimeter, maar kan zo niet vinden wat het opgenomen stroomverbruik is, de weerstanden zijn zeker 1M.

Ik heb de 2K weerstand vervangen door een 1K van de kathode en de spanning komt daarmee op 180V en1,6V aan de kathode.
De versterkingsfactor is naar 87 gegaan achter de 0,1u met 1V insturing dus maakt niet heel veel uit.(was 85).

Merk wel dat er veel variatie in de 220VAC zit bij mij, gisteren haalde ik 440V nu maar 430V dus waarden zijn dan ook weer wat lager.

Ik wil nu eens kijken naar frequentie bereiken van de versterker uitgang.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: za 15 jan 2022, 11:10
Ik gebruik een UNI-T UT8803E tafel multimeter, maar kan zo niet vinden wat het opgenomen stroomverbruik is, de weerstanden zijn zeker 1M.
Als 's , met een ohmmeter, gemeten tussen knooppunt R5-R6 en R4 ?
Ik heb de 2K weerstand vervangen door een 1K van de kathode en de spanning komt daarmee op 180V en1,6V aan de kathode.
De versterkingsfactor is naar 87 gegaan achter de 0,1u met 1V insturing dus maakt niet heel veel uit.(was 85).
De kathodeweerstand aanpassen is dan ook niet om de versterking te vergroten maar om de uitstuurruimte te verbeteren.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Heb ik net gedaan en daar komt 0,996M uit incl. R4.

Even frequentie bereik bekeken van de ugt bij 2,83Vrms en die loopt van 10hz to 80khz onder de 20hz verzadigd de ugt.
Daarna nog gekeken of ik vreemde metingen deed waar de spanning weer oploopt van 100khz tot 10mhz maar niets gevonden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

peterl schreef: vr 14 jan 2022, 13:48
Die spanning van 2,5VDC is geen plus maar negatieve spanning op de meter!! Dus -2,5V
Dat is echt heel raar, want er zit nergens een negatieve spanning in de voeding of de versterker.
DC meten doe je met kortgesloten ingang of de volumeregelaar helemaal dichtgedraaid.
Op het rooster van de 300b kan dan alleen maar 0VDC staan.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Als de ingang dicht is meet ik ook geen DC spanning Robert.
Dat ik spanningen meet zonder en met volume open was om te kijken wat er uitkomt, omdat er in het midden een vreemde spanning was van 120V die niet te verklaren was op de DMM na. Het vreemde is dat de versterker verder prima werkt maar die 120VDC is niet te verklaren en dat de sinus aan een kant afvlakt dat is ook vreemd. Maar dat afvlakken gebeurt pas boven de RMS waarde. toch wil ik daar wel de reden van weten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: za 15 jan 2022, 18:28
Als de ingang dicht is meet ik ook geen DC spanning Robert.
Dat ik spanningen meet zonder en met volume open was om te kijken wat er uitkomt, omdat er in het midden een vreemde spanning was van 120V die niet te verklaren was op de DMM na. Het vreemde is dat de versterker verder prima werkt maar die 120VDC is niet te verklaren en dat de sinus aan een kant afvlakt dat is ook vreemd. Maar dat afvlakken gebeurt pas boven de RMS waarde. toch wil ik daar wel de reden van weten.
Het ziet er naar uit dat je voltmeter het op hoge spanning niet beter doet dan de ouwe 10kΩ/V analoge draaispoelmeters, zelfs slechter. In bijv de 250V stand had die een weerstand van 2,5M en dat ding waar jij mee meet belast de schakeling met iets van 1M. Meet je na een serieweerstand van 1M nog maar de helft.
Wat die afvlakking betreft, is nog steeds niet duidelijk of dat de positieve of negatieve kant is bij de anode. Met het plaatje bij de LS moet je de wikkelrichtingen in de UGT weten.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Wacht even Anne, bedoel je met de voltmeter op het knooppunt en boven R4 meten of met de weerstandmeter, want dat heb ik gedaan, zonder spanning.

ik heb een mail gestuurd aan Amplimo om wat meer gegevens te krijgen, hopelijk kan Hans mij meer vertellen.
Hij heeft deze schakeling ook gemaakt, dus heb ook naar de eenzijdige afvlakking gevraagd.

Kreeg dit als reactie terug;

Bij single-ended versterkers is dat eigenlijk altijd zo, aangezien
je bij maximale uitsturing aan de onderzijde van de triode grafiek in het kromme (niet liniaire)
gedeelte terechtkomt.

Zou je een hoger instelpunt op de grafiek kiezen, om dit fenomeen te minimaliseren, dan overschrijd je
aan de bovenzijde van de grafiek de maximale anode dissipatie. Dit gaat ten koste van de levensduur van de buis.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

hier wat foto's van de nieuwe versterker, eerst eens wat laten spelen, ik was bang dat die 8W niet voldoende zou zijn in de huiskamer maar valt me 100% mee.
Bijlagen
300B versterker donker front.jpg
300B versterker top donker.jpg
300B front.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

8 Watt is zat in de huiskamer, is een beetje afhankelijk van je luidsprekers.
Fijn dat het allemaal werkt en nu ook klopt met de theorie.
Belangrijkste vraag: hoe klinkt ie? Is het heel anders dan je vorige versterker?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Allereerst: ziet er netjes uit Peter :goedzo: ik vind SE wel een ander geluid geven dan PP. Tenminste, 300B’s in SE. Ben benieuwd naar jou ervaring.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

De laatste 4 versterkers waren allemaal SE versterkers KT120,150, 170 Barry, maar gebaseerd op het principe van de fet voorversterking met een penthode, de bassen zijn daarvan retestrak en het eerste wat me hier opviel dat de bassen veel wolliger zijn, hij moet eerst nog wel flink inspelen en dan kan ik er meer over zeggen. Toch klinkt hij ook wat warmer maar met minder detail dan de KT170.
Als hij ingespeeld is ga ik na Hans(Amplimo) en leggen we hem op de testbank. De ugt's hebben een gigantisch bereik(10hz tot 90khz en dat is wel prettig.
Wat me wel weer opvalt is dat deze versterker net als de vorige SE versterkers met solid state voeding doodstil zijn en niets van brom hebben, en dat vind ik wel heel prettig.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Er is toch nog iets dat me niet bevalt, zeer onregelmatig(kan 5min zijn of 15min) dan komt er een kleine brom van ong. 2 a 3sec en verdwijnt dan weer, hoogspanning zakt een paar volt in en hersteld, waar kan dat in zitten, soldeerpunten heb ik allemaal nagekeken. er worden geen elco's warm, behalve die van de 5V voor de 330B maar ook niet warmer dan 45gr. verder blijven alle onderdelen op de zware weerstanden en zware diodes na koel.
timpert

Bericht door timpert »

Is de brom 50 Hz of 100 Hz?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

timpert schreef: wo 19 jan 2022, 10:39
Is de brom 50 Hz of 100 Hz?
Heb ik nog niet naar geluisterd, denk wel dat het bij de voeding moet wegkomen omdat het op beide luidsprekers aanwezig is. Zoals ik al zei kan het wel 5 of 15 min duren voor het er komt. Het volume moot ook laag staan om het überhaupt te horen.
timpert

Bericht door timpert »

Het kan dat je dips in de netspanning hebt, waardoor de gyrator die is opgebouwd rond de SPA08N80C3 er even niet meer in slaagt om de rimpel helemaal weg te filteren. Over de 1M weerstand valt zo'n 6V, en over de hele MOSFET ongeveer 9 V dus een netspanningsdip van slechts 4,5V RMS kan dat al veroorzaken. Heb je een elektrische boiler of een andere flinke last die periodiek inschakelt? Misschien wel je buren?

Als de netspanning een klein beetje inzakt, zakt na verloop van tijd ook de spanning over de elco van gate naar massa, waardoor na enkele seconden de gyrator zich weer herpakt en de brom stopt. Je kan proberen de weerstand van 1M te vergroten naar 2M2, dat kost je zo'n 6 tot 8 volt voeding, maar maakt het ding wel wat beter bestand tegen kleine netspanningsvariaties.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ga eens kijken of er een netdip plaatsvind op datzelfde moment, laat het weten als ik getest heb.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Gefeliciteerd Timpert, je hebt het probleem gevonden, met een dip van enkele volts op het lichtnet ontstaat het probleem, ik heb een weerstand van 1M in serie gezet en het probleem lijkt opgelost. :yeah:
Als ik nu de elektrische kachel aanzet met een dip van 5V op het net ontstaat de brom niet. Het probleem is ook dat we boven grote stroomverbruikers hebben zoals de wasmachine en droger.
Beneden hebben we wel de kookplaat die een grote verbruiker is, hoop dat hiermee het probleem over is. :dank: :dank: :dank:
timpert

Bericht door timpert »

Kijk voor de zekerheid nog wel even naar de temperatuur van de MOSFET, die is een goede watt meer gaan dissiperen. Ik weet niet hoe je die op dit moment gekoeld hebt. <edit> ik zie dat de MOSFET wordt gekoeld door de bodemplaat. Niks aan de hand, die leeft nog lang en gelukkig.

Een snelle spanningsvariatie op het net van enkele volts is volstrekt normaal, en ieder apparaat hoort netjes te blijven functioneren als zoiets gebeurt. Fijn dat dat met zo'n simpele ingreep aan je versterker gelukt is.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

En weer eentje klaar Peter
Wat ga je nu maken ?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: do 20 jan 2022, 10:49
En weer eentje klaar Peter
Wat ga je nu maken ?
Tja dat is nog even de vraag, heb gedacht aan 6c33b se maar weet het nog niet ga eens broeden op iets nieuws
Plaats reactie