Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).
Ja, in eerste instantie, meende ik dat ook, maar is opgelost met een klein c’tje, conform aanwijzing in de datasheet.
Zo, vandaag twee testjes gedaan of wat ik bedacht had werkt, ja en nee, maar voor het nee deel is dat bij nader inzien geen onoverkoombaar probleem en kan ik per software in de ucontroller regelen. Squeezelite kan de logische ON/OFF stand van de speler in LMS op een GPIO zichtbaar maken. Ik gebruik een plugin die squeezelite in LMS na x tijd op power off instelt. Daarmee gaat de GPIO ook netjes van HIGH naar LOW. Dat signaal wil ik dan na enkele tellen later volgen en de RPI helemaal uitschakelen met de ucontroller. Als na een tijd de ucontroller de RPI weer inschakelt en Squeezelite ook weer draait gaat de GPIO weer van LOW naar HIGH maar daarna heel snel weer naar LOW omdat LMS de laatste power on/off stand hersteld van de vorige keer. En die was OFF vanwege die standby plugin. En dan zou zich alles weer uitschakelen...... maar goed, daar is een mouw aan te passen in de software van de ucontroller door na het opstarten van de RPI de eerste LOW-HIGH-LOW een tijd te negeren. En gaat de GPIO na X tijd niet alsnog naar HIGH mag ook alles weer uitgezet worden. Want dan heb ik hem aangezet en ben bv weggelopen en toch niet muziek gaan luisteren. Verder ook de touch sensor aan de RPI gehangen en alle GPIO's die ik ga gebruiken even getest en niets vreemds tegengekomen. Na de SqueezebuttonPi extensie geïnstalleerd en goed ingesteld te hebben werkt dat heel goed. Sensor aanraken en LMS reageert op het desbetreffende commando dat aan die GPIO gekoppeld is.
En een filmpje hoe ik de powerknop in LMS bedien, dat daarop squeezelite op de RPI de GPIO HIGH/LOW laat gaan en de Arduino(de ucontroller straks) dat weer ziet (window op scherm met output van de Arduino).
https://youtu.be/qoRNpdlqwKg
Inmiddels een aantal ATTINY826 besteld met SOIC naar DIP printjes zodat ik eens kan gaan rommelen met of ik de UPDI programmeer interface aan de praat krijg met een gemodificeerde FT323RL gebaseerde USB naar serieel adapter.
En een filmpje hoe ik de powerknop in LMS bedien, dat daarop squeezelite op de RPI de GPIO HIGH/LOW laat gaan en de Arduino(de ucontroller straks) dat weer ziet (window op scherm met output van de Arduino).
https://youtu.be/qoRNpdlqwKg
Inmiddels een aantal ATTINY826 besteld met SOIC naar DIP printjes zodat ik eens kan gaan rommelen met of ik de UPDI programmeer interface aan de praat krijg met een gemodificeerde FT323RL gebaseerde USB naar serieel adapter.
Aansturing en frontpaneel: Was niet gelukkig met de bedachte opzet. Op het frontpaneel had ik 4 gebieden waar evenveel LED's de backlight moeten regelen. De helderheid wil ik regelbaar maken, zodoende de uC ook een PWM signaal laten genereren en dat via 4 AND poorten vermengen met de 4 poorten van de uC voor aan en uitschakelen van de LED's. PWM overigens via een timer van de uC en niet softwarematig zodat deze doorgaat als de uC in een van de sleepmodes gaat. De AND poorten sturen dan weer een ULN2003/ULN2803 die dan de LED's schakelen. Gooi het echter om, ga een aantal Neopixel/WS2818 gebruiken, dan kan de PWM vanuit de uC vervallen en de ULN en 7408 van de print af. Voor de 2 relais die ik ook via de ULN schakelde zet ik een MDC3105 voor terug. Wordt het PCB ontwerp ook weer simpeler met minder sporen.
Een beeldscherm staart ook alleen maar terug. Een printje maken, in het voorbij lopen een oog op werpen, de zaak nog even wat laten rijpen, af en toe een kriebel erbij zetten, dat werkt ook goed.
En de boer ploegde voort...
Backlight voor de touchsensoren Aan de achterkant de microcontroller om e.e.a. aan te sturen.
Backlight voor de touchsensoren Aan de achterkant de microcontroller om e.e.a. aan te sturen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Exact hoe ik het hier ook doe. Soms kom je dan op een idee dat je denk dat ik dat niet eerder zag. Wordt gaaf zo, erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ja soms/vaak is het gewoon beter om het even opzij te leggen dan naar het scherm blijven zitten staren, wel aanvoelend dat het beter/anders kan maar nog niet zien hoe of wat. Ik wil voorkomen dat ik later bij het in elkaar zetten niet met mijn hoofd tegen het buroblad bonk en denk: waarom heb ik daar niet aan gedacht.......zal overigens toch wel gebeuren.... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
De opstelling in de kast tzt:
Links de voedingen, dan de RPI+DAC, de versterker en rechts de print met controller/backlight. Die laatste komt rechtop te staan samen met de print met aanraaksensoren. Tussen beide printen komt een raamwerk dat als afstandshouder dient en per aanraaksensor compartimenten maakt voor de LED verlichting.
Links de voedingen, dan de RPI+DAC, de versterker en rechts de print met controller/backlight. Die laatste komt rechtop te staan samen met de print met aanraaksensoren. Tussen beide printen komt een raamwerk dat als afstandshouder dient en per aanraaksensor compartimenten maakt voor de LED verlichting.
Bijna zover voor de volgende stap, laatste print zo goed als klaar, de silkscreen moet nog wat bijgepunt worden.
Boink! Boink! Hoofd tegen bureaublad.
Ik kan die TEMT6000 sensor voor het omgevingslicht helemaal niet daar op de print zetten. Die moet vlak blijven, komt tegen een strook plexiglas te zitten….
Ik kan die TEMT6000 sensor voor het omgevingslicht helemaal niet daar op de print zetten. Die moet vlak blijven, komt tegen een strook plexiglas te zitten….
Ik probeer hem te vinden, maar kom er nog niet uit.

Pfffff, Vishay, heeft nogal verschillende soorten dunne film smd weerstanden, sommige zijn wel duidelijk uit de omschrijving waarvoor en qua spec als wattage, maar dan nog blijven er series over om uit te kiezen. Iemand een suggestie uit welke serie voor in het versterker gedeelte te gebruiken?
Aan het wachten op onderdelen?
Of heb je even geen zin meer.
Of heb je even geen zin meer.
Nee, nog niet zo ver dat ik op spullen zit te wachten, het is meer een gevalletje "life happens while making plans". Wat andere bezigheden tussendoor sluipen die tijd en aandacht opslurpen zoals dat ik bezig ben om een website voor een vriend te ontwerpen en te bouwen, voorzichtig begonnen om alles rond het huis 'lente klaar' te maken en nu het ook wat fraaier weer is zit ik ook weer regelmatig op de racefiets. Dus dit project schoot er even bij in. En als pensioenado wil ik ook vermijden dat het op werken gaat lijken met targets en deadlines.
Wordt vervolgt....
Tsja, als je van je hobby je werk maakt…heb je geen hobby meer.
Zo, de fietszomer is voorbij, de website voor de vriend draait al weer een tijdje en voor de fietsclub heb ik een kleine week geleden ook nog een nieuwe website online gezet. Nu weer tijd voor dit knutselproject. Voorbije maanden gaf gelegenheid om nog eens en ander te overpeinzen en ik ga de opzet versimpelen. De hoofdtelefoonversterker op het HifiBerry kaartje voldoet toch wel beter dan ik eerst dacht. Mijn eerste indruk was dat die te kort kwam i.c.m. mijn AKG maar in de praktijk is dat niet, dus een separate versterker is van de baan. Daarmee laat ik de PSU print vervallen en verplaats de PSU voor de RPI zoals in het begin van de draad al eens getoond weer naar de pcb waar de RPI en HifiBerry op zit. Ik laat de bediening even rusten maar voorzie wel de mogelijkheid om het alsnog erbij te bouwen, dat wordt een fase 2. Ook omdat ik komende maanden, paralel aan dit e-project, de kasten van een speaker opnieuw wil bouwen met een iets aangepast design.
7x17cm
Opzet van het geheel simpeler gemaakt. Alles nog eens nalopen: footprints, maatvoering, etc etc, ook de DRC check nog doen tegen de JLCPCB mogelijkheden maar dat zal wel loslopen zo krapjes is het allemaal niet.
Opzet van het geheel simpeler gemaakt. Alles nog eens nalopen: footprints, maatvoering, etc etc, ook de DRC check nog doen tegen de JLCPCB mogelijkheden maar dat zal wel loslopen zo krapjes is het allemaal niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De fietszomer begint al bijna weer
Gaat dat goed rechts op het plaatje, die connectoren oo de PI, komen die niet tegen de header als daar een connector op zit? Of gebruik je die niet gelijktijdig.
Een simpele footprint-fit check is een pdf uitprinten van je project. Als je hier een hardcopy 1:1 van print (pdf is maatvast) kun je eenvoudig proberen of je componenten op de footprints passen.
Gaat dat goed rechts op het plaatje, die connectoren oo de PI, komen die niet tegen de header als daar een connector op zit? Of gebruik je die niet gelijktijdig.
Een simpele footprint-fit check is een pdf uitprinten van je project. Als je hier een hardcopy 1:1 van print (pdf is maatvast) kun je eenvoudig proberen of je componenten op de footprints passen.
Sterker nog: de eerste fiets km's worden al weer gemaakt.Barry2001 schreef: ↑za 07 jan 2023, 11:07De fietszomer begint al bijna weer![]()
Ik weet niet of ik je helemaal volg: bedoel je de 2x20 header die ik helemaal rechts op de print heb gezet en of dat goed gaat met de tulp/rca en 3,5mm plug van het DAC kaartje? Ja dat moet ik inderdaad nog even checken want de reguliere connectoren aan in flatcable zijn nogal hoog. Misschien dat het een low-profile uitvoering geen uit is (of de trekontlasting niet gebruiken). Maar is ook goed op te lossen door een horizontale/haakse socket/header op de print te zetten (en de flatcable eventueel zo aan krimpen dat die naar onder uit de connector komt). Of zelfs de haakse socket aan de onderkant van de print solderen maar dat is dan ook wel een laatste redmiddel......
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja klopt, dat bedoel ik. Of je zet er een female-male header tussen zodat het printje zelf wat hoger komt.