Tpa board vermogen gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
Tpa board vermogen gevraagd
Hallo allemaal,
Ik wil gaan hobbyen door een bluetooth speaker te maken.
Helaas heb ik weinig kennis van electra betreft vermogens ohm's e.d
Ik heb een paar passieve full range speakers op het oog met de volgende eigenschappen:
Continuous Power Handling (RMS) 50 W
Peak Music Power 225 W
Recommended Amplifier Power (RMS) 10 - 75 W / Ch.
System Efficiency 89.0 dB @ 1 W / 1 m
System Nominal Impedance 4 Ω
System Frequency Response 54 Hz - 24 KHz ± 3 dB
Dit geldt dus per speaker, en ik heb er 2 nodig,
Nu zoek ik nog een kwalitatief goede tpa board met bass en treble knoppen, maar ik kan niet kiezen betreft het type en het vermogen.
Ik vermoed 1,5 x 50w=75w x 2 speakers= 150w versterker?
Maar die zijn er niet, het is meestal 100 of 200w
Zou een board van 2x100w te veel zijn?
Kan iemand dit wat in jip en janneke taal uitleggen?
Alvast bedankt
Ik wil gaan hobbyen door een bluetooth speaker te maken.
Helaas heb ik weinig kennis van electra betreft vermogens ohm's e.d
Ik heb een paar passieve full range speakers op het oog met de volgende eigenschappen:
Continuous Power Handling (RMS) 50 W
Peak Music Power 225 W
Recommended Amplifier Power (RMS) 10 - 75 W / Ch.
System Efficiency 89.0 dB @ 1 W / 1 m
System Nominal Impedance 4 Ω
System Frequency Response 54 Hz - 24 KHz ± 3 dB
Dit geldt dus per speaker, en ik heb er 2 nodig,
Nu zoek ik nog een kwalitatief goede tpa board met bass en treble knoppen, maar ik kan niet kiezen betreft het type en het vermogen.
Ik vermoed 1,5 x 50w=75w x 2 speakers= 150w versterker?
Maar die zijn er niet, het is meestal 100 of 200w
Zou een board van 2x100w te veel zijn?
Kan iemand dit wat in jip en janneke taal uitleggen?
Alvast bedankt
Re: Tpa board vermogen gevraagd
Welkom Peter!
Speakers zijn geen lampen, versterkers evenmin, een speaker aansturen met een te zware versterker is beter als met een die in de vervorming schiet en je speaker sloopt. Je oren geven wel aan wanneer het genoeg is voordat de meeste speakers dat doen. Ik draai met dik 2x250w max. op een paar 2 weg monitors en die vinden dat prima.
Speakers zijn geen lampen, versterkers evenmin, een speaker aansturen met een te zware versterker is beter als met een die in de vervorming schiet en je speaker sloopt. Je oren geven wel aan wanneer het genoeg is voordat de meeste speakers dat doen. Ik draai met dik 2x250w max. op een paar 2 weg monitors en die vinden dat prima.
Hallo Shadow
Dus een tpa bluetooth amplifier met 2x100w uitgang moet kunnen voor 2 van deze speakers?
Dus een tpa bluetooth amplifier met 2x100w uitgang moet kunnen voor 2 van deze speakers?
Volgens mij is het een hardnekkige mythe dat clipping schade aan je luidsprekers kan veroorzaken. Een clippende versterker geeft een blokgolf, dat gewoon een signaal is met een hele hoop (in feite onbeperkt aantal) hoge frequenties opeen gestapeld. Of je luidspreker deze al dan niet weer kan geven hangt van de massatraagheid en demping van de driver af.
Elektrisch gezien gaan luidsprekers stuk door een te hoog vermogen in de voice coil te dissiperen. Zolang het geleverde RMS vermogen onder het maximaal RMS vermogen van de luidspreker blijft zie ik geen reden waarom ie stuk zou gaan.
Als er iemand is die in de praktijk wel eens een defecte luidspreker heeft gehad ten gevolge van een clippende luidspreker ben ik erg benieuwd.
Daarnaast zou een goed systeem met geïntegreerde luidsprekers dusdanig ontworpen moeten zijn, dat clipping inherent niet op kan treden. Dat wil zeggen, dat de amplitude van het signaal op elk punt in het systeem nooit groter kan worden dan de voedingsrails toe laten.
Elektrisch gezien gaan luidsprekers stuk door een te hoog vermogen in de voice coil te dissiperen. Zolang het geleverde RMS vermogen onder het maximaal RMS vermogen van de luidspreker blijft zie ik geen reden waarom ie stuk zou gaan.
Als er iemand is die in de praktijk wel eens een defecte luidspreker heeft gehad ten gevolge van een clippende luidspreker ben ik erg benieuwd.
Daarnaast zou een goed systeem met geïntegreerde luidsprekers dusdanig ontworpen moeten zijn, dat clipping inherent niet op kan treden. Dat wil zeggen, dat de amplitude van het signaal op elk punt in het systeem nooit groter kan worden dan de voedingsrails toe laten.
Als ik zo zoek op de informatie die je over je luidsprekers geeft, heb je een set JL Audio C1-525x op het oog. Dat is een 5,25" coax voor in de auto. Voor een 5" luidspreker is 20 W versterkervermogen al genoeg om er alles uit te halen.
Een TPA3116 is prima voor een bluetoothluidspreker. Hij is goedkoop, goed verkrijgbaar, klinkt goed genoeg en levert meer dan voldoende vermogen. Gebruik een voeding van 15 tot 21 V.
Als je de ruimte hebt, kan je overwegen om grotere luidsprekers te kopen. Uit een doorsnee 5" autoluidspreker komt geen diepe bas, zeker als je hem buiten de auto gebruikt.
Een TPA3116 is prima voor een bluetoothluidspreker. Hij is goedkoop, goed verkrijgbaar, klinkt goed genoeg en levert meer dan voldoende vermogen. Gebruik een voeding van 15 tot 21 V.
Als je de ruimte hebt, kan je overwegen om grotere luidsprekers te kopen. Uit een doorsnee 5" autoluidspreker komt geen diepe bas, zeker als je hem buiten de auto gebruikt.
Hallo Chocomel,Chocomel schreef: ↑wo 12 jan 2022, 13:25Als ik zo zoek op de informatie die je over je luidsprekers geeft, heb je een set JL Audio C1-525x op het oog. Dat is een 5,25" coax voor in de auto. Voor een 5" luidspreker is 20 W versterkervermogen al genoeg om er alles uit te halen.
Kijk ik kom nu al wat verder, deze speakers die ik bedoel zijn wellicht niet de meest handige om aan te schaffen
Zou je een suggestie willen doen voor betere speakers in combinatie met een tpa board? Ik heb er weinig sjoege van,
maar het bouwen lijkt mij erg leuk.
Als het vooral hard moet gaan, kan je een tweedehands PA-luidspreker met een basluidspreker van minimaal 10" kopen. Als het belangrijker is dat het mooi klinkt en er bas uit komt, kan je een tweedehands setje hi-fi-boekenplankluidsprekers van een bekend merk kopen, met een basluidspreker van minimaal 6,5". Vermijd de luidsprekers die massaal bij goedkope alles-in-één stereosets zijn geleverd, te herkennen aan de spaanplaat kast bedekt met plastic folie, klemterminals aan de achterzijde en een grille die vaak niet verwijderbaar is.
Nieuw kan ook, is wel duurder. Goedkoper dan iets kant-en-klaars wordt het hoe dan ook niet en een deel van de lol is om zelf uit te zoeken wat je geschikt lijkt.
Nieuw kan ook, is wel duurder. Goedkoper dan iets kant-en-klaars wordt het hoe dan ook niet en een deel van de lol is om zelf uit te zoeken wat je geschikt lijkt.