300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Moderator: Beheerdersteam
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Deze 100n staat ook niet in het schema Van Bert Fruitema Anne, maar ik ga hem er tussen bouwen en zien wat het oplevert. bedankt voor de input.
??? De enige 100n die er is gaat van de kathode EL84 naar het rooster van de 300B.
De ontbrekende C is tussen anode EL84 en massa, twee electrolyten in serie wegens de hoge spanning daar.
Anne
Ìk zit nu ook te kijken Anne, jij bedoelt het blok van de 2 elco's, die moet er nog bij tussen gezet worden?
Ik dacht dat die voor de extra afvlakking waren.
Maar dat haalt het vermogen toch nog niet omhoog neem ik aan, waar kan ik dat vandaan halen?
Ik dacht dat die voor de extra afvlakking waren.
Maar dat haalt het vermogen toch nog niet omhoog neem ik aan, waar kan ik dat vandaan halen?
krijg dit als spanningen van ltspice.
Dat zijn gelijkspanningen, veranderen niet door de condensator.
Zonder die elcos zit R1 in serie met de EL84 en verzwakt de geleverde stuurspanning voor de 300B.
De elco houdt de spanning op peil tijdens wisselend gebruik door het signaal.
Anne
Ga ik morgen aanpassen Anne, ga kijken wat dat oplevert.
ik heb nog wel 2x 100uf/450v liggen kan ik die ook gebruiken?
Of 2x 22uf 400V heb ik ook nog.
ik heb nog wel 2x 100uf/450v liggen kan ik die ook gebruiken?
Of 2x 22uf 400V heb ik ook nog.
Als de voeding daar onder de 450V blijft kun zje er ook gewoon één 100µF inzetten zonder de twee 220k weerstanden.
Twee 22µF in serie is wat weinig.
Anne
Twee 22µF in serie is wat weinig.
Anne
De elco van 100u is geplaatst en daardoor ging de hoogspanning ook flink omhoog, is nu 440V let even op de gemeten spanningen aan de kathode van de el84 en anode ecc81, deze zijn een stuk hoger dan ltspice aangeeft.
de kathode weerstand is nu 74V, maar het uitgangsvermogen nog steeds veel te laag. 6,1V bij 1v sinus/1khz ingang.
Dit alles op 1 kanaal gemeten omdat ik nog wacht op de 1K/50W voor het andere kanaal.
de kathode weerstand is nu 74V, maar het uitgangsvermogen nog steeds veel te laag. 6,1V bij 1v sinus/1khz ingang.
Dit alles op 1 kanaal gemeten omdat ik nog wacht op de 1K/50W voor het andere kanaal.
Even uit de heup:
Ik zou inderdaad verwachten dat je bij 43v op de grid en gegeven een mu van 3,8 van de 300b bij de gekozen instelling je een kleine 9W in 3k3 primair zou moeten krijgen. Maar dat meet je dus niet.
Wat me ook opvalt is dat je in de mu-stage 43v uit krijgt voor 1v in. Ik zou daar 60v uit voor 1v in verwachten (=mu ecc81).
DE vehouding tussen theorie en gemeten van beide verschillen is ongeveer hetzelfde, namelijk een factor van een kleine 1,5
Eerste inval: dat lijkt een meetverschile tussen p/p en rms (factor 1,4). Is die 1v op dezelfde wijze gemeten/ gedefinieerd als die 43v?
Ik zou me niet te druk maken. Een modene bron geeft al gauw meer dan 2v aan de ingang. Zolang de versterker die 9w kan leveren met die hogere spanning is het wel prima. Kan je ook iets meer slag van de volumeregeling gebruiken.
Ik zou inderdaad verwachten dat je bij 43v op de grid en gegeven een mu van 3,8 van de 300b bij de gekozen instelling je een kleine 9W in 3k3 primair zou moeten krijgen. Maar dat meet je dus niet.
Wat me ook opvalt is dat je in de mu-stage 43v uit krijgt voor 1v in. Ik zou daar 60v uit voor 1v in verwachten (=mu ecc81).
DE vehouding tussen theorie en gemeten van beide verschillen is ongeveer hetzelfde, namelijk een factor van een kleine 1,5
Eerste inval: dat lijkt een meetverschile tussen p/p en rms (factor 1,4). Is die 1v op dezelfde wijze gemeten/ gedefinieerd als die 43v?
Ik zou me niet te druk maken. Een modene bron geeft al gauw meer dan 2v aan de ingang. Zolang de versterker die 9w kan leveren met die hogere spanning is het wel prima. Kan je ook iets meer slag van de volumeregeling gebruiken.
Bij mijn vorige versterkers was ik niet gewend om zoveel te moeten insturen(vaak maar een 0,5V).
Maar ik heb nu 2v/1000hz rms ingestuurd en daar kreeg ik max 8,7VACrms uit. Met de scoop er achter begint de vervorming van de sinus bij 8,2Vrms dus zou ik ongeveer 8,5W moeten hebben, wat me wel opvalt dat alleen de bovenzijde afplat en niets aan de onderzijde.
Kan ik de gevoeligheid nog ergens iets verhogen?
Maar ik heb nu 2v/1000hz rms ingestuurd en daar kreeg ik max 8,7VACrms uit. Met de scoop er achter begint de vervorming van de sinus bij 8,2Vrms dus zou ik ongeveer 8,5W moeten hebben, wat me wel opvalt dat alleen de bovenzijde afplat en niets aan de onderzijde.
Kan ik de gevoeligheid nog ergens iets verhogen?
De weerstand bij de kathode ECC81 moet wel degelijk 2k zijn, niet 1k.
Er is wel wat eigenaardigs met dat schema.Er staan de twee triodes in de buis paralel getekend, maar de vermelde spanningen kloppen enkel met maar één triode.Dus de tweede niet aangesloten of de gloei maar aan een kant.Is geen probleem, gaat best met één triode.
Met twee triodes zou de kathodeweerstand wel 1k moeten, niet aan te bevelen.
Je hebt een scoop dus kijk 's wat er gebeurt aan de primaire van de UGT aan de kant die niet aan de anode 300B zit maar waar de 440V binnenkomt.
Anne
Er is wel wat eigenaardigs met dat schema.Er staan de twee triodes in de buis paralel getekend, maar de vermelde spanningen kloppen enkel met maar één triode.Dus de tweede niet aangesloten of de gloei maar aan een kant.Is geen probleem, gaat best met één triode.
Met twee triodes zou de kathodeweerstand wel 1k moeten, niet aan te bevelen.
Je hebt een scoop dus kijk 's wat er gebeurt aan de primaire van de UGT aan de kant die niet aan de anode 300B zit maar waar de 440V binnenkomt.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 08 jan 2022, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had problemen met die buisvoet, stomme porceleinen voetje, maakte al eerder slecht contact, zal er nog eens naar kijken.
Wat wil je daar graag zien Anne, en het is 440V dus kan dat wel met de digitale scoop, gebruik ik liever de oude philips voor.
Hoe kan het dat bij oversturen maar 1 kant van de sinus plat gaat aan de uitgang?
Wat wil je daar graag zien Anne, en het is 440V dus kan dat wel met de digitale scoop, gebruik ik liever de oude philips voor.
Hoe kan het dat bij oversturen maar 1 kant van de sinus plat gaat aan de uitgang?
Zolang er maar een van de twee triodes geen kontakt maakt gaat alles goed
Meten bij de UGT is om te zien hoeveel van de uitgangspanning er over de voeding achterblijft.Dus meten met flink wat lawaai
Asymetrische uitgang kan ook door de sturing komen, kijk of hetzelfde gebeurt aan het rooster vd 300B.
Anne
Meten bij de UGT is om te zien hoeveel van de uitgangspanning er over de voeding achterblijft.Dus meten met flink wat lawaai
Asymetrische uitgang kan ook door de sturing komen, kijk of hetzelfde gebeurt aan het rooster vd 300B.
Anne
Als ik aan de voeding voor de ugt meet zonder en met vol vermogen loopt de spanning een paar volt op. Ook aan de anode loopt de spanning daar een paar volt op.
Als ik op de voeding de sinus bekijk op de scoop blijft deze mooi recht totdat ik achter de ugt meet, daar vlakt hij aan de bovenzijde af op vol vermogen.
Ik heb ook met een blokgolf gemeten en deze vervormd (vrijwel) niet in alle metingen voor of achter de ugt.
Ik heb nog een ACmeting gedaan achter de 0,1u en met 300B er op komt daar 83VAC uit met 2V sinus insturing.
Ik weet niet of het uitmaakt maar mijn 0 van de LS ligt niet aan de min.
Ik heb niets aan het chassis liggen, alles zwevend. hoogspanning ook zwevend.
Versterker is wel doodstil, geen brom te horen, ook niet met je oor voor de speaker.
Alles is vanuit massa gemeten.
Als ik op de voeding de sinus bekijk op de scoop blijft deze mooi recht totdat ik achter de ugt meet, daar vlakt hij aan de bovenzijde af op vol vermogen.
Ik heb ook met een blokgolf gemeten en deze vervormd (vrijwel) niet in alle metingen voor of achter de ugt.
Ik heb nog een ACmeting gedaan achter de 0,1u en met 300B er op komt daar 83VAC uit met 2V sinus insturing.
Ik weet niet of het uitmaakt maar mijn 0 van de LS ligt niet aan de min.
Ik heb niets aan het chassis liggen, alles zwevend. hoogspanning ook zwevend.
Versterker is wel doodstil, geen brom te horen, ook niet met je oor voor de speaker.
Alles is vanuit massa gemeten.
Dus enkel gelijkspanning aan de voedingkant UGT ?peterl schreef: ↑za 08 jan 2022, 16:31Als ik aan de voeding voor de ugt meet zonder en met vol vermogen loopt de spanning een paar volt op. Ook aan de anode loopt de spanning daar een paar volt op.
En op de scoop ? Een sinus zonder platte kant ?Ik heb nog een ACmeting gedaan achter de 0,1u en met 300B er op komt daar 83VAC uit met 2V sinus insturing.
Hindert niet voor de werking.Kan wel dat er spanning op de LS komt door lekstromen in de trafo.Ik weet niet of het uitmaakt maar mijn 0 van de LS ligt niet aan de min.
Da's heel mooiVersterker is wel doodstil, geen brom te horen, ook niet met je oor voor de speaker.
Is meestal zo tenzij anders vermeld.Alles is vanuit massa gemeten.
Anne
Maar waarom gaat de Gelijkspanning omhoog als er veel vermogen wordt gevraagd, je zou toch verwachten dat die dan naar beneden gaat of komt dat omdat de kern verzadigd raakt?Als ik aan de voeding voor de ugt meet zonder en met vol vermogen loopt de spanning een paar volt op. Ook aan de anode loopt de spanning daar een paar volt op.
Ja, ik kan niets van wisselspanning vinden, niet op de DVM en de scoop. zowel voor als achter de ugt.Als ik op de voeding de sinus bekijk op de scoop blijft deze mooi recht totdat ik achter de ugt meet, daar vlakt hij aan de bovenzijde af op vol vermogen.Dus enkel gelijkspanning aan de voedingkant UGT ?
op de scoop ook geen vlakke kant aanwezig bij max. uitsturing achter de C.Ik heb nog een ACmeting gedaan achter de 0,1u en met 300B er op komt daar 83VAC uit met 2V sinus insturing. En op de scoop ? Een sinus zonder platte kant ?
Kan de gevoeligheid nog verhoogd worden of moet ik dan een andere ecc plaatsen, bijv. de 6n2p of ecc82?
De stroom neemt evenveel toe als af als er geen vervorming is,is het gemiddelde konstant.Maar als de boel begint af te vlakken naar de negatieve kant (is de kant met meer stroom) kan de stroom niet meer zover toenemen als dat er in de positieve kant af is gegaan, netto minder stroom.peterl schreef: ↑za 08 jan 2022, 18:09Maar waarom gaat de Gelijkspanning omhoog als er veel vermogen wordt gevraagd, je zou toch verwachten dat die dan naar beneden gaat of komt dat omdat de kern verzadigd raakt?Als ik aan de voeding voor de ugt meet zonder en met vol vermogen loopt de spanning een paar volt op. Ook aan de anode loopt de spanning daar een paar volt op.
? Aan de anodekant is er hopelijk wel wisselspanning ?Ja, ik kan niets van wisselspanning vinden, niet op de DVM en de scoop. zowel voor als achter de ugt.
Mooi, dan ligt 't niet aan de µ-volger.op de scoop ook geen vlakke kant aanwezig bij max. uitsturing achter de C.
Dat Afplatten kan aan een niet optimale belasting liggen (LS impedantie).Ooit uitgetekend voor een 6C33 buis, zelfde kan met een 300B gebeuren.
Kan met een ECC83. Maar dan moeten de twee triodes echt wel aangesloten (parallel) en beide gloeidraden aan.De (gezamelijke) kathodeweerstand wordt dan wel 1k.Kan de gevoeligheid nog verhoogd worden of moet ik dan een andere ecc plaatsen, bijv. de 6n2p of ecc82?
Anne
ga ik nog nakijken.? Aan de anodekant is er hopelijk wel wisselspanning ?
De 8ohm tekening is precies zoals het er bij mij uitziet met volle uitsturing. Zal ook eens kijken of dat met 4ohm de afplatting aan de onderzijde plaats vind.
Dan ga ik de ecc83 kopen en de buisvoet nakijken, want daarin zit het probleem en dan de 2k naar 1k brengen. Bedankt zover.
Vergeten te vermelden, de 6N2P kan ook, is zo goed hetzelfde als een ECC83.Moet wel de bedrading voor de gloei aangepast.
Bij de ECC is het 6,3V tussen pin 9 en 4aan5.De rus heeft de 6,3V tussen pin4 en 5, pin9 zit aan een inwendige afscherming en mag geaard.
Anne
Ik heb 2 ECC83 gekocht, kunnen er zo in, de spanning boven de 330n richting de anode is nu 244 V aan beide zijden dus neem aan dat dat klopt.
Nog even wachten tot mijn nieuwe 1K voor het andere kanaal er is en de ECC's, dan kan ik hem afbouwen en verder meten.
Ik heb er nu een 3x4 standen lorlin ingezet waardoor de 4 leds voor de juiste RCA ingang ook zichtbaar is.
Ja uiteraard is er een sinus aan de anode kant.? Aan de anodekant is er hopelijk wel wisselspanning ?
Nog even wachten tot mijn nieuwe 1K voor het andere kanaal er is en de ECC's, dan kan ik hem afbouwen en verder meten.
Ik heb er nu een 3x4 standen lorlin ingezet waardoor de 4 leds voor de juiste RCA ingang ook zichtbaar is.
Nee, dat klopt niet. de ene kant van de 0,33 zit iets onder de kathodespanning van de EL84, dus die 244V kan wel kloppen. Maar de andre kant zit aan de anodes van de ECC83 en daar moet je ongeveer 200V vinden met enn kathodeweerstand van 2k.
Met 1k zakt dat dan naar 180V.
Anne
Daar meet ik 180V aan beide kanten met 2K kathode weerstand. En 3,1V aan de kathode's.Maar de andre kant zit aan de anodes van de ECC83 en daar moet je ongeveer 200V vinden met enn kathodeweerstand van 2k.
Met 1k zakt dat dan naar 180V.
Ik heb ook nog even gekeken aar het afplatten op vol vermogen bij 8 ohm van de sinus, maar bij 4 ohm blijft hij ook aan de bovenzijde.
Dat is met de 81. Ik dacht dat je de 83 erin geprikt had zonder de weerstand te veranderen.
Als de platte kant aan de positieve richting bij de anode zit dan is er teveel belasting, doe 's 16Ω.Ik heb ook nog even gekeken naar het afplatten op vol vermogen bij 8 ohm van de sinus, maar bij 4 ohm blijft hij ook aan de bovenzijde.
Anne
Heb ook de 4 ohm uitgang met de 4ohm dummy gebruikt maar is hetzelfde.Als de platte kant aan de positieve richting bij de anode zit dan is er teveel belasting, doe 's 16Ω.
Ik heb geen 16 ohm uitgang op de ugt.
- douwebakker
- Contacteer:
Ik denk dat Anne een 16 ohm belasting bedoelt Peter.