Ik zie hier achter C1 90V ontstaan(lees ik dat goed?) dan zou ik dus met een ingang van 1V een versterking hebben van 90x maar dat kan toch niet met een ECC81? Die is toch maar 60 of 65x?
300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Moderator: Beheerdersteam
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Zou ik hier genoeg info uit moeten krijgen of heb ik meer nodig om uitgangsvermogen te berekenen? Ik krijg nu met 1khz 800uV op de weerstand 8ohm, dat lijkt me niet goed. Moet toegeven dat er nog wel wat haken en ogen aan het programma zitten(meer bij mij natuurlijk
). Maar ik probeer in deze vakantie het wat te begrijpen.
Ik zie hier achter C1 90V ontstaan(lees ik dat goed?) dan zou ik dus met een ingang van 1V een versterking hebben van 90x maar dat kan toch niet met een ECC81? Die is toch maar 60 of 65x?
maar je gebruikt de verkeerde grootheid. De amplimo heeft 0.48 milliohm, niet megaohm. factor 1 miljard of zo ernaast.
Het blijft dezelfde oom Henkjan, Ze jouwen en jijen daar ook. Voordeel is wel dat ze you gebruiken, scheelt weer. 
Ik vraag me af of 0.172A geinterpreteerd wordt als 0,172 ampere of als 0,172 atto.
Spice maakt geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters, vandaar ook dat Meg gebruikt wordt voor mega in plaats van M.
vandaag begonnen met de binnengekomen kast na 2 maand, met de boot was hij bijna sneller geweest
Laten we er maar om lachen, gaten allemaal in de bovenzijde gemaakt en het sub frame, nu nog eens kijken of ik de kleine gloeivoeding ipv het midden onder de UGT aan de rechter zijde ga plaatsen dan kan de voeding een stuk naar boven.
Laten we er maar om lachen, gaten allemaal in de bovenzijde gemaakt en het sub frame, nu nog eens kijken of ik de kleine gloeivoeding ipv het midden onder de UGT aan de rechter zijde ga plaatsen dan kan de voeding een stuk naar boven.
De binnenzijde begint weer vorm te krijgen en da=e achterkant met alle connectoren zijn ook gemonteerd. Nu eens testen of alle gloeispannen goed werken onder belasting.
Ik ben begonnen met de el84 en ecc83 te controleren en heb de 300B er nog even uitgelaten en krijg dit.
Ik heb even een vraag over de spanning op de kathode van de el84, deze is nu 238V en ik heb een potentiaal van 93V op de de gloeispanning, maar dan kom ik toch veel te hoog uit van mijn max 100V voor Ufc? wat is dan verstandig, het potentiaal van de gloeispanning verhogen naar 138V door een een spanningsdeler van 220K(i.p.v. 390K) met 100K te gebruiken?
Het gaat om onderstaand verhaal. Mijn onderste buis(ECC81) wordt niet met dezelfde 6,3VAC gevoed maar met 12VDC.
Ik heb daarna de 300B geplaatst en hij speelde toen de zekering er doorging, bleek dat 1 300B erg warm werd, buizen omgedraaid, en toen zag ik dat de andere kant wel koel bleef, alles nagemeten en toen kwam ik er achter dat de onderdelen leverancier me een verkeerde dikke laagweerstand had geleverd, i.p.v. 1 Kohm had ik er 1 van 1 ohm inzitten!
Ze sturen een nieuwe op, hopelijk is de buis niet beschadigd.
Ik heb even een vraag over de spanning op de kathode van de el84, deze is nu 238V en ik heb een potentiaal van 93V op de de gloeispanning, maar dan kom ik toch veel te hoog uit van mijn max 100V voor Ufc? wat is dan verstandig, het potentiaal van de gloeispanning verhogen naar 138V door een een spanningsdeler van 220K(i.p.v. 390K) met 100K te gebruiken?
Het gaat om onderstaand verhaal. Mijn onderste buis(ECC81) wordt niet met dezelfde 6,3VAC gevoed maar met 12VDC.
Ik heb daarna de 300B geplaatst en hij speelde toen de zekering er doorging, bleek dat 1 300B erg warm werd, buizen omgedraaid, en toen zag ik dat de andere kant wel koel bleef, alles nagemeten en toen kwam ik er achter dat de onderdelen leverancier me een verkeerde dikke laagweerstand had geleverd, i.p.v. 1 Kohm had ik er 1 van 1 ohm inzitten!
Ik heb in deze versterker 4 gaatjes voor ledjes zitten die de juiste ingang laten zien, maar hoe kan ik die zonder relais schakelen via de 4 standen schakelaar. Het is wel de bedoeling dat alle 4 de leds even sterk branden ongeacht de ingangsspanning.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gebruik je een Lorin 12 standen draaischakelaar? Zet je ‘m op 3 x 4 standen, en gebruik je 1 moedercontact met bijbehorende 4 standen voor led’s.
- douwebakker
- Contacteer:
Je kunt de spoelspanning ook gebruiken om de Led's aan te sturen. Natuurlijk wel met weerstandjes ervoor om de stroom te bergrenzen. Voor 5V bijvoorbeeld 330 of 470 ohm.
Helaas Barry, heb ik een 2x6 lorlin er nu in zitten waarvan 4 gebruikt. Maar dat zou een oplossing kunnen zijn.
Welke spoelspanning bedoel je Douwe?douwebakker schreef: ↑do 06 jan 2022, 18:52Je kunt de spoelspanning ook gebruiken om de Led's aan te sturen. Natuurlijk wel met weerstandjes ervoor om de stroom te bergrenzen. Voor 5V bijvoorbeeld 330 of 470 ohm.
- douwebakker
- Contacteer:
De relais hebben elk een spoel Peter. De spanning over de spoel kun je gebruiken om een led aan te sturen.
Juist, dat begrijp ik Douwe, maar ik had juist aangegeven dat ik hier GEEN relais gebruik, anders zou het niet zo lastig zijn.douwebakker schreef: ↑do 06 jan 2022, 20:36De relais hebben elk een spoel Peter. De spanning over de spoel kun je gebruiken om een led aan te sturen.
Daarom vroeg ik of er een andere methode is, zoals Barry aangeeft is dat 3x4 lorlin schakelaar een optie.
Maar ik weet niet of er nog andere opties zijn.
- douwebakker
- Contacteer:
Daar heb ik overheen gelezen Peter. Misschien kun je het schema van de ingangs schakeling even posten.
Het is heel simpel Douwe, 4 RCA ingangen die naar een lorlin 2x6 draaischakelaar gaan en via de volume naar de versterker ingang.
Ik wil 4 ledjes aansluiten op op de 4 RCA ingangen zodat je kan zien welke ingang actief is. Dat is het.
Ik wil 4 ledjes aansluiten op op de 4 RCA ingangen zodat je kan zien welke ingang actief is. Dat is het.
- douwebakker
- Contacteer:
Dan is de optie van Barry inderdaad het beste.
Dan ga ik er een nieuwe lorlin schakelaar inbouwen van 3x4.
Ik ben met die ene kant die nu goed werkt aan het meten geweest maar ik krijg veel te weinig vermogen. Ik zou zo rond de 9W moeten kunnen halen maar dat is nu dus maar 4,5W. Ligt dit probleem in de voorversterking of in de 70V die rond de 300B zit, deze wordt nu met een 50W/1K gemaakt, oorspronkelijk 0,9K(was niet voorhanden). maar moet ik deze dan verkleinen of het zoeken in de versterkingsfaktor van de ecc81?
In rood de gemeten spanningen. Met de spanning van 71V over de 1K kathodeweerstand kom ik op 71mA dat zou dus aardig moeten kloppen. mag natuurlijk wel wat hoger zijn.
In rood de gemeten spanningen. Met de spanning van 71V over de 1K kathodeweerstand kom ik op 71mA dat zou dus aardig moeten kloppen. mag natuurlijk wel wat hoger zijn.
De condensator tussen anode EL84 en massa ontbreekt.
En die 111V slaat nergens op.
Schematje beetje anders getekend, wel zo duidelijk
Anne
En die 111V slaat nergens op.
Schematje beetje anders getekend, wel zo duidelijk
Anne