HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door koenjer »

Shadow schreef: wo 05 jan 2022, 9:19
Beyma TPL150H met 18Sound 8NMB420 of 10NMB420?
Zou graag eens wat stoeien met die TPL150H, vind het ding alleen te prijzig (alles is relatief dat weet ik).

Meen dat jij ze van Sassen overgenomen hebt. Kwam dat omdat Sassen ze niet ging gebruiken of was hij er niet tevreden over?
En heb jij ze al eens geprobeerd? Ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Shadow »

Ik heb ze idd nog liggen, een verbouwing en een eigen bedrijf in oprichting heeft er voor gezorgd dat er nog niks mee gebeurd is, er staat een vloerstaander met 2x 8 inch Scan Speak alu bassen, 1x Jantzen 8008 en de TPL150H op de planning, beetje naar model van de Speranza van Tony G.
Ik heb ook wel eens zitten dubben om een gesloten monitor met de 8008 of 8NMB420 te maken icm met de TPL150H, maar eigenlijk gaan die niet diep genoeg om lekker op een sub aan te sluiten, aan de andere kant, als de sub er gewoon onder staat is het geen probleem om die wat hoger door te laten lopen en dat kan ook gewoon met de SDX12.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Shadow schreef: wo 05 jan 2022, 9:19
Beyma TPL150H met 18Sound 8NMB420 of 10NMB420?

edit, op DIY hebben ze daar een draadje over;

https://www.diyaudio.com/community/thre ... 50.197558/
Die drivers zijn echt flink boven budget helaas. Het zijn ook meer midrange drivers zo te zien. Maar bedankt voor de tips :) .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Shadow »

Alles onder de 12" is een middentoner :rock:
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

De Beyma SM-110/N is ook een kanshebber. Die komt in 40L tot een f3 van 52hz. Heeft wel een minder fraaie response, maar voor de prijs wel het proberen waard.

Input wat betreft compressie drivers is zeer welkom! Ik wil sowieso meerdere hoorns gaan proberen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door beijert »

Wat is er mis met de response? Ziet er prima uit voor zover je het kan vertrouwen.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Als je ze met gelijke schaal naast elkaar zet is de 10CL51 wel een stukje mooier. Daarvan heb ik eigenlijk maar 1 meting kunnen vinden en die kwam heel mooi overheen met de curve in de datasheet. Ik heb er wel vertrouwen in dat die redelijk correct is.

10CL51_vs_SM-110N.jpg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Shadow schreef: wo 05 jan 2022, 13:42
Alles onder de 12" is een middentoner :rock:
:lol:

Voor nieuwe front speakers heb ik ook al wat in m'n hoofd rondspoken. Passief mid/hoog met actief laag, zoals Troels dat toepast in zijn The Loudspeaker 1 / 2 en 3. Dan wel een heel stuk minder groot. Voor de mid staat de 12NMB420 bovenaan het lijstje :kwijl: . Dat zal nog wel een hele tijd duren, eerst eens kijken hoe goed de center en surrounds lukken.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Inmiddels wat (eerste lichting?) drivers binnen om mee te starten :) .

B&C 10Cl51, Celestion CDX1-1742 en 1747 met SC-acoustics H250 + H225, Celestion H1-9040P en Faital STH100 hoorns. Wel bijzonder dat de kleine celestion zonder hoorn al zwaarder is dan de woofer 8-[

IMG_2150.jpeg
IMG_2151.jpeg
IMG_2154.jpeg
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door koenjer »

Forza schreef: wo 09 mar 2022, 12:54
Inmiddels wat (eerste lichting?) drivers binnen om mee te starten :) .

B&C 10Cl51, Celestion CDX1-1742 en 1747 met SC-acoustics H250 + H225, Celestion H1-9040P en Faital STH100 hoorns. Wel bijzonder dat de kleine celestion zonder hoorn al zwaarder is dan de woofer 8-[

IMG_2150.jpeg

IMG_2151.jpeg

IMG_2154.jpeg
Leuk om te zien, en ik blijf je volgen.
Zit zelf ook aan vergelijkbare surrounds te denken. Ben daarom ook erg benieuwd hoe die celestion 1747 meet en klinkt!
Heb zelf al 4x een P-Audio PH-220 hoorn klaar liggen voor dat project, beetje vergelijkbaar met de H250 denk ik.

Zat nog te neuzen bij die H250 hoorn, heb je er ook nog over gedacht om de SB Audience BIANCO-44CD-PK driver te proberen?
De response die ze laten zien is best aardig: https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... m-x-250mm/
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Heb ik inderdaad overwogen maar de resultaten van Test Bench zijn niet zo overtuigend vergeleken met de Celestion 1742. Hoewel dat de 44CD-K was in de test.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door koenjer »

Forza schreef: do 10 mar 2022, 9:21
Heb ik inderdaad overwogen maar de resultaten van Test Bench zijn niet zo overtuigend vergeleken met de Celestion 1742. Hoewel dat de 44CD-K was in de test.
Duidelijk!
Ben benieuwd naar je bevindingen tussen de 1742 en 1747.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door wouter »

lekkere midwoofer, die 10CL51. 2eegt inderdaad maar 1,35kg \:D/
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Inmiddels zijn er een aantal drivers aan het lijstje toegevoegd (en liggen ook al op de plank). Van Sica: de 12PF3-4 woofer en CD60.38/N92, CD 90.38/405, CD 120.44/640 compressie drivers. De woofer lijkt een redelijke response te hebben en doet ~f3=53Hz in netto ~53L, wat flink is maar nog wel zou moeten passen (geen WAF om rekening mee te houden :hide: ). De compressie drivers kon ik voor een leuke prijs krijgen en leken me de moeite waard om te proberen. Het ziet er kwalitatief in ieder geval heel netjes uit!

Een andere ontwikkeling is dat ik nu sterk neig naar het volledig actief maken van de speakers met Fusion plaatversterkers, maar daar heb ik nog wel een vraagje over. Zie viewtopic.php?p=2048558#p2048558
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Eindelijk wat vooruitgang geboekt. De behuizing voor de 10CL51 is zo goed als af:
IMG_3710.jpeg
IMG_3711.jpeg
IMG_3722.jpeg
IMG_3731.jpeg
IMG_3736.jpeg
Ook voor de Sica alvast de buitenste panelen gezaagd. De bracing moet nog gedaan worden, maar eerst met de 10Cl51 spelen.
IMG_3712.jpeg
IMG_3713.jpeg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Er komt geluid uit! Afgelopen weekend de demping aangebracht en in de Fusion een simpel cross-over ingesteld. Klinkt eigenlijk al niet verkeerd en qua volume zal ik niks te klagen hebben :sure: .
IMG_3760.jpeg
IMG_3761.jpeg
IMG_3764.jpeg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Wat is de beste optie om de compressiedriver minder gevoelig te maken (die heb ik nu op -18dB gain staan). Gewoon een serieweerstand, of is een l-pad een betere optie? Gaat dit ook helpen met de ruis, want die is goed hoorbaar aanwezig?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Walt »

Autoformer
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Werkt dat ook tegen de ruis?

Voor als het niet duidelijk was trouwens, er zit nu een Hypex FA122 in. Eigenlijk wil ik de compressie driver op een vergelijkbare gevoeligheid brengen als de woofer, voornamelijk om dus de ruis tegen te gaan (die is onafhankelijk van de gain).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Shadow »

wel een beetje het voordeel van actief weggooien zo...heb je de mogelijkheid het actief te doen, ga je met weerstanden lopen aanpassen :think:
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Mee eens! Maar ik wil toch graag van de ruis af, die is nu op meerdere meters afstand goed te horen.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

De meetopsteling maar eens een vuurdoop gegeven en geprobeerd wat metingen te doen. Lijkt wel ergens op denk ik O:) . Al heb ik wat met de windows zitten spelen en die zijn in onderstaande metingen niet gelijk. Ook hebben de CD's een gain van -14,5dB ten opzichte van de woofer.

Volgende projectje is een draaitafel voor de metingen onder een hoek :-" .

De B&C van 0 tot 50 graden (5ms window), de CDX1-1747 op een Faital STH100 hoorn (5ms window) en de CDX1-1742 op een SB Audience H225 (500ms window).
10CL51_0-50deg.jpg
CDX1-1747_STH100_0-50deg.jpg
CDX1-1742_SB_H225_0-50deg.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door wouter »

Mooie metingen!
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Forza »

Zo, een eerste update van een kleine reeks. Dit zijn metingen van de Celestion CDX1-1742 op de volgende hoorns: SB Audience H225 en H250, Faital STH100 en Celestion H1-9040P. Dit ga ik herhalen voor de rest van de driver die ik heb liggen, maar dat zal niet binnen een week (of 2) gedaan zijn.

Alle metingen hebben een window van 5ms en ze zijn getest terwijl ze bovenop de woofer kast stonden.
CDX1-1742_SB_H225.jpg
CDX-1742_SB_H250.jpg
CDX1-1742_STH100.jpg
CDX1-1742_H1-9040P.jpg
Sinds kort op het werk een full anechoic ruimte (3mx6mx3m) waar in het weekend wel een testje gedaan kan worden. Hoewel dit voor EMC is ben ik benieuwd tot hoe laag er gemeten kan worden. Het is wel maar een kleintje, er staan nog meerdere semi anechoic kamers waarvan de grootste ruim 20m meetafstand heeft :sure:
IMG_3841.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HT center/surround gedachtenspinsels (PA drivers)

Bericht door Henkjan »

Afbeelding
:goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”