Zba ca poging 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

toetertje schreef: wo 05 jan 2022, 15:34
Nee, helaas heb ik geen schema.
Dat hoor je er wel bij te krijgen. Ik heb ze n.l. met geleverd op papier incl layaout tekening en BOM. Zou het nog even navragen. Anyway hoort dat ledje fatsoenlijk te branden, dat is zo niet ok. Weet je zeker dat de spanning op de print met slechte led 14,5V plus en min heeft?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Heb het nog een keer nagemeten, maar de spanning klopt.
Heb de versterker nu aangesloten in de hoofdset, en hij speelt goed.
Center staat ook goed in het midden, dus ik denk dat ze wel gelijk zijn.

Welke weerstand op de print is bedoelt als voorschakelweerstand van de led?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Ok, dan klopt dat. Zit iets anders dan met direct een voorschakelweestand. Het ledje is onderdeel van een mute schakeling om in- en uitschakelploppen te voorkomen. Als het uit is door een te lage voedingsspanning dan mute de LM3886. De weerstand die de stroom van de led bepaalt is R14. Die is 33K. Daar moet een spanning van ca. 5V - 6V over staan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Oke, ik dacht dat r29 voor de led was. :oops:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Na een avondje luisteren, moet ik toch concluderen, dat dit een erg fijne versterker is.
Hij heeft een uur of 7 staan spelen, waarvan ongeveer 3 uur op een wat steviger volume.
De koelblokken worden nauwelijks lauw. Geen ruis, kraakjes of plopjes. Ook niet bij in en
uitschakelen. Peter, mijn complimenten hoor. :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Dankjewel Toeter. Altijd leuk als het weer een succes geworden is! En ja, spanning en sensatie hoort er wel bij bij het bouwen er van :lol:

Heb je nog even R14 gechecked en de spanning er over opgemeten? Zou ik nog even doen voor de zekerheid.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door toetertje »

Bij de goede led, meet ik 2,22V over de led, en 4,29V over R14.
Bij de slechte led, meet ik 1.81V over de led, en 4,66V over R14.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Pjotr »

Ok, dat is nog wel in orde. Daarmee werkt de versterker wel zoals het moet. In het ergste geval geeft de slechte led op den duur de geest en stopt je versterker er mee. Maar stuk gaat er dan verder niks. Die ledjes zijn nog al ESD gevoelig als ze niet ingesoldeerd zijn.

Zou zeggen geniet ze! Felicitat :rock: Je hebt er lang genoeg op gezwoegd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zba ca poging 2.

Bericht door Shadow »

Mooi hoor! :rock:
Plaats reactie