300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Bericht door peterl »

Bedankt Douwe, ik vind het ook wat omslachtig.
Ik kan dus boven R14/R15(wordt in eerste instantie 1K/50W)een weerstand van 1 ohm plaatsen en zou daar dan ongeveer 80mv moeten meten volgens het stroomverbruik van de 300B ?
En dan kan ik dan R17,18 en 19 weglaten?
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: za 27 nov 2021, 13:23
Bedankt Douwe, ik vind het ook wat omslachtig.
Ik kan dus boven R14/R15(wordt in eerste instantie 1K/50W)een weerstand van 1 ohm plaatsen en zou daar dan ongeveer 80mv moeten meten volgens het stroomverbruik van de 300B ?
En dan kan ik dan R17,18 en 19 weglaten?
Beter eronder. De rest kan weg. Je kan ook 10 ohm nemen. Dat meet wat nauwkeuriger.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In de meeste 300B ontwerpen zie je een 1kOhm kathode weerstand. Als je die gebruikt wordt het nog makkelijker.
Kun je geen twee meters kwijt in de behuizing? Al die omschakelbedrading kan ook weer een bron van storingen vormen.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ga er ook 1 kohm inzetten Robert, maar wil geen meters in de kast.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dan kun je gewoon een meetbusje naar buiten brengen waar je met een universeelmeter een spanning kunt meten.
Eén pen op massa en één op de meetbus en je weet wat de spanning op de kathode van de 300B is. 90V komt dan overeen met 90mA.
(Bij een 1k kathodeweerstand)
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Die onderdelen van Hans zijn ook weer binnen, even de spanning getest van de trafo of deze voldoende gelijkspanning haalt. Ik kom onbelast tot 455VDC. Dus dat lijkt me wel voldoende. De andere spanningen van de print(5V en 12V) werken ook goed.
Er bleek nog een fout in het schema te zitten R3 22K/3W moet wel 20W worden volgens Hans, wordt anders erg heet.

Maakt het nog wat welke pootje (1 of 4) van de 300B aan de +5VDC komt te liggen?
Bijlagen
afbeelding_2021-12-03_144715.png
douwebakker
Contacteer:

Op zich maakt het niet uit Peter, maar ben er wel van bewust dat de min kant van de kathode( lees gloeidraad) meer emissie heeft dan de pluskant.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

douwebakker schreef: vr 03 dec 2021, 20:51
Op zich maakt het niet uit Peter, maar ben er wel van bewust dat de min kant van de kathode( lees gloeidraad) meer emissie heeft dan de pluskant.
Het vreemde is dat iedereen het anders aansluit Douwe, Bij Bert Fruitema en Triode Dick zijn ze andersom aangesloten, daarom mijn vraag.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Kwam nog een advertentie op marktplaats tegen;
Het wordt steeds grappiger. :rofl:

Beschrijving
Tellurium Q Ultra Blue II
1x 3,5m
1x5m
Beide zijden spades!
Wegens andere opstelling; nauwelijks ingebrand; ik schat 80 uur gebruikt.

Onzinbiedingen worden verwijdert
douwebakker
Contacteer:

Nou, wat let je. Grijp je kans Peter.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

douwebakker schreef: vr 17 dec 2021, 17:19
Nou, wat let je. Grijp je kans Peter.
Nauwelijks ingebrand :rofl:
Nee dank je, ik wil nog wel een setje LS kabels kopen maar dan van SUPRA PLY3.4S en afgeschermd. Zijn nog redelijk normale prijzen voor een setje. Maar moeten natuurlijk wel eerst 100 uur inbranden he.
douwebakker
Contacteer:

de Supra Ply 3.4S is al afgeschermd hoor Peter. Ik gebruik ze ook.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

De versterkerkast heeft vertragen en kan nog wel 2 weken duren voor hij hier is, balen dus.
Daarom vandaag de werkbank maar van een nieuw verfje voorzien, heeft het afgelopen jaar veel te lijden gehad.
Bijlagen
tafel.jpg
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Mijn Supra Ply 3.4S kabels zijn binnen gekomen en aangesloten, maar waar sluit ik die afgeschermde kabel op aan, de kast?
Want ik heb verder de versterker niet aan aarde liggen(is geen stopkontact met aarde in de buurt).
Bijlagen
supra.jpg
douwebakker
Contacteer:

Doe maar aan het chassis van de versterker Peter. Bij de luidspreker zal je wel geen aarde aansluiting hebben neem ik aan.
Daar laat je ze gewoon niet aan gesloten. Zo belangrijk is het nu ook weer niet. Je kunt ook beide kanten los laten.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ben eens met LTspice begonnen om in ieder geval de spanningen te kunnen simuleren en hopelijk meer, maar ik krijg wat fout meldingen als ik de simulatie draai. Kan iemand mij uitleggen wat de fouten betekenen.
Line 17 en 18 heeft met de UGT te maken begrijp ik, ik heb de waarden wel ingevoerd maar dat werkt zo niet begrijp ik. :wink:
Maar die increased Cpar waar staat dat voor?
Voor de buizen heb ik wel de juiste invoer gebruikt. maar hoe kom ik aan de UGT invoer van Amplimo zijn alle gegevens wel bekend en ingevoerd.
Ik heb inmiddels de simulatie aan het werk gekregen, maar er zitten nog wel wat foutjes in, o.a. bij de UGT.
Bijlagen
afbeelding_2021-12-28_174547.png
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

nningen heb ik inmiddels voor elkaar gekregen in LTSpice.
Bijlagen
afbeelding_2021-12-30_204523.png
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Bij sommige getallen heb je Nederlandse notatie gebruikt, met een komma tussen de eenheden en de tienden. Spice heeft daar een punt nodig. Vandaar de foutmeldingen.

Wat die Cpar betreft: kennelijk neemt LTSpice aan dat een miljoenste deel van de capaciteit als parasitaire capaciteit naar massa zit. Dat zal wel als trucje bedoeld zijn om de convergentie te verbeteren, maar het kan heel vervelend zijn als je ergens bij wijze van simulatie-experiment een onrealistisch grote condensator in zet.

Bij spoelen heb je ook zoiets, die hebben bij LTSpice een serieweerstand van 1 milli-ohm tenzij je wat anders opgeeft. Ik had een keer een schakeling met een stroommeetweerstand van 300 micro-ohm. Toen ik daar een (naar ik aannam) ideaal spoeltje van een paar nanohenry mee in serie gezet had, was de gelijkstroomweerstand opeens ruim vier keer zo groot. Ik heb me rot gezocht voor ik erachter kwam dat het aan dat toch niet helemaal ideale spoeltje lag.
Laatst gewijzigd door MarcelvdG op do 30 dec 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

MarcelvdG schreef: do 30 dec 2021, 21:18
Bij sommige getallen heb je Nederlandse notatie gebruikt, met een komma tussen de eenheden en de tienden. Spice heeft daar een punt nodig. Vandaar de foutmeldingen.

Hoe het zit met Cpar weet ik ook niet. Ik vermoed dat het om een of ander trucje van LTSpice gaat om de convergentie te verbeteren.
Die komma fouten heb ik in het 2e schema verwijderd en daarmee het probleem opgelost, ook de Cpar is opgelost, zit nu alleen nog met de UGT die hij niet herkend.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik kan me voorstellen dat L2 en R14 convergentieproblemen opleveren omdat de spanning ten opzichte van aarde ongedefinieerd is, hoewel Spice dat waarschijnlijk wel oplost door automatisch weerstanden van 1 Tohm naar aarde te plaatsen.

Verder snap ik niet precies wat je bedoelt. Werken die twee volledig gekoppelde spoelen niet goed of heb je een beter model dat niet werkt?
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Dinsdag had de wikkeling van 26 H kennelijk een parallelcapaciteit van 550 farad, is dat ook opgelost?

Overigens is 550F in Spice 550 fF, dus 0,55 pF, maar ik zie bij de uitvoer van dinsdag echt cpar=550 staan, 550 farad dus.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Er moeten voor de ugt een aantal waarden(H) en wikkelingen meegegeven worden, deze moeten ergens als gegevens geplaatst worden dacht ik, net als bij de buizen waar alle info van aanwezig is. Deze waarden voor de UGT heb ik wel van amplimo, maar missen nog in de gegevens, zie voorbeeld EL84 hieronder.

De primaire kant is trouwens 550pF. dus moet ik aanpassen. Maar ik weet niet of de rest goed ingevuld is van de ugt.

.subckt 6BQ5_EL84_T 1 6 3
+ params: mu=18.8 ex=1.5 kg1=540 kp=165 kvb=174 rgi=1000 vct=0.01
+ ccg=10.5p cgp=4.9p ccp=6.5p
e1 7 0 value=
+{v(1,3)/kp*log(1+exp(kp*(1/mu+v(2,3)/sqrt(kvb+v(1,3)*v(1,3)))))}
re1 7 0 1g
g1 1 3 value= {(pwr(v(7),ex)+pwrs(v(7),ex))/kg1}
rcp 1 3 1g
c1 2 3 {ccg}
c2 1 2 {cgp}
c3 1 3 {ccp}
r1 2 5 {rgi}
v1 5 6 {vct}
d3 6 3 dx
.model dx d(is=1n rs=1 cjo=1pf tt=1n)
.ends
Bijlagen
afbeelding_2021-12-30_215339.png
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik vind het vreemd dat LTSpice het als 550 farad opvat als je 550F hebt ingevuld, in elke andere Spice-variant is dat 550 fF. Maar goed.

Ik heb geen ervaring met transformatorgegevens invoeren via de GUI van LTSpice, dus ik hoop dat iemand anders ermee kan helpen. Met 550 farad parallelcapaciteit heb je het signaal natuurlijk behoorlijk goed kortgesloten, met 550 fF niet.

Heb je geen serieweerstanden van de wikkelingen? Meestal modelleert men de koperverliezen met een serieweerstand.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

MarcelvdG schreef: do 30 dec 2021, 22:11
Ik vind het vreemd dat LTSpice het als 550 farad opvat als je 550F hebt ingevuld, in elke andere Spice-variant is dat 550 fF. Maar goed.

Ik heb geen ervaring met transformatorgegevens invoeren via de GUI van LTSpice, dus ik hoop dat iemand anders ermee kan helpen. Met 550 farad parallelcapaciteit heb je het signaal natuurlijk behoorlijk goed kortgesloten, met 550 fF niet.

Heb je geen serieweerstanden van de wikkelingen? Meestal modelleert men de koperverliezen met een serieweerstand.
ìk heb hem veranderd naar 550pF, ik zat te twijfelen over de weerstand, primary DC resistance is 90 ohm en Primary impedantie 3250 ohm heb ik die goed ingevuld?
Bijlagen
afbeelding_2021-12-30_221931.png
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb geen idee wat LTSpice met die peak current doet, ik zou er niets of de verzadigingsstroom invullen.

Die 90 ohm moet de serieweerstand zijn, laat de parallelweerstand dan maar open.

De secundaire inductie is de primaire inductie gedeeld door het kwadraat van de wikkelverhouding, dus aanzienlijk minder dat wat er nu staat.

De koppelfactor moet te berekenen zijn uit de primaire inductie en primaire spreidingsinductie. Ik vermoed dat het primaire inductie gedeeld door (primaire inductie plus primaire spreidingsinductie) moet zijn.

Is de UL-aftakking nodig? Dan moet de primaire worden opgesplitst.
Plaats reactie