vreemde zaak
Moderator: Beheerdersteam
Re: vreemde zaak
Mocht iemand schema van andere filter bordje willen maken, heb eventjes met de foto's gespeeld, zodat dit wellicht makkelijker is.
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
Re: vreemde zaak
Inmiddels een speaker weer uit elkaar gehaald. Omdat er toch veel tweeters last hebben van een uitgedroogde ferro fluid ook daar maar eens naar gekeken. De spreekspoel lijkt aan één kant vast geplakt te zitten. Alsof er te veel ferro fluid is geplaatst bij productie. De overtollige vloeistof lijkt tussen de spreekspoel en het metalen oppervlak te zitten. Daar is het mogelijk opgedroogd en daar lijkt het nu vast te zitten. Ik krijg de spreekspoel niet zomaar los, maar wil ook niet teveel kracht zetten. Iemand ervaring met het schoonmaken met isopropy alcohol? Maar dan moet ik dat vanaf de buitenzijde op de spreekspoel doen om de oude ferro fluid op te lossen. Ik weet niet of dat goed is voor de spreekspoel en of het er door komt.
Wat ook opvalt is dat er ooit een metaalfolie is geplaatst wat nu helemaal vergaan is. Moet ook schoongemaakt worden lijkt mij. Ik kan helaas geen foto's plaatsen. Zodra ik die mogelijkheid of weet hoe het moet zal ik er wat van plaatsen.
Wat ook opvalt is dat er ooit een metaalfolie is geplaatst wat nu helemaal vergaan is. Moet ook schoongemaakt worden lijkt mij. Ik kan helaas geen foto's plaatsen. Zodra ik die mogelijkheid of weet hoe het moet zal ik er wat van plaatsen.
Laatst gewijzigd door DickvdEnde op za 01 jan 2022, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: vreemde zaak
Foto's kan je bijvoegen op het tabblad "Bijlagen", onder de verstuur-button.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
Re: vreemde zaak
Ondertussen drie van de vier tweeters uit elkaar gekregen waarbij opviel dat de uitdroging van de ferrofluid meestal op 1 plek begonnen was. Bij de vierde tweeter zit de spoel zo vast dat hij niet meer los komt. Dat wordt uitbesteden qua reparatie. Nieuwe ferrofluid is besteld en de spoelen en de magneet spleten zijn allemaal gereinigd met isopropyl alcohol (IPA). Doordat de indroging al lang bezig was het geen fijn klusje. Per tweeter zeker drie tot 4 uur bezig geweest. Ook doordat de metaal folie helemaal vergaan was kostte het schoonmaken ook nog extra tijd. De tips van speakerrepairshop.nl en wat YouTube filmpjes hebben zeker geholpen bij het schoonmaken. Gek genoeg zaten er ook stukjes vergane metaal folie in de olie. Alsof de onderzijde van de magneet spleet open is. Ik heb ook nog even contact gehad met een Dynaudio speaker reparateur in België en die gaf aan dat zij regelmatig deze klus doen voor klanten. Op Internet kom je er van Dynaudio niet zoveel over tegen maar de praktijk is mogelijk anders. Het schijnt er wel mee te maken of er hard met de speakers gespeeld wordt waardoor de tweeters relatief warm worden en de ferrofluid uit kan drogen. Voorlopig eerst maar eens deze reparatie klus afronden en later mogelijk nog eens de interne bekabeling vervangen. Maar ook dat is weer een aardig klusje qua demontage en soldeerwerk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vreemde zaak
Wordt inmiddels wel een heel vreemd verhaal. Het is nagenoeg onmogelijk dat met QC procedures bij Dynaudio er teveel FF in de spreekspoel is geplaatst. Denk eerder dat er een randdebiel bezig is geweest met deze luidsprekers en onkundig aan het kloten is geweest in het kader van "verbeteringen". Voor hetzelfde geld dacht die idioot wel dat het wel handig was om iets toe te voegen om de handel dunner te maken met...... alcohol. Waarom zijn eigenlijk de labels op de achterzijde van de tweeters beschadigd?
Re: vreemde zaak
Ik vind het ook bijzonder .
Die ferrofluid had normaal gesproken nog niet verhard kunnen zijn .
Zou het kunnen dat er een gelijkspanning bij het uitgangssignaal van de versterkers heeft gezeten ?
Dick heeft inmiddels ook een andere versterker en vond het verschil in kwaliteit erg groot terwijl er voorheen nou ook niet bepaald rommel stond
Die ferrofluid had normaal gesproken nog niet verhard kunnen zijn .
Zou het kunnen dat er een gelijkspanning bij het uitgangssignaal van de versterkers heeft gezeten ?
Dick heeft inmiddels ook een andere versterker en vond het verschil in kwaliteit erg groot terwijl er voorheen nou ook niet bepaald rommel stond
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
-
DickvdEnde
- Berichten: 6
- Lid geworden op: wo 29 dec 2021, 13:36
Re: vreemde zaak
Ondertussen ben ik weer een goede stap verder. Drie tweeters zijn door mij zelf gerepareerd door het verwijderen van de ferrofluid, schoon maken en vullen met nieuwe. Van de vierde tweeter zat de spoel zo vast dat hij niet zelf te verwijderen was. Die is opgestuurd naar een gespecialiseerd bedrijf. De rechter speaker zit nu weer in elkaar en het verschil is flink groot. De transparantie is groter dan ik ooit heb mogen beleven. Ik heb de speakers sinds 2010 (tweedehands). Uiteraard was ik ook heel benieuwd of het te meten was en hoe groot de verschillen precies zouden zijn. In de bijgesloten grafieken kun je het verloop zien van de aftakeling van de tweeters. Bij deze iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Zodra beide speakers klaar zijn zal het weer genieten worden!
