vreemde zaak
Moderator: Beheerdersteam
vreemde zaak
Ben op dit moment bij een vriend die niet tevreden is over het geluid van zijn luidsprekers .
hij had zelf al een meting gedaan in de kamer en die liet een gigantische dip zien .
deze leek mij veel te breedbandig voor kamer invloeden .
dus heb ik een meting gemaaakt ongeveer een meter voor de luidspreker . we dachten aan de tweeters uit fase ze zijn ooit over gespoten dus de units zijn er uit geweest.
maar bij controle lijkt alles goed te zitten .
we hebben ook alle units near field gemeten de output is vrijwel gelijk en wanneer je het bekijkt lijkt dit ook te kloppen .
al zie je nu natuurlijk niet de onderlinge fase .
iemand suggesties .
het betreft de Dynaudio C2 crossover 2200 6 db en de tweede tweeter begint bij 8 k
hij had zelf al een meting gedaan in de kamer en die liet een gigantische dip zien .
deze leek mij veel te breedbandig voor kamer invloeden .
dus heb ik een meting gemaaakt ongeveer een meter voor de luidspreker . we dachten aan de tweeters uit fase ze zijn ooit over gespoten dus de units zijn er uit geweest.
maar bij controle lijkt alles goed te zitten .
we hebben ook alle units near field gemeten de output is vrijwel gelijk en wanneer je het bekijkt lijkt dit ook te kloppen .
al zie je nu natuurlijk niet de onderlinge fase .
iemand suggesties .
het betreft de Dynaudio C2 crossover 2200 6 db en de tweede tweeter begint bij 8 k
Re: vreemde zaak
nee dan zouden we ze los moeten solderen en op het filter staat plus en op de tweeter ook vandaar dat we daar niet aan twijfelen .
maar dit is wel vreemd en moet een oorzaak hebben .
ik zit nog te denken aan ferrofluid maar daar zijn ze eigenlijk te jong voor .
als het er al in zit daar probeer ik achter te komen
maar dit is wel vreemd en moet een oorzaak hebben .
ik zit nog te denken aan ferrofluid maar daar zijn ze eigenlijk te jong voor .
als het er al in zit daar probeer ik achter te komen
Laatst gewijzigd door rikpost op di 28 dec 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vreemde zaak
Mooie speaker!
Heel veel verstand heb ik er niet van,maar ik zou liever op 1 meter meten in het midden tussen de tweeters in.
Heel veel verstand heb ik er niet van,maar ik zou liever op 1 meter meten in het midden tussen de tweeters in.
Re: vreemde zaak
Yep een dergelijk sterke dip op die frequentie lijk erg op een omgepoolde tweeter. Maar aan de andere kant kan er in de close metingen niet zo'n groot verschil op het overname punt zitten. En dan zou de tweeter wel eens niet lekker kunnen zijn. Als ie vaak te heet gespeeld is kan de ferrofluid ook rap vergaan. Hebben links en rechts hetzelfde euvel?
Re: vreemde zaak
Desnoods vanaf de luisterplek met 1/1 smoothing, daar zij fase fouten prima mee te zien
Re: vreemde zaak
Als 1 van de 2 tweeters uit fase zou staan weet ik eigenlijk niet wat je gaat meten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Precies. Recht voor het midden tussen de tweeters valt het hoog weg, een paar cm hoger klinkt het dubbel zo sterk, weer een paar cm hoger valt het weer weg. Die paar cm zijn dan nog frequentieafhankelijk ook.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: vreemde zaak
Er zit niet veel anders op dan de units per stuk te controleren op goede werking....
...vrees ik.
...vrees ik.
Re: vreemde zaak
Er van uitgaan dat bij een nearfield meting je relatief de driver waarvoor je meet flink sterker is dan de andere, dan lijkt het erop dat de woofers eerder afvallen dan de tweeters mee gaan doen. Of de tweeters komen er te laat bij (alles is relatief). Lijkt me vrij laat dat de tweeters meedoen.
Re: vreemde zaak
Voor een fase dip is de dip te breed. Gezien verloop bij de midwoofers lijkt een crossover rond de 2-2,5KHz niet vreemd. Gezien de drivers, de midwoofer omvang en de dome grote van de tweeter en dat het een twee weg is, is dat een frequentie waarbij je dat ongeveer verwacht.
De 8kHz dat de tweeter erbij komt, is dan vreemd. De midwoofers lijken mij geen full range speakers die zo ver het nog lekker doen. Lijkt haast wel of de tweeters oorspronkelijk in serie moeten staan en nu parallel staan waardoor impedantie anders is en crossover van filter flink verschoven is. Of een condensator is flink verlopen in waarde waardoor de boel flink verschoven is.
De 8kHz dat de tweeter erbij komt, is dan vreemd. De midwoofers lijken mij geen full range speakers die zo ver het nog lekker doen. Lijkt haast wel of de tweeters oorspronkelijk in serie moeten staan en nu parallel staan waardoor impedantie anders is en crossover van filter flink verschoven is. Of een condensator is flink verlopen in waarde waardoor de boel flink verschoven is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: vreemde zaak
Als de ferrofluid uitgedroogd is dan valt de tweeter in het hoog eerder af. Er ontstaat geen dip in het overgangsgebied door.
In dit geval staan de tweeters uit fase, ook al is dat in tegenspraak met de markering op het filter. Deze markering is dus kennelijk niet juist.
In dit geval staan de tweeters uit fase, ook al is dat in tegenspraak met de markering op het filter. Deze markering is dus kennelijk niet juist.
Re: vreemde zaak
Kan ook dat de ferrofluid door indroging is gaan verkleven en dan valt ie laag eerder af en loopt ie juist in het hoog beter door. Dat heb ik tenminste wel eens gehad met een reparatie.
Re: vreemde zaak
Als de tweeters in serie staan is het geen 2.5 systeem meer .jvenema schreef: ↑di 28 dec 2021, 23:34Voor een fase dip is de dip te breed. Gezien verloop bij de midwoofers lijkt een crossover rond de 2-2,5KHz niet vreemd. Gezien de drivers, de midwoofer omvang en de dome grote van de tweeter en dat het een twee weg is, is dat een frequentie waarbij je dat ongeveer verwacht.
De 8kHz dat de tweeter erbij komt, is dan vreemd. De midwoofers lijken mij geen full range speakers die zo ver het nog lekker doen. Lijkt haast wel of de tweeters oorspronkelijk in serie moeten staan en nu parallel staan waardoor impedantie anders is en crossover van filter flink verschoven is. Of een condensator is flink verlopen in waarde waardoor de boel flink verschoven is.
Het zijn wel 6 db filters dat optellen rond de cross-overs loopt dan wel ver door dat zou het grote gat verklaren .
Anderzijds vind ik de sloop wel erg steil voor 6 db filters
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: vreemde zaak
Ik zou maar eens de kleine moeite nemen om ze even om te polen en nog een keer te meten, maar je hoort het ook meteen wel. Dat scheelt een hele hoop gedoe
Re: vreemde zaak
Ik geloof niet zo in fase verhaal. Er is ook een meting op 1 meter en als we uitgaan van fase verhaal dan zou de crossover bij ongeveer 5kHz zijn. 180 graden uit fase is een weglengte verschil van 3,4 cm bij 5kHz. Kijk dan naar de nearfield meting van tweeter en naar de foto van de meting. Weglengte verschil is duidelijk meer dan 3,4cm en we zien feitelijk hetzelfde patroon.
Bij de nearfield meting is fase verschil geen 180 graden meer maar duidelijk iets anders en had de dip er anders uit moeten zien wat niet zo is. Wat ik zie, is dat de tweeters te laat mee gaan doen. Of dat nou een is die eerder mee moet gaan doen of beiden.
Vind het sowieso een beetje vreemd om zo hoog twee drivers tegelijkertijd in te zetten. Er zal altijd een significant weglengte verschil zijn qua golflengte en dus fase verschil tussen de twee tweeters. En als je op een andere frequentie de tweede zou inzetten, dan is die anders gefilterd en niet meer in fase met de tweeter die al eerder mee doet.
Verder lijkt me dat de helingen akoestisch in ieder geval geen 6dB/oct is. Verder is de filter opzet met de gegeven foto’s niet helemaal duidelijk. Er gaan draden van de input terminals naar de print, maar ook nog elders naar toe. Is er ergens nog een filter print? Zien we alleen de tweeter filter en is er nog ergens een voor de woofers?
Bij de nearfield meting is fase verschil geen 180 graden meer maar duidelijk iets anders en had de dip er anders uit moeten zien wat niet zo is. Wat ik zie, is dat de tweeters te laat mee gaan doen. Of dat nou een is die eerder mee moet gaan doen of beiden.
Vind het sowieso een beetje vreemd om zo hoog twee drivers tegelijkertijd in te zetten. Er zal altijd een significant weglengte verschil zijn qua golflengte en dus fase verschil tussen de twee tweeters. En als je op een andere frequentie de tweede zou inzetten, dan is die anders gefilterd en niet meer in fase met de tweeter die al eerder mee doet.
Verder lijkt me dat de helingen akoestisch in ieder geval geen 6dB/oct is. Verder is de filter opzet met de gegeven foto’s niet helemaal duidelijk. Er gaan draden van de input terminals naar de print, maar ook nog elders naar toe. Is er ergens nog een filter print? Zien we alleen de tweeter filter en is er nog ergens een voor de woofers?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: vreemde zaak
Dat tekeningetje van het filter daar kan ik ook niet veel mee inderdaad, dat ziet er heel vreemd uit, ik zie daarin wel dat er over T2 ook een condensator en een spoel parallel staan, dus die lijkt dan meer ingezet zijn als hoog-mid en dat T1 daadwerkelijk de tweeter zou zijn.
Re: vreemde zaak
Als ik het goed heb is deze meting op 1m gedaan? wat je daar ziet is dat de speaker eigenlijk veel te weinig laag heeft, zo'n 180hz -3db, en dus ook die flinke dip op 5K.
Er is dus een fase probleem op zowel het laag alsook het hoog, wat zou betekenen dat de woof/mid unit verkeerd om aangesloten is, of hij is juist goed aangesloten en de rest verkeerd om maar dat lijkt mij wel heel erg sterk.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... &mode=view
Er is dus een fase probleem op zowel het laag alsook het hoog, wat zou betekenen dat de woof/mid unit verkeerd om aangesloten is, of hij is juist goed aangesloten en de rest verkeerd om maar dat lijkt mij wel heel erg sterk.
https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... &mode=view
Re: vreemde zaak
Hoi Holco
De uiteindelijke output van de drivers individueel ontloopt elkaar niet zo veel .
Fase was ook mijn eerste gedachte maar dat het probleem groter is geworden met der tijd doet de diagnose wat wankelen dat in combinatie dat het fabriek luidsprekers zijn .
Zelf speel ik actief en wanneer ik de fase omdraai in de software is dat wel hoorbaar maar geeft niet dit geluid
De uiteindelijke output van de drivers individueel ontloopt elkaar niet zo veel .
Fase was ook mijn eerste gedachte maar dat het probleem groter is geworden met der tijd doet de diagnose wat wankelen dat in combinatie dat het fabriek luidsprekers zijn .
Zelf speel ik actief en wanneer ik de fase omdraai in de software is dat wel hoorbaar maar geeft niet dit geluid
