Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Ik wil eigenlijk een classe A hybrid versterker gaan bouwen
Spannings versterking gaat met een E88CC buis en dan stroom met mosfets, soort pass uitgang

Kan iemand voor mij een print layout ontwerpen ? Uiteraard tegen onkosten. Is een vrij eenvoudige ontwerp

Groet : JW
Bijlagen
E18A4B79-27C9-4691-9722-96809CF4722C.jpeg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door ray5150 »

Paar vragen.
Is er haast mee ?
Uitgangspunt is om in China printen ervan te laten maken ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door hsmeets »

35V en gloeistroom voeding?

Is dat niet een leuk projectje om zelf met Eagle, KiCad, EasyEDA, etc etc dat te doen om het te leren? Natuurlijk met hulp van hier.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door MarcelvdG »

Van Q4 zijn drain en source verwisseld. Als je het aansluit zoals op het schema, komt er geen geluid maar rook uit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door hsmeets »

Aanvullend op Ray: zijn er nog eisen aan de mechanische opbouw? Plaats van de buisjes, de mosfet (koeling etc), …
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Ja is ook een idee zelf print te ontwerpen
Goed deze info Marcel wbt gate 😱
Ik heb al eens print zelf gemaakt, weet dat het echt uren kost. En daar heb ik weinig tijd voor.
Mechanische opbouw: relatief kleine monoblokken met dikke ringkern en voeding hardwired opgezet.
Links en rechts dikke verticaal geribde koel plaat
. 0,2 c/w ongeveer met ongeveer 0,5 a 1 A bias stroom (35 tot 70 watt)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door hsmeets »

buisje schreef: vr 24 dec 2021, 10:02
En daar heb ik weinig tijd
In eagle zit een auto-router :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: vr 24 dec 2021, 12:22
buisje schreef: vr 24 dec 2021, 10:02
En daar heb ik weinig tijd
In eagle zit een auto-router :hide:
Jawel, maar hoe vertel je een automatische piloot dat je naar Class A hybrid wil? :think: :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door ray5150 »

Klopt, er zijn letterlijk honderden verschillende parameters die je aan die autorouter kunt instellen.
Voordat je dat een beetje onder de knie hebt ben je al 3 ontwerpen verder.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door hsmeets »

De opmerking was met een vette knipoog!
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

@ ray
Ja printen idd in China laten maken, kost weinig
Wbt opbouw. Buis mag evt apart ergens in kast staan als opbouw print een liggende buis lastig maakt.
Ik denkdat een gaatjesprint proto nog het makkelijkste is voor nu. Maar weer wat er dan gaat gebeuren: die verander ik daarna niet meer (uit ervaring 🤣)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Dit is zo simpel dat je dat sneller en beter hardwired op een alu chassis op de klassieke buizenmanier met een turret bordje of strips.

Ding heeft wel een bizar laag rendement. Je moet de torren flink laten kachelen wil je er een beetje vermogen uit krijgen.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Ok dat is dan weer minder dat rendement
Maar even kijken dan
Vind het zo’n mooi ontwerp lekker simpel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Als je hem op 1A bias instelt dan verstook je 70 watt aan warmte. In 8 ohm krijg je daarvoor 4W_rms en 8W_piek terug en in 4 ohm nog maar de helft daarvan. Hiermee moet je naar 16 - 32 ohm speakerbelasting. Dus meerdere speakers in serie. Daarmee gaat het rendement van de speakers in totaal ook omhoog. Alleen op die manier heb je maximaal plezier van deze opzet. Neemt niet weg dat hij met 8 ohm speakers ook best erg fraai zal kunnen klinken. Zij het met minder vermogen.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Ik heb nog eens gezocht en op diyaudio wordt dit ontwerpen totaal afgebrand dus zie er van af 😉
Topic mag dicht/weg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Mwah afbranden hoeft ook weer niet. Pass heeft gekkere dingen verzonnen:

zenlite-p6-f2.jpg
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

😂
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door hsmeets »

Pjotr schreef: vr 24 dec 2021, 19:23
Mwah afbranden hoeft ook weer niet. Pass heeft gekkere dingen verzonnen:


zenlite-p6-f2.jpg
Is dat de fameuze Audiolamp?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Volgens mij gewone Wallmart gloeilampen: Nelson Pass gaat uit zijn bol: https://www.passdiy.com/project/amplifi ... riations-1

Daar scheldt hij gloeilampen uit voor stroombron. Dat zijn ze wel bij DC maar bij hogere audiofrequenties is het gewoon een weerstand.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door ray5150 »

buisje schreef: vr 24 dec 2021, 18:47
Ik heb nog eens gezocht en op diyaudio wordt dit ontwerpen totaal afgebrand dus zie er van af 😉
Topic mag dicht/weg
Zou eens naar de diverse Pass ontwerpen kijken.
Zijn er zat die vrij simpel opgebouwd zijn, en toch goed klinken.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Oriënteer me nu maar op een hiraga 😉
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Ga maar vast elco's sparen dan :mrgreen: Wordt i.i.g.niet zo heet.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door buisje »

Haha ja die hebben veel capaciteit nodig
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door Pjotr »

Jij had toch al eens een JLH gebouwd? Die Hiraga verschilt er eigenlijk niet veel van, is wat softer naar mijn indruk. Wat is het doel eigenlijk? Zomaar wat leuks bouwen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Class A hybrid. Wie kan printontwerp maken

Bericht door ray5150 »

buisje schreef: vr 24 dec 2021, 20:20
Oriënteer me nu maar op een hiraga 😉
Daar zijn op Ebay wel printen voor te krijgen.
Forumlid audiomanics heeft ook een paar jaar terug een knappe Hiraga gebouwd.
Plaats reactie