TVC - Transformer Volume Control
Moderator: Beheerdersteam
TVC - Transformer Volume Control
Onlangs de knoop doorgehakt en een passieve pre gemaakt op basis van een TVC.
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker wat naar meer smaakte.
Vroeger ook wel passieve pre's gehad maar nog nooit 1 op basis van transformatoren en aangezien m'n Naim, die dienst deed als pre (32 bits digitale volumeregeling), het veld heeft geruimd kon ik mooi beginnen met de TVC die dienst gaat doen op mijn Tripath.
Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.
Na veel wikken en wegen heb ik geen gebruik gemaakt van een conventionele stappenschakelaar maar is elke uitgang dmv reed relais aangestuurd via een microprocessor gestuurde rotary switch.
Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.
De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.
Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.
Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.
Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB
Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker wat naar meer smaakte.
Vroeger ook wel passieve pre's gehad maar nog nooit 1 op basis van transformatoren en aangezien m'n Naim, die dienst deed als pre (32 bits digitale volumeregeling), het veld heeft geruimd kon ik mooi beginnen met de TVC die dienst gaat doen op mijn Tripath.
Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.
Na veel wikken en wegen heb ik geen gebruik gemaakt van een conventionele stappenschakelaar maar is elke uitgang dmv reed relais aangestuurd via een microprocessor gestuurde rotary switch.
Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.
De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.
Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.
Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.
Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB
Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).
Re: TVC - Transformer Volume Control
Hier nog een geluidsfragment wat betreft de 'klik sound' van de relais bij het regelen van de volume.
Klinkt een beetje 'hol' dat komt door m'n smartphone helaas.
[ Bekijk op youtube ]
Klinkt een beetje 'hol' dat komt door m'n smartphone helaas.
[ Bekijk op youtube ]
Helaas heeft ook een trafo zaken die niet ideaal zijn... en is het ook maar wat je gelooft.Kingpin schreef:Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol.
................
Verder een heel leuk project
De 'klik' sound is nagenoeg onhoorbaar als de muziek draait of heel erg zacht als er geen muziek is. De relais worden middels een optical encoder/microproc. aangestuurd. Dus muv de trafo's zit er niets in het signaalpad en dat gaat in mijn geval heel erg goed.
Je begon er zelf over........
Met maak voor breek schakelen zijn de 'stoorsprongen' gewoon vele malen kleiner.
Klopt, doet ie ook, er zijn ook geen hoorbare 'onderbrekingen' waarneembaar. Maar met 'klik' geluid bedoel ik het geluid van de reed relays zelf.
Mooi project in ieder geval!
Mag ik vragen waar je die TVC's vandaan hebt?
Mag ik vragen waar je die TVC's vandaan hebt?
Acoustic Dimension verkoopt ze. Of anders direct van SAC in Thailand?
http://www.sacthailand.com/Transformer.html
http://www.sacthailand.com/Transformer.html
Hi Kingpin,
Ik ben ook in bezit van deze mooie transformers aangesloten op mijn DDDAC. Op dit moment regel ik volume met een blore Edwards schakelaar. Nu ben ik ook op zoek naar een ontwerp om afstand bestuurd middels relays volume te bedienen. Jouw volumeregelaar is compact en precies wat ik zoek. Is het ontwerp wat jij hebt gebruikt openbaar of ergens aanschafbaar?
Gr. Robin
PS. Ik ben nieuw op dit forum, dus als een introductie op zijn plaats is hier, hoor ik dat graag!
Ik ben ook in bezit van deze mooie transformers aangesloten op mijn DDDAC. Op dit moment regel ik volume met een blore Edwards schakelaar. Nu ben ik ook op zoek naar een ontwerp om afstand bestuurd middels relays volume te bedienen. Jouw volumeregelaar is compact en precies wat ik zoek. Is het ontwerp wat jij hebt gebruikt openbaar of ergens aanschafbaar?
Gr. Robin
PS. Ik ben nieuw op dit forum, dus als een introductie op zijn plaats is hier, hoor ik dat graag!
Hallo Robin,Robindw schreef: ↑vr 24 dec 2021, 17:30Hi Kingpin,
Gr. Robin
Welkom !
Ik zal je even pm sturen.
Merci, gereplied en geïntroduceerd.
Overigens vind ik jouw set uitermate verzorgd en geslaagd!
Overigens vind ik jouw set uitermate verzorgd en geslaagd!
De complete set ...
-
accessdenied
Hallo Kingpin,
Eigenlijk dezelfde vraag die Robin ook stelde. Is het ontwerp wat jij hebt gebruikt openbaar of ergens aanschafbaar?
Gr. Bert.
Eigenlijk dezelfde vraag die Robin ook stelde. Is het ontwerp wat jij hebt gebruikt openbaar of ergens aanschafbaar?
Gr. Bert.