Zelfbouw seas 2,5/2.0
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw seas 2,5/2.0
Hoi allemaal ik ben sinds een maand lid van dit forum naam Rob Bruijn 67 jaar .
Na een tijdje te hebben rondgekeken de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het bouwen van een paar kasten (seas 2,5 voorbeeld die van RUben) was het idee.
In het verkoop gedeelte werden een paar midwoofers aangeboden die ik hiervoor kon gebruiken tot zover alles goed er werden ook tweeters aangeboden alleen moest dan het filter aangepast worden , en hier komt het probleem ik heb totaal geen verstand van filters.
Dan nu de vraag wat kan ik als alternatief voor speakers gebruiken.
Ik heb zelf hoofdzakelijk in het te koop lijstje van Sander gekeken (drivers elektronica nieuw en gebruikt)
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
Na een tijdje te hebben rondgekeken de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het bouwen van een paar kasten (seas 2,5 voorbeeld die van RUben) was het idee.
In het verkoop gedeelte werden een paar midwoofers aangeboden die ik hiervoor kon gebruiken tot zover alles goed er werden ook tweeters aangeboden alleen moest dan het filter aangepast worden , en hier komt het probleem ik heb totaal geen verstand van filters.
Dan nu de vraag wat kan ik als alternatief voor speakers gebruiken.
Ik heb zelf hoofdzakelijk in het te koop lijstje van Sander gekeken (drivers elektronica nieuw en gebruikt)
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Ik zou gewoon voor dit ontwerp gaanRobbruijn schreef: ↑za 11 dec 2021, 16:22Hoi allemaal ik ben sinds een maand lid van dit forum naam Rob Bruijn 67 jaar .
Na een tijdje te hebben rondgekeken de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het bouwen van een paar kasten (seas 2,5 voorbeeld die van RUben) was het idee.
In het verkoop gedeelte werden een paar midwoofers aangeboden die ik hiervoor kon gebruiken tot zover alles goed er werden ook tweeters aangeboden alleen moest dan het filter aangepast worden , en hier komt het probleem ik heb totaal geen verstand van filters.
Dan nu de vraag wat kan ik als alternatief voor speakers gebruiken.
Ik heb zelf hoofdzakelijk in het te koop lijstje van Sander gekeken (drivers elektronica nieuw en gebruikt)
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.
http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Met Zweite eens. Ik bouw al speakers sinds vlak na het uitsterven van de dinosaurussen en ik haal het nog steeds niet in mijn hoofd om zelf filters, kasten te gaan ontwerpen dan wel aan te passen. De woofers heb je bij Sander voor weinig dus gewoon de juiste tweeter aanschaffen, nieuw mdf kopen en alles conform Troels in elkaar zetten. De oplossing waar je het meest blij van wordt en dus de meeste bevrediging geeft en de minste frustraties...
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Welkom Robbruijn.
Een bestaand ontwerp nabouwen dat is wel het zekerste of het gaat klinken.
Aan de andere kant is het ook weer een uitdaging iets nieuws te bouwen.
Ook ik bouw bestaande dingen na maar bouw ook op basis van gevoel.
Als je van 0 begint en net zoveel kennis hebt als mij qua filteren etc. dan heb je hier op het forum echt de specialisten nodig die een filter en behuizing wil simuleren.
Dit is een aardig traject maar misschien de moeite waard.
Een bestaand ontwerp nabouwen dat is wel het zekerste of het gaat klinken.
Aan de andere kant is het ook weer een uitdaging iets nieuws te bouwen.
Ook ik bouw bestaande dingen na maar bouw ook op basis van gevoel.
Als je van 0 begint en net zoveel kennis hebt als mij qua filteren etc. dan heb je hier op het forum echt de specialisten nodig die een filter en behuizing wil simuleren.
Dit is een aardig traject maar misschien de moeite waard.
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Mensen bedankt voor het meedenken.
Deze kast ( zie bijlage) heb ik nagemaakt van een bestaand project ik ga dezelfde drivers gebruiken als de bouwer RUben (zie Seas 2.5-weg eigen ontwerpen) tekening van het filter zit er ook bij.
Deze kast ( zie bijlage) heb ik nagemaakt van een bestaand project ik ga dezelfde drivers gebruiken als de bouwer RUben (zie Seas 2.5-weg eigen ontwerpen) tekening van het filter zit er ook bij.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Een eerste order filter voor de tweeter ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Het geeft in mijn oren te veel interferentie met de mid driver (niet iedereen hoort dat of valt dat op) en het geeft veel minder bescherming voor overbelasting van de tweeter op hoger volume dan een tweede order of hoger filter.
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Uit de naam van het filterschema maak ik op dat de Rob een tweeter met wave guide gebruikt. Seas heeft daar maar één van en dat is de H1499-06 27TBCD/GB-DXT.
Wat betreft de bescherming: over het algemeen ben ik het ermee eens, maar let op dat deze tweeter een wave guide heeft. Dat maakt het al wat beter. De wave guide levert de tweeter extra gevoeligheid op aan de onderkant van zijn frequentiebereik. Door een eerste orde hoogdoorlaatfilter op een hoge (zeg 10 kHz) frequentie te gebruiken, verzwak je dit bereik weer en krijgt de tweeter minder voor zijn kiezen. Optimaal is het niet, daarvoor is de wave guide te klein.
Wat betreft de bescherming: over het algemeen ben ik het ermee eens, maar let op dat deze tweeter een wave guide heeft. Dat maakt het al wat beter. De wave guide levert de tweeter extra gevoeligheid op aan de onderkant van zijn frequentiebereik. Door een eerste orde hoogdoorlaatfilter op een hoge (zeg 10 kHz) frequentie te gebruiken, verzwak je dit bereik weer en krijgt de tweeter minder voor zijn kiezen. Optimaal is het niet, daarvoor is de wave guide te klein.
Re: Zelfbouw seas 2,5/2.0
Advies van Zweitse opgevolgd en deze http://www.troelsgravesen.dk/CA18RNX.htm in elkaar aan het zetten kasten zijn al bijna klaar onderdelen voor het filter zijn binnen tweeters zijn binnen wachten is op de drivers van Sander . Weet alleen nog niet op ik ze ga fineren of spuiten.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
