3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

wouter schreef: vr 10 dec 2021, 20:02
Pjotr schreef: zo 05 dec 2021, 20:37
Ja, hoe zit dat nou eigenlijk? Een super goeie condensator ter grootte van 1% van een slechte cap en de twee samen maakt alles goed? Dat is net zoiets als in een orkest van 100 man kunnen er 99 vals spelen als er maar eentje de toon houdt? Dan is het goed o.z.i.? :think:
Op YouTube wordt dat uitgelegd door de kerel achter PS audio. Ontzettend sympathieke vent ook.


Ok, dat is fijn voor YouTube en PS Audio Wouter maar nou weet ik het nog niet :-s
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

Haha, ik kan hem wel delen maar daarna is het wellicht ook onzin... en dat ben ik een eindelijk gevonden verklaring lichter ;-)

Ik las net het abx topic, oh man... waarom doen bedrijven jaren onderzoek en ontwikkelingen voor een nieuw product... terwijl ze alleen maar een zekering hoefden te vervangen. Of waarom zit er geen boutique zekering in een apparaat van een merk met high end ambities... laten ze zo veel potentie liggen of is het daar al doorgedrongen?

Zo lang TAD in hun filters eenvoudige componenten stoppen bij speakers van een ton, welke ik geweldig vond bye the way, kan ik er gewoon niet bij... maar voor de gemoedsrust koop ik ook mooie condensatoren. Ik weet nog dat ik dat veel beter vond klinken, abx testen doe ik. niet. Stel je voor dat .... ;-)

Hier het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=mCk50RTtrT0&t=3m
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Heb dat filmpje even beken. Zonde van de tijd. Het enige wat ik nu weet dat je batterijstroom hebt en audiostroom en kleine condensatoren van 1$ hebt en grote van 20 $cent. Maar verder legt hij totaal niets uit. Hij zegt eigenlijk helemaal op het einde "Het is zo" als het om parallel zetten gaat. Ja dat roepen sommigen hier ook... :relax:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Gewoon zelf mee testen, hoor je geen verbetering, dan weet je dat ook weer. Ik heb nog twee Duelund 0.01uf silverfoil bypass over, mag je gerust lenen om gratis mee te testen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door holco »

Die wil ik wel hebben/overnemen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: vr 10 dec 2021, 21:28
Gewoon zelf mee testen, hoor je geen verbetering, dan weet je dat ook weer. Ik heb nog twee Duelund 0.01uf silverfoil bypass over, mag je gerust lenen om gratis mee te testen.


Hoeft niet Walt, daar heb ik geen Duelunds voor nodig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik verkoop ze niet, lenen mag wel, misschien heeft Pjotr intresse… mooie kans om dat bypass verhaal eens stevig aan de tand te voelen, metingen, technische analyses, luisterpanels, ABX testen, de vrouw die het beter vind klinken, maak ons gek!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: vr 10 dec 2021, 21:36
Ik verkoop ze niet, lenen mag wel, misschien heeft Pjotr intresse… mooie kans om dat bypass verhaal eens stevig aan de tand te voelen, metingen, technische analyses, luisterpanels, ABX testen, de vrouw die het beter vind klinken, maak ons gek!
:rofl: :rofl: :rofl: Daar heb we jou toch voor... en onovertroffen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Even serieus weer,

Net 2 uur geluisterd, de set had daarvoor al staan warm draaien, en de oren redelijk goed open. Hmmm, dit klinkt niet zoals voorheen, niet slecht maar er mist iets.

Als test vlak met oor bij AMT tweeter en de oude 0.01uf afwisselend wel/geen contact, wow, goed hoorbaar. Snel deze weer erbij gesoldeerd, ja zo hoort het! Nu dus de grote cap met zowel de 0.1uF als de 0.01uF parallel.

Gr. Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

Walter, gaat het dan om de capaciteit of de klankkleur - dat wat verandert?

En bij 0,01uF... zie je dat als bypass cap voor alles, of met name voor max 1,0 uF (waarvan het 1% is)?

Zou deze cap (kwaliteit) niet veel meer doen in je (voor)versterker? Ik snap ook nooit waarom mensen in het laatste stukje kabel of draad nog iets super kostbaars toevoegen en dan jubelen.... dan heb je al die meters dropveter er nog voor zitten - hoe helpt de overgang daarna nog significant?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Nee niet de capaciteit, maar direct klonk het meer open, meer verfijnt met meer micro detail. Lastig te beschrijven, maar zo klonk het hier de laatste maanden, dus had wel gelijk door dat iets niet helemaal klopte nadat ik de 0.01uF had omgeruild met de 0.1uF.

Ik heb geen goede technische onderbouwing, maar denk dat deze 0.01uF bypass ook bij hele grote condensatoren zoals een 68uF zal werken, mijn theorie is dat deze kleine bypass de micro informatie op 1 of andere manier makkelijker doorlaat.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op vr 10 dec 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Atomen..................: Wouter, dat zijn de verschillen, ze moeten wat verwarmt worden, maar dan heb het het ook echt, zeker tijdens het solderen.

https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... 9#p2021479
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: vr 10 dec 2021, 23:15

Ik heb geen goede technische onderbouwing, maar denk dat deze 0.01uF bypass ook bij hele grote condensatoren zoals een 68uF zal werken, mijn theorie is dat deze kleine bypass de micro informatie op 1 of andere manier makkelijker doorlaat.

Groetjes Walter
Denk dat je gelijk hebt en de micro-informatie bij grote condensatoren verdwaalt. Het weet dan niet naar naar welk aansluitdraadje het toe moet. Vind het wel knap van de micro-informatie dat het dan wel precies weet welke condensator het kiezen moet, de kleine dus. Eigenlijk is die micro-informatie net een postduif...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ha Pjotr,

Grappig, maar eigenlijk zeg je dus dat je niet gelooft dat die 0.01uf een positief effect heeft. Helaas heb ik ze dus weer zelf nodig, maar anders zou je het echt eens zelf moeten ervaren…

Ze zijn tegenwoordig trouwens nog maar de helft in aanschaf, wegens goedkopere productie bij Duelund. Echt een mooie tweak nu voor een te overzien bedrag.

Gr. Walter
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Wieger61 »

Een parallel geplaatste condensator werkt een beetje als een zuigfilter waarmee vervorming door conus resonanties verminderd wordt. Storende hogere orde vervormingsproducten worden dan met een lage weerstand condensator belast en zo in niveau verlaagd, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Even een serieuze vraag, waar zou ik in mijn filter die bypass C moeten plaatsen? Ik ga er van uit dat dat in de hoogsectie van het filter moet zijn.

Mijn filter is een derde orde filter en bestaat uit een C van 5u6, een L van 0mH27 (in serie met een weerstandje omdat de Rdc te laag is) vervolgens een C van 8u2 en dan de tweeter met een serieweerstand van 6R8 voor rendementsaanpassing. Het filter ziet dus een afsluitimpedantie van ca 11 ohm.

Ik zie niet zo goed waar die bypass een zinnige bijdrage kan leveren.
Walt schreef: za 11 dec 2021, 7:59
Echt een mooie tweak nu voor een te overzien bedrag.
Wat noem jij een te overzien bedrag?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo Leo,

Bij Tony Gee kost die 0.01uF nu 50 euro volgens zijn prijslijst. Eerder waren deze maar liefst 100 euro.

Als je 50 euro per filter extra wilt spenderen dan is het misschien wel logischer om eerst de grote C’s naar hogere kwaliteit te tillen, alvorens te gaan bypassen. Hier heb ik niet echt ervaring mee omdat ik in mijn serieuze filters altijd de luxe caps op het hoog had zitten.

Derde orde filter op het hoog heb ik zelf ook geen ervaring mee, ik zou verwachten dat je dan voor optimaal resultaat aan elke C een bypass moet solderen.

Tony geeft trouwens ook ergens aan dat deze 0.01uF ook goed werkt op de parallel cap van het mid/laag, dus is niet alleen voor tweeters.

Op zich 100 euro voor een setje, je kan ze altijd weer overzetten naar een volgend project, in dat opzicht beperkte investering voor mogelijk vele jaren luisterplezier, lijkt me geen gek kerst cadeau voor jezelf.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Ja, dat worden er dan al 3 per filter. Op een uitgewogen filter met een totaalprijs van nog geen €25 per filter is dat een stevige investering. Het maakt het filter dus 7 keer zo duur. Misschien is dat wel de reden om een tweak, waarvan eerdere ervaringen hebben uitgewezen dat het resultaat subminimaal is, niet altijd maar uit te proberen. Van ervaring leer je tenslotte.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

In dat geval schiet het zijn doel voorbij inderdaad. Bij de filters uit bijv. Tony zijn systemen, met veel hoger kostenplaatje, wordt het een ander verhaal.

Anderzijds, als je zelf een tijd naar die speakers met 25 euro filter gaat luisteren, en het klinkt beter met bypass, waarom niet, je soldeert ze zo weer over naar een volgend project, de waarde klopt altijd, groot voordeel. Stel je bouwt 2 speakers per jaar de komende 10 jaar, dan kun je die 6x50 euro aanschaf door 20 delen, 7,50 euro per filter, een NO BRAINER noemen ze dat… :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

No brainer is een leuk gekozen term in deze context O:)
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Ouwebok »

Tony verkoopt ook goedkopere cornell bypass condensatortjes: plm €10 (?). Daar heb ik het eerst eens mee uitgeprobeerd. Later heb ik die vervangen door Duelund en ze elders gebruikt. Aanrader voor een proefje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ja, dat is ook het leuke met die bypass caps, universeel inzetbaar. Had ik vroeger ook met 0.1uF Audyn Plus, toen dat nog het beste spul was, die 0.1uF was steeds opnieuw inzetbaar.

De duelund 0.01uF bypass is er overigens als zilver folie maar ook tin variant. Tony legt in zijn test het verschil mooi uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik zit trouwens nu weer te luisteren, wat harder dan gisteren. Klinkt nu weer zo goed als voorheen, maar zelfs iets mooier, de extra 0.1uF silverfoil geeft een mooie extra gloed aan het geluid, een gloed die soms rond lijkt te zingen echt naast je hoofd. Kijk dat is nou weer lekker hobbyen en paar keer solderen ook lekker die dampen snuiven.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1711
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door holco »

Dus als ik het goed begrijp moet ik over die Duelunds 0.1 cast nog zo'n 0,01 zilver bypass zetten en dan eigenlijk over de tweeter caps ook een setje 0,01 zilver voor het optimale resultaat :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

pappaleo schreef: za 11 dec 2021, 8:17
Even een serieuze vraag, waar zou ik in mijn filter die bypass C moeten plaatsen? Ik ga er van uit dat dat in de hoogsectie van het filter moet zijn.
Rechtstreeks van de plus naar de tweeter? Dus over het hele filter. Gezien de kleine waarde zal het verder weinig invloed hebben op de filterhelling. Maar dat zou je ook kunnen simuleren.
Gesloten