Ik was liever in de zak meegegaan naar Spanje, een stuk warmer en zonniger.....
edit: geen idee waar ik naar zit te kijken.
Moderator: Beheerdersteam
LOL, naar je eigen boxsim file ongefilterd over gefilterd (stippellijn/lichtgrijs)
Inderdaad Henkjan. Die -6 dB was van mij alleen maar een voorbeeld om te laten zien wat het verschil is tussen een te hoog level wegdempen met extra serieweerstand of met een extra shuntweerstand (beide in de praktijk behorend bij een LCkring). Dit zoals bijv. nodig is bij die bult tgv de interactie tussen de LS-impedantie en lowpass filter met lage Fx.
O, ik kan het niet terugvinden. Ik doel op een ongefilterde basreflex/gesloten respons, en NA filtering.
Is een gelijke respons, met een veel lagere impedantie wat je bedoelt met het verstoken van vermogen? Ik heb daar nooit bij stil gestaan, ik wilde vaak alleen maar in de buurt blijven van de ongefilterde respons & niet onder 3 ohm zakken.wouter schreef: ↑zo 05 dec 2021, 22:25LOL, naar je eigen boxsim file ongefilterd over gefilterd (stippellijn/lichtgrijs)
Er is geen dB verdwenen, zelfs wat erbij gekomen breed rond 80hz. Maar de impedantieplot is gefilterd wel enorm gezakt, is dat wat je bedoelde aan verliezen? Even luid, maar er loopt nu meer stroom, vermogen of Watts![]()
Misschien wel dus... Een semi-flexibele aluminium slang wordt als idee aan de hand gedaan in Hobby Hifi 2018-1.
Met basgitaar is er vrijwel geen verhullende andere muziek als iemand een kastje test. Een beetje net als een subwoofer beoordelen, zonder dat de rest van het systeem meespeelt.
Het gaan voornamelijk over airflow restrictie.wouter schreef: ↑wo 08 dec 2021, 0:23Met basgitaar is er vrijwel geen verhullende andere muziek als iemand een kastje test. Een beetje net als een subwoofer beoordelen, zonder dat de rest van het systeem meespeelt.
Ik kan me niet herinneren dat het ook maar 1x goed gegaan is, met bouwmarkt PVC noch met Intertechnik poorten of bijv. de Visaton BR25.50
Nou heb ik in mijn kasten totaal geen opties waar allemaal een poort kan, maar hoe zou de positie nog sterk uitmaken? Dat heb ik nog nooit gehoord... De kasten zijn trouwens te klein voor storingen uit de poort die noemenswaardig zijn, het gaat echt om puffen / chuffing.
B-112.jpg
Deze 125mm diameter poort wordt later nog wel een stuk gedraaid, waardoor het uiteinde meer vrij in de 30 liter kast hangt.
b-120.jpg
Hier nog meer van die ongein... het laatste stuk poort (2x) is later nog 15 cm lang geworden om de afstemfrequentie van 43Hz te halen.
https://www.rubbermagazijn.nl/slangen/t ... c9EALw_wcBHans Nootdorp schreef: ↑wo 08 dec 2021, 12:39Hier zou ik misschien ook nog wel iets in zien.
https://www.pvc24.nl/shop/pvc-vijversla ... -per-meter
Als die slang voldoende flexibel is, heb je geen bochtstukken nodig.
43 mm binnenmaat is wel wat krap voor Vd van ca. 100 cm3, maar 2 stuks parallel komt overeen met ca. 60 mm binnendiameter, wat net mooi lijkt....
Edit: 2 stuks pijpen met diameter 70% moeten weer even lang zijn als 1 dikkere.
Bijgeluiden als in resonanties, of poortruis?wouter schreef: ↑wo 08 dec 2021, 20:12@Bart: mijn ontwerp gaat met 225W en een afstemming op 43Hz precies goed met 17m/s luchtsnelheid bij Xmax van de 10" en 125mm poort per woofer. BIj basgitaar hoor je dan al lang bijgeluiden, want het is geen gefilterd signaal - dus zitten beste pieken in. Bij home audio zie je nooit zulke grote poorten, nou ja - bijna nooit.
edit: https://www.ho-michielsen.nl/koi-en-vij ... slang-50mm
ook wellicht interessant
De woofer is daarvoor ongeschikt, wellicht dat het met een ander gebruik van de spoelen kan maar in WinISD zie ik in 3,5 liter -3dB @ 76Hz. Dus een GHP constructie is kansloos. 57Hz en 43Hz voor -6 en -10dB.Hans Nootdorp schreef: ↑zo 12 dec 2021, 10:01Ergens in mijn achterhoofd gaat ook nog het idee rond van die Dayton E150 in een CB. In 6 a 7 l. zou die het heel aardig kunnen doen. Maar dan vind ik wel dat ie iets lager moet gaan. Dat zou natuurlijk kunnen met een Linkwitz Transform maar eigenlijk wil ik niet acrief filteren...
Heeft iemand wel eens onderzocht of een LT passief te realiseren is? Volgens mij ga je dan aan gevoeligheid wel omlaag, mar een dB of 5 a 6 zou ik misschien nog wel acceptable vinden.
Ik ben benieuwd naar gedachtes en/of ervaringen hierover.