Hoi,
Ik was net als de topic starter bezig met het opknappen van een Pioneer PL112-D.
Ook ik heb daar een Philips GP400 elementen in gezet met een nieuwe naald.
En ook ik heb hetzelfde probleem..... Een enorme opbouw van statistische lading in de platter.
Als je een LP afspeelt, en daarna de centre pin aanraakt, krijg je een flinke tik van de ontlading.
Ik ben uiteraard heel nieuwsgierig of de T.S. al een oplossing heeft gevonden?
Ik had op het web al gezien dat een te strakke snaar hier mogelijk de oorzaak van kan zijn, dus een nieuwe is al besteld.
Ik heb al aan diverse platenspelers geknutseld, maar zoveel statische opbouw als bij deze Pioneer heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
micro elektrocutie via draaitafel ;-p
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: micro elektrocutie via draaitafel ;-p
Daar is eigenlijk maar 1 oplossing voor: Een geleidende meeloopborstel die de statische elektriciteit afvoert. De wrijving tussen naald en vinyl genereert die statische elektriciteit. Zeker als de luchtvochtigheid laag is zoals in de winter. Plaat van te voren afvegen met een koolstoffiberborstel helpt ook. Zij het maar tijdelijk. En verder zijn rubberzolen i.c.m. nylon vloerbedekking is ook een fantastische generator voor statische elektriciteit. Het hoeft dus niet per se je DT te zijn en is dat vaker de oorzaak dan je denkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij de Lencomatic borstel zat een mat die geleidend was
Klopt en er was ook een systeem van "nat" afspelen van Lenco. Er zijn ook losse oplegmatten te koop die geleidend zijn. Alleen is dat niet de oplossing. Het vinyl zelf is dermate isolerend dat de statische elektriciteit t.g.v. de naaldwrijving niet er dwars doorheen gaat maar er op blijft liggen. Je blijft dan tikken door ontlading naar het element houden bij droge lucht. Daar helpt alleen een geleidend koolfiber meeloopborsteltje. Er is wel een hele mooie en goede van geprepareerd marterhaar van Transrotor maar die kost wel een paar 100 euri.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat Lencomatic systeem met borsteltje in de kap, en statisch afvoer via de as blijft prachtig