Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oscilleren?
C14 C15 losnemen of R32 kortsluiten.
Beide 1k en 4k7 dichter bij buisvoet.
C14 C15 losnemen of R32 kortsluiten.
Beide 1k en 4k7 dichter bij buisvoet.
Laatst gewijzigd door Rene_Nhz op za 27 nov 2021, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja dat lijkt mij ook het probleem oscillatie is de enige reden die ik kan bedenken om daar een negatieve spanning te krijgen.
De versterker zou prima moeten werken zonder feedback gooi die eerst eens los zoals de voorganger schreef.
Rob
De versterker zou prima moeten werken zonder feedback gooi die eerst eens los zoals de voorganger schreef.
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Op m’n 100MHz scope zag ik niets, maar kan de 1GHz scope wel even van de plank halen. Pak ik gelijk een zakje ferrietkralen en kijk even wat er zonder globale lus gebeurt.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, gewoon stuk massief draad met een ferrietkraal erop, karakteristieke impedantie pakweg 600 Ohm bij 1MHz.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Juist, ik begrijp nu welk type jij bedoelt. ik bedoelde deze op de foto, vaak gebruikt bij zenders.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Jawel maar een varken heeft geen 6 gaten in de neus
Dit is wat een varkensneusje genoemd wordt:
En deze wordt, of eigenlijk werd, veel voor antennebaluntrafootjes gebruikt voor de FM band en TV banden:
En deze wordt, of eigenlijk werd, veel voor antennebaluntrafootjes gebruikt voor de FM band en TV banden:
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 27 nov 2021, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja in de FM dipool zaten ze. Toch kochten wij ze als varkensneusje. En kregen we degene die ik aangaf

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je kunt daar schema technisch gezien geen negatieve spanning hebben. Dat rooster hangt aan de massa via R21 en verder via C15 aan de hoogspanning.. misschien is die 470k niet genoeg om de electronenwolk weg te laten vloeien. Op beide roosters van de ecc99 zou 0 volt moeten staan
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Een electronenwolk is negatief dus dat zou niet de oorzaak zijn.molekuul schreef: ↑za 27 nov 2021, 19:06Je kunt daar schema technisch gezien geen negatieve spanning hebben. Dat rooster hangt aan de massa via R21 en verder via C15 aan de hoogspanning.. misschien is die 470k niet genoeg om de electronenwolk weg te laten vloeien. Op beide roosters van de ecc99 zou 0 volt moeten staan
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De spanningen op de rooster van de KT 88’s kloppen ook niet, deze zijn AC gekoppeld aan de ecc99 of je hebt een lek op je plankje of de koppel C’s lekken
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar je begrijpt dat ik dit meermalen heb nagemeten en geverifieerd, vandaar natuurlijk ook m’n vraag. Ik ga zowieso eerst nogmaals de scope eraan knopen om zeker te zijn dat e.e.a. niet staat de oscilleren en daarna eens kijken of inderdaad ipv. 470K b.v. 220 of zelfs 100K soelaas biedt, nadeel is wel dat ik deze weerstanden juist zo hoogohmig heb gekozen om de ingangstrap zo minimaal mogelijk te belasten.molekuul schreef: ↑za 27 nov 2021, 19:06Je kunt daar schema technisch gezien geen negatieve spanning hebben. Dat rooster hangt aan de massa via R21 en verder via C15 aan de hoogspanning.. misschien is die 470k niet genoeg om de electronenwolk weg te laten vloeien. Op beide roosters van de ecc99 zou 0 volt moeten staan
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Een lek op het plankje is heel plausibel eigenlijk. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
@Sander, heb je met de scoop ook oscillatie kunnen zien?
@Sander, heb je met de scoop ook oscillatie kunnen zien?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, die kloppen juist prima en conform de simulatie, plankje is 12mm watervast Meranti multiplex dat al jaren droog binnen ligt, dus daar lekt niets. Gemeten tussen twee spijkers op 5mm afstand is >100 mega Ohm, dus daar gaat het niet mis.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
ik heb wel eens wat metaals in m'n multiplex gehad *)
*) een leuke test of dat zo is, is wat er in gaan frezen zonder stofafzuiging. wel ff brandblusser paraat houden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, alles staat op de zaak en ik zit inmiddels weer thuis, wellicht dat ik morgen nog even die kant op ga, afhankelijk van wat de vrouw van plan is, anders wordt het maandag pas. Ik heb er wel even, kort, de scope aan vastgeknoopt, maar kon niks geks ontdekken.douwebakker schreef: ↑za 27 nov 2021, 19:19Een lek op het plankje is heel plausibel eigenlijk. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
@Sander, heb je met de scoop ook oscillatie kunnen zien?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
100 Mohm parallel aan de koppelcondensator geeft al een afwijking van ruim +1 V, alleen zal de afwijking nooit negatief worden.
Kan het zijn dat de versterker oscilleert dan en alleen dan als je je meetinstrument hebt aangesloten om die spanningen te meten? Dat kan zomaar als je bijvoorbeeld een universeelmeter met de gebruikelijke lange meetsnoeren gebruikt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik schreef >100, da’s wat mijn Fluke maximaal kan meten, dat kan dus 100.1 zijn, maar ook zomaar 1001. Ik heb eerder buizenversterkers gebouwd op dezelfde wijze en nooit geen nadelige effecten ervaren van het gebruik van Meranti multiplex.
Ik ga morgen in detail kijken met m’n luxe scope, dan zie ik gauw genoeg of, en waar/wanneer, er sprake is van oscillatie.
