Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Kan je straks zo de kast inschuiven, alleen de buisvoetjes wat ophogen 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik bedenk me nu net dat ik met de Hammond 1650R misschien net zoals bij de VanderVeen VDV-GIT80 trafo’s ook CFB toe kan passen, ze hebben immers allebei een 4-8-16 Ohm secundaire wikkeling? Dat het met de VDV-GIT80 kan is zeker, Menno past dat namelijk zelf ook zo toe, zie hieronder, maar kan ik dit ook zo doen bij de 1650R? Ik krijg altijd hoofdpijn als ik over serie en parallel schakelen van niet identieke trafo wikkelingen na moet denken, wie helpt mij even een stuk op weg?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Tegenkoppelen vanaf zwart en groen-geel en de wikkelingen in serie zoals in het 16 ohm-plaatje: zwart-geel aan groen. In principe moet dat werken, alleen kun je de 4 ohm-wikkelingen dan niet meer parallel zetten, dus zul je wat meer koperverliezen krijgen bij het aansturen van een 4 ohm- of 8 ohm-luidspreker.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo, even een fototje en dat ga ik nu eerst eens even wat eten!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daar gaat flink wat soldeertin inzitten op die koperen spijkertjes, of niet Sander?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Valt mee, het is grotendeels point to point kwa opzet, dus dat soldeer heb je toch nodig om de onderdelen aan elkaar te solderen. De spijkertjes zelf vertinnen snel en makkelijk en d’r blijft geen dikke klodder soldeer op liggen.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Erg leuk om te zien Sander , ik kan nooit de moed opbrengen om zo te bouwen, het moet bij mij gelijk in een kast
En ook direct resultaat
En ook direct resultaat
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Sander kennende zal hij wel soldeer op klossen van 1 kilo inkopen.
Maar je prototype ziet er keurig uit, moet ik zeggen.
Maar je prototype ziet er keurig uit, moet ik zeggen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Die 1kg klossen werken niet lekker, veels te zwaar, bestel er meestal vier van 250 gram, da’s veel prettiger werken! Dank voor het compliment, als ik mijn moeder moet geloven was ik als kind een uitblinker in ‘hamertje tik’
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Da's logisch, ja. ikzelf heb altijd van die spoeltjes van 1 ons, maar ik knip er steeds stukjes van 20 cm vanaf om mee te werken.
Als ik grotere spoelen zou gebruiken zou ik hetzelfde blijven doen, ben ik nu eenmaal gewend zo na al die jaren.
Als ik grotere spoelen zou gebruiken zou ik hetzelfde blijven doen, ben ik nu eenmaal gewend zo na al die jaren.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat doe ik ook altijd 20cm stukken afknippen, en daarmee solderen, maar het plankje van Sander ziet er weer prachtig uit, maar ik kies ook liever om het meteen in een kast te bouwen en van daaruit aanpassingen te doen.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Leuk dat het nu fysieke vorm krijgt .
Benieuwd naar hoe het gaat klinken
Benieuwd naar hoe het gaat klinken
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo, dat klinkt al heel behoorlijk, maar, ja er is altijd een maar, pas nadat ik twee uur bezig ben geweest met mij afvragen waarom e.e.a. behoorlijk vervormde bij een klein beetje signaal op de ingang. De reden? Omdat ik met m'n eigenwijze kop twee transistoren voor de stroombronnen had ingesoldeerd met de overtuiging dat dit NPN transistoren waren, ze kwamen immers uit het bakje met opschrift 'NPN', en om de clpu maar gelijk te verklappen; het waren natuurlijk PNP transistoren. Hoe ze daar dan terecht komen, geen idee, ik heb ze waarschijnlijk uitgesorteerd zonder m'n leesbril op en dan is een BC547C al gauw een BC557C of omgekeerd ...

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zolang er maar geen vonken er uit sprongen of dat er rook opsteeg (behalve misschien uit je oren) zal het wel loslopen, niet?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Maar je bent op de goede weg! Heb je gemeten aan een dummy load, of gewoon lekker een speaker eraan gehangen?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat komt hier ook regelmatig voorSSassen schreef: ↑vr 26 nov 2021, 17:11Zo, dat klinkt al heel behoorlijk, maar, ja er is altijd een maar, pas nadat ik twee uur bezig ben geweest met mij afvragen waarom e.e.a. behoorlijk vervormde bij een klein beetje signaal op de ingang. De reden? Omdat ik met m'n eigenwijze kop twee transistoren voor de stroombronnen had ingesoldeerd met de overtuiging dat dit NPN transistoren waren, ze kwamen immers uit het bakje met opschrift 'NPN', en om de clpu maar gelijk te verklappen; het waren natuurlijk PNP transistoren. Hoe ze daar dan terecht komen, geen idee, ik heb ze waarschijnlijk uitgesorteerd zonder m'n leesbril op en dan is een BC547C al gauw een BC557C of omgekeerd ...![]()
![]()
En dan weer met frisse tegenzin verder
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
En heb je de vervorming al gemeten om met de simulatie te vergelijken?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, ik zie even niet wat er misgaat, maar om de één of andere reden heb ik op de ECC99, de driver sectie, een positieve en negatieve spanning staan op de roosters, da's vreemd, want ik heb alles nu al 10x nagelopen, koppel condensatoren vervangen, weerstanden gecheckt op de juiste waarde etc. en dat is het allemaal niet. Als ik de ECC99 vervang voor een nieuwe ECC99, of een 6922 (met feitelijk hetzelfde instelpunt, alleen andere aansluitingen voor de gloeispanning) zie ik exact hetzelfde. Zie bijlages voor het schema en wat plaatjes van het prototype. Wie geeft mij het verlossende antwoord?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Is dat nou zo'n groot probleem Sander?
Je hebt op de kathode ruim 8V staan.
Per saldo is het dan toch positief.
Douwe
Je hebt op de kathode ruim 8V staan.
Per saldo is het dan toch positief.
Douwe
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Jawel, maar zoals je ziet zijn mijn stuurspanningen richting de KT88s nu niet gelijk, en dat behoren ze, bij benadering, wel te zijn.douwebakker schreef: ↑za 27 nov 2021, 16:02Is dat nou zo'n groot probleem Sander?
Je hebt op de kathode ruim 8V staan.
Per saldo is het dan toch positief.
Douwe
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Heb je de 2 KT's ook al omgewisseld om te kijken of daar het probleem zit?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Krijg je bij R19 en R20 wel exact dezelfde spanning?
En staan R10 en R11 hetzelfde ingesteld?
En staan R10 en R11 hetzelfde ingesteld?
