Dayton Epique drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

Een basspeaker onder zijn natuurlijk werkgebied (het veergecontroleerde gebied in) gaan DSPjen jaagt hem gewoon in de extra vervorming. Zonde van dit speakertje, zijn er zat goedkopere alternatieven.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 sep 2021, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Nou ik bedoel dit:

Ik ken niemand die in een studio werkt, ik passeer dagelijks een paar honderd voordeuren. Daarachter staat een receiver met boxen, of zoals steeds meer tegenwoordig een Sonos achtig actief systeem. Soundbars kunnen we daar evt ook onder rekenen.

Voor de rest is de markt nog conservatief met speakers van Coolblue, Hifi Klubben, Mediamarkt of de betere hifi zaak.

Een verdwaalde Devialet Phantom daargelaten, actieve luidsprekers is vooral B&O groot mee geworden.

Of ken je iemand met Backes & Muller? ;-)

Ik heb zeker 5 kapotte plaatversterkers in handen gehad de laatste 10 jaar. Merendeels subversterkers. Van mijn geliefde Infinity Overture 1 is dat ook het euvel. O wacht, van de Philips HTR9900 sub ook... en Herman group, ga zo maar door.

Een 43cm versterker is amper stuk te krijgen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ik ken vooral heel veel bedrijven die nu allemaal aan het omschakelen zijn.
Dus wel de voordelen van een Sonos/Soundbar, maar ook de kwaliteit van een wat meer serieuze speaker.

Home hifi is sowieso maar een klein marktje, zoals je zelf ook al aangeeft.

Maar goed, dan kun je toch altijd nog hybride gaan toch?
Laag actief, met z'n eigen versterker, mid-hoog aan de onderkant ook actief, maar de rest passief met z'n eigen receiver.
Win-win
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
Een basspeaker onder zijn natuurlijk werkgebied (het veergecontroleerde gebied in) gaan DSPjen jaagt hem gewoon in de extra vervorming. Zonde van dit speakertje, zijn er zat goedkopere alternatieven.
Dat wilde ik al gaan toevoegen.

85% van de Fs kan nog wel, maar daaronder wordt het gewoon gokken.
En meestal gaat dat niet heel lekker klinken.

In dit geval heeft die 5 inch eem Fs van 40Hz, dus laten we zeggen 35Hz minimaal op -3dB uiteraard.
40Hz is al laag voor een 5 inch, normaliter zou ik 50Hz zeggen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Wat je zegt, die omschakeling zie je nu... en terecht.

Het is bizar wat sommige merken uit hun design producten kunnen peuteren, door dynamische DSP. Niet een filter en dan fixed uit te versterken, zoals een DSP hier vaak ingezet wordt.

edit: ik weet niet waarom je schrijft dat home hifi een kleine markt is, en waar ik zoiets zou zeggen.
Licht en geluid forum heeft niet mijm interesse, ik hou van ontwerpen en luister graag thuis muziek.

De lijst van WhatHifi, Stereophile of the Absolute Sound staat vol met mooie producten, kleine markt is actieve luidsprekers voor thuis. Niet andersom ;-)

Dat er ook PA bestaat weet ik, mega grote andere markt. Bose of Harmen Group zijn daar ook weer de grootste spelers in.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 10 sep 2021, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Het is ook bizar hoeveel merken hun hele design om zeep helpen op die manier, of er maar een DSP tegenaan gooien, met alle ongemakken, kosten en onbetrouwbaarheid van dien. :lol: :lol: :lol:

"een dsp lost het allemaal wel op" 8-[ :cry:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

noem eens op dan, al die merken. Ben benieuwd hoeveel ik er dan ken...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ik ga hier niet zo even een paar merken noemen waar ik mee gewerkt heb en waarvan ik denk dat ze broddelwerk leveren.
Dat zou niet zo'n slimme zet zijn zeg maar, dat zullen ze niet zo waarderen.
Dus dat ga ik niet zomaar even delen, elk ander merk/persoon/bedrijf zou dat ook niet doen.
Ik vind het ook een beetje een rare/ongepaste vraag.

De strekking was ook dat tegenwoordig DSP (en ook FPGA) een beetje een buzz woord is.
Wie dat goed en niet zo goed doet is niet zo heel relevant.
Ging mij puur om het feit dat overal maar een DSP tegenaan gesmeten wordt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door wouter »

Begrijpelijk, wist niet dat jij met zulke merken gewerkt had.

Gelukkig is de wereld van basgitaar speakerkasten voorlopig nog een passieve constructie. Alles zonder een stekker, de versterker wordt toch op klank uitgezocht. Kan ik nog wel even door verder met mijn ontwerpen.

Maar on topic, die Daytons zijn interessant, maar wellicht vooral actief en compact - als 2-weg.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Actief MTM systeempje met een breedbander (MFM ofzo)

Of een micro array met twee subjes aan de achterkant.

Of mini versie (6 inch) en baby versie (5 inch) van de 8c.
Hiermee bedoel ik dus alles in 1 kast, waveguide-mid voorkant, en subjes aan de achterkant.

Als het compact moet, het budget er is, is dat zeker wel een erg leuke optie.
Met de 5 inch varianten moet alles wel passen in iets van 12-15 liter ofzo?
Met de 6 inch 18-22 liter?

Eventueel nog een enkel subje ergens in de kamer.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Ze zijn wel cute trouwens;


[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door PA5cAL1 »

Het is ook bizar hoeveel merken hun hele design om zeep helpen op die manier, of er maar een DSP tegenaan gooien, met alle ongemakken, kosten en onbetrouwbaarheid van dien.
Dat is wel een hele negatieve blik op DSP en naar mijn mening nergens op gebaseerd. Naar mijn idee lost het wel degelijk een heel aantal problemen op, zeker als de bron al digitaal is. Met passief filteren heb je veel te maken met trade-offs. Het is vrijwel onmogelijk om een design te maken met perfecte on-axis response, goede directiviteit, mooi faseverloop en een goede impedantie. Met het kastontwerp kun je al een hoop oplossen, denk aan een waveguide of een stepped baffle. Het mooie aan DSP is dat je met minder trade-offs hebt te maken. De impedantie is bijvoorbeeld niet iets om zorgen over te maken. Door middel van delays kun je de time alignment van de drivers verzorgen. Daarnaast hebben de laag drivers met DSP niet te maken met een serie R uit een passief filter waardoor er meer controle in het laag is. Het is erg kortzuchtig naar mijn mening om DSP meteen af te schrijven omdat je het met commerciële designs van massa elektronica merken identificeert (zal geen namen noemen).

Ik zelf denk dat actief filteren al dan niet met opamps of DSP de enige manier is om iets zinnigs met die dayton audio units te maken. Op zich lijkt me een paar desktop monitors met 5 inch units en laag dat een beetje door wil spelen tot 30 Hz geen gek idee. En ik geef wel toe, je verliest wel wat configureerbaarheid t.o.v. een losse amp met speakers. Ik neem dat graag voor lief en is weer een component minder in de setup. Zeggen dat DSP onbetrouwbaar is vind ik ook raar. Ik denk niet dat receivers vandaag de dag zo mega betrouwbaar zijn. Mijn Marantz wordt dusdanig heet dat je er een ei op kan bakken. Is allemaal cost engineered made in china met temperaturen die hoog oplopen, wachtend totdat de filter caps het begeven. Als je amps met ingebouwde DSP's bedoelt kan ik er nog iets bij voorstellen maar dat is natuurlijk niet de schuld van de DSP.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Het lost zeker problemen op, ik heb ook absoluut helemaal niets tegen DSP systemen.
Gebruik ze heel graag, maar mijn punt was dat er situaties zijn waar ze eerder misbruikt worden dan handig gebruikt worden.

Waarom lijkt iedereen trouwens de stap actieve analoge elektronica te vergeten?

Voor mij is het duidelijk dat Wouter trouwens niet DSP's zelf de schuld geeft, maar de implementatie ervan.

Tot zeker in kan het ook wel voor minder betrouwbare systemen zorgen.
Bij een DSP PCB design moet je gewoon op veel meer dingen letten tov een actief analoog design.
Dat laatste is veel robuuster.

Sterker nog, ik ken producten die al 20 jaar in het veld staan en inmiddels allerlei reparaties hebben gehad, maar waarvan het actieve filter nog steeds als dag 1 werkt. Een DSP blijft gevoeliger voor fouten.
Dat zeg ik als iemand die beide soorten heeft ontwikkeld.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door PA5cAL1 »

Fair enough, actief is ook wel een keer leuk. Alleen voor de zelfbouwer zijn dsp's makkelijker voor het tweaken enzo. Ik probeer vaak allerlei verschillende topologiën voordat ik op het definitieve filter beland. Op zich zou je het daarna analoog kunnen nabouwen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

viewtopic.php?f=44&t=29835

:sure: :sure: :sure: :mrgreen:

Wat ik meestal doe is filter eerst met DSP maken, kijken of het allemaal goed klinkt en doet, dan vertalen naar analoge print.
Dat kan natuurlijk ook in SMD, dan laat je het zelfs gelijk bestucken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Pjotr »

PA5cAL1 schreef:
Fair enough, actief is ook wel een keer leuk. Alleen voor de zelfbouwer zijn dsp's makkelijker voor het tweaken enzo. Ik probeer vaak allerlei verschillende topologiën voordat ik op het definitieve filter beland. Op zich zou je het daarna analoog kunnen nabouwen
Hmm, een passief filter analoog is dan toch wel wat weerbarstiger. Dat wordt nooit hetzelfde als je met een DSP geklust hebt. Was het maar waar.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door jvenema »

Je zit analoog natuurlijk wel met afronden van component waardes in de E reeks en met component toleranties. Dat is wel weer voordeel van DSP. En een fixed delay mis je en eventueel FIR. Maar los van de component waardes kun je het IIR stuk van DSP gewoon actief analoog doen. Passief analoog is weer stapje lastiger.
Gebruikersavatar
PA5cAL1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 12:00
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door PA5cAL1 »

En een fixed delay mis je en eventueel FIR.
Op zich valt dat wel redelijk goed te omzeilen. Bij mijn laatste project stonden de delays in de DSP uiteindelijk op 0. Door de flanken te optimaliseren in combinatie met het uitlijnen van de centra van de drivers telt het in principe perfect op.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Luxe probleem als je vanaf passieve filters komt :lol:

Sowieso heeft elk IIR/actief filter block sowieso group-delay.
Als je dat slim kiest met de juiste ordes, kun je daar ook nog wat mee compenseren.

Over het algemeen valt het idd best wel mee.
Totaal geen show-stopper.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Eindelijk een Klippel testje in de nieuwste Voice Coil Magazine.

Helaas enkel van de E150HE-44.

Wat iig leuk om te weten is, is dat een xmax van 13.6mm overeenkomt met 10% vervorming.
Voornamelijk gelimiteerd door de BL en wordt niet veroorzaakt door de Cms.
Dat is gewoon echt wel heel erg goed.

Dat valt net onder de 14.7mm spec.
Voor het laag/subwoofers wordt echter vaker 20% aangehouden, en dat wordt dus met gemak gehaald.

Wel is de 3e orde best wel hoog, maar de vraag is of dat hoorbaar is.
Hoewel de freq resp en off-axis resp niet de mooiste is van de wereld, kun je hem wel ook als mid-woofer inzetten

Hopelijk wordt de E180HE binnenkort ook getest.
Ik heb het vermoeden van wel, aangezien deze per ongeluk een paar keer genoemd wordt in de tekst.
Als je de resultaten van de E150HE een beetje extrapoleert, lijkt mij de 6 inch, E180HE interessanter.

Dus wanneer het echt perse klein moet, is het wel interessant.

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg 8 en 10 inchers voor hetzelfde geld of (veel) minder die veel beter presteren en/of harder kunnen.
Tevens ook prima klein te houden als een subje (< 10-15 liter).
Er zijn zelfs 6 inch subjes (en ook woofers) te vinden die ongeveer gelijk presteren.

De Fs van 40Hz is hier ook een limiterende factor, wil je (veel) lager, schiet de vervorming omhoog (zoals te verwachten valt)

Ik zou de E150HE persoonlijk niet veel lager dan 35-40Hz inzetten in een gesloten kast.
In BR kan dat natuurlijk wel lager, maar loop je tegen andere beperkingen aan in zo'n kleine kast.
Met een PR limiteer je het systeem sowieso helemaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Henkjan »

hoe hoog is de H3? en in welk gebied?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Henkjan schreef: vr 26 nov 2021, 18:36
hoe hoog is de H3? en in welk gebied?
Beetje lastig zo uit te leggen. Eigenlijk over de hele range wel.
Staat wel weer tegenover dat het wel erg laag is.

Misschien komt het binnenkort op de website, dat gebeurt wel met de meeste speakers (niet allemaal).
En anders trek ik het plaatje even met de hand over, dat mag ook met een verwijzing :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Libre Office werkt niet mee.

Freq is van 50Hz t/m 2kHz
Verticaal vervorming in %
SPL is 94dB op 1 meter en 16V

Vervolgens is de vervorming gemeten op 10cm afstand.
Gemeten met SoundCheck AudioConnect analyzer en een SCM microfoon.
Bijlagen
THD_E150HE_44.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door Henkjan »

redelijk SPL wel, maar 1½% H3 op 1kHz is wel veel hoor
in t laag blijft t wel mooi laag, daar zie je meestal dat t meer oploopt
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Dayton Epique drivers

Bericht door OWC »

Je kijkt naar de H2, de H3 is op 1kHz zo goed als weg.
De H3 bij 500Hz is wel wat storender

Bedenk wel dat dit een 5inch is.

Voor het laag doet hij het best goed.
Zoals ik al eerder zei, 10% vervorming op 13mm (dat is bij de Fs trouwens).
Het middengebied is een beetje meh
Voor hetzelfde budget zijn er betere 5" mids te krijgen, maar niet waar zoveel laag uit kan.
Plaats reactie