Printjes laten maken in de EU
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Printjes laten maken in de EU
Europacket. Hopen maar dat de douane een beetje voort maakt!
Re: Printjes laten maken in de EU
Re: Printjes laten maken in de EU
Op de rekening die ik bij JLC kan downloaden staat BTW, dus ik verwacht het niet.
Re: Printjes laten maken in de EU
Met EuroPacket is franco huis
Met DHL zelf sowieso wel maar ook nog eens 23 euries totaal aan handling kosten daarvoor...
Dat was ik er laatst aan kwijt. Met EuroPacket was het 10 dagen vanaf opsturen Gerbers totdat de koerier voor de deur stond. Die koerier was trouwens ook DHL met dezelfde gele bus, maar dan namens de afdeling DHL Deutsche Post 
Re: Printjes laten maken in de EU
Jeeeeuhj! Oh... Ik woon helemaal niet in Düsseldorf!
De verdere tracking gegevens zijn ook al bijzonder. Het zou om een zending gaan van 2 colli, maar het is echt maar één pakje met 5 kleine printjes. Volgens de DHL site komt dat door hergebruik van waybill nummers. Beetje slordig, zo heb je weinig aan track & trace.
Re: Printjes laten maken in de EU
Klopt wel. Het is afgeleverd bij DHL Expres in Dusseldorf en wel bij de service area 
Tja wat ze er daarmee doen?
Tja wat ze er daarmee doen?
Re: Printjes laten maken in de EU
Het EuroPacket blijkt als volgt te werken: JLCPCB verstuurt een paar dozen met pakjes naar een agent in Duitsland (PATAC GmbH in Düsseldorf blijkbaar), die de inklaring regelt en de individuele pakjes verder verstuurt. De printjes liggen nu dus bij de agent. Maar goed, de beloofde levertijd is 10 werkdagen, daarvan zijn er nu nog maar 5 voorbij. Nog even wachten dus!
Re: Printjes laten maken in de EU
Juistem! Het pakje is inderdaad vanuit Duitsland verder gestuurd. Door JLCPCB GmbH. Het lijkt allemaal uitstekend geregeld te zijn!
Re: Printjes laten maken in de EU
Mooi dat ze dat zo opgelost hebben.
Had zelf even geen behoefte aan nieuwe PCB's maar zo kan je weer gewoon bestellen.
Had zelf even geen behoefte aan nieuwe PCB's maar zo kan je weer gewoon bestellen.
Re: Printjes laten maken in de EU
Eigenlijk is het er alleen maar beter op geworden zo. Daarvoor kon je alleen met DHL rechtstreeks bestellen, of nog duurder FedEx. Zat je altijd aan hoge porto en handling kosten vast.
Re: Printjes laten maken in de EU
De printjes zijn binnen, ruimschoots op tijd. Gewoon vanuit Duitsland verstuurd, dus ik ga geen BTW naheffing krijgen. Netjes vacuüm verpakt met een zakje silicagel. De kwaliteit is prima. Voor net geen € 12,50 thuisbezorgd vind ik het spotgoedkoop.
Uiteraard heb ik het gebakje meteen opgebouwd. Ging zonder problemen, en toen de prik erop ging werkte het meteen!
Ik ben blij! 
Re: Printjes laten maken in de EU
Geweldige club JLC, kan ook hun smd assembly service van harte aanbevelen.
Wel jammer dat er zo'n gebrek aan onderdelen is, kost toch minimaal 5 minuten zo'n TPA er zelf op plakken.
Had bij bestellen nog niet door dat je in de drc een minimal mask diameter kon opgeven met als gevolg dat mijn via's zichtbaar zijn. Nuja, het werkt
Wel jammer dat er zo'n gebrek aan onderdelen is, kost toch minimaal 5 minuten zo'n TPA er zelf op plakken.
Had bij bestellen nog niet door dat je in de drc een minimal mask diameter kon opgeven met als gevolg dat mijn via's zichtbaar zijn. Nuja, het werkt
Re: Printjes laten maken in de EU
Duh, kun je dat niet in je PCB ontwerppakket in stellen dan, waar het hoort? Dat heet "Tenting" of "Via Tenting". Het wordt overigens bij productieprinten afgeraden bij via's > 0,4mm omdat met het afdekken er luchtinsluiting kan optreden. Bij het reflowen kunnen zulke via's dan "ontploffen".
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 03 dec 2021, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Printjes laten maken in de EU
Dat zijn een beste lading via's die daarin verwerkt is.
Heeft dat nog bepaalde voordelen om er zoveel te doen ?
Heeft dat nog bepaalde voordelen om er zoveel te doen ?
Re: Printjes laten maken in de EU
Via's kun je in principe niet genoeg doen
Het hangt een beetje van de toepassing af, de soort schakeling, en de lay-out af. Met snelle digitale printen voorkomt het HF "antennewerking" --> EMC. Maar ook als uV's bij analoge schakelingen in het spel zijn en een solide gnd belangrijk is. "Ontploft" zo'n dichte via onder een QFN package dan kan die een klein stukje opgelicht worden en/of kantelen/verschuiven met reflowen, met een slechte soldering tot gevolg. Er is dan een extra stap nodig door eerst die via's op te vullen. Dat heet "Pluggen" en kun je als extra opgeven bij de order als je dat wilt.
Re: Printjes laten maken in de EU
Jawel, had hem alleen nog niet ontdekt
De tpa3116 die ik gebruik schakelt op 700 khz met harmonische ver tot in de megahertzen en dan is het inderdaad zaak om de boel goed plat te slaan met via's, doe je dat niet dan hoor je dat terug in je signaal, helemaal met mV versnellingsopnemer niveaus in de buurt.
Klopt, daarom laat ik bij via's de silk open onder dat soort chips, dan lopen ze vol tijdens de hot air leveling fase. Zolang dat laatste een beetje netjes gebeurt blijft alles mooi vlak liggen.
Het kan hier en daar wat rechter maar voor het geld levert jlcpcb geen slechte assembly
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Printjes laten maken in de EU
Ik weet niet of je voor minimale vervorming gaat of voor kleinere spoel/minimale EMI, maar de vervorming van die TPA gaat omlaag bij lagere schakel frequenties.
Bij zulke schakelingen met hogere freq zijn 4 laags printen sowieso aan te raden.
Aangezien het verschil in prijs vandaag de dag bijna verwaarloosbaar is, maak ik bijna alles in 4 laags.
Wij gebruiken JLC ook heel veel.
Sterker nog, voor simpele printen gebruiken we steeds vaker ook easyeda, om de simpele reden dat het direct aangesloten is met hun leverancier LCSC en daardoor ook zo goed als alle footprints heeft.
Wat weer heel veel tijd scheelt in het tekenen, maakt voor hobby niet uit, maar ik wordt per uur betaald.
Soms betalen we zelfs een bedrijfje die footprints maakt, voor 20 euro kan ik het namelijk niet doen.
Het heeft wel een aantal rare bugs, maar zelfs pakketten waar je een paar ruggen voor neer moet leggen hebben nare bugs.
Bij zulke schakelingen met hogere freq zijn 4 laags printen sowieso aan te raden.
Aangezien het verschil in prijs vandaag de dag bijna verwaarloosbaar is, maak ik bijna alles in 4 laags.
Wij gebruiken JLC ook heel veel.
Sterker nog, voor simpele printen gebruiken we steeds vaker ook easyeda, om de simpele reden dat het direct aangesloten is met hun leverancier LCSC en daardoor ook zo goed als alle footprints heeft.
Wat weer heel veel tijd scheelt in het tekenen, maakt voor hobby niet uit, maar ik wordt per uur betaald.
Soms betalen we zelfs een bedrijfje die footprints maakt, voor 20 euro kan ik het namelijk niet doen.
Het heeft wel een aantal rare bugs, maar zelfs pakketten waar je een paar ruggen voor neer moet leggen hebben nare bugs.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Printjes laten maken in de EU
+1, assembly is best goed, ook goede ervaring mee. Let wel op met de actieve componenten, sommige bieden ze voor een prijs aan die maar een fractie van de distributeur prijs is. Dan weet je genoegmotoindo schreef: ↑vr 03 dec 2021, 8:27IMG_20211127_105102.jpg
Geweldige club JLC, kan ook hun smd assembly service van harte aanbevelen.
Wel jammer dat er zo'n gebrek aan onderdelen is, kost toch minimaal 5 minuten zo'n TPA er zelf op plakken.
Had bij bestellen nog niet door dat je in de drc een minimal mask diameter kon opgeven met als gevolg dat mijn via's zichtbaar zijn. Nuja, het werkt![]()
Re: Printjes laten maken in de EU
Zaken als vias afsluiten en silk open laten boven pads en vias is iets dat je in KiCad in kan stellen bij het genereren van de gerbers. Scheelt weer een boel zelf opletten, met zo veel vias zie je er makkelijk een over het hoofd.
In een vorig leven heb ik veel met Cadence gewerkt. Die werken met abonnementen, en die zijn heel duur, denk tonnen per jaar voor een handjevol werkplekken. Ondanks dat leek het pakket wel een insectenhotel!zelfs pakketten waar je een paar ruggen voor neer moet leggen hebben nare bugs.
Re: Printjes laten maken in de EU
Sommigen waren dat altijd al
Maar de betere zoals Protel, Orcad, Cadence zijn opgekocht door investeerders. Die pakketten waren al aan de prijs maar werden voor 4x over de kop weer aangeboden. Hoe kan dat? Veel grote bedrijven hebben een database van 30 - 40 jaar van een pakket en dat gaan aanpassen kost nog veel meer. Verdere modernisering en aanpassing wordt gedaan door heel andere programmeurs dan de oorspronkelijke ontwerpers. Zijn ook vaak weer IWABS en generen weer nieuwe insecten en mutaties van oude
In de begintijd, ergens begin jaren '90, kreeg ik van Cadence een "prachtige" offerte voor de PC, toen nog een 386 of misschien wel een 486, van schrik niet: FL 225.000,- En dat was nog met 75% onderwijskorting
Dat kun je je nu toch niet meer voorstellen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Printjes laten maken in de EU
En dan zeggen ze dat men "eerlijk" moet concurreren.
Right...
Right...
