Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Usecase:
Muziek luisteren wanneer de speakers eens niet gebruikt kunnen worden. Duh. Moet onderdeel worden van mijn Squeezebox systeem en dus gecombineerd worden met een streamer.

Probleem:
Hoogohmige hoofdtelefoon waarmee verschillende apparaten o.a. de Squeezebox spelers die ik heb moeite hebben. De laptop overigens niet maar dat vind ik niet handig in gebruik.

Oplossing:
Andere hoofdtelefoon kopen die wel door een van mijn Squeezebox spelers kan worden aangestuurd....... :sure:

Must-Have:
Versterker die de hoofdtelefoon beter kan aansturen. Compact apparaat dat doorgaans naast de bank waar ik veel zit op de grond staat, makkelijk op te pakken en ook elders in huis/serre te gebruiken, kast kan tevens als hoofdtelefoonsteun dienen wanneer niet in gebruik. Wireless netwerk, alleen een 230v snoer. 6.3mm aansluiting, volume knop en aan/uit schakelaar makkelijk bereikbaar/bedienbaar. Onderdeel zijn van de Squeezebox omgeving. Harde power-off moet mogelijk zijn (streamer hard/software).

Nice-to-Have:
Pauze/Play knop om de muziek even stop te zetten als dat nodig is zonder daarvoor naar telefoon of tablet te moeten grijpen.

Certainly-Not:
Volledige bediening met touchscreen en/of een aantal knoppen om favorieten op te roepen. Niet audiofiel/esoterisch, goed geluid volstaat.

Oplossingsrichting:

Streamer hardware:
of RPI Zero 2 W met een van de bijpassende DAC kaartjes met dezelfde vormfactor (Allo/IQaudio/HifiBerry/JustBoom)
of een ESP32 gebaseerd systeem bv de Polyvection DAC32 (uit de eigen behuizing halen)
voeding vanuit een kleine meanwell smps voeding.

Streamer Software:
PiCorePlayer op de RPI of de Squeezelite-ESP32 dan.

Pro RPI: meer open dan de ESP32 denk aan een pauze/play knop toevoegen via GPIO.
Pro ESP: sneller opstarten, compacter.

Hoofdtelefoonversterker:
TPA6120 gebaseerd, recht toe recht aan ontwerp a la Barry/Datasheet. Op DiyA staat ook nog een composite ontwerp rondom de TPA6120 maar dat is overkill.

LME49990/49960 gebaseerd maar eigenlijk alleen als backup scenario.

Pro TPA: weinig componenten, compact.
Con TPA: PCB layout en componenten plaatsing kritisch inzake stabiliteit.

Voeding: symmetrische voeding, klassiek: trafo, brugcel, buffer-elco, regel ic, etc etc.

Kastontwerp/assemblage/constructie:
Nog te bepalen.

Beren op de weg:
leverbaarheid/beschikbaarheid onderdelen en leadtime/kosten fabricage PCB in verre-oosten (Covid/EU BTW).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Eens even wat brainstormen over hoe je de verschillende onderdelen kunt samenvoegen.

1) Stack

RPI, DAC en voeding+versterker stacken. TRS jack en volume potmeter off-board.
Schermafbeelding 2021-11-04 om 22.06.23.png
2) "moederbord"

RPI en DAC op een moederbord zetten waar traces/connectoren op zitten om de extension header (GPIO) met elkaar te verbinden of via een losse flatcable maar dan heb je net als bij het stapelen mogelijk een wat minder WIFI signaal. Voeding en versterker op het moederbord. Voeding van RPI elders (is een schakelende....)
Schermafbeelding 2021-11-04 om 22.44.34.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Hoe het beste alles samen te voegen zal ook wat gedicteerd worden in wat voor soort kast het ondergebracht gaat worden....
Schermafbeelding 2021-11-04 om 23.07.57.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Barry2001 »

Leuk idee. Je hebt de wereld aan mooie connectoren om te stacken, zodat je het compact kunt houden, maar die heb je ook al in gedachten zo te zien.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

topview.jpg
Het is maar een probeersel....iets dat naast de sofa staat, met een paar steunen/voetjes dat hij stabiel(er) staat. Voorkant dus omhoog gericht.

Voor en achterpaneel als/cnc en de behuizing een 3D print.

Of gewoon liggend.
Frontview.jpg

Maar in ieder geval zinvol om een idee te krijgen hoe ik het binnenwerk kan organiseren: de printjes stacken en op de achterwand bevestigen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Pfff, Reichelt, Mouser, Conrad, SoS, Kiwi beoogde RPB3B+ niet op voorraad, Mouser geeft zelfs aan Mei 2022. Bij Sinuss(Farnell) gelukkig wel nog een....nu hopen dat de voorraad info klopt. Blijft wel shopping around, andere spulletjes weer van elders.

Ja toch een gewone RPI en niet zo'n ienie-minie Zero 2W. Steek er een Hifiberry DAC 2 Pro op. Die heeft een hoofdtelefoon uitgang die ik even voorlopig al gebruik. Zou die tegen de verwachting in mijn AKG heel goed aankunnen (en niet ruisen etc etc) dan komt de versterker rondom de TPA6210 wel op losse schroeven te staan en wordt zoiets als volume via een rotary-encoder gedaan, software die dat dan vertaald in commando's richting LMS.

Over een paar dagen als het allemaal in huis is maar eens verder kijken....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door ray5150 »

Ik vind dat wel mooie knoppen, met rode profieltje erop.
Is dat gebaseerd op een bestaand model, of zijn die zelf bedacht ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef: di 09 nov 2021, 23:05
Ik vind dat wel mooie knoppen, met rode profieltje erop.
Is dat gebaseerd op een bestaand model, of zijn die zelf bedacht ?
Zelf bedacht Ray.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

Ik heb hier ooit HP versterkers met de LME49600 voorbij zien komen. Lijkt mij een prima alternatief. search.php?keywords=LME49600 Die is prima leverbaar bij Mouser. Zie ook https://www.ti.com/lit/ug/snaa052a/snaa052a.pdf
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

En waar ik al zo’n onderbuik gevoel over had gezien de slechte verkrijgbaarheid…..mailtje van Sinuss: oops, niet op voorraad, eind november pas weer.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Dat eind november weer leverbaar zijn: ik las er overheen, bleek eind november volgend jaar te zijn :shock: toen ik een paar uur later de mail toevallig nog eens las. Bestelling geannuleerd dus. Dan wat verder zoeken waar nog iets te krijgen is. Reichelt bleek nog wat van de nieuwe RPI ZERO 2 op voorraad te hebben, die dan maar eens genomen en inmiddels in huis.

Qua PiCore en PiCorePlayer is de Zero 2 wel nog bleeding-edge en wou niet booten. Met wat lezen en hulp van het Slimdevices/LMS forum nu wel aan de praat en hij boot in 19sec, best netjes.

Binnenkort de header nog solderen en dan de DAC er op prikken.
goodies.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Header zit er op en de zaak speelt. In eerste instantie kwam er niks uit en na wat zoeken bleek er nog wat aan de Alsa instellingen getweaked moest worden want de hoofdtelefoon uitgang blijkt een eigen instelling te hebben en dat volume stond zo goed als dicht met -60dB. Het klinkt heel behoorlijk maar een meer krachtige versterker om de AKG aan te sturen is wel wenselijk want het volume moet ik in LMS, zeker met zachter opgenomen klassieke muziek, zo goed als helemaal open draaien.
0E7647EC-1253-4C9E-A3C2-8981509B2360.jpeg
Let even niet op gekraakte huls van de TRS plug, Al drie keer vergeten bij een bestelling een nieuwe mee te bestellen…..

Versterker wordt dan “natuurlijk” op de lijn uitgang aangesloten waarvoor naast de RCA connector’s ook nog een pinheader met audio L + R op de DAC print zit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Concept hoe het zou kunnen. Alles op een print/moederbord. Smal maar diep voor een overeenkomstige vorm van de kast.
Schermafbeelding 2021-11-18 om 22.25.08.png
de SMPS om de RPI en DAC te voeden, dan de linieare voeding voor de hoofdtelefoon versterker. De rpi en dac worden op het moederbord geprikt en zo van sap voorzien. Tussen de dac en de potmeter/trs connector komt dan de versterker te zitten. Of de potmeter en aansluiting op de print komen of alleen via een connector zie ik nog wel. Bedrading loopt dan zo veel mogelijk via de moederbord print zoals de voeding van de RPI en DAC (via de GPIO Extension). RPI en DAC zijn ook via het moederbord met elkaar verbonden. Kan zijn dat ik de SMPS nog door een normale linieare voeding vervang. 5V 2,5A is voldoende RPI/DAC te laten werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Henkjan »

je hebt ook smps voor op een print toch?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef: do 18 nov 2021, 22:59
je hebt ook smps voor op een print toch?
Ja hoor, bv de IRM-15-5 ook van meanwell maar die lijkt spec matig wat minder dan die ik al heb (iets meer rimpel/ruis)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Regenachtige zondag, eerste stapjes om KiCad (of in eerste instantie...KiKak) een beetje in de vingers krijgen. Na 2 uurtjes wat stoeien en een KiCad for Dummies achtig handleidingkje lukt het al om een klein schemaatje te maken. Toch even wennen hoor.
Schermafbeelding 2021-11-21 om 15.16.50.png
Wordt nog wel even wat gedoe/gepiel straks om de de juiste footprints met de connecties op de juiste plek te vinden cq zelf te maken. Zo kon ik o.a. (nog) niet een EI48 transformator fotoprint vinden zoals bv Myrra & Block die gebruikt, 2 pennen primair en 2 of 4 pennen secundair.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Barry2001 »

Gelijk een goedbedoelde waarschuwing, kijk enorm uit met de bijgeleverde KiCad libraries, onbetrouwbaar. Zitten echt vol fouten. Ik adviseer eigenlijk altijd om zelf je libraries (schema symbolen / footprints) te bouwen, maar ik snap ook wel dat dit niet voor iedereen even makkelijk is. ALS je al iets bestaands gebruikt, controleer het 3 keer. Of eigenlijk 4 keer.

Wat een goede test is als je layout klaar is, print 'm uit naar pdf, 1:1. Maak hier een hardcopy van, dan kun je in elk geval eenvoudig je componenten 'passen' voordat je het bord besteld.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Ja hoor, zekers Barry, check and double check. En zelf de footprints maken is ook onderdeel van het leerproces. Eerst schema verder uitwerken, is niet heel complex, dan footprints goed zetten, dan board layout doen waar e.e.a. rondom de TPA wel het meest kritisch is en ik als onervaren lay-out’er nog wel voor review zal aankloppen alhier.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Lampje »

Gaat al fout met de 78m05 daar komt geen 12 volt uit.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Lampje schreef: zo 21 nov 2021, 19:28
Gaat al fout met de 78m05 daar komt geen 12 volt uit.
:lol: :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef: di 09 nov 2021, 23:05
Ik vind dat wel mooie knoppen, met rode profieltje erop.
Is dat gebaseerd op een bestaand model, of zijn die zelf bedacht ?
Ach, kijk,

Met wat rondstruinen op zoek naar nette knopjes bleek zoiets op deze aard toch al te bestaan, check maar eens bij OKW.

https://www.okw.com/de/category/ad76a94 ... e66ed5/pdf
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door OWC »

hsmeets schreef: zo 21 nov 2021, 15:30
Regenachtige zondag, eerste stapjes om KiCad (of in eerste instantie...KiKak) een beetje in de vingers krijgen. Na 2 uurtjes wat stoeien en een KiCad for Dummies achtig handleidingkje lukt het al om een klein schemaatje te maken. Toch even wennen hoor.
Als KiCad niet helemaal je ding is, kan ik zeker EasyEDA aanraden.

Die zit gelijk gelinkt met JLCPCB en LCSC.
Daardoor zijn er echt duizenden footprints al beschikbaar die goed passen en werken.
Daarnaast zit er ook nog een user database bij.
Dit moet je wel altijd even dubbel checken, maar het merendeel is daar ook goed van.

Persoonlijk vind ik het ook een stuk intuïtiever werken dan KiCad (maar bijna alles is dat :lol: )
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door hsmeets »

Dat valt wel mee, bedoel vooral dat het even zoeken is waar alles zit. Ik lees dat KiCad 6 (nu als RC1) ook wat 'normaler' werkt: dwz klik met de muis om iets te selecteren en niet dat je zoals in v5 de muispointer er boven laten zweven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: zo 21 nov 2021, 16:32
Ja hoor, zekers Barry, check and double check. En zelf de footprints maken is ook onderdeel van het leerproces.
Yup! En dat geldt niet alleen voor KiCad maar voor vrijwel ieder PCB pakket. Gewoon a.d.h. van de datasheet zelf je footprints en libraries maken en bijhouden. Je weet dan wat je hebt. Voor de hobby is het volstrekt niet spannend of het allemaal wel volgens de IPC standaard is. Als het voor jou maar goed werkbaar is. Mijn ervaring is dat als je het eenmaal door hebt een footprint zelf maken sneller gaat dan het web er voor afzoeken.

Ik heb er verder nog niet naar gekeken maar Mouser heeft voor hun componenten een complete footprint bibliotheek. Zo te zien ook voor KiCad. http://ms.componentsearchengine.com/pcb-libraries.php
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoofdtelefoon versterker (plus streamer).

Bericht door Henkjan »

ik vind KiCAD fijn werken hoor, paar eigenaardigheden in t UI mss, maar niets geks
en ja, footprints gewoon zelf maken. is niet zo lastig, kost wel wat tijd, maar daar is t hobby voor toch
Pjotr schreef: di 23 nov 2021, 16:58
Ik heb er verder nog niet naar gekeken maar Mouser heeft voor hun componenten een complete footprint bibliotheek. Zo te zien ook voor KiCad. http://ms.componentsearchengine.com/pcb-libraries.php
zo compleet is die niet helaas, en wat er in zit is vaak maar half. maar als startpunt voor zelf een component aanmaken is t wel handig. maar ook hier moet je t zelf goed checken
Plaats reactie