Toroidy PP uitgangtrafo's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 18:43
SSassen schreef: di 16 nov 2021, 18:01
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Primair en secundair tegelijk samen wikkelen kan dan toch alleen maar als primair en secundair hetzelfde aantal wikkelingen heeft? Hoe doe je dat dan? Je hebt dan sowieso een hele hoge koppelcapaciteit tussen primair en secundair als beide samen tegen elkaar liggen. En zeg 400V tussen twee koperlakdraden tegen elkaar?
Nou je maakt allemaal blokken je kan 1 draad primair en 2 draden secundair tegelijk wikkelen en dan meerdere keren Pjotr
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door Pjotr »

Nee ik kan het je niet vertellen Sander. Ik kan mij geen voorstelling maken van wat je bedoeld. Daarom vraag ik het je nader. Misschien verduidelijkt een tekeningetje e.e.a.?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door Pjotr »

OpaBert schreef: di 16 nov 2021, 18:47
Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 18:43
SSassen schreef: di 16 nov 2021, 18:01
Bij bifilair wikkelen van een trafo liggen de primaire en secundaire wikkeling naast elkaar en worden samen gewikkeld, dit zorgt voor een optimale koppeling tussen de windingen met als voordeel beter hoogfrequent gedrag. Vervolgens wordt er in lagen op elkaar gestapeld, ipv. b.v. eerst de primaire winding in één keer te wikkelen en daaroverheen de secundaire. Hoe het precies zat met de netto winst, of verlies, in inductiviteit en capaciteit t.o.v. een blikpakket weet ik niet meer, da's te lang geleden dat ik mij daarin verdiept heb, je kunt uiteraard eindeloos spelen met hoe je de wikkelingen stapelt, maar ook hoe je ze daarna weer aan elkaar knoopt. Je ziet bij de betere UTG's dat de secties aan elkaar gekoppeld worden via de soldeerlippen op de trafo.
Primair en secundair tegelijk samen wikkelen kan dan toch alleen maar als primair en secundair hetzelfde aantal wikkelingen heeft? Hoe doe je dat dan? Je hebt dan sowieso een hele hoge koppelcapaciteit tussen primair en secundair als beide samen tegen elkaar liggen. En zeg 400V tussen twee koperlakdraden tegen elkaar?
Nou je maakt allemaal blokken je kan 1 draad primair en 2 draden secundair tegelijk wikkelen en dan meerdere keren Pjotr
Ah op die manier. Dus zeg 10 draden primair samen met 1 draad secundair? En die primaire zet je allemaal in serie? Zoiets? Maar dan krijg je toch een hele hoge wikkelcapaciteit? En zit je nog steeds met een hoge B+ direct tegen de secundaire speakerwikkeling.

Overigens IM is eigenlijk een soort van amplitude modulatie. Dat moet je bekend voorkomen denk ik? :D B.v. Door niet-linairiteit moduleert die 60Hz de 7kHz eigenlijk en dan krijg je 60Hz zijbanden op 6940Hz en op 7060Hz. Gebeurt dat in de muziek met b.v. lage tonen en hoge tonen dan krijg je er dus tonen er bij die er eigenlijk niet thuis horen. Omdat die extra tonen volstrekt niet harmonisch met de muziek samen vallen is het ook een gehoormatig vervelende vervorming.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 19:07
OpaBert schreef: di 16 nov 2021, 18:47
Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 18:43

Overigens IM is eigenlijk een soort van amplitude modulatie. Dat moet je bekend voorkomen denk ik? :D B.v. Door niet-linairiteit moduleert die 60Hz de 7kHz eigenlijk en dan krijg je 60Hz zijbanden op 6940Hz en op 7060Hz. Gebeurt dat in de muziek met b.v. lage tonen en hoge tonen dan krijg je er dus tonen er bij die er eigenlijk niet thuis horen. Omdat die extra tonen volstrekt niet harmonisch met de muziek samen vallen is het ook een gehoormatig vervelende vervorming.
Ja hoor ik weet dat maar al te goed
IM meet opstelling gemaakt om de IM van een kortegolf versterker te meten
Heel wat uren zoet mee geweest , er waren er niet veel die me daar mee konden helpen
Cor Hartman PA0CHN die heeft daar een heel artikel over geschreven idem PE0SSB
Beide hadden een bouw doos gemaakt van een kortegolfzendontvanger
Dat viel niet mee om IM te meten van een Kortegolfzender
De Takeda Riken spectrumanalyzer met een 0,1-100 mhz Module er in
Een dubbeltoongenerator met 2 signalen welke geen harmonische verband mochten hebben en moesten door een 2,4Khz midden frequent
Filter kunnen Daar was ik trots op als een Aap met 7 ... dingen :lol:
jwvanwijngaarden
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 15:46
Locatie: Utrecht

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door jwvanwijngaarden »

Sander, dank voor de toelichting. Ik snap je verhaal deels, en realiseer me dat er -zeker de discussie volgend na jouw reactie gelezen hebbende- dat er nog een wereld achter zit. Als beginner kan ik alleen maar blij zijn dat Ogonowski kennelijk goed nagedacht heeft over zijn trafo`s. Mijn Annastasia heeft m`n verwachtingen overtroffen. Nooit gedacht dat ik kennelijk mede door die trafo`s zo`n goed spelende versterker kon bouwen.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door diymartin »

Ik ben toch maar voor een set C-kern uitgangen van Vlaartronic gegaan.
Gezien ik een 8-16 ohm uitgang wenst , was het prijs verschil niet heel erg groot meer.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door diymartin »

Inmiddels staat de versterker proef te spelen op een plankje , de el84 blijft toch een verassend buisje !
Bron: https://i.postimg.cc/qqHgfFTC/IMG-2298.jpg
Bron: https://i.postimg.cc/qqHgfFTC/IMG-2298.jpg
Laatst gewijzigd door Marp op ma 17 jan 2022, 7:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: externe afbeelding bij het bericht gevoegd. Dit in het vervolg graag zelf doen, zodat topics ook in de toekomst leesbaar blijven.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door SSassen »

Foto’s even hier uploaden en niet via een derde partij da’s echt een prima recept voor het onleesbaar maken van een topic omdat ze óf niet werken, zoals nu, ik moet een account maken bij de derde partij om je foto te kunnen bekijken, óf omdat ze op termijn niey meer beschikbaar zijn.
diymartin
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:40

Re: Toroidy PP uitgangtrafo's

Bericht door diymartin »

O:) Ik zal dat de volgende keer zeker doen !
Plaats reactie