Bouw "dartzeel" versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Blijf zeker van dit avontuur verslag doen. Op zich wel een leuk experiment en als je het aan de praat krijgt kan het best nog wel leuk klinken mits hij in zijn klasse-A gebied blijft, en niet te hard zoals Timpert al zei.
Als ik 't zo 's bekijk komt je in klasseA niet verder dan zo'n 50mW sinus in 8Ω (rustsrtoom iets meer dan 100mA).
Maar ja, zou volgens mtb wel genoeg zijn :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Ah!buis »

dubbel
Gebruikersavatar
IkBenIk
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 29 mar 2013, 21:02
Locatie: Vladivostok

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door IkBenIk »

Ga eens op zoek naar schema's van de auxiliaries. Het in post #1 afgebeelde kastje bevat meer dan het afgebeelde schema toont. Misschien wel een DC-servo. Voorgestelde mod; 22.000 uF van R9/R10 naar gnd, waarom? R9/R10 ligt al aan gnd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Blijf zeker van dit avontuur verslag doen. Op zich wel een leuk experiment en als je het aan de praat krijgt kan het best nog wel leuk klinken mits hij in zijn klasse-A gebied blijft, en niet te hard zoals Timpert al zei.
Als ik 't zo 's bekijk komt je in klasseA niet verder dan zo'n 50mW sinus in 8Ω (rustsrtoom iets meer dan 100mA).
Maar ja, zou volgens mtb wel genoeg zijn :lol:
Anne
Maar om hem dan met 55V te gaan voeren? :shock: Nee dit is echt wel back to the 60-ties met de authentieke cross-over vervorming :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Ah!buis »

IkBenIk schreef:
Ga eens op zoek naar schema's van de auxiliaries. Het in post #1 afgebeelde kastje bevat meer dan het afgebeelde schema toont. Misschien wel een DC-servo. Voorgestelde mod; 22.000 uF van R9/R10 naar gnd, waarom? R9/R10 ligt al aan gnd.
De bedoeling is om die C tussen R9/R10 en massa te zetten, dus eerst verbinding doorknippen.
Maar om 2 x 390Ω te ontkoppelen lijkt met zelfs 1000µF ruim voldoende.
Anne
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door timpert »

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

Er is wat voortgang. Afgelopen zaterdag eindelijk ffn tijd gehad.
Komende week transistoren matchen.
Bijlagen
20211113_141653.jpg
20211113_132051.jpg
20211113_115137.jpg
20211113_114816.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Shadow »

Kijk! Lekker bezig!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door timpert »

Heerlijk werk, printjes bestukken. Ziet er netjes uit!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Barry2001 »

Ziet er al goed uit zo!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Pjotr »

Wat een werk... netjes!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door timpert »

Pas wel op met het printje van de softstart, ik zie daar netspanning voerende sporen vrij dicht bij de montagegaten lopen. Check even hoe groot de lucht- en kruipweg is wanneer je 'm hebt gemonteerd. Strikt genomen heb je aan 3mm genoeg voor dubbele isolatie (impulsspanning 4 kV, vervuilingsgraad 2), maar het is verstandig om een niveau hoger (impulsspanning 6 kV) te gaan zitten en 5,5 mm aan te houden. Bij twijfel kan je 'm natuurlijk altijd met kunststof afstandshouders monteren, hoewel dat misschien niet stevig genoeg is voor gebruik met Fastons.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

timpert schreef: ma 15 nov 2021, 14:35
Pas wel op met het printje van de softstart, ik zie daar netspanning voerende sporen vrij dicht bij de montagegaten lopen. Check even hoe groot de lucht- en kruipweg is wanneer je 'm hebt gemonteerd. Strikt genomen heb je aan 3mm genoeg voor dubbele isolatie (impulsspanning 4 kV, vervuilingsgraad 2), maar het is verstandig om een niveau hoger (impulsspanning 6 kV) te gaan zitten en 5,5 mm aan te houden. Bij twijfel kan je 'm natuurlijk altijd met kunststof afstandshouders monteren, hoewel dat misschien niet stevig genoeg is voor gebruik met Fastons.
Ja goeie. Dat bestuckte printje komt zo van ome ali af.
De schroefjes wellicht ook even strategisch selecteren met kleine kop.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Pjotr »

Gewoon nylon schroefjes... Of beter nylon spacers met een clip. Ik gebruik deze https://nl.farnell.com/ettinger/06-53-0 ... dp/1466945 Is wel voor 4mm gat maar dat lijkt mij geen probleem.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

Pjotr schreef: ma 15 nov 2021, 19:36
Gewoon nylon schroefjes... Of beter nylon spacers met een clip. Ik gebruik deze https://nl.farnell.com/ettinger/06-53-0 ... dp/1466945 Is wel voor 4mm gat maar dat lijkt mij geen probleem.
Aaah nice. Thnx!

Nog even een vraag omtrent het matchen van transistoren of ik het zo juist heb?

Q1 en Q2 -> als paartje matchen op hFE
Q3 en Q4 -> als paartje matchen op hFE
Q5 en Q6 -> als paartje matchen op hFE
Q7 en Q8 -> als paartje matchen op hFE
Q9 en Q10 -> als paartje matchen op hFE
Q90 en Q100 -> als paartje matchen op hFE
Q11 en Q12 -> als paartje matchen op hFE

Zijn er nog bepaalde paartjes waarbij het voorkeur heeft om een hoge of lage hFE aan te houden?
En moet ik ook nog iets uit doen op de "Vf" of is dat niet van belang?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

Nou, die getallen dicht bij elkaar in de buurt laten komen gaat hem niet worden :(

OnSemi - MJL3281A - hFE 53-73
OnSemi - MJL1302A - hFE 124-128

OnSemi - MJE15033 - hFE 160-167
OnSemi - MJE15032 - hFE 87-97

HOTTECH - 2N5551 - hFE 141-142
CDIL - 2N5401 - hFE 152-184
Bijlagen
16370074099056829991793342065930.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door timpert »

Ik denk dat Hfe matchen niet zo veel zin heeft, je moet Vbe matchen. NPN met NPN en PNP met PNP. Je kan beginnen door de torren in diode te schakelen (emittercollector aan basis knopen), en er dan de verwachte ruststroom doorheen te sturen. Idealiter doe je het bij de juiste Vce (dus niet in diode) en bij de verwachte bedrijfstemperatuur, maar dat is ook weer zo veel meer werk. Ik begrijp wel een beetje waarom deze versterkers zo duur zijn!
Laatst gewijzigd door timpert op di 16 nov 2021, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: di 16 nov 2021, 13:24
Ik denk dat Hfe matchen niet zo veel zin heeft, je moet Vbe matchen. NPN met NPN en PNP met PNP. Je kan beginnen door de torren in diode te schakelen (emitter aan basis knopen), en er dan de verwachte ruststroom doorheen te sturen. Idealiter doe je het bij de juiste Vce (dus niet in diode) en bij de verwachte bedrijfstemperatuur, maar dat is ook weer zo veel meer werk. Ik begrijp wel een beetje waarom deze versterkers zo duur zijn!
Emitter aan basis lijkt mij niet te gaan werken. Ik zou de basis aan de collector knopen. Maar dan nog, matchen van de V_be curven gaat je allerminst van de cross-over vervorming afhelpen. Dat ging wel redelijk goed bij de oude laterale Hitachi fets --> Hawk versterkers van J.v.d.Sluis
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: di 16 nov 2021, 13:35
Emitter aan basis lijkt mij niet te gaan werken. Ik zou de basis aan de collector knopen. Maar dan nog, matchen van de V_be curven gaat je allerminst van de cross-over vervorming afhelpen. Dat ging wel redelijk goed bij de oude laterale Hitachi fets --> Hawk versterkers van J.v.d.Sluis
Juistem... Ik moet ook geen twee dingen tegelijk proberen te doen. Ik zal mijn post even aanpassen.

Vbe matchen doe je in dit geval alleen om de ruststroom enigszins rond de gewenste waarde uit te laten komen. Een heel omslachtige methode als je mij vraagt, er zijn makkelijkere methodes die beter in te stellen en nauwkeuriger zijn. Maar als je dat doet is het geen Dartzeel meer.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

Met mijn Ali transistor tester kan ik inderdaad ze ook op diode stand testen, ga ik dat ook doen.
Lees al wel dat die diode test een "quick en dirty" oplossing is, maar iig beter dan niet matchen lijkt mij.

Omdat weinig transistoren alle specs het zelfde hebben is het sowieso conses op sommige vlakken.
Heeft de Hfe uberhaupt nog meerwaarde om in de gaten te houden? of is de Vbe spanning het belangrijkst?

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp waarom je de PNP aan PNP matched en niet de PNP aan de NPN?
Gezien de symmetrische opbouw leek mij dat als electronica hobbyist logischer :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Pjotr »

Daar verkeek ik mij ook even op. Maar het doel van die matching is niet om vervorming te reduceren maar om de biasstroom te stabiliseren t.g.v. van de temperatuur zoals Timpert al aangeeft.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door cool »

Vbe matchen is temperatuur gevoelig dus neem je tijd....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door ray5150 »

cool schreef: di 16 nov 2021, 16:08
Vbe matchen is temperatuur gevoelig dus neem je tijd....
Klopt als een bus.
http://musicfromouterspace.com/analogsy ... TCHER.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door Henkjan »

bussen kloppen niet, die toeteren
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Bouw "dartzeel" versterker

Bericht door koenjer »

cool schreef: di 16 nov 2021, 16:08
Vbe matchen is temperatuur gevoelig dus neem je tijd....
Ik had het op gegeven moment door....
Weer opnieuw begonnen. Metname die TO92 zijn erg gevoelig...
Plaats reactie