300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding
Printsporen mogen wel wat dikker, kost niks extra en geeft extra duurzaamheid, vooral wanneer de onderdelen herhaaldelijk opwarmen en afkoelen, of fysiek groot en zwaar van gewicht zijn, vraag maar aan Dhr. Philips en hun Pertinax printplaten in jaren '70, '80 en '90 elektronica. Dus liever grotere pads en dikkere sporen gebruiken!
Ben bezig geweest met MC12 maar loop tegen een paar problemen aan, zoals je kan zien zit G1 aan de kathoden, maar in het ontwerp zijn deze losgekoppeld dus een extra draad, dat had ik aangepast in het ontwerp maar dan geeft mc een foutmelding.
Ook een vraag wat voor waarde er bij duit uitgangstrafo moeten worden ingevuld, de ohmse waarde of de capaciteit?
Ook een vraag wat voor waarde er bij duit uitgangstrafo moeten worden ingevuld, de ohmse waarde of de capaciteit?
- douwebakker
- Contacteer:
Er zit een fout in de tekening Peter. Ik heb nog niet alles bekeken maar er moet een verbinding zitten vanaf de koppelcondensator van 1u naar het stuurrooster van de eindbuis. Zo gaat het niet werken.
Douwe
Douwe
Je hebt helemaal gelijk, foutje
Maar daar ging het mij niet om, zoek naar het andere probleem.
Maar daar ging het mij niet om, zoek naar het andere probleem.
- douwebakker
- Contacteer:
Ja, ik zie het. Het zit niet goed bij de EL84. Pak je originele schema er eens bij.het schermrooster en het stuurrooster zijn verwisseld
Laatst gewijzigd door douwebakker op vr 12 nov 2021, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt en dat is het probleem Douwe, ik kan die penthode wel zo aanpassen dat het klopt maar dan krijg ik een foutmelding als ik de Analyse doe van de EL84. Dus ik kan hem niet zomaar aanpassen in MC12 lijkt het. Je ziet dat de Kathode en G1 los van elkaar zijn aangesloten en in het schema wat ik heb gemaakt zijn ze gekoppeld. Het schema dat jij laat zien klopt. Het zo tekenen is dus geen enkel probleem maar werkt de analyse niet.
Dat de aansluiting er onder niet klopt weet ik, maar dat komt nu even omdat ik het terug heb veranderd. Het gaat puur om de fout in het schema van de buis.
Dat de aansluiting er onder niet klopt weet ik, maar dat komt nu even omdat ik het terug heb veranderd. Het gaat puur om de fout in het schema van de buis.
- douwebakker
- Contacteer:
kijk nog maar even verder Peter. Wat voor analyse bedoel je eigenlijk?
Micro Cap is een mooi programma ( uitgebreider dan LTSpice Zegt men )
Even voor Douwe Peter
Voor jou Peter
Er zijn behoorlijk wat filmpjes over hoe en wat op YouTube ook van KissAnalog
Even voor Douwe Peter
Voor jou Peter
Er zijn behoorlijk wat filmpjes over hoe en wat op YouTube ook van KissAnalog
Ik ga eens kijken wat ik met die filmpjes kan Bert.
Loop nu een beetje vast, Douwe je kan met deze software een hele analyse van je versterker doen en spanningen berekenen. Kijk maar wat Sstassen eer allemaal mee doet.
Loop nu een beetje vast, Douwe je kan met deze software een hele analyse van je versterker doen en spanningen berekenen. Kijk maar wat Sstassen eer allemaal mee doet.
- douwebakker
- Contacteer:
Nou ja Peter, ik vindt het knap wat er allemaal kan, maar ik ben er niet zo van. Het is me ook te ingewikkeld, en ik kan het zo ook nog wel uitrekenen wat de spanningen zijn.
IK ben bezig geweest met de voeding, had deze eerst op een plankje gebouwd en gemeten, daarna de print gemaakt en alles gemonteerd, maar wat mij opvalt is dat het erg lang duurt voor de voeding op zijn max spanning komt, vooral de laatste spanning kruipt omhoog kan dat aan de grote elco's liggen? ik gebruik een philips variac als voeding met max 270V.
Ik heb op de plank getest met 100uf en in de versterker zit 2x 470uf in serie dus 235uf ook het bleeden duurt heel lang zit 2x 220K tussen.
Ik heb op de plank getest met 100uf en in de versterker zit 2x 470uf in serie dus 235uf ook het bleeden duurt heel lang zit 2x 220K tussen.
Heb je een schema Peter ?peterl schreef: ↑za 13 nov 2021, 19:00IK ben bezig geweest met de voeding, had deze eerst op een plankje gebouwd en gemeten, daarna de print gemaakt en alles gemonteerd, maar wat mij opvalt is dat het erg lang duurt voor de voeding op zijn max spanning komt, vooral de laatste spanning kruipt omhoog kan dat aan de grote elco's liggen? ik gebruik een philips variac als voeding met max 270V.
Als de stroom begrenst wordt door een serie weerstand dan kan het lang duren RC tijd
Staat ook wel iets op het WWW ik ben vergeten hoe je het kan berekenen iets met 0.66
Is heel lang geleden dat ik het geleerd heb en nooit gebruikt , is voor ontwerpers , ik bouw na
Het is een kromme lijn zeg maar een kwart cirkel, in het begin gaat het snel en hoe dichter je komt bij de max spanning gaat het langer duren omdat de laad puls steeds korter
Dus je gevoel klopt Peter
Dit is de voeding Bert. Normaal had ik 1x 220K en die ontlaadde binnen een halve minuut.
Moest hier 2 elco's in serie gebruiken vanwege de max spanning van 450V v/d elco.
Moest hier 2 elco's in serie gebruiken vanwege de max spanning van 450V v/d elco.
Die spanning na die Fet zal wel langer duren met een belasting, die stroom door die fet is begrensd
Maar 462 volt recht op de elco moet er toch wel binnen een paar seconde staan
Maar 462 volt recht op de elco moet er toch wel binnen een paar seconde staan
Dat zal wel kunnen Bert, na de elco heb ik niet gemeten, maar ik meet de in/uitgang en daar duurt het wel even voor de spanning echt max is.
en het duurt minuten voor de spanning weer een beetje laag is, dat ging met een enkele 330uf elco veel sneller.
en het duurt minuten voor de spanning weer een beetje laag is, dat ging met een enkele 330uf elco veel sneller.
- douwebakker
- Contacteer:
Het heeft niet zoveel met de belasting te maken hoor Bert, maar meer met de oplaadtijd van die 10uF condensator via 1Meg.
En Peter je kan i.p.v. -430V er beter GND bij zetten.
En Peter je kan i.p.v. -430V er beter GND bij zetten.
Het enige verschil met de vorige ontwerpen is dat dit een 600V elco is, maar dat maakt toch niets uit.
De 2 grote elcos van 470uf zijn nu wel dubbel, ik snap die lange laad en ontlaad tijd dus niet.
Klopt Douwe, maar omdat er 4 voedingen op deze print staat kan ik ze niet allemaal ground noemen omdat het verschillende voedingen zijn en kicad dat niet begrijpt.
De 2 grote elcos van 470uf zijn nu wel dubbel, ik snap die lange laad en ontlaad tijd dus niet.
Klopt Douwe, maar omdat er 4 voedingen op deze print staat kan ik ze niet allemaal ground noemen omdat het verschillende voedingen zijn en kicad dat niet begrijpt.
Tja Dan heb je een probleem
Maar bedoel je de spanning Na of Voor die Fet
Wat Douwe al geschreven heeft eerst moet die 10 uF opgeladen worden
Die is als hij leeg is een belasting van een paar ohm ESR
Wat onmiddellijk die Fet kapot zou maken , Dus er zit een stroom begrenzing in om die fet heel te houden.
- douwebakker
- Contacteer:
Dat kan wel, ik meen dat je er een powerflag aan moet hangen.peterl schreef: ↑za 13 nov 2021, 20:04Het enige verschil met de vorige ontwerpen is dat dit een 600V elco is, maar dat maakt toch niets uit.
kijk dat wist ik dan niet, volgende keer anders dan.Dat kan wel, ik meen dat je er een powerflag aan moet hangen.
Ik ga morgen nog eens vergelijken met mijn plankjes voeding hoe anders die reageert, want er zit duidelijk verschil in oplaad en ontlaad snelheid.
- douwebakker
- Contacteer:
Ja dat is logisch toch?peterl schreef: ↑za 13 nov 2021, 20:19kijk dat wist ik dan niet, volgende keer anders dan.Dat kan wel, ik meen dat je er een powerflag aan moet hangen.
Ik ga morgen nog eens vergelijken met mijn plankjes voeding hoe anders die reageert, want er zit duidelijk verschil in oplaad en ontlaad snelheid.
Hoezo?Ja dat is logisch toch?
Ik bedoel tussen de beide voedings schakelingen, die op het bord en op de print, het verschil daartussen bedoel ik.
En de eindspanning is ook iets verschillend tussen deze twee.
- douwebakker
- Contacteer:
Oh, dat had ik niet begrepen. Dan heb je nog wat uit te zoeken dit weekend.
Uit nieuwsgierigheid
Wat je op een plank heb zitten is gelijk aan wat op de print zit
Met uitzondering van de 2 elco,s met een vervangende waarde van 235uF ( 1/2 470uF ) en op de plank 100 uF
En de bleeder weerstand is op plankje 220 K en op de print een vervangende waarde van 440K ( 2x 220K in serie )
Die op dat plankje moet er met dezelfde serie weerstand maar 100 uF op geladen te worden
De bleeder spanning is bij gevulde elco 462 Volt en de weerstand over 100uF is 220K
Bij wat op de print zit staat over de bleeder de halve spanning 231 volt de weerstand 220K een stroompje van 1 mA
het vermogen is 0,25 Watt
Op de 100 uF 462Volt 220K is ca 2,1 mA is 1 Watt deze elco is een 2,3 x Kleiner en er wordt als hij vol is met 1 Watt leeg getrokken
Dus dat je verschil meet in tijd klopt helemaal Peter
Een factor 8
Het vermogen 4x meer en een 2,3 maal kleinere Elco
Wat je op een plank heb zitten is gelijk aan wat op de print zit
Met uitzondering van de 2 elco,s met een vervangende waarde van 235uF ( 1/2 470uF ) en op de plank 100 uF
En de bleeder weerstand is op plankje 220 K en op de print een vervangende waarde van 440K ( 2x 220K in serie )
Die op dat plankje moet er met dezelfde serie weerstand maar 100 uF op geladen te worden
De bleeder spanning is bij gevulde elco 462 Volt en de weerstand over 100uF is 220K
Bij wat op de print zit staat over de bleeder de halve spanning 231 volt de weerstand 220K een stroompje van 1 mA
het vermogen is 0,25 Watt
Op de 100 uF 462Volt 220K is ca 2,1 mA is 1 Watt deze elco is een 2,3 x Kleiner en er wordt als hij vol is met 1 Watt leeg getrokken
Dus dat je verschil meet in tijd klopt helemaal Peter
Een factor 8
Het vermogen 4x meer en een 2,3 maal kleinere Elco
Ja met het bleeden kan dat heel goed kloppen Bert, lijkt me vrij logisch zoals je dat al aangeeft.
Maar het laden mag toch niet zoveel uitmaken lijkt me, ga ik eens testen hoeveel tijd dat scheelt.
Maar het laden mag toch niet zoveel uitmaken lijkt me, ga ik eens testen hoeveel tijd dat scheelt.