Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door ray5150 »

Misschien een gekke vraag, maar ik vraag het gewoon even voor de zekerheid.
Het betreft hier veel gebruikte dubbele opamps als bijvoorbeeld NE5532 en de OPA2134.
Als je nu een schema hebt waarin slechts 1 van de 2 interne opamps gebruikt wordt.
Wat dan met de ander te doen ? mijn gevoel zegt de 3 pootjes aan massa/gnd zetten.
Maar misschien zijn er nog wel betere alternatieven ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door Pjotr »

Alleen de + en - ingang aan massa niet de uitgang! Of een single nemen: OPA1611 b.v.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door douwebakker »

De uitgang zal altijd één kant op willen. Hoog of laag. Het lijkt me daarom niet goed om die aan massa te verbinden.
De 2 ingangen kunnen dat wel. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor.
Edit
Oh Peter was me net voor
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door SSassen »

Knoop gewoon de ingangen aan GND, uitgang knoop je nergens aan vast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door ray5150 »

Helemaal duidelijk, heren. dank ! :goedzo:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door MarcelvdG »

Als de offset toevallig heel klein is, kan de uitgang dan gaan klapperen door de ruis van de op-amp en kan die versterkte ruis dan weer overspreken naar plaatsen waar je het niet hebben wilt. Ik zou daarom de plusingang aan massa en de uitgang aan de miningang doen, zodat het een spanningsvolger wordt die 0 V staat te volgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door Pjotr »

Bij een NE5532? Maar ok, die configuratie is i.d.d. wel beter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: vr 12 nov 2021, 7:10
Als de offset toevallig heel klein is, kan de uitgang dan gaan klapperen door de ruis van de op-amp en kan die versterkte ruis dan weer overspreken naar plaatsen waar je het niet hebben wilt. Ik zou daarom de plusingang aan massa en de uitgang aan de miningang doen, zodat het een spanningsvolger wordt die 0 V staat te volgen.
Goede suggestie!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door jeroen_d »

zo doe ik het ook altijd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door OWC »

Zo is het mij idd ook altijd geleerd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door timpert »

Als spanningsvolger schakelen met de ingang aan massa is inderdaad het beste. Kijk dan wel even of de opamp in kwestie stabiel is bij een versterking van 1. Uit mijn hoofd meen ik dat de 5532 dat is, maar dat geldt zeker niet voor elke opamp.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.

Bericht door MarcelvdG »

NE5532 en OPA2134 zijn allebei stabiel als spanningsvolger. Een NE5534 niet, maar dat is toch een enkele.
Plaats reactie