Niet gebruikte opamp aansluitingen.
Moderator: Beheerdersteam
Niet gebruikte opamp aansluitingen.
Misschien een gekke vraag, maar ik vraag het gewoon even voor de zekerheid.
Het betreft hier veel gebruikte dubbele opamps als bijvoorbeeld NE5532 en de OPA2134.
Als je nu een schema hebt waarin slechts 1 van de 2 interne opamps gebruikt wordt.
Wat dan met de ander te doen ? mijn gevoel zegt de 3 pootjes aan massa/gnd zetten.
Maar misschien zijn er nog wel betere alternatieven ?
Het betreft hier veel gebruikte dubbele opamps als bijvoorbeeld NE5532 en de OPA2134.
Als je nu een schema hebt waarin slechts 1 van de 2 interne opamps gebruikt wordt.
Wat dan met de ander te doen ? mijn gevoel zegt de 3 pootjes aan massa/gnd zetten.
Maar misschien zijn er nog wel betere alternatieven ?
Re: Niet gebruikte opamp aansluitingen.
Alleen de + en - ingang aan massa niet de uitgang! Of een single nemen: OPA1611 b.v.
- douwebakker
- Contacteer:
De uitgang zal altijd één kant op willen. Hoog of laag. Het lijkt me daarom niet goed om die aan massa te verbinden.
De 2 ingangen kunnen dat wel. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor.
Edit
Oh Peter was me net voor
De 2 ingangen kunnen dat wel. Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor.
Edit
Oh Peter was me net voor
- SSassen
- Contacteer:
Knoop gewoon de ingangen aan GND, uitgang knoop je nergens aan vast.
Als de offset toevallig heel klein is, kan de uitgang dan gaan klapperen door de ruis van de op-amp en kan die versterkte ruis dan weer overspreken naar plaatsen waar je het niet hebben wilt. Ik zou daarom de plusingang aan massa en de uitgang aan de miningang doen, zodat het een spanningsvolger wordt die 0 V staat te volgen.
Bij een NE5532? Maar ok, die configuratie is i.d.d. wel beter.
- SSassen
- Contacteer:
Goede suggestie!MarcelvdG schreef: ↑vr 12 nov 2021, 7:10Als de offset toevallig heel klein is, kan de uitgang dan gaan klapperen door de ruis van de op-amp en kan die versterkte ruis dan weer overspreken naar plaatsen waar je het niet hebben wilt. Ik zou daarom de plusingang aan massa en de uitgang aan de miningang doen, zodat het een spanningsvolger wordt die 0 V staat te volgen.
Als spanningsvolger schakelen met de ingang aan massa is inderdaad het beste. Kijk dan wel even of de opamp in kwestie stabiel is bij een versterking van 1. Uit mijn hoofd meen ik dat de 5532 dat is, maar dat geldt zeker niet voor elke opamp.
NE5532 en OPA2134 zijn allebei stabiel als spanningsvolger. Een NE5534 niet, maar dat is toch een enkele.