Printjes laten maken in de EU

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Het is weer tijd om een printje te maken! Vroeger liet ik dat voor een habbekrats in China doen, maar met de huidige importtarieven is dat ineens niet zo gunstig meer, terwijl je wel lang op het printje zit te wachten. Vandaar dat ik het wat dichter bij huis zoek. Geschikte boardhouses lijken me:

- Würth, persoonlijk geen ervaring mee en een tikkeltje prijzig
- Eurocircuits, enkele keren printjes laten maken, altijd tevreden geweest
- Aisler, geen ervaring mee, maar lijkt goedkoop

Als iemand nog suggesties/ervaringen heeft houd ik me aanbevolen.

Overigens lijkt JLPCB in China nog steeds heel aantrekkelijk geprijsd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Denk je dat je in de EU geen BTW en vervoer hoeft te betalen dan? Bij mijn weten is Eurocircuits nog de enige Mohikaan voor de hobbyist en mijn ervaring met ze in het verleden was erg wisselend. Ook qua levertijden!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Natuurlijk wel, maar de verschillen worden nu wel een stuk kleiner, ook omdat vervoer vanuit China ineens een stuk duurder is geworden. De BTW wordt berekend over product + vervoerskosten, dus dat tikt lekker aan, zeker als de post duurder is dan de printjes zelf. Inklaringskosten komen daar nog bovenop, DHL rekent € 10,-. En zo verdampt het prijsvoordeel van bestellen in China bijna helemaal.

Bij Eurocircuits heb ik incidenteel wat besteld, dat is tot nu toe altijd prima gegaan. Aisler lijkt heel goedkoop, zodanig dat ik me afvraag of er geen addertje onder het gras zit. Conrad en Elektor werken samen met Eurocircuits, de prijzen bij Würth zijn ongeveer het zelfde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Zou nog maar eens goed vergelijken. Volgens mij laat Eurocircuits het ook gewoon uit China komen. Vroeger kwam het uit Hongarije en als je 5 werkdagen levertijd op gaf werden dat er meestal ook meer dan 10. Wat ik heel hinderlijk vond is dat Eurocircuits eigenmachtig de Gerbers zat te editen om het door hun design rules te krijgen van een klasse lager. Vaak vielen daardoor hele stukken van de silkscreen weg of zaten pads in een multilayer verschoven t.o.v. elkaar. W.m.b. is JLCPCB nog het goedkoopste en dan laten verzenden als EuroPacket. Dat is niet zo snel (en prijzig) als DHL, JLCPCB betaalt dan de B.T.W voor je en heb je geen extra handling kosten. Laatste keer (aug j.l.) lag het in 10 dagen op de mat na opsturen van de Gerbers zonder verder gedoe.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Kijk, dat is een ervaring waar ik wat aan heb. Het wordt dan JLPCB of Aisler (Nederlands!), naar die laatste ben ik persoonlijk wel benieuwd. Bij Eurocircuits in Hongarije hebben ze een brandje gehad: https://www.eurocircuits.com/blog/throu ... he-needle/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Waar je wel even bedacht op moet zijn is dat je bij JLCPCB nog $1,50 kwijt bent aan PayPal kosten. Dat staat niet op de factuur die je van te voren te zien krijgt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door ray5150 »

Is timpert ook bekend met de site https://pcbshopper.com/ ?
Aisler en eurocircuits staan ook in de lijst. wat gegevens invullen, "get prices" aanklikken en er komt een hele lijst met prijzen uitrollen.
Alhoewel ik niet zeker weet of deze prijzen zijn aangepast aan de huidige situatie, geeft het toch een redelijke indicatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Dit was wat ik in aug kwijt was aan 10 dubbelzijdige printen:

Fact_JLC.PNG

Valt dus reuze mee qua extra kosten.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door PimDriessen »

timpert schreef: ma 08 nov 2021, 15:31
Het is weer tijd om een printje te maken! Vroeger liet ik dat voor een habbekrats in China doen, maar met de huidige importtarieven is dat ineens niet zo gunstig meer, terwijl je wel lang op het printje zit te wachten. Vandaar dat ik het wat dichter bij huis zoek. Geschikte boardhouses lijken me:

- Würth, persoonlijk geen ervaring mee en een tikkeltje prijzig
- Eurocircuits, enkele keren printjes laten maken, altijd tevreden geweest
- Aisler, geen ervaring mee, maar lijkt goedkoop

Als iemand nog suggesties/ervaringen heeft houd ik me aanbevolen.

Overigens lijkt JLPCB in China nog steeds heel aantrekkelijk geprijsd.
Dag Timpert,
Niet echt goedkoop maar wel lekker dichtbij.
Groet
Pim
https://www.broeksmaelektronica.nl/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Ambachtelijk ouderwets enkelzijdige TH printen maken kan onze Ray ook prima! :mrgreen:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef: ma 08 nov 2021, 17:47
Ambachtelijk ouderwets enkelzijdige TH printen maken kan onze Ray ook prima! :mrgreen:
Maar Ray, heeft geen wals om te vertinnen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Barry2001 »

Heel eenvoudig, kan nog niets aan JLCPCB of verwanten tippen: prijs / kwaliteit is top, zelfs met de huidige tarieven. VAT ed betaal je direct bij afrekenen Met ongeveer een week (DHL Express) heb je de bordjes thuis. Nu ook met paars soldeermasker :rock:
Eurocircuits is een prima club, maar gewoon een stuk duurder, voor de hobby is China nog steeds het beste alternatief.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Als het printontwerp klaar is zal ik een vergelijkje maken tussen JLCPCB, Aisler en Eurocircuits.

Misschien een ietwat vreemde eigenschap van me, maar ik vind het vervelend dat ik bij in China altijd drie of vijf printen moet bestellen, terwijl ik er maar één nodig heb. Er ligt in mijn kelder daardoor inmiddels een aardig stapeltje ongebruikt materiaal. Ik had liever gezien dat er niet meer materiaal wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Dat moest je in Nederland toch ook? Als ik bij WayOut of Vermeulen bestelde 20 jaar geleden, was ik voor 1 print aan printmateriaalkosten meer kwijt dan nu voor 10 uit China en dan nog kreeg er ik 3 extra omdat er altijd wat mis ging. Ze maakten toen ook standaard minimaal 5 printen. Dan kwam er nog 100 euries filmkosten bij en 300 euries opstartkosten. Tja, destijds gebruikten ze 1 of meer panels ( van 30cm x 30 cm) per opdracht. Dus was dat 1 eurokaartje dan ging de rest toch ook de Kliko in. Nu groeperen die Chinezen meerderen opdrachten op 1 panel. Dus feitelijk gaat er nu veel minder de Kliko in bij kleine series. Dat er nu tussen 5 en 10 stuks vrijwel geen prijsverschil zit, zit hem er in dat die film en opstartkosten nu per print omgeslagen worden. En het Silk wordt tegenwoordig direct geprint i.p.v. gelamineerd en fotografisch weer weg geëtst zoals vroeger. Scheelt ook een hoop afval.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door MarcelvdG »

Wat ik bij Eurocircuits besteld heb, kwam altijd uit Hongarije, en een enkele print bestellen was nooit een probleem, hoewel ik er soms twee kreeg terwijl ik er 1 besteld had. Je kunt bij Eurocircuits zelf kiezen voor India als je dat wilt en het geen haast heeft.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Tegenwoordig zijn de panels veel groter dan 30 bij 30 cm, dus grotere tenten als Eurocircuits en JLCPCB kunnen proto's van meerdere klanten poolen. Ze maken dan 1 panel met daarop de printjes van een heleboel klanten. Dat is inderdaad al veel zuiniger met materiaal dan vroegâh. Eurocircuits vermeldt dat ze een reserveprint maken, en dat je kan aanklikken of je die wil hebben. Ik weet niet wat een fab met overgebleven prints doet, maar ik kan me voorstellen dat ze op z'n minst het koper opnieuw oplossen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Vroegeâh waren er ook grotere panels hoor, in veelvouden van een foot :D De grootse maat hing meestal van de grootte van boortafel af. De 30x30 was de kleinste beschikbare voor prototyping. Toen ging alles nog met de hand, nou ja het boren zelf niet dan. Nu is veel meer gestroomlijnd en geautomatiseerd. De reden dat je in veelvouden van 5 stuks moet bestellen is dat er 5 printen tegelijk op elkaar geboord worden.

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Kijk, dat verklaart het één en ander!

:shock: Die muziek!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Henkjan »

timpert schreef: di 09 nov 2021, 15:38
:shock: Die muziek!
wat een verademing ipv die anonieme poppy dreunen die de meeste filmpjes teisteren :goedzo:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Marp »

Henkjan schreef: di 09 nov 2021, 15:59
wat een verademing ipv die anonieme poppy dreunen die de meeste filmpjes teisteren :goedzo:
:rock: :rock:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Gewoon geen muziek er onder, laat maar horen hoe de machines klinken! :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Leeuwarden »

PimDriessen schreef: ma 08 nov 2021, 17:42
timpert schreef: ma 08 nov 2021, 15:31
Het is weer tijd om een printje te maken! Vroeger liet ik dat voor een habbekrats in China doen, maar met de huidige importtarieven is dat ineens niet zo gunstig meer, terwijl je wel lang op het printje zit te wachten. Vandaar dat ik het wat dichter bij huis zoek. Geschikte boardhouses lijken me:

- Würth, persoonlijk geen ervaring mee en een tikkeltje prijzig
- Eurocircuits, enkele keren printjes laten maken, altijd tevreden geweest
- Aisler, geen ervaring mee, maar lijkt goedkoop

Als iemand nog suggesties/ervaringen heeft houd ik me aanbevolen.

Overigens lijkt JLPCB in China nog steeds heel aantrekkelijk geprijsd.
Dag Timpert,
Niet echt goedkoop maar wel lekker dichtbij.
Groet
Pim
https://www.broeksmaelektronica.nl/

Wat ik gehoord heb is deze man ziek. Ik heb de winkel al maanden niet meer open gezien…
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door salautom »

Pjotr schreef: di 09 nov 2021, 11:35
Vroegeâh waren er ook grotere panels hoor, in veelvouden van een foot :D De grootse maat hing meestal van de grootte van boortafel af. De 30x30 was de kleinste beschikbare voor prototyping. Toen ging alles nog met de hand, nou ja het boren zelf niet dan. Nu is veel meer gestroomlijnd en geautomatiseerd. De reden dat je in veelvouden van 5 stuks moet bestellen is dat er 5 printen tegelijk op elkaar geboord worden.

je snapt gewoon niet waar ze het van doen, net weer 5 pcb-tjes besteld (5x8cm)
productiekosten 1,73 euro en 5,28 euro verzendkosten
gewoon 2 weken wachten en je hebt ze thuis
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Maar dat is dan ook de gesubsidieerde promopool. Zodra je buiten de 10cm x 10cm komt of dikker koper wilt wordt het een ander verhaal. Maar evengoed is ook dat nog steeds geen vergelijk met de productiekosten hier van 15 jaar geleden. Scheelt nog steeds een factor 10!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Vroeger had ik een etstankje, en de lichtbak heb ik nog steeds. Maar ik heb het altijd als noodzakelijk kwaad gezien voor de hobby, vooral het geklieder met etsmiddel staat me thuis erg tegen. En ik ben toch niet bang om vieze handen te krijgen. Dus nadat de eerste betaalbare printservice er kwam (Olimex, die is daar nu mee gestopt) heb ik het spul nooit meer aangeraakt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”