Printjes laten maken in de EU

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

timpert

Printjes laten maken in de EU

Bericht door timpert »

Het is weer tijd om een printje te maken! Vroeger liet ik dat voor een habbekrats in China doen, maar met de huidige importtarieven is dat ineens niet zo gunstig meer, terwijl je wel lang op het printje zit te wachten. Vandaar dat ik het wat dichter bij huis zoek. Geschikte boardhouses lijken me:

- Würth, persoonlijk geen ervaring mee en een tikkeltje prijzig
- Eurocircuits, enkele keren printjes laten maken, altijd tevreden geweest
- Aisler, geen ervaring mee, maar lijkt goedkoop

Als iemand nog suggesties/ervaringen heeft houd ik me aanbevolen.

Overigens lijkt JLPCB in China nog steeds heel aantrekkelijk geprijsd.
Pjotr

Re: Printjes laten maken in de EU

Bericht door Pjotr »

Denk je dat je in de EU geen BTW en vervoer hoeft te betalen dan? Bij mijn weten is Eurocircuits nog de enige Mohikaan voor de hobbyist en mijn ervaring met ze in het verleden was erg wisselend. Ook qua levertijden!
timpert

Bericht door timpert »

Natuurlijk wel, maar de verschillen worden nu wel een stuk kleiner, ook omdat vervoer vanuit China ineens een stuk duurder is geworden. De BTW wordt berekend over product + vervoerskosten, dus dat tikt lekker aan, zeker als de post duurder is dan de printjes zelf. Inklaringskosten komen daar nog bovenop, DHL rekent € 10,-. En zo verdampt het prijsvoordeel van bestellen in China bijna helemaal.

Bij Eurocircuits heb ik incidenteel wat besteld, dat is tot nu toe altijd prima gegaan. Aisler lijkt heel goedkoop, zodanig dat ik me afvraag of er geen addertje onder het gras zit. Conrad en Elektor werken samen met Eurocircuits, de prijzen bij Würth zijn ongeveer het zelfde.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou nog maar eens goed vergelijken. Volgens mij laat Eurocircuits het ook gewoon uit China komen. Vroeger kwam het uit Hongarije en als je 5 werkdagen levertijd op gaf werden dat er meestal ook meer dan 10. Wat ik heel hinderlijk vond is dat Eurocircuits eigenmachtig de Gerbers zat te editen om het door hun design rules te krijgen van een klasse lager. Vaak vielen daardoor hele stukken van de silkscreen weg of zaten pads in een multilayer verschoven t.o.v. elkaar. W.m.b. is JLCPCB nog het goedkoopste en dan laten verzenden als EuroPacket. Dat is niet zo snel (en prijzig) als DHL, JLCPCB betaalt dan de B.T.W voor je en heb je geen extra handling kosten. Laatste keer (aug j.l.) lag het in 10 dagen op de mat na opsturen van de Gerbers zonder verder gedoe.
timpert

Bericht door timpert »

Kijk, dat is een ervaring waar ik wat aan heb. Het wordt dan JLPCB of Aisler (Nederlands!), naar die laatste ben ik persoonlijk wel benieuwd. Bij Eurocircuits in Hongarije hebben ze een brandje gehad: https://www.eurocircuits.com/blog/throu ... he-needle/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Waar je wel even bedacht op moet zijn is dat je bij JLCPCB nog $1,50 kwijt bent aan PayPal kosten. Dat staat niet op de factuur die je van te voren te zien krijgt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Is timpert ook bekend met de site https://pcbshopper.com/ ?
Aisler en eurocircuits staan ook in de lijst. wat gegevens invullen, "get prices" aanklikken en er komt een hele lijst met prijzen uitrollen.
Alhoewel ik niet zeker weet of deze prijzen zijn aangepast aan de huidige situatie, geeft het toch een redelijke indicatie.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dit was wat ik in aug kwijt was aan 10 dubbelzijdige printen:

Fact_JLC.PNG

Valt dus reuze mee qua extra kosten.
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

timpert schreef: ma 08 nov 2021, 15:31
Het is weer tijd om een printje te maken! Vroeger liet ik dat voor een habbekrats in China doen, maar met de huidige importtarieven is dat ineens niet zo gunstig meer, terwijl je wel lang op het printje zit te wachten. Vandaar dat ik het wat dichter bij huis zoek. Geschikte boardhouses lijken me:

Dag Timpert,
Niet echt goedkoop maar wel lekker dichtbij.
Groet
Pim
https://www.broeksmaelektronica.nl/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ambachtelijk ouderwets enkelzijdige TH printen maken kan onze Ray ook prima! :mrgreen:
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef: ma 08 nov 2021, 17:47
Ambachtelijk ouderwets enkelzijdige TH printen maken kan onze Ray ook prima! :mrgreen:
Maar Ray, heeft geen wals om te vertinnen. :mrgreen:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heel eenvoudig, kan nog niets aan JLCPCB of verwanten tippen: prijs / kwaliteit is top, zelfs met de huidige tarieven. VAT ed betaal je direct bij afrekenen Met ongeveer een week (DHL Express) heb je de bordjes thuis. Nu ook met paars soldeermasker :rock:
Eurocircuits is een prima club, maar gewoon een stuk duurder, voor de hobby is China nog steeds het beste alternatief.
timpert

Bericht door timpert »

Als het printontwerp klaar is zal ik een vergelijkje maken tussen JLCPCB, Aisler en Eurocircuits.

Misschien een ietwat vreemde eigenschap van me, maar ik vind het vervelend dat ik bij in China altijd drie of vijf printen moet bestellen, terwijl ik er maar één nodig heb. Er ligt in mijn kelder daardoor inmiddels een aardig stapeltje ongebruikt materiaal. Ik had liever gezien dat er niet meer materiaal wordt gebruikt dan strikt noodzakelijk.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat moest je in Nederland toch ook? Als ik bij WayOut of Vermeulen bestelde 20 jaar geleden, was ik voor 1 print aan printmateriaalkosten meer kwijt dan nu voor 10 uit China en dan nog kreeg er ik 3 extra omdat er altijd wat mis ging. Ze maakten toen ook standaard minimaal 5 printen. Dan kwam er nog 100 euries filmkosten bij en 300 euries opstartkosten. Tja, destijds gebruikten ze 1 of meer panels ( van 30cm x 30 cm) per opdracht. Dus was dat 1 eurokaartje dan ging de rest toch ook de Kliko in. Nu groeperen die Chinezen meerderen opdrachten op 1 panel. Dus feitelijk gaat er nu veel minder de Kliko in bij kleine series. Dat er nu tussen 5 en 10 stuks vrijwel geen prijsverschil zit, zit hem er in dat die film en opstartkosten nu per print omgeslagen worden. En het Silk wordt tegenwoordig direct geprint i.p.v. gelamineerd en fotografisch weer weg geëtst zoals vroeger. Scheelt ook een hoop afval.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Wat ik bij Eurocircuits besteld heb, kwam altijd uit Hongarije, en een enkele print bestellen was nooit een probleem, hoewel ik er soms twee kreeg terwijl ik er 1 besteld had. Je kunt bij Eurocircuits zelf kiezen voor India als je dat wilt en het geen haast heeft.
timpert

Bericht door timpert »

Tegenwoordig zijn de panels veel groter dan 30 bij 30 cm, dus grotere tenten als Eurocircuits en JLCPCB kunnen proto's van meerdere klanten poolen. Ze maken dan 1 panel met daarop de printjes van een heleboel klanten. Dat is inderdaad al veel zuiniger met materiaal dan vroegâh. Eurocircuits vermeldt dat ze een reserveprint maken, en dat je kan aanklikken of je die wil hebben. Ik weet niet wat een fab met overgebleven prints doet, maar ik kan me voorstellen dat ze op z'n minst het koper opnieuw oplossen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vroegeâh waren er ook grotere panels hoor, in veelvouden van een foot :D De grootse maat hing meestal van de grootte van boortafel af. De 30x30 was de kleinste beschikbare voor prototyping. Toen ging alles nog met de hand, nou ja het boren zelf niet dan. Nu is veel meer gestroomlijnd en geautomatiseerd. De reden dat je in veelvouden van 5 stuks moet bestellen is dat er 5 printen tegelijk op elkaar geboord worden.

timpert

Bericht door timpert »

Kijk, dat verklaart het één en ander!

:shock: Die muziek!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

timpert schreef: di 09 nov 2021, 15:38
:shock: Die muziek!
wat een verademing ipv die anonieme poppy dreunen die de meeste filmpjes teisteren :goedzo:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef: di 09 nov 2021, 15:59
wat een verademing ipv die anonieme poppy dreunen die de meeste filmpjes teisteren :goedzo:
:rock: :rock:
timpert

Bericht door timpert »

Gewoon geen muziek er onder, laat maar horen hoe de machines klinken! :rock: :rock: :rock:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

PimDriessen schreef: ma 08 nov 2021, 17:42
timpert schreef: ma 08 nov 2021, 15:31

Dag Timpert,
Niet echt goedkoop maar wel lekker dichtbij.
Groet
Pim
https://www.broeksmaelektronica.nl/

Wat ik gehoord heb is deze man ziek. Ik heb de winkel al maanden niet meer open gezien…
salautom

Bericht door salautom »

Pjotr schreef: di 09 nov 2021, 11:35
Vroegeâh waren er ook grotere panels hoor, in veelvouden van een foot :D De grootse maat hing meestal van de grootte van boortafel af. De 30x30 was de kleinste beschikbare voor prototyping. Toen ging alles nog met de hand, nou ja het boren zelf niet dan. Nu is veel meer gestroomlijnd en geautomatiseerd. De reden dat je in veelvouden van 5 stuks moet bestellen is dat er 5 printen tegelijk op elkaar geboord worden.

je snapt gewoon niet waar ze het van doen, net weer 5 pcb-tjes besteld (5x8cm)
productiekosten 1,73 euro en 5,28 euro verzendkosten
gewoon 2 weken wachten en je hebt ze thuis
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maar dat is dan ook de gesubsidieerde promopool. Zodra je buiten de 10cm x 10cm komt of dikker koper wilt wordt het een ander verhaal. Maar evengoed is ook dat nog steeds geen vergelijk met de productiekosten hier van 15 jaar geleden. Scheelt nog steeds een factor 10!
timpert

Bericht door timpert »

Vroeger had ik een etstankje, en de lichtbak heb ik nog steeds. Maar ik heb het altijd als noodzakelijk kwaad gezien voor de hobby, vooral het geklieder met etsmiddel staat me thuis erg tegen. En ik ben toch niet bang om vieze handen te krijgen. Dus nadat de eerste betaalbare printservice er kwam (Olimex, die is daar nu mee gestopt) heb ik het spul nooit meer aangeraakt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”