Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Goedenavond ik
Ben Anne jager uit Drachten ben nieuw op dit forum.
Ik ben een aantal jaren geleden al eens op het idee gekomen. Om zelf eens een platenspeler te bouwen. Had gaande weg al eens wat slopers gekocht. Idee heeft lang stil gelegen tot voor een maand terug. pats boem
Een speler gemaakt. Het is een speler met in de basis het Carbon chassis van de wilson benesch act 1. Ik heb een zeer stabiele lab voeding dc instelbaar. Op een dc motor van Philips. De arm is de mayware unipivot formule 5??.
Maar nu komt het probleem. Als de speler een aantal uur gedraaid heeft. Loopt die snaarstrak op 4.41 volt 33.3 rpm. Echter zet je de speler een paar uren of een dag dag uit. En wederom Opstart is er wel een uur tot 2 uur nodig om weer op 4.41 volt die toeren te halen. Bij koude start is er wel bijna 10 volt nodig. Ik heb 3 tal voedingen geprobeerd 3 motoren. Alle keren zelfde verhaal. Is hier wat aan te doen ? De motortjes hebben 2 draden in plus min uiteraard. En er komen 2 uit voor tacho. Dit is niet aangesloten hij draait dus op constante dc. Dit is dus als alles een tijd heeft aangestaan. Super stabiel. Maar ik kan moeilijk de speler 24/7 laten draaien. Ik had zelf al gedacht een weerstand te zetten op de tacho uitgang. Maar ik weet niet of dit zin heeft.
Ben Anne jager uit Drachten ben nieuw op dit forum.
Ik ben een aantal jaren geleden al eens op het idee gekomen. Om zelf eens een platenspeler te bouwen. Had gaande weg al eens wat slopers gekocht. Idee heeft lang stil gelegen tot voor een maand terug. pats boem
Een speler gemaakt. Het is een speler met in de basis het Carbon chassis van de wilson benesch act 1. Ik heb een zeer stabiele lab voeding dc instelbaar. Op een dc motor van Philips. De arm is de mayware unipivot formule 5??.
Maar nu komt het probleem. Als de speler een aantal uur gedraaid heeft. Loopt die snaarstrak op 4.41 volt 33.3 rpm. Echter zet je de speler een paar uren of een dag dag uit. En wederom Opstart is er wel een uur tot 2 uur nodig om weer op 4.41 volt die toeren te halen. Bij koude start is er wel bijna 10 volt nodig. Ik heb 3 tal voedingen geprobeerd 3 motoren. Alle keren zelfde verhaal. Is hier wat aan te doen ? De motortjes hebben 2 draden in plus min uiteraard. En er komen 2 uit voor tacho. Dit is niet aangesloten hij draait dus op constante dc. Dit is dus als alles een tijd heeft aangestaan. Super stabiel. Maar ik kan moeilijk de speler 24/7 laten draaien. Ik had zelf al gedacht een weerstand te zetten op de tacho uitgang. Maar ik weet niet of dit zin heeft.
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Welkom Anne. Aangezien je 3x hetzelfde resultaat behaalt met aparte motoren lijkt het mij in het motortype te zitten. Tussen 4V en 10V is wel een heel groot verschil voor eenzelfde toerental. Heb je hem toevallig niet op de tacho draaien? Dat is tenslotte ook een DC motortje maar wel heel zwak.
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Inderdaad is dat verschil behoorlijk. Bij eerst start is er ruim 10 volt nodig om dit toerental te behalen. Ik heb al eens geprobeerd de motor via de 2 blauwe draden aan te sluiten. Dan doet die niks. Als die eenmaal op temperatuur is laat ik het zo maar zeggen. Staat die rotsvast. Kan helaas geen filmpje uploaden. Ik had ook alPjotr schreef: ↑ma 08 nov 2021, 19:18Welkom Anne. Aangezien je 3x hetzelfde resultaat behaalt met aparte motoren lijkt het mij in het motortype te zitten. Tussen 4V en 10V is wel een heel groot verschil voor eenzelfde toerental. Heb je hem toevallig niet op de tacho draaien? Dat is tenslotte ook een DC motortje maar wel heel zwak.
Even Google searche geprobeerd een dc circuit te vinden. Er moet toch iets mogelijk zijn. De weerstand van het motortje zal wel afnemen. Daarom is er minder voltage nodig om hetzelfde resultaat te halen.
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Het lijkt er op dat dit motortje een hele zachte toeren-koppel curve heeft. Normaliter is het toerental vrij stabiel bij verschillende belastingen en een zelfde spanning. Zo'n zachte curve zie wel je eens bij servomotortjes omdat met koppel sturen makkelijker is dan met snelheid in een servoloop. Dan is zo'n motortje juist bedoeld om i.c.m de tacho te werken.
Maar los daarvan zou ik eens de uitlooptest doen, zowel warm als koud. Haal dan de snaar van het plateau zodat het vrij kan ronddraaien. Breng het plateau dan met de hand op ongeveer nominale snelheid, eventueel met een stroboscoop schijfje. En laat het dan uitlopen totdat het weer stil staat. Als het in orde is dan duurt dat uitlopen minimaal 2 minuten. Zowel "warm" als "koud". Bij een schoon lager wat in orde is en de juiste viscositeit olie kan dat uitlopen zelfs wel 4 minuten duren.
Maar los daarvan zou ik eens de uitlooptest doen, zowel warm als koud. Haal dan de snaar van het plateau zodat het vrij kan ronddraaien. Breng het plateau dan met de hand op ongeveer nominale snelheid, eventueel met een stroboscoop schijfje. En laat het dan uitlopen totdat het weer stil staat. Als het in orde is dan duurt dat uitlopen minimaal 2 minuten. Zowel "warm" als "koud". Bij een schoon lager wat in orde is en de juiste viscositeit olie kan dat uitlopen zelfs wel 4 minuten duren.
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Hangt ook een beetje van de massa van het plateau af natuurlijk...
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Pjotr schreef: ↑ma 08 nov 2021, 22:03Het lijkt er op dat dit motortje een hele zachte toeren-koppel curve heeft. Normaliter is het toerental vrij stabiel bij verschillende belastingen en een zelfde spanning. Zo'n zachte curve zie wel je eens bij servomotortjes omdat met koppel sturen makkelijker is dan met snelheid in een servoloop. Dan is zo'n motortje juist bedoeld om i.c.m de tacho te werken.
Maar los daarvan zou ik eens de uitlooptest doen, zowel warm als koud. Haal dan de snaar van het plateau zodat het vrij kan ronddraaien. Breng het plateau dan met de hand op ongeveer nominale snelheid, eventueel met een stroboscoop schijfje. En laat het dan uitlopen totdat het weer stil staat. Als het in orde is dan duurt dat uitlopen minimaal 2 minuten. Zowel "warm" als "koud". Bij een schoon lager wat in orde is en de juiste viscositeit olie kan dat uitlopen zelfs wel 4 minuten duren.
Ik ben er inderdaad achter gekomen. Dat of de olie niet voldoende aanwezig was of dat de kogel op een dubieuze manier niet goed te plek heeft gezeten. Ik heh het 2 Delige plateau en lager schoongemaakt en alles opnieuw gemonteerd en de juiste olie bijgevoegd. En mijn probleem is weg. Hij start nu nagenoeg op juiste snelheid. Na 10 minuten spelen nog 1 maal bij stellen en het is klaar. Speler speelt perfect al zeg ik het zelf. Lyra element icm arm beter afgesteld. Plaatsing van de speakers nog wat aangepast en het is wederom genieten. Op naar het volgende zelfbouw project. Mochten er mede forum leden geïnteresseerd zijn ? Dan zou ik foto’s gaan de weg het project kunnen plaatsen. Het nieuw project. Word iets vreemder. als basis een garrard idler wheel motor een labaratories balanced motor. Prachtige stabiele sterke en stille motoren. Die nog steeds een idler Wheel gaat aandrijven maar dan geheel buiten de plint boven op de idee wheel komt de juiste poullie maat. Die de 12 inch plateau met een snaar op 33 rpm gaat brengen. Op deze manier verwacht ik nog minder motor trillingen over te brengen. En het ziet er ook wel old school vintage uit. Beetje aftands een hendel over zetten om de idler wheel in contact te brengen met de motor. Icm met een adc pritchard 50 arm. Een houten arm. Die ook goed bij de vintage look past. En tevens waneer er een goed element word geplaatst ook ongekende prestaties weet te behalen
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Mooi dat je het gevonden hebt. Probleem wordt ook vaak veroorzaakt door gebruik van te dikke olie. Motorolie b.v. is absoluut ongeschikt. Die gaat dan heet worden met draaien en verkoeken. Schoonmaken met aceton (oppassen met kunststof) en de juiste olie er in is dan de remedie.
Ja, die Lyra elementen zijn erg fraai maar mij te prijzig...
Foto's van het bouwproces en je verdere vorderingen zijn zeker welkom. Er zijn hier meerdere DT liefhebbers met ook een DT-zelfbouw verleden.
Ja, die Lyra elementen zijn erg fraai maar mij te prijzig...
Re: Zelfbouw turntable dc motor problemen.
Pjotr schreef: ↑do 11 nov 2021, 22:25Mooi dat je het gevonden hebt. Probleem wordt ook vaak veroorzaakt door gebruik van te dikke olie. Motorolie b.v. is absoluut ongeschikt. Die gaat dan heet worden met draaien en verkoeken. Schoonmaken met aceton (oppassen met kunststof) en de juiste olie er in is dan de remedie.
Ja, die Lyra elementen zijn erg fraai maar mij te prijzig...Foto's van het bouwproces en je verdere vorderingen zijn zeker welkom. Er zijn hier meerdere DT liefhebbers met ook een DT-zelfbouw verleden.
Klopt ik zal het lager nog eenmaal demonteren en ontdoen van alles wat er niet in hoort te zitten. Ik heb overigens de lyra nog niet heel lang. En pas echt op de proef gesteld sinds dit loopwerk. Ik speelde eerder altijd met een fidelity research element. En ik kan er best kort over zijn. De fidelity maakt wel korte metten met de lyra. De lyra is wel iets gedetailleerder. Maar de fr heeft een merkbaar breder beeld mooiere plaatsing. En kan het niet goed verwoorden maar iets wat realistischer. Dan spelen er natuurlijk meer zaken mee. Qua match met een arm
Etc. Volgens de specs zou de fr juist minder goed bij de arm passen en de lyra zou juist nagenoeg perfect moeten zijn. Als ik alle wiskunde berekeningen er op los laat zit ik op resonance frequentie van 10,8. Ah fijn. Oren zijn uiteindelijk de gene die een laatste oordeel er over vellen. Dat bewijst het dit maal ook maar weer.
