Info over scoop ?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Beste Forumleden,

Ik ben aan het rondkijken naar een scoop,en kwam deze tegen :
https://www.eleshop.nl/uni-t-utd2102cex ... scoop.html
Is dat wat ?

Mijn gebruikersprofiel :
Met een scoop zal ik hele basic metingen gaan doen in het audio bereik, ik meet aan buizen versterkers.
Spanningen, en rimpels daarop. Inschakelgedrag van spanningsbronnen.
Audio ingang signalen, wat gebeurt er in de versterker onderweg, en uitgangssignaal.
Stoorsignalen, in 50 en 100 Hz bereik.
Wil vervorming weten, en of er zich oscillaties voordoen. Zal twee signalen kunnen meten : wat voer ik in, en wat komt er uit ?
Qua budget wil ik tussen de 200 en maximaal 300 euro besteden.
Heb dus geen behoefte aan een zwaar professioneel profiel...

Heeft iemand een gefundeerd advies ?
( en geen afhaalchinees of tsjech..)


Groeten Herman
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

Ga voor een Rigol. Is kwalitatief gewoon beter voor vrijwel het zelfde geld. Mijdt Uni-T en Owon, doet het ook wel maar is gewoon minder.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Info over scoop ?

Bericht door holco »

Ik heb hier een vrijwel nieuwe (30-1-21) Rigol DS1202Z-E staan die weg mag, was een impuls aankoop maar doe er niks mee.
Heb er eventueel ook nog een Micsig DP10007 differential probe bij.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Heb een PB gestuurd Holco
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Info over scoop ?

Bericht door Chocomel »

Hier nog een Rigol te koop: viewtopic.php?f=21&t=30152
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Ik wacht eerst de PB reactie van Holco af
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Dit is 'm dan geworden, met dank aan medeforumlid VT67 : de Rigol DS 1102E.
Nog bedankt voor de ideeën en tips !
Totnutoe gebruikte ik een analoge scoop, Philips PM3232, opgehaald in Jurassic Park.
Wat een plezier om mee te werken ! Ben nu de handleiding aan het bestuderen (RTFM) om de mogelijkheden van deze scoop eruit te halen.
Voor mijn gebruik en toepassingen is hij helemaal goed.

Ik kijk nu nog naar een functiegenerator, en denk dan aan Siglent ( iets makkelijker in gebruik ?) of Rigol.
Iemand een advies?
IMG20211107184314.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

Sigilent en Rigol zijn alle twee prima. De Rigol die ik heb heeft wel een heel luidruchtige fan. Die is wel te temmen maar daar zit je niet op te wachten. Ok die is wel bijna 10 jaar oud. Weet niet hoe dat nu is. Tip: Ook al is het voor audio, neem er eentje tot minstens 100MHz. Komt altijd een keertje van pas en zoveel kost dat niet meer vandaag de dag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Info over scoop ?

Bericht door Shadow »

Moderne Rigol spul is stil Peter...
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Voor de duidelijkheid : de scoop heb ik inmiddels, de Rigol 1102E, idd tot 100MHz. Het ventilator geluid is niet storend.
Ben nu aan het kijken naar een functiegenerator.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Info over scoop ?

Bericht door ray5150 »

Kan het zijn dat ik die functie generator op bovenstaande foto weleens op ebay heb zien langskomen ?
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Ongetwijfeld zal er op eBay een Rigol langskomen, of dat deze is weet ik niet ( het is ook geen functiegenerator maar een scoop)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Info over scoop ?

Bericht door ray5150 »

Ik bedoelde dat liggende, zwarte kastje met die ronde en grijze drukknopjes...
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Die heb ik als kit bij AliEpress gekocht. Is als simpele generator ok. De interface is een ramp, volkomen gebruiks onvriendelijk, je blijft naar de instellingen zoeken....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

BamiKanarieSoep schreef: ma 08 nov 2021, 7:15
Voor de duidelijkheid : de scoop heb ik inmiddels, de Rigol 1102E, idd tot 100MHz. Het ventilator geluid is niet storend.
Ben nu aan het kijken naar een functiegenerator.

Klopt, de scoops zijn beduidend stiller. Maar kwam laatst nog een Rigol signaal generator tegen uit het hogere segment (rond de 1k€) die ik toch niet lang op de werktafel aan wil hebben qua ventilatorgeruis. Zie overigens dat de generatoren die wat hoger in frequentie gaan nog steeds behoorlijk aan de prijs zijn t.o.v. de instapmodellen. Dat is toch wel een afweging dan. Anyway sowieso even wat recensies bekijken van wat je op het oog hebt op Youtube en https://www.eevblog.com/forum/
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Info over scoop ?

Bericht door ray5150 »

Aan de andere kant. als zo'n ding ondertussen uit de garantie is moet het toch niet zo moeilijk om er een andere en stillere ventilator in te zetten ?
(onder voorbehoud natuurlijk dat de behuizing eenvoudig te openen is, en de ventilator een courante maat heeft.)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Info over scoop ?

Bericht door ray5150 »

BamiKanarieSoep schreef: ma 08 nov 2021, 10:16
Die heb ik als kit bij AliEpress gekocht. Is als simpele generator ok.
De interface is een ramp, volkomen gebruiks onvriendelijk, je blijft naar de instellingen zoeken....
Duidelijke info. ik had er ook een als deze van Ali op het oog, maar die slaan we dus maar over.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: ma 08 nov 2021, 11:41
Aan de andere kant. als zo'n ding ondertussen uit de garantie is moet het toch niet zo moeilijk om er een andere en stillere ventilator in te zetten ?
(onder voorbehoud natuurlijk dat de behuizing eenvoudig te openen is, en de ventilator een courante maat heeft.)
Dat is ook niet moeilijk en heb ik bij een aantal gedaan, zowel scopes als generatoren. Maar dat is best tricky. Een stillere fan betekent ook minder airflow en dus minder koeling. Dat kun je dus niet zomaar doen. Je moet echt even de temperatuur van de FPGA's, voeding en DAC's enz. in de gaten houden met wat thermokoppeltjes. Op de FPGA's moeten dan b.v. ook grotere koelvinnen. En verder is niet de fan zelf de grootste kabaalmaker maar de kast als klankkast en het gestanste rooster van de metalen binnenkast. Dat laatste er voorzichtig "uitdremelen" na de garantie scheelt ook al behoorlijk. Maar daarvoor moet ie ook uit elkaar, je wilt geen achterblijvend metaalslijpsel ergens.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Heb nu ook een funktiegenerator : de Siglent SDG810.
Ben er zeer tevreden over, is een gebruiksvriendelijk apparaat, met een goede handleiding !
Op dit moment ben ik mij aan het inlezen over meten en -veilig- gebruiken van de meetset. Ik heb al een 100:1 probe, maar ga pas aan buizencircuits meten als ik voldoende over de materie weet. Met mijn prehistorische PM3232 rommelde ik maar wat aan, dat ga ik nu anders aanpakken.(de vorige eigenaar van de PM3232, de TU Eindhoven, had de aarding verwijderd :shock: )
Hints en tips hoor ik graag (bv. in de vorm van een actueel en handig overzicht, website oid inzake meten)
IMG20211128171950.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

Dat is een leuk ding. Wat ik zelf wel erg fijn vind bij het meten aan versterkers is de log sweep. Daarmee kun je in 1x de frequentie karakteristiek bekijken van van alles en nog wat. Verder er staan in de rubriek meten hier best wel aardig wat linkjes over meten met o.a. de scoop. Kijk daar eens even rond.
Gebruikersavatar
BamiKanarieSoep
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23

Re: Info over scoop ?

Bericht door BamiKanarieSoep »

Dankjewel voor de tip!
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Info over scoop ?

Bericht door OWC »

Wat betreft veiligheid.

Realiseer je dat primaire spanningen uit het lichtnet totaal anders zijn dan secundaire spanningen (dus na een trafo bijvoorbeeld).
Zelfs als die qua niveau gelijk zijn, is lichtnet altijd gevaarlijker.
Dat komt oa door de zogenaamde "Transient Voltages" die je kunt verwachten, creepage en clearance zijn bv ook anders.
Secundaire spanningen vallen eigenlijk allemaal onder* CAT I, lichtnet uit je wandcontactdoos is in principe CAT II in Nederland.
In Nederland kun je overigens praktische gezien niet eens zomaar in een CAT III of CAT IV omgeving terecht komen.

Ik zou dus aanraden om even in de CAT ratings te verdiepen (dat is niet heel ingewikkeld hoor).
Heel veel mensen (ja ook engineers) halen dat door elkaar.
Working voltage en Transient Voltage (Energie) zijn namelijk totaal andere dingen.
(goedkope rommel gaat dan meestal ook bij enkel deze transients kapot, niet bij de normale werkspanning)

Als je echt veilig aan buizenversterker en audio wilt werken, zou ik vooral aanraden om een 1:1 scheidingstrafo te nemen eventueel in combinatie met VARIAC. Incl de nodige stroombeveiligingen plus aardlek etc. Eventueel nog een surge protection ervoor.
Dat doet meer dan een 1:100 probeje en hoeft helemaal niet duur te zijn.

Sterker nog, sommige van die probes zijn officieel helemaal niet geschikt voor zulke dingen.

* CAT I bestaat officieel niet meer, dat valt nu allemaal onder CAT 0 of 0
"Other circuits that are not directly connected to MAINS"
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Info over scoop ?

Bericht door jordo81 »

Hoi allemaal,

Ik zou ook graag wat informatie willen hebben over het aanschaffen van een scope.
Ik heb ooit via MP een hele oude gekocht die niet in staat is I2S signalen te meten. Nu wil ik mijn setup toch nog eens een keertje iets serieuzer doormeten.
Nu zag ik een https://www.bol.com/nl/nl/p/joy-it-joy- ... Y9EALw_wcBJoy-It scope van rond de 50 euro die dit werk wel zou kunnen doen.
Waarschijnlijk hebben jullie daar andere ideeën over maar misschien is dit iets dat vroeger honderden euro's kostte en tegenwoordig veel makkelijker kan...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Info over scoop ?

Bericht door Pjotr »

Wat denk je aan een I2S signaal te kunnen doormeten?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Info over scoop ?

Bericht door jordo81 »

Of het signaal goed door komt en of het schoon is?..
Plaats reactie