Vraagje over spoel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Nog niet tijdens aan en uitzetten, alleen in de aan stand.
Ga nu opnieuw meten

EDIT:
Zowel bij het aan of uitschakelen komt de dc niet boven de 0,0001...... :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraagje over spoel

Bericht door ray5150 »

Nou, ja. dan kan die factor in ieder geval uitgesloten worden.
Dan zou de door Olaf en Peter geopperde mogelijkheid ook de oorzaak kunnen zijn.
Alhoewel beiden tegelijk wel heel opmerkelijk is.
Zijn die woofers nog te krijgen of al lang uit de handel ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ga er vanuit dat de woofers parallel staan.
Staan ze echter in serie dan is het genoeg dat er bij slechts één woofer de litze los zit om dezelfde verstoring te veroorzaken.
Gebruikersavatar
floeper
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 8:27
Locatie: Den Bosch

Re: Vraagje over spoel

Bericht door floeper »

misschien een hele domme suggestie, maar heb je de speaker al eens op een andere versterker geprobeerd? even checken of daar het probleem ook voordoet met de centre?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

Ik heb de speaker helemaal uit elkaar gehaald. Wat blijkt: de aansluitng van de draden van de coil naar de soepele draden van de kabelaansluiting is helegaar verbrand!

Plaatje zegt meer dan 1000 woorden
aansluiting speaker.jpg
Als ik bij de andere units kijk zie ik ook zo'n zwarte verkleuring, alsof al die aansluitingen thermisch belast worden.
Het draadje van de coil is heel dun en word om de litzedraden heen gewonden en gesoldeerd.

hebben jullie dit eerder aan de hand gehad? en hoe hebben jullie dat opgelost?

mocht ik de unit willen herbouwen, hebben jullie adviezen over de soort lijm en waar ik een nieuwe spider kan kopen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Shadow »

Dit is niet verbrand maar geoxideerd Jan…
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Marp »

Reinigen, solderen en terugplakken? En wat is er met de spider?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vraagje over spoel

Bericht door ray5150 »

Ik heb een rol oude soldeer liggen (nog van mijn schoonvader geweest) de harskern hierin is donkerbruin, stinkt ook behoorlijk bij het opstoken.
Mogelijk is hier ook iets dergelijks gebruikt.
Advies in deze : de conus rondom die soldeertags goed afplakken (anders zit er een hele bruine vlek in de unit), daarna flink boenen met een tandenborstel en pure alcohol. vervolgens opnieuw goed doorsolderen. en daarna nog eens de weerstand meten.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Vraagje over spoel

Bericht door Wowly »

ok, ga het morgen eens proberen met alcohol die lijm weg te halen en kijken of het te solderen valt.

Ik heb de ene unit volledig uit elkaar gehaald, waarbij ik de surround en de spider heb losgemaakt. en die gekke gele lijm is niet van de spider af te krijgen....

just curious, waarom zou dat gaan corroderen als het geheel bedekt is met die gele lijm?
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Vraagje over spoel

Bericht door VintageHarry »

Dit lijkt wel een veel voorkomend iets te zijn bij de Revelator drivers? Laatst had ik ook zoiets met de 15M4531 (genoemd in dit topic). Waarbij reparatiespecialist Audiolab.NL direct wist te melden dat dit een bekend probleem was, en voor het herstel moet de conus er uit. Meer info heb ik helaas niet :(
Succes met de reparatie, Jan!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”